Kuka tätä kotiäitiyttä voi kestää järjissään?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hullujen hommaa sanon minä. Reilu vuoden oon ollu kotona ja nyt katkeaa pinna, pennut märisee, minä märisen, päivästä päivään kaikki v*tun samat hommat, sosiaalista elämää 0%.. Oon jo aivan poikki ja per*keleen turhautunut!! Kuka tätä jaksaa??

"mamma"
Mene töihin ja laita lapset päivähoitoon. Niin minä tein ja johan helpotti! Ei kyllä ole vieläkään sosiaalista elämää mutta on sentään aikuiskontakteja töissä joka päivä.

"vieras"
Vissiin sitä on liian jumittunut jo, kun joka päivä menee hermot.. Mies ei tajua mistään mitään, itse sanoo, että hän ei voisi olla kotona, mutta ei silti tajua, että mua ahdistaa aivan kympillä. Aivan kihisen raivosta nytkin..

Musta elämä oli paljon helpompaa kun oli kotiäitinä kun kiirettä, stressiä ja velvotteita oli vähemmän. Mutta jos sosiaalista elämää tosiaan ei ole lainkaan, niin on kai se vaikeaa missä tahansa elämäntilanteessa. Itse en kyllä ymmärrä miksi sosiaalisen elämän pitäisi loppua kotiäitiyteen.

"vieras"
Mun mielestä tää on ihanaa, parantunut vaan tässä mitä enemmän lapset on kasvaneet :)

Vauvojen kanssa mä oon aina ollut aika hukassa ja rikki :/
No joo, just tuommosessa iässä nuorempi, että kaivaa joka paikan ja levittää ihan kaiken.. Pitäis jotku laput silmillä kulkea, että ei pimahda, kun joka päikka täynnä kaikkea tavaraa.... Eikä mistään saa mitään apua, kun en viitti kellekään valittaa.

Mun mielestä on paljon kamalampaa kun lapset on hoidossa ja aamulla on kiire päiväkotiin ja sit pitää sumplia ja stressata kuka hakee ne pk:sta ja kuka ehtii kuskata ketäkin minnekin.
Tykkään kovasti työstäni ja mulla on välillä melkein ikävä sinne mutta kyllä kotona paljon helpommalla pääsee. Ja mä oon kyllä sen verran erakko etten tän enempää mitään sosiaalista elämää kaipaakaan, ei meillä oo tänä vuonna tainnut käydä kertaakaan vieraitakaan, tai itse käynyt sen kummemmin missään mutta ei ahista =)

"vieras"
[QUOTE="vieras";25925850]Se on pitkälti kiinni omasta asenteesta se miten sitä jaksaa. Jos asenne on tuo - ei varmasti jaksa. Ihme et ne lapset jaksaa edes sua.[/QUOTE]

Ei kai ne jaksakaan, siksi kai ne märiseekin koko ajan.. Ja sitte mulla ottaa hermoon ja se noidankehähän on valmis.

ei mitenkään
[QUOTE="Lissu";25925838]Älä jää neljän seinän sisään... lähde lasten kanssa vaikka puistoon/perhekahvilaan tms. Aina se piristää saada seuraa. :)[/QUOTE]

Eipä nuokaan aktiviteetit oikein taida riittää pitämään normaalia ihmistä järjissään. Suoraan sanottuna aika laiha lohtu. Harvemminpa siitä kotiäitiydestä mitään ihmeellisempää irti saakaan, sellaistahan se on ja siksi normaalit naiset käyvätkin töissä tai opiskelevat. Mut monestihan pitkäaikaiset kotiäidit ovatkin miehen avulla eläviä ja kouluttamattomia.

kökköliini
Alkuperäinen kirjoittaja ei mitenkään;25925888:
Eipä nuokaan aktiviteetit oikein taida riittää pitämään normaalia ihmistä järjissään. Suoraan sanottuna aika laiha lohtu. Harvemminpa siitä kotiäitiydestä mitään ihmeellisempää irti saakaan, sellaistahan se on ja siksi normaalit naiset käyvätkin töissä tai opiskelevat. Mut monestihan pitkäaikaiset kotiäidit ovatkin miehen avulla eläviä ja kouluttamattomia.
:headwall:

"vieras"
Mun mielestä on paljon kamalampaa kun lapset on hoidossa ja aamulla on kiire päiväkotiin ja sit pitää sumplia ja stressata kuka hakee ne pk:sta ja kuka ehtii kuskata ketäkin minnekin.
Tykkään kovasti työstäni ja mulla on välillä melkein ikävä sinne mutta kyllä kotona paljon helpommalla pääsee. Ja mä oon kyllä sen verran erakko etten tän enempää mitään sosiaalista elämää kaipaakaan, ei meillä oo tänä vuonna tainnut käydä kertaakaan vieraitakaan, tai itse käynyt sen kummemmin missään mutta ei ahista =)
Mulla oli kans aikasemmin tuollainen oletus, että paljon helpompaa kotona. Enkä mä kyllä paljon tarvitsekaan sosiaalista elämää, mut edes jonkin verran. Mut kun ei jaksa noiden lasten kans lähteä, kun se on aina niin vaikeaa. Kaikki tuntuu nykyään niin ylitsepääsemättömän vaikealta, en jaksa yhtään mitään ja olen vain masentunut. En kuitenkaan koe tarvitsevani lääkitystä vaan elämän kodin ulkopuolella.

"vieras"
:D Ihanko todella ajattelet noin? Että äidit jotka haluavat käyttää 3-vuotta kestävän kotihoito oikeutensa, eivät ole normaaleja?
Ehkä tässä ainut "ei-normaali" olet nyt sinä kun et hyväksy erilailla tekeviä ihmisiä.

En minäkään ala haukkua ihmisä jotka lykkää vauvansa hoitoon kun äitiysloma päättyy vaikka en sitä ymmärräkään.

"Lissu"
No en mä niitä elämän ainoaksi sisällöksi tarkoittanutkaan. :D Mutta olen vaan huomannut että tosi monet jumittaa kotona lasten kanssa ja valittaa kun on tylsää. Mä tein kaikenlaista lasten kanssa päivisin ja käytiin monessa paikassa, eipä päässyt tylsää olemaan, paitsi sairaspäivinä. :)

Mä olin viisi vuotta kotona ja kivaa aikaa se oli. :) Nyt työelämässä ja tavallaan sekin on yhtä kivaa, joskin harmittaa se että ei ehdi enää lasten kanssa touhuilla samalla tavalla.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
oman itsesi herra
Rutiinit, tarpeeksi ulkoilua.
Aamulla ajoissa ylös, samat kuviot päivittäin: aamupala, ulos, lounas, päiväunet, kotipuuhastelua tai lisää ulkoilua, riippuen vuodenajasta ja säästä. Puistoon tai muualle, missä voi tavata muita lapsia vanhempineen.
Rutiinien lisäksi pari harrastusta viikolle: perhekerhoja, avointa päiväkotia, muskaria, jumppaa, (vauva)uintia. Tai retkiä liikuntapaikkoihin tms.
Auttaa paljon, jos on ystäviä/naapureita samassa tilanteessa. Tai muuten kyläilypaikkoja lähettyvillä.
Kotona olevalle aikuiselle myös ihan omia menoja muutamana iltana viikossa, lenkkeilyä, jumppaa, harrastuksia; sillloin joku muu huolehtii lapsista.

• Tykkää
Reactions: MiMeira
Mullakin oli eka vuosi rankkaa. Olin niin tottunut tekemään paljon töitä. Nyt olen ollut kotona n. 2,5v ja on ihanaa. Ihanaa nähdä, kun lapset kasvaa. Sosiaalista elämää löytyy päivisin, kun olen tutustunut muihin kotiäiteihin. Olen löytänyt vihdoinkin parhaan ystäväni ja muutamana iltana viikossa käyn koulussa. Kyllä olen onnellinen, kun taas pääsen jatkamaan töitä, tai kouluunhan mä sit menen, mutta nyt on nyt. Haluan kuitenkin olla lasteni kanssa mahdollisimman pitkään, sitten sitä ehtii taas loppuelämän olla töissä/koulussa.

Ehkä sinullekin eka vuosi on rankkaa vain? Yritä nyt kuitenkin hankkia sitä sosiaalista kanssakäymistä! Tai sit on kyllä parempi harkita töihin menoa! Tsemppiä kuitenkin! :)

Yhteistyössä