4 vuotiaalla hampaassa reikä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="peikko";25830063]Itse en jaksa uksoa, että jos syö säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä, käyttää xylitolia, harjaa hampaat aamuin illoin, eikä käytä samoja ruokailuvälineitä lasten kanssa, on lähes mahdotonta, että lapsille tulee reikiä. kuten ap:kin tunnusti, mehuilla on osasyynsä asiassa. Mehut ei mun mielestä kuulu lasten arkeen, varsinkaan aterioiden välillä. Miten tämä muka ei olisi aikuisen syy?[/QUOTE]

Mä tunnustan, mun lapsi syö 5 kertaa päivässä, syö sen jälkeen aina purkkaa/xylitolipastilleja ja fluoritabletteja, ei juo mehua, karkkipäivän kerran viikossa (lauantaina saa jotain iltaruoan jälkeen), ja harjaa hampaat aamuin illoin, ja silti hänellä on reikiä. Mitä mä vielä voin tehdä? Paitsi parantaa refluksitaudin ja taikoa jostain vahvemman hammasluun.. (ai niin, ja hammashoitaja syytti rusinoiden syömisestä, ne on kuulemma pahempia kuin karkit, mutta onneks niitä meillä syön vaan mä, ja mulla on 1 reikä...)

En todellakaan halua syyllistää vanhempia, vaan herätellä ajattelemaan. Kuten ap:kin sanoi, hän kiinnittää asiaan jatkossa huomiota. On kuitenkin vastuutonta sysätä syy "huonoon hammasluuhun", jos omissa käytännöissä on puutteita.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan...;25830156:
Mä tunnustan, mun lapsi syö 5 kertaa päivässä, syö sen jälkeen aina purkkaa/xylitolipastilleja ja fluoritabletteja, ei juo mehua, karkkipäivän kerran viikossa (lauantaina saa jotain iltaruoan jälkeen), ja harjaa hampaat aamuin illoin, ja silti hänellä on reikiä. Mitä mä vielä voin tehdä? Paitsi parantaa refluksitaudin ja taikoa jostain vahvemman hammasluun.. (ai niin, ja hammashoitaja syytti rusinoiden syömisestä, ne on kuulemma pahempia kuin karkit, mutta onneks niitä meillä syön vaan mä, ja mulla on 1 reikä...)

Minkä ikäinen lapsi? Ja harjaako itse hampaat? Ainakin 8v saakka ja pidempäänkin valvottava että lapsi harjaa hampaansa hyvin.

No esimerkiksi jos lapsi on paljon kipeänä niin ei ne ateriarytmit ole aina niin kuin oppikirjoissa ja juomaksikin on annettava sitä mikä menee ja silloin kun menee... :(

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan...;25830156:

No huh, refluksitauti ei tosiaan tee hyvää hampaille! Eikä se taas ole kenenkään vika. Tokihan on sairauksia, jotka heikentää hampaidenkin kuntoa, mutta jos puhutaan aivan terveistä ihmisistä, niinkuin meilläkin lapset ja vanhemmat ollaan.

Mutta jos yleisesti puhutaan niin lasten hampaiden kunto on romahtanut parissa kymmenessä vuodessa. Lasten oma vika vai meidän aikuisten?

Tätä oisin itsekin tullut kommentoimaan... jos hakee tietoa muualtakin kuin tältä palstalta, käy tämmöisiä asioita ilmi. Me 70- ja 80-lukujen lapset, joiden hampaat on hoidettu hyvin, lipsutaan nyt omien lastemme suhteen. Ja lipsutaanpa ruokavalion suhteen muutenkin, jonka takia myös lasten lihavuus on lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun. Samoin aikuistyypin diabetes lapsilla. Ei siinä jeesustelu auta, ainoastaan peiliin katsominen.

Refluksitaudit, hankalan malliset hampaat yms. ovat eri asia, mutta tuskin kumpikaan noista ilmiöistä on merkittävästi lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Lasten hampaiden reikiintyminen sen sijaan on.

Mutta jos yleisesti puhutaan niin lasten hampaiden kunto on romahtanut parissa kymmenessä vuodessa. Lasten oma vika vai meidän aikuisten?

No niinpä. Itse ainakin syyttäisin itseäni, jos lapsilleni tulisi reikiä. Saa nähdä, vielä toistaiseksi kuitenkin kaikki hyvin :D Lasten isällä on TODELLA huonot hampaat, ja itselläni reiän alkuja (siis maitohampaissa oli pienenä useampiakin reikiä). Pari vuodikymmentä omat hampaat oli todella hyvässä kunnossa, kun oli aikaa hoitaa niitä. Huomaan kuitenkin, että lasten synnyttyä omien hampaiden kunto on mennyt huonommaksi, kun tulee syötyä vähän milloin sattuu, imetyksen takia suuta kuivaa useasti, joskus hampaat jää illalla harjaamatta. Että ainakin itsellä tuo korrelaatio hampaiden hoidon kanssa on ihan ilmiselvä!

Meillä vanhemman lapsen (2,5 v) hampaat on todella valkoiset, ja tutkimusten mukaan valkoinen hammasluu olisi "heikompi" kuin kellertävämpi. Lisäksi lapsen erittäin huonohampainen isoisä syötti tälle omalla haarukalla ruokaa lapsen ollessa reilu 1-v, kun mulla silmä vältti. Että sen perusteella ei meilläkään voi laittaa "hyvän hammasluun" piikkiin, ettei ole reikiä.

[QUOTE="Jenis";25830259]Tätä oisin itsekin tullut kommentoimaan... jos hakee tietoa muualtakin kuin tältä palstalta, käy tämmöisiä asioita ilmi. Me 70- ja 80-lukujen lapset, joiden hampaat on hoidettu hyvin, lipsutaan nyt omien lastemme suhteen. Ja lipsutaanpa ruokavalion suhteen muutenkin, jonka takia myös lasten lihavuus on lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun. Samoin aikuistyypin diabetes lapsilla. Ei siinä jeesustelu auta, ainoastaan peiliin katsominen.

Refluksitaudit, hankalan malliset hampaat yms. ovat eri asia, mutta tuskin kumpikaan noista ilmiöistä on merkittävästi lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Lasten hampaiden reikiintyminen sen sijaan on.[/QUOTE]

No niin... Tää on surullista, mutta totta.Olen niin samaa mieltä, ei auta jeesustelut. Jos syy on aikuisessa, miksei sitä voida myöntää? Sitä pahemmaksi se hampaiden kunto pääsee, jos vanhemmat syyttelevät kaikkea muuta, eivätkä korjaa omaa toimintaansa. Tätä vauhtia meidän ikäpolven lapsille saa laitella tekareita akuisiällä ihan ennätystahtiin.

Meillä paljastui 4-vuotiaalla reikiä tarkastuksessa. Ollaan hirveän ihmeissämme ja syyllistetään miehen kanssa itseämme, miten tämä on päässyt tapahtumaan, koska riskitekijoitä ei pitäisi olla eikä meillä ole edes karkkipäivää, karkkia ei syödä ollenkaan paitsi synttäreillä. Hampaat harjataan kahdesti päivässä, ksylitolia syödään monta kertaa päivässä ja ruokailuajat ovat säännölliset, samoilla lusikoilla ei ole syöty eikä muilla lapsilla ole reikiä. Että ihmetyttää eikä oikein tiedetä, miten eteenpäin eikä tullut hammaslääkäriltäkään mitään ohjeistusta. Hampaat olivat puhtaat ja hyvin harjatut hänenkin mielestään. Miksi ihmeessä vain yhdellä lapsista tulee reikiä, onko jostain onnistunut saamaan semmoisen bakteerikannan suuhunsa mitä muilla ei ole..

Meidän kolmivuotiaalla oli alkava reikä. Pesty on aamun illoin ja sokeria vältetty eikä todellakaan ole tuttia tai lusikkaa omassa suussa käytetty. Tytöllä on kiillevauriota takahampaissa mikä aiheuttaa tuota reikiintymistä herkemmin. Hammaslääkärin mukaan johtuisi ennen hampaiden puhkeamista sairastetusta infektiosta. Ongelma ei ilmeisesti kuitenkaan siirtyisi varsinaisiin hampaisiin. Ja pitää olla erityisen huolellinen harjauksen kanssa muutenkin.

Haluaisin vielä mainita sellaisesta, mitä ehkä jotkut ei tule ajatelleeksi: leipä, maito, hedelmät, karkki, pulla, kaikki ovat tavallaan samalla viivalla siinä mielessä, että kaikista niistä seuraa happohyökkäys, kun niitä suuhunsa laittaa. Siis kaikki, missä vaan on vähänkin sokeria. Ja happohyökkäyksiä hampaat kestää sen 5-6päivässä. Eli pieni napostelu on hampaiden kannalta tosi pahasta, samoin "iltapullot". Jotkut siis harjaa kyllä lapsen hampaat illalla kiltisti, mutta antaa sänkyyn maitopullon :o

Uskon, että usein kyseessä on ihan oikeasti tietämättömyys, eikä se, että vanhemmat sinänsä jättäisivät hampaat hoitamatta. Tosin eräässäkin ketjussa täällä kerran hämmästyttävän moni ilmoitti, ettei pese lastensa hampaita kuin kerran päivässä. Mitenkähän on, peseeköhän vanhemmat sitten omansa useammin?

..joillain voi olla. Itse olen hampaista aina kovasti ollut kiinnostunut ja harkitsin jopa hammaslääkärin ammattia itselleni, luulen kyllä, että meillä osataan tämä homma ja tavoitteenamme oli, että lapsille ei tule yhtään reikää niin kauan kuin heidän hampaansa ovat meidän vanhempien vastuulla. Mutta miksei aina mene oppikirjojen mukaan tulokset, vaikka toiminta olisi sieltä. Meillä lapsella oli paha maitoallergia pienempänä ja maitotuotteita kartettiin todella tarkasti, kalsiumtabletteja lapsi kieltäytyi ottamasta missään muodossa. Tunnisti äkkiä ruuatkin, joihin yritin noita tabletteja muusata sekaan. Eli noin vuosi mentiin olemattomalla kalsiumin saannilla. Voisisko tämä olla syynä reikiintymiseen nyt? Mutta eipä se mitään, skarpataan entistä tarkemmin nyt sitten, kunhan reiät saadaan hoidettua.

Meillä nuoremmalla on reikiä, ekat paikattiin 4-vuotiaana. Isommalla ei yhtään. Hammaslääkäri meinas että sillä kun nuoremmalla alkoi korvatulehduskierre puolivuotiaana ja kesti lähes 2 vuoden ikään ennen kuin sitten alkoivat putkittamaan korvia, oli suuri vaikutus tähän. Eli antibiootit ovat heikentäneet hampaiden pinnoitusta? tai jotain ja siksi helpommin tulee reikiä. Molemmilta on aina pesty hampaat aamuin illoin ja pienempi jauhaa purkkaa mieluummin kuin karkkia, kun taas isompi vaikka eläis herkuilla ja karkeilla mieluummin. Mehuja eikä limukoita meillä juoda kuin todella harvoin. Myös rusinoilla (joita ennen söivät) on samanlainen vaikutus kuin karkeilla ellei pahempi...

Yhteistyössä