Kotihoidontuki vain 2-vuotiaaksi asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallitus saanut idean!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta olisi hyvä juttu jos kotihoidontuki lopetettaisiin. Yhteiskunnan ei pidäkkään rahoittaa elämistä - jos ei ole varaa jäädä kotiin, niin sitten menet töihin kun lapsi on vuoden.

Mitäs tuossa? Olen kotona 3-v asti tuli tukea tai ei. Väliäkö sillä? Kuhan eivät ala taas säästää koulujen kuluissa, koska ne on vedetty jo täysin kuiviin ja koulutustaso laskee kuin lehmän häntä. Tai että ottaisivat vanhustenhuollosta rahaa joka on jo sillä tasolla että ei voida puhua mistään inhimillisestä.

"Minusta olisi hyvä juttu jos kotihoidontuki lopetettaisiin. Yhteiskunnan ei pidäkkään rahoittaa elämistä - jos ei ole varaa jäädä kotiin, niin sitten menet töihin kun lapsi on vuoden."

Yhteiskunta rahoittaa lasta kohden PALJON ENEMMÄN päiväkotihoitoa kuin mitä kotihoidontuet maksaa. Suit sait vaan pois tuo päivähoidon tukeminen ja kaikki pikkulapsiperheet maksamaan päiväkotihoitonsa TODELLISET KULUT!

Idioottimainen "säästökohde", joka aiheuttaa kunnille massiiviset kulut myös uusien tilojen rakennuskustannuksina ja esim. pkseudulla ei riitä pätevää henkilökuntaa nytkään.

Miksi te luulette, että kunnat maksaa kuntalisää?????
KOSKA SE ON NIILLE SÄÄSTÖÄ.

[QUOTE="...";25791564]Minusta olisi hyvä juttu jos kotihoidontuki lopetettaisiin. Yhteiskunnan ei pidäkkään rahoittaa elämistä - jos ei ole varaa jäädä kotiin, niin sitten menet töihin kun lapsi on vuoden.[/QUOTE]

Alle 3-vuotiaiden päivähoito maksaa yhteiskunnalle niin paljon, että itse asiassa yhteiskunnan nimenomaan kannattaa vähän tukea heidän kotihoitoaan...

Itse olin työelämässä melkein 10 vuotta ennen lapsia ja ainakin viimeiset pari vuotta maksoin joka kuukausi palkastani veroa 800-1000euroa + välilliset verot, mies on minua kymmenen vuotta vanhempi ja tienaa enemmän, eli maksaa siis vielä enemmän veroja. Katson, että olen siis maksanut oman osuuteni kotihoidontuesta jota suunnittelin hakevani syksystä lähtien ja ei, meillä ei ole varaa minun kotiin jäämiseeni ilman tuota tukea kuin muutamaksi kuukaudeksi, eikä se noin naurettavalla tuella tule muutenkaan mitään juhlaa olemaan. Suomeksi sanottuna siis vituttaa koko homma todella rankasti jos nyt ilmoitetaankin että ei onnistu, töihin vaan tienaamaan niitä veroeuroja (ja lapset kunnalliseen kuluttamaan niitä)

[QUOTE="Jep";25791614]Itse olin työelämässä melkein 10 vuotta ennen lapsia ja ainakin viimeiset pari vuotta maksoin joka kuukausi palkastani veroa 800-1000euroa + välilliset verot, mies on minua kymmenen vuotta vanhempi ja tienaa enemmän, eli maksaa siis vielä enemmän veroja. Katson, että olen siis maksanut oman osuuteni kotihoidontuesta jota suunnittelin hakevani syksystä lähtien ja ei, meillä ei ole varaa minun kotiin jäämiseeni ilman tuota tukea kuin muutamaksi kuukaudeksi, eikä se noin naurettavalla tuella tule muutenkaan mitään juhlaa olemaan. Suomeksi sanottuna siis vituttaa koko homma todella rankasti jos nyt ilmoitetaankin että ei onnistu, töihin vaan tienaamaan niitä veroeuroja (ja lapset kunnalliseen kuluttamaan niitä)[/QUOTE]

Voihan sen noinkin ajatella. Toisaalta, siitä sun maksamastasi veromäärästä olet jo itse käyttänyt aika paljon mm.

- terveydenhuoltoon (ainakin olet käyttänyt neuvolapalveluita ja synnyttänyt sairaalassa, kenties ollut juskus kunnallisessa hammashoidossa ainakin lapsena ja käynyt kunnallisessa lääkärissä ainakin lapsena)

- koulutukseen (olet käynyt perukoulun ilmaiseksi ja kenties opiskellut yliopistossa ilman lukukausimaksuja)

- kouluruokailuun (olet saanut ilmaisen kouluruuan väh. 9 vuotta)

- oleti itse saanut lapsilisää 17-vuotiaaksi asti

- lapsesi saavat lapsilisää

jne jne.

Itse asiassa voipi olla, että tuo 10 vuotta veroja ei edes riitä omien "kulujesi" kattamiseen...

Olin ajatellut jäädä syksystä uudestaan hoitovapaalle. Tämä hallituksen kaavailu romuttaa aikeen, koska lapsi täyttää 2 vuotta. Mielessä käy irtisanoutuminen. Pieni palkkani ei ole juurikaan isompi kuin työttömyyspäiväraha ja muut tuet. Kannustavaa todella ja selvää säästöä - vai miten se nyt oli.

Voihan sen noinkin ajatella. Toisaalta, siitä sun maksamastasi veromäärästä olet jo itse käyttänyt aika paljon mm.

- terveydenhuoltoon (ainakin olet käyttänyt neuvolapalveluita ja synnyttänyt sairaalassa, kenties ollut juskus kunnallisessa hammashoidossa ainakin lapsena ja käynyt kunnallisessa lääkärissä ainakin lapsena)

- koulutukseen (olet käynyt perukoulun ilmaiseksi ja kenties opiskellut yliopistossa ilman lukukausimaksuja)

- kouluruokailuun (olet saanut ilmaisen kouluruuan väh. 9 vuotta)

- oleti itse saanut lapsilisää 17-vuotiaaksi asti

- lapsesi saavat lapsilisää

jne jne.

Itse asiassa voipi olla, että tuo 10 vuotta veroja ei edes riitä omien "kulujesi" kattamiseen...

Ja nyt sitten pitäis laittaa ne lapset sinne päiväkotiin, joka maksaa alle 3-vuotiailta 1000 euroa/kk tai sitten ottaa se kotihoidontuki 300 euroa/kuukausi.

Onko ymmärryksessä vikaa? Kumpi maksaa kunnalle enemmän? Ei niillä naisten kämäpalkoilla makseta veroina tota erotusta kunnalle. Puhumattakaan siitä, jos joudutaan rakentamaa uusia päiväkoteja lisää jne.

[QUOTE="vieras";25791733]Ja nyt sitten pitäis laittaa ne lapset sinne päiväkotiin, joka maksaa alle 3-vuotiailta 1000 euroa/kk tai sitten ottaa se kotihoidontuki 300 euroa/kuukausi.

Onko ymmärryksessä vikaa? Kumpi maksaa kunnalle enemmän? Ei niillä naisten kämäpalkoilla makseta veroina tota erotusta kunnalle. Puhumattakaan siitä, jos joudutaan rakentamaa uusia päiväkoteja lisää jne.[/QUOTE]

Enhän kommentoinut kotihoidon tuen vähentämistä mitenkään. Kommentoin sitä hassua ajatusta, että jotkut ajattelevat "jo maksaneensa etukäteen" veroina tulevia tukiaan tms. vaikka tosiasiassa saamme jatkuvasti "avustusta" valtiolta mm. terveydenhuollon, koultuksen yms. muodossa. Mikä on tietysti hyvä asia.

Kotihoidon tuen lyhentäminen ei varmasti ole pitkällä tähtäimellä rahallisesti kannattavaa.

http://www.vatt.fi/julkaisut/uusimmatJulkaisut/julkaisu/Publication_6093_id/42

Lainaus:

"Lasten päivähoito investointina

Tutkimuksessa kartoitetaan lasten päivähoidon vaikutusta kansantalouteen ja julkiseen talouteen vertailemalla "päivähoitoyhteiskuntaa" ja "kotihoitoyhteiskuntaa". Laskelmissa otetaan huomioon päivähoidon kustannukset ja päivähoidon vaikutukset työvoiman tarjontaan sen "vapauttaessa" vanhempia lasten kotihoidosta työelämään. Päivähoidon aiheuttama työn tarjonnan lisäys lisää kansantuloa. Laskelmissa otetaan huomioon päivähoitoikäisen lapsen työssäkäyvän vanhemman vapaa-ajan menetys verrattuna kotona lasta hoitavaan. Laskelmien mukaan päivähoito on kansantaloudellisesti kannattavaa. Julkinen tuki kattaa suurimman osan päivähoidon kustannuksista. Tulopuolella julkisessä taloudessa näkyvät päivähoidon aiheuttamasta työssäkäynnistä johtuvat verotulot ja sosiaalimenojen vähennykset. Päivähoito tuottaa laskelmien mukaan todennäköisimmin ylijäämää julkiselle taloudelle. Tutkimus osoittaa, että valinnalla kotihoidon ja päivähoidon välillä on suuri taloudellinen merkitys. Tutkimus antaa uudella tavalla tukea sosiaalisen pääoman käsitteen ydinajatukselle sosiaalisten tekijöiden merkityksestä talouden kehitykselle. Panostukset julkisiin palveluihin voivat olla investointeja. "

Tutkimus luettavissa:
http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/t50.pdf

[QUOTE="Vieras";25791912]http://www.vatt.fi/julkaisut/uusimmatJulkaisut/julkaisu/Publication_6093_id/42

Lainaus:

Tutkimuksessa kartoitetaan lasten päivähoidon vaikutusta kansantalouteen ja julkiseen talouteen vertailemalla "päivähoitoyhteiskuntaa" ja "kotihoitoyhteiskuntaa". Laskelmissa otetaan huomioon päivähoidon kustannukset ja päivähoidon vaikutukset työvoiman tarjontaan sen "vapauttaessa" vanhempia lasten kotihoidosta työelämään. Päivähoidon aiheuttama työn tarjonnan lisäys lisää kansantuloa. Laskelmissa otetaan huomioon päivähoitoikäisen lapsen työssäkäyvän vanhemman vapaa-ajan menetys verrattuna kotona lasta hoitavaan. Laskelmien mukaan päivähoito on kansantaloudellisesti kannattavaa. Julkinen tuki kattaa suurimman osan päivähoidon kustannuksista. Tulopuolella julkisessä taloudessa näkyvät päivähoidon aiheuttamasta työssäkäynnistä johtuvat verotulot ja sosiaalimenojen vähennykset. Päivähoito tuottaa laskelmien mukaan todennäköisimmin ylijäämää julkiselle taloudelle. Tutkimus osoittaa, että valinnalla kotihoidon ja päivähoidon välillä on suuri taloudellinen merkitys. Tutkimus antaa uudella tavalla tukea sosiaalisen pääoman käsitteen ydinajatukselle sosiaalisten tekijöiden merkityksestä talouden kehitykselle. Panostukset julkisiin palveluihin voivat olla investointeja. "

Tutkimus luettavissa:
http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/t50.pdf[/QUOTE]

Noh, sulla ei ole mitään mainintaa siitä miltä sivulta ja mistä kontekstista toi lainaus on. Samoin kun tainnut mennä tutkimuksen lähtökohta ohi. Kotihoito yhteiskunta/päivähoito yhteiskunta.

Ei mitenkään ollu kyse vain alle 3-vuotiaista. Ja tutkimus vuodelta -99

[QUOTE="Vieras";25791912]http://www.vatt.fi/julkaisut/uusimmatJulkaisut/julkaisu/Publication_6093_id/42

Lainaus:

Tutkimus luettavissa:
http://www.vatt.fi/file/vatt_publication_pdf/t50.pdf[/QUOTE]

Noniin! Tulihan sieltä faktaa perkele, olen siis lyhentämisen puolesta ehdottomasti. Pakko jostain säästää ja tämä on oikein hyvä kohde. 3v himassa per lapsi on muutenkin ihan helvetin pitkä aika. Moni mamma syrjäytyy pitkien kotonaoloaikojen takia. Hirveen fiksuu juu.

Tuo tutkimus oli kyllä melko kattava että yllätyin itsekin, keksipalkat jne ovat toki muuttuneet, mutta omalla järjellä ja matikalla osasin suhteuttaa tulokset kyllä nykypäivään ja otin huomioon muutokset. :) Kyllä päivähoidon aiakistaminen olisi varsin hyvä juttu yhteiskunnan kannalta!

[QUOTE="juu";25792086]Tuo tutkimus oli kyllä melko kattava että yllätyin itsekin, keksipalkat jne ovat toki muuttuneet, mutta omalla järjellä ja matikalla osasin suhteuttaa tulokset kyllä nykypäivään ja otin huomioon muutokset. :) Kyllä päivähoidon aiakistaminen olisi varsin hyvä juttu yhteiskunnan kannalta![/QUOTE]

Samaa mieltä kanssasi. Tällä palstalla tätä asiaa tulkitaan vain siltä kantilta, että päivähoidon kustannukset vs. päivähoidon kustannukset. Aiheella taidetaan muutenkin sohaista muurahaispesää. Tätä asiaa on pohdittava laajempialaisesti, koko yhteiskunnan kannalta.

Mikä säästö se olisi? Todennäköisesti jos nyt pelmahtaa liuta alle 3-vuotiaita hoitoon käy niin, että kaikki räkä-ynnä muut taudit leviää räjähdysmäisesti ja seuraa sairastelukierre, jolle loppu tulee vasta keväällä kun voidaan olla enemmän ulkosalla.
Vanhemmat ovat alituisen pois töistä, koska voi olla että tulee halvemmaksi olla palkattomalla hoitamassa lasta kuin palkata hoitaja kotiin.

Onko kukaan miettinyt tätä?

[QUOTE="...";25791564]Minusta olisi hyvä juttu jos kotihoidontuki lopetettaisiin. Yhteiskunnan ei pidäkkään rahoittaa elämistä - jos ei ole varaa jäädä kotiin, niin sitten menet töihin kun lapsi on vuoden.[/QUOTE]

No miksi yhteiskunnan pitäisi rahoittaa sun lasten hoito? samalla logiikalla sitten jokainen perhe voisi maksaa täyden hinnan lapsiensa päivähoidosta.

Eli yhteiskunta maksaa kotihoidontukea, jolla rahoitetaan se että voit hoitaa lapsesi itse. Vaihtoehtoisesti voit mennä töihin, mutta ei se muuta sitä että silti elät yhteiskunnan varoilla jos viet lapsesi kalliiseen päivähoitoon.

Muistakaa, että kun pienipalkkaisenKIN naisen tulot kasvaa, kasvaa myös kulutus = veroa ja taloutta parantava vaikutus.
Ei se mene niin, että työssäkäyvä maksaa sen muutaman satkun veroa, yhteiskunta maksaa tonnin päivähoidosta ja se olisi siinä. :D

joskus vois ajatella ihan vaan lapsen etua eikä aina ja joka asiassa rahaa rahaa rahaaa... ei voi olla lapsen edun mukaista aloittaa 10 tuntisia hoitopäiviä 2-vuotiaana. Mitään muita säästökohteitahan ei ole...tietenkään...sitä paitsi epäilen että työttömien määrä tulee lisääntymään.

Yhteistyössä