Mitä jos mä vaan jätän palauttamatta sen voimavarakyselykaavakkeen äitiysneuvolaan?

Onko se jotenkin hienoa, että "en koskaan täytä mitään kaavakkeita ja olen aina poikkiteloin". Ne on sitä varten, että se äiti, joka tosiaan ei osaisi pestä pyykkiä tai ei pärjäisi saisi jonkinlaista apua elämänhallintaan.
Ei ole tarkoitus kiusata ketään, mutta ei kai se niin vaikeeta ole vastata näihin.
Minusta on hyvä, että rutiinisti kysytään kaikilta vaikka se masennus tai alkoholin käyttö. Ei tule kenelläkään silmätikku olo, että miks multa kysyttiin.
Virkaintoinen th varmasti vaan noudattaa käskyjä eikä sitä henkilökohtaisesti varmaan juuri sinun pyykinpesusi heilauta.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Vaikka laput ja liput tuntuu tyhmiltä, niin miksi niitä ei voi täyttää?
Eihän sielä neuvolassa ole pakko käydä, jos niiden toiminta käy itsetunnon päälle.

Ja ne kuittailut terveydenhoitajalle, kyselyiden tärkeydestä... Ihan oikeesti!
On se hienoa kun uskaltaa vittuilla! Se terveydenhoitaja tekee vaan työtään.

ekaa odottava
Joo, typerä lappu. Tai siis hyvä varmaan niille joilla on jotain ongelmaa, mutta meillä ei ole pyykinpesu tai seksiongelmia, ja jos on, neuvola on vimppa paikka missä niistä alan puhumaan.

Joten ruksittiin miehen kanssa vaan että kaikki hyvin ja kaikissa oltiin samaa mieltä. Palautus ens kerralla.

Mäkin sen sain, taitaa kuulua yleiseen neuvolakäytäntöön, oli ensimmäinen tai ei..Mut ei mulla ole kyllä hajuakaa missä se on kun jouduin peruu sen neuvolan ja on vähän muuta mielessä, joten täytelkööt ihan keskenää niitä lomakkeitaan.. :p

Varmaankin kyselyssä yritetään tavoitella kuvausta ja käsitystä asiakkaan kokonaisvaltaisesta selviytymisestä arjessa. Mitä keinoja he sitten ovatkaan miettineet esim. tuohon pyykinpesukohtaan, jos vastaukseksi yhtäkkiä tuleekin ei... :) Ehkä yhden kysymyksen perusteella ei vielä tarjota minkäänlaisia tukitoimia, vaan uskoisin, että kyselykaavake on jollain tapaa pisteytetty ja näin saadaan jonkinlainen kuva asiakkaan elämänhallinnasta.
Tottakai niistä vastauksista pyritään jotenkin seulomaan ne apua tarvitsevat jne. Sinänsä vaan kummallista, että noita samanlaisia typeryyksiä tuntuu olevan melkein joka lomakkeessa. Yhdenkin vastauksen arvo voisi olla suurempi, jos se kysymys olisi järkevä. Ja nekin, jotka "olosuhteiden pakosta" täyttelevät noita kyselyjä, jaksaisivat ehkä paremmin täyttää ja keskittyä jopa miettimään vastauksiaan, jos sieltä ei tulisi vastaan tuon kaltaisia ääliömäisyyksiä.

Aina ei tiedä mennäänkö metsään siinä kohtaa, kun lomakkeesta pyritään tekemään helposti ja nopeasti täytettävä, joka sitten näyttää tarkoittavan samalla myös sitä, ettei kysymykset todellakaan vaadi minkäänlaista oman sen hetkisen tilanteen pohdintaa.

Muoks. Plus että joku niitä kysymyksiä laativa voisi uhrata minuutin miettimällä, voiko näiden kysyymysten avulla edes herättää keskustelua vanhemman ja neuvolantädin välillä.

Viimeksi muokattu:
NoMutta
Minä taas en ymmärrä miksi siitä lapusta, tai ylipäätään mistään lapusta mikä neuvolasta saadaan, pitää tehdä elämää suurempi asia. Minusta on todella hienoa, että meillä Suomessa on neuvola, paikka jossa voi kertoa huolet ja surut, liittyi se sitten lapsiin tai itseensä. Joillakin saattaa elämäntilanne olla sellainen, että ääneen ei uskalla sanoa omaa masennustaan tms. Silloin on todellakin hienoa, että nämäkin lappuset on tehty. Niihin on huomattavasti helpompi vastata kuin se että alkaa itse suoraan omista murheistaan puhumaan.
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa täyttää sitä lappusta, raksi oikeaan kohtaan ja seuraavalla kerralla neuvolaan mukaan. Vaikka on selvinnyt jo viiden tai sitten kahdeksantoista lapsen kanssa, seuraavan kanssa voi olla ihan eri asia ja elämä muuttua kertaheitolla vaikeammaksi.

Kaikilla ihmisillä ei ole samanlaisia voimavaroja tai tukiverkkoa. Kun vanhemmat voi hyvin niin todennäköistä on että lapsikin voi hyvin. Nämä laput on sitä ennaltaehkäisevää toimintaa. Minun mielestäni valtavan hieno juttu, että tällaisia on edes olemassa. Tyhmää mielestäni on se, että näille kyselyille nauretaan ja vähätellään niitä. Piilovittuillaan neuvolassa th:lle ja ollaan ylimielisä. Joskus se matto voidaan vetää jalkojen alta keneltä vaan, ja silloin ei varmasti nämäkään laput paljon naurata!

• Tykkää
Reactions: cinde
Tottakai niistä vastauksista pyritään jotenkin seulomaan ne apua tarvitsevat jne. Sinänsä vaan kummallista, että noita samanlaisia typeryyksiä tuntuu olevan melkein joka lomakkeessa. Yhdenkin vastauksen arvo voisi olla suurempi, jos se kysymys olisi järkevä. Ja nekin, jotka "olosuhteiden pakosta" täyttelevät noita kyselyjä, jaksaisivat ehkä paremmin täyttää ja keskittyä jopa miettimään vastauksiaan, jos sieltä ei tulisi vastaan tuon kaltaisia ääliömäisyyksiä.

Aina ei tiedä mennäänkö metsään siinä kohtaa, kun lomakkeesta pyritään tekemään helposti ja nopeasti täytettävä, joka sitten näyttää tarkoittavan samalla myös sitä, ettei kysymykset todellakaan vaadi minkäänlaista oman sen hetkisen tilanteen pohdintaa.
Juu, en tiedä lomakkeen sisältöä ollenkaan, joten siihen en osaa ottaa kantaa. Kun ne suunnataan suurelle osalle ihmisiä, niin niiden suunnittelu ei varmasti ole helppoa.

[QUOTE="vieras";25907518]Vaikka laput ja liput tuntuu tyhmiltä, niin miksi niitä ei voi täyttää?
Eihän sielä neuvolassa ole pakko käydä, jos niiden toiminta käy itsetunnon päälle.

Ja ne kuittailut terveydenhoitajalle, kyselyiden tärkeydestä... Ihan oikeesti!
On se hienoa kun uskaltaa vittuilla! Se terveydenhoitaja tekee vaan työtään.[/QUOTE] mutta jos lapussa lukee ensimmäistään odottaville ja aplle tulossa kuitenkin jo kuudes.

Mulla peruuntui koko lääkärineuvolakäynti, jossa tuo lappu piti käydä läpi, ja miehen piti olla mukana. JES! :D

Sanoin jo ko. lapun saadessani että jaaha, tällaista älyttömyyttä.

Terkkari kysyi (kun soitti ja sanoi että aika pitää perua) että haluanko uuden ajan, onko mulla paljonkin kysyttävää lomakkeen pohjalta. Olin hetken hiljaa ja sanoin että ei ole mitään kysyttävää. Th siihen että "niin arvelinkin". Ja sovittiin, ettei mulla ole lääkärineuvolaa ollenkaan :)

Ei hemmetti, mä aloin nyt etsiin sitä lappua että oisin voinut laittaa helmimmät kohdat teille tänne mutta mä en oikeesti löydä sitä:ashamed:
Nojoo, saa nähdä antavatko sit uuden... :D
Mulla olis se tässä...

Meillä on riittävät taidot kotitöiden tekemiseen (kuten ruuanlaitto, pyykinpesu, siivoaminen).

Luotan siihen, että opin hoitamaan lapseni.

Tiedän, että lapsen syntymä muuttaa ajankäyttöäni ja voi rajoittaa harrastuksia.

Uskon sopeutuvani hyvin lapsen syntymän aiheuttamaan elämänmuutokseen.

Sorry, mutta en jaksa vastata noihin. Ensimmäistä lastaan odottaville varmaan ihan jees, mutta tämä on meille kolmas ipana ja teille kuudes!

Viimeksi muokattu:
Mä täyttelen kaikki aina ihan kiltisti.. :saint: ...ja sädekehä kiiltää...

No ei, oikeasti mulla näin omalla kohdallani on ihan hauskaa nähdä se kuinka voin ja onko kaikki ok. Koska sitä ei aina ilman noita kyselyjuttuja tajua jos jotain onkin vähän vinksallaan. Mulla on ollut vinksallaan ja tajusin vasta lääkärissä jotain lappuja täyttäessäni että miten vinksallaan :D Ihan siisti fiilis jos pääsee täyttelemään laput niin että kaikki on hyvin ja hienosti ja vastaamaan johonkin "Ahdistaako elämä sinua"-kohtaan että "ei". Tai "Kuinka monta tuntia nukut yössä?"-kysymykseen "kolme tuntia, jos sitäkään" sijasta "Läpi yön, mitä nyt herään kun lapset kömpivät viereen". ..... On upea tunne kun kaikki kyselykaavakkeet eivät täyty enää kuolemanpelosta, jatkuvasta paniikista, ahdistuksesta, riittämättömyyden tunteesta, unettomuudesta, turhautuneisuudesta, surusta.... Vaan kaikki on ihan oikeasti hyvin :D

En nyt tiedä kuinka paljon tämäkin maratonivuodatus liittyi itse aiheeseen mutta :D

"vieras"
Oisko parempi, että terveydenhoitaja arviois asiakkaan pärstäkertoimen mukaan tuleeko lappu täyttää vai ei?
Ja mitäs jos toi kuudennen lapsen odottaja vaikuttaa vähän siltä, että lappu ois hyvä täyttää.

"juu"

Muoks. Plus että joku niitä kysymyksiä laativa voisi uhrata minuutin miettimällä, voiko näiden kysyymysten avulla edes herättää keskustelua vanhemman ja neuvolantädin välillä.
Ei siellä suinkaan kannata kertoa iloja ja suruja. Joiltakin on huostaanotettu lapset ihan vaan kun ovat maininneet neuvolassa, että ovat joskus väsyneitä, tai vaikkapa että on kokeillut joskus huumeita.

Mulla olis se tässä...

Meillä on riittävät taidot kotitöiden tekemiseen (kuten ruuanlaitto, pyykinpesu, siivoaminen).

Luotan siihen, että opin hoitamaan lapseni.

Tiedän, että lapsen syntymä muuttaa ajankäyttöäni ja voi rajoittaa harrastuksia.

Uskon sopeutuvani hyvin lapsen syntymän aiheuttamaan elämänmuutokseen.
Onko tämä nyt siis tarkoitettu myös miehen täytettäväksi? Miksi ensimmäinen kysymys on monikossa, mutta muut yksikössä. Sielläkö ei siis kysytä, että luotanko siihen, että mieheni oppii hoitamaan lastaan :D

Fiksuahan olisi, jos tuossa on molemmille omat vastaussarakkeet. Jos siis oletetaan, että myös tuleva isä tuon täyttelee.

"ppp"
Ei niitä ole pakko täyttää. Senkun sanot, että en jaksanut täyttää. Meillä oli kanssa joku parisuhdelomake mikä piti täyttää, mutta unohtui/ei jaksettu täyttää, joten sanoin vain rehellisesti, että ei jaksettu käydä sitä täyttämään, vähän keskusteltiin kyllä aiheesta.

[QUOTE="juu";25907919]Ei siellä suinkaan kannata kertoa iloja ja suruja. Joiltakin on huostaanotettu lapset ihan vaan kun ovat maininneet neuvolassa, että ovat joskus väsyneitä, tai vaikkapa että on kokeillut joskus huumeita.[/QUOTE]

Jaa. No sitten mä olen vissiin ymmärtänyt koko neuvolajärjestelmän vähän väärin. Pitää muistaa jatkossa olla ihan hiljaa :D

Onko tämä nyt siis tarkoitettu myös miehen täytettäväksi? Miksi ensimmäinen kysymys on monikossa, mutta muut yksikössä. Sielläkö ei siis kysytä, että luotanko siihen, että mieheni oppii hoitamaan lastaan :D

Fiksuahan olisi, jos tuossa on molemmille omat vastaussarakkeet. Jos siis oletetaan, että myös tuleva isä tuon täyttelee.
Sen voi täyttää äiti, isä, tai äiti ja isä yhdessä.

Yhteistyössä