Mitä jos mä vaan jätän palauttamatta sen voimavarakyselykaavakkeen äitiysneuvolaan?

Meillä toisesta saatiin kaavakkeet täytettäväksi ja niin vaan unohtui kaappiin, oikeasti siinä hässäkässä kun oli huolta vauvan voinnista ja raskauden jatkumisesta, vähän myöhemmin viikottaista ravaamista tarkistuksissa, siihen päälle vielä viikon pakkolepo osastolla.

Tuskinpa palauttamatta jättämisestä seuraa mitään, kun ei meilläkään niiden perään kyselty. :)

Keittiönoita
Jos tosiaan on virkaintoinen täti, niin sehän antaa sulle niitä lappuja kunnes tuot yhden täytettynä. Sitten se voi merkitä sun tietoihin, että lappu täytetty. Kun mä aikoinaan kävin neuvolassa, niin ihan noin pöhköjä asioita kuten osaatko pestä pyykkiä ei sentään kysytty. Kai se th olisi huomannut asiassa olevan ongelmaa jo pelkästään hajun perusteella, jos en olisi osannut. Ne laput, mitä silloin neuvolasta annettiin, täytin ihan kiltisti. Vastasin niihin siten - olipa se sitten totta tai ei - että th oli tyytyväinen ja laput pölyttyivät muiden neuvolapapereiden joukkoon.

"vieras"
Noh. Myös synnytykseen liittyviä toiveita kysellään etukäteen. Miksi? Synnytyksessä kuitenkin sanotaan, ettei kipulääkettä ehditä antaa, jokainen synnytys on erilainen, synnytys nyt vähän sattuu jne.

Miksi siis laittaisiin "toiveet" kohtaan yhtään mitään? Ei niitä kuitenkaan kukaan edes lue, ja jos lukee niin ei kuitenkaan noudata :) Sama juttu voimavarakyselyssä. Miksi paljastaisin ahdistukseni ja heikkouteni virallisille tahoille? Siksikö, että sitten kun minulla on vaikeaa, voidaan todeta ettei mitään apua voida kuitenkaan antaa, kun ei ole resursseja?

Niin ja tottakai päätarkoitus kyselyillä on se, ettei työntekijöiden tarvitsisi ottaa vastuuta mistään. Kun lappu on kerran annettu, niin "kaikki tarvittava on tehty". Et voi mitenkään todistaa, että olisit esimerkiksi suullisesti kysynyt jotain asiaa face to face, sen sijaan että olisit täytellyt lappuja :)

Kasvokkain puhuttaessa tilanne kun on henkilökunnallekin paljon vaikeampi. Paljon helpompaa pakottaa se asiakas vastaamaan neuvolan sanoilla, laittamaan vain rastia ruutuun :)

Minä taas en ymmärrä miksi siitä lapusta, tai ylipäätään mistään lapusta mikä neuvolasta saadaan, pitää tehdä elämää suurempi asia. Minusta on todella hienoa, että meillä Suomessa on neuvola, paikka jossa voi kertoa huolet ja surut, liittyi se sitten lapsiin tai itseensä. Joillakin saattaa elämäntilanne olla sellainen, että ääneen ei uskalla sanoa omaa masennustaan tms. Silloin on todellakin hienoa, että nämäkin lappuset on tehty. Niihin on huomattavasti helpompi vastata kuin se että alkaa itse suoraan omista murheistaan puhumaan.
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa täyttää sitä lappusta, raksi oikeaan kohtaan ja seuraavalla kerralla neuvolaan mukaan. Vaikka on selvinnyt jo viiden tai sitten kahdeksantoista lapsen kanssa, seuraavan kanssa voi olla ihan eri asia ja elämä muuttua kertaheitolla vaikeammaksi.

Kaikilla ihmisillä ei ole samanlaisia voimavaroja tai tukiverkkoa. Kun vanhemmat voi hyvin niin todennäköistä on että lapsikin voi hyvin. Nämä laput on sitä ennaltaehkäisevää toimintaa. Minun mielestäni valtavan hieno juttu, että tällaisia on edes olemassa. Tyhmää mielestäni on se, että näille kyselyille nauretaan ja vähätellään niitä. Piilovittuillaan neuvolassa th:lle ja ollaan ylimielisä. Joskus se matto voidaan vetää jalkojen alta keneltä vaan, ja silloin ei varmasti nämäkään laput paljon naurata!

Yhteistyössä