Miten hitossa joku lihoo 20-30kg raskauden aikana????

• Viestiketjun aloittaja Ambalabah
  • Ensimmäinen viesti
"mievain"
Eka ja tähän asti ainoa raskauteni nostatti 18kiloa lisää. Raskauden alussa painoin 58kg ja olin 22-vuotias.

Synnärille jäi kymmenen kiloa, loput kahdeksan majaili paikallaan kunnes olin imettänyt noin nelisen kuukautta, silloin lähti yhtäkkiä paino putoamaan kilo/vko. Likka tais olla puolen vuoden tienoilla, ehkä vähän yli, kun olin alkupainossa - mitään en tehnyt sen eteen vaan yhdessäkin vaiheessa mätin sapuskaa ja karkkia (imetys nälätti) minkä ehdin.

"vieras"
Ekassa raskaudessa lihosin liki 30kg ja ihan rehellisesti sanoen syömällä.. Tässä vuosi pari sitten aloin aktiivisesti liikkumaan ja lopetin turhan napostelun, palkkasin personal trainerin, kiinnostuin hyvän ravinnon tuomasta eloisasta olosta jne. Tulin jälleen raskaaksi ja aloin odottamaan kuopustani ja yksinkertaisesti pÄÄTIN etten todellakaan aio ottaa 30kg lisää ympärilleni ja kappas, syömällä riittävän määrän, en laihduttanut mutten mässännytkään - en ruoalla enkä herkuilla, paino nousi 6kg ja kaikki tuo jäi laitokselle.

ihmisiä on erilaisia mutta mä en todellakaan ainakaan usko että kaikilla teillä +20kg raskaana lihonneilla se johtuu turvotuksesta..

Helposti
Ihan helposti se kävi... Ekassa raskaudessa tuli 17 kiloa vaikka söin ja liikuin kuin aina ennenkin. Itseasiassa söin varmaan jopa vähemmän ja terveellisemmin, mutta niin ne kilot vain kertyi. Kuukaudessa synnytyksen jälkeen olin jo takaisin normaalipainossa (57/168) ja kyllä se oli läskiä, ei turvotusta.

Toisessa raskaudessa olen vetänyt kaksin käsin kaikkea mahdollista ja painoa tullut 38 viikolle mennessä vain 3 kiloa ja molemmissa lähtöpaino ollut ihan sama. En ymmärrä ja neuvola motkottaa, kun en muka syö. Tietäisivätpä vaan...

läskipossu
mulla tuli ekassa raskaudessa se 30 kiloa :( juu ja oli joo mun vika, söin "kahden edestä". tosin loppua kohden olin niin turvoksissa, mikä myös nosti painoa, 10 kiloa jäi synnärille ja 10 kiloa lähti nesteitä eli 10 kiloa jäi raskauden jälkeen LÄSKIÄ!

"jojo"
No teille sitten kysymys, joilla sitä nestettä on tullut 20kg. Miten saitte sen nesteen vallan "haihtumaan" - imetykselläkö? :O
Suuri osa katosi käsittämättömällä tavalla johonkin jo samana päivänä kun synnytin esikoisen. Illalla, kun äitini tuli katsomaan vauvaa, hän kehotti käymään peilin edessä ja huomasin itsekin, että mulle oli tullut kaula takaisin, silmät olivat ilmaantuneet taas kunnolla näkyviin ja jopa oikeat nilkatkin mulla oli. Sormet ja varpaat taipuivat taas. Parina viimeisenä kuukautena olin ihan pinkeänpyöreä turvotuksesta. Ihmettelen itsekin, mihin se neste meni.

Imetys voi varmaan tosiaan olla yksi syy, miksi se loppukin katosi niin pian.

"jepjep"
No teille sitten kysymys, joilla sitä nestettä on tullut 20kg. Miten saitte sen nesteen vallan "haihtumaan" - imetykselläkö? :O
Kummasti se vaan lähti, kaikki 28kg ja vähän enemmänkin. Synnärille jäi melkein 10kg, josta lapsen paino oli 3100g. Nesteet lähti nopeasti liikkeelle synnytyksen jälkeen ja kolme kuukautta synnytyksestä painoin jo vähemmän kuin ennen raskautta. Mitään erikoista en tehnyt, joten kaipa aineenvaihdunta ja imetys tekivät tehtävänsä.

"jojo"
Sinänsä ap oli osittain oikeilla jäljillä, että minäkin tiedän pari ihmistä, jotka ovat vuosien varrella kerryttäneet painoaan 60 kilosta 100 kilon tuntumaan, alkusysäys tälle oli eka raskausaika. Mutta olisihan tuossa ollut aikaa laihduttaakin, jos olisivat tahtoneet, kun siitä viimeisimmästäkin raskaudesta on vuosikaupalla aikaa. Vaan eihän se mulle kuulu, eikä kaveruutta haittaa.

Mä itsekään en ole enää teinimitoissa, 10 kiloa on tullut lisää, mutta lihoin ne jo ennen ensimmäistäkään raskautta. Eikä mulle jäänyt yhden ainutta raskauskiloa, onneksi! Ja nyt on suunta alaspäin, kyllästyin näihin kiloihin muuten vain.

"inana"
Mulle tuli 30kg, raskausmyrkytys oli päällä ja herkuttelin sen lisäksi ihan antaumuksella ihan kaikkea :p NAMI!! :D Pikkuhiljaa painoi tippui synnytyksen jälkeen sitten pois ja nyt normaalissa painossa. Oli ihanaa kun sai kerrankin kokonaiset 9kk vaan nauttia elämästä :)

Mulla on aina tullut se n 12-16 kiloa ja oma lähtöpaino 157/47. Ja melkein se kaikki on jäänyt aina sinne synnärille. Liikun paljon ja monipuolisesti. Syön terveellisesti, terveellisemmin kun en ole raskaana. Mutta sitä painoa vain tulee aina tuo sama. Nestettä alkaa jo kertymää 13 raskausviikolta asti. Ja lapsivettä on aina ollut normaalia enemmän. Vatsa on valtavan kokoinen ja vauvatkin aina yli 4000g/ 53cm->. Mua itseä tuo painon nousu niin ei haittaa, kun tiedän sen lähtevän nopeasti pois. Joillekin sitä vain tulee liikunnasta ja ruokavaliosta huolimatta. Mun todella ylipainoiselle kaverille tuli raskausaikana vain pari kiloa...

"kati"
Mulle tuli 22 kg, niistä 16 kg jäi laitokselle (olin siellä viikon) ja loput läks kuin itestään kuukauden aikana imettämällä ja hoitamalla vauvaa. Olin kyllä kamalan turvoksissa, nilkat oli kuin pölkyt ja ihoon jäi kolo kun paino sormella. Oli hippusen kevyt olo kun lähti synnäriltä. :)

"silakka"
Yleensä hoikille tulee painoa enemmän raskausaikana, koska "on varaa tulla". Itse olen 167cm pitkä ja ennen raskautta painoin 51kg. Painoa tuli raskaus aikana noin +20. Nyt painan 52kg. Mikäs oli ap:n lähtö paino? ja tietysti pituus?

Joka raskaudessa tullut painoa 25-30 kg ihan syömällä sitä sun tätä (ja mahdollisimman paljon) ja nukkumalla niin paljon kuin mahdollista. Mitään liikuntaa en ole jaksanut yhdenkään raskauden aikana harrastaa. Söin pahoinvoinnin takia, tylsyyteen, suruihin ja iloihin.

Jännä juttu muuten että raskausaikoja lukuunottamatta olen hoikka ja urheilullinen, katson tarkkaan mitä syön. Ja aina olen ne kilot saanut karistettua.
Viimeisestä raskaudesta on jäljellä komiat 300g ylimääräistä eli nou hätä.

........................
Mulla nousi paino ekassa raskaudessa 16kg ja toisessa 25kg. Samalla tavalla söin ja liikuin, tokassa vaan paljon enemmän turvotusta. Nyt puolen vuoden jälkeen synnytyksestä paino on 4kg alempi kuin ennen toista raskautta ja 6kg vähemmän kuin ennen ekaa raskautta. Ja laskee vaan edelleen, ilman se kummoisempia toimenpiteitä.
Mun puolesta itse kukin saa kerryttää painoa raskausaikana ihan niin paljon kuin haluaa, kunhan valmistautuu myös pudottamaan sen. Ylipainoa ei voi perustella menneillä raskauksilla, jos viimeisimmästä synnytyksestä on yli vuosi.

Ekassa raskaudessa tuli painoa 25kg. Ristiäisiin mennessä raskauskiloja oli jäljellä enää 4kg eli paino putosi synnytyksen jälkeen 21kg kahdessa kuukaudessa.

Tosin imetyksen lopetuksen jälkeen paino on noussut reilussa vuodessa 11kg :ashamed: Tässä raskaudessa nyt rv 15 mennessä ei ole vielä paino noussut yhtään ja tavoitteena olisikin saada raskauskilot pysymään alle 10kg...

että näin
Minulla ilmeisesti aineenvaihdunnassa tapahtui jotain ,kun tulin raskaaksi.Paino lähti samantien nousuun,vaikka en syönnyt enempää kuin ennen (3kert/pvä pieniä annoksia) ja liikuin koiran kanssa samanlailla kuin ennen.Lisäksi tuli raskausmyrkytys oireita ja turvotus oli ihan järkkyä.Nilkat kuin pöllit,sormet makkarat jne..
Kiloja tuli joku 15-20kg.

No eihän tuossa sitä nestettä ole se kaikki:DDD Ja kyllä vain se neste kuule valuu virtsan yms. mukana aika nopsasti synnytyksen jälkeen. Usko vaan pois:) Sama kuin että raskausmyrkytyksen oireet häviää synnytyksen jälkeen. Ei se niin kummallista ole.

Ei se niin kummallista ole.
No mutta onhan se.

Ap vaikuttaa olevan näitä ihmisiä, joille kaikki on kummallista, paitsi se omakohtainen kokemus.
Mutta täällähän näitä rittää ihan poikkeuksellisen paljon, näitä jotka pönkittävät omaa olemistaan puhumalla alentavasti muista. Ja antamalla ylhäältä päin niitä hyviä neuvoja....

"Kun mulla meni näin, niin kaikilla muillakin tietysti pitäisi mennä. Tai jos ei mene, niin se on kummallista, ja niissä ihmisissä on jotain vikaa."

No öh ....
Ei kai lapselle/vauavlle ihan tervellistä ole tuo alkupäänkirjoittajien (ja muutaman tutun tutun) sairaalloinen omien kilojen karttelu - raskausaikana ei tule kuin 2- 4 kg , tai jopa laihdutaan?
Ja joo ennestään ollaan jo timmissä kunnossa ...
Lapsi painaa 3 kg - lapsivesi x kg +istukka x kg = jotain , mutta painoa tulee vain 2 kg lisää ?
Eli rajansa kaikella - lapsen terveys on minusta joka tapauksessa number one ...
Ei äidin ulkonäkö...

• Tykkää
Reactions: Sanyo
Mulla on aina tullut se n 12-16 kiloa ja oma lähtöpaino 157/47. Ja melkein se kaikki on jäänyt aina sinne synnärille. Liikun paljon ja monipuolisesti. Syön terveellisesti, terveellisemmin kun en ole raskaana. Mutta sitä painoa vain tulee aina tuo sama. Nestettä alkaa jo kertymää 13 raskausviikolta asti. Ja lapsivettä on aina ollut normaalia enemmän. Vatsa on valtavan kokoinen ja vauvatkin aina yli 4000g/ 53cm->. Mua itseä tuo painon nousu niin ei haittaa, kun tiedän sen lähtevän nopeasti pois. Joillekin sitä vain tulee liikunnasta ja ruokavaliosta huolimatta. Mun todella ylipainoiselle kaverille tuli raskausaikana vain pari kiloa...
Mullekin tuli sen 2kg ja olin ylipainoinen. Söin kyllä juuri ajattelematta ja silti en onnistunu saamaan kun minkkaa melkeen loppuun asti. laps oli 3,5kg joten hänkään ei itseensä keränny niitä ruokamääriä. Liikuin loppuun asti mut syömäpuoli oli kyl mitä oli. Sain kuulla kokoajan että pitää syödä riitävästi ja syötkö sä mitään.

apu
Tiiän olleeni onnekas, molemmissa raskauksissa painoa tuli lisää n. 8,5kg. Molemmat lapset painoivat syntyessään reilu 4kg! Söin ja liikuin samoin kun normaalistikin, siis herkuttelin myös!

"minä"
Minä ymmärrän hyvin, että toisille tulee raskausaikana painoa enemmän kuin toisille. Pääsyy tähän varmasti nesteen kertyminen, mutta myös lapsiveden määrässä ym. eroa. Ovathan vauvamahatkin hyvin erikoisia. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että joku selittää pidemmän päälle ylipainoaan raskauksilla. Eihän raskaus painoa lisää muuta kuin raskausaina, jos ei sitten syö aivan liikaa raskauden aikana.

Ambalabah
Päivääkään en ole laihduttanut raskauden aikana, ei tulis mieleenkään. Oon kuitenki sitä mieltä että mitä paremmassa kunnossa oon ite sen paremmin voi myös vauva. Ja synnytyskään ei välttämättä ole yhtä tuskaa ja puuskuttamista kun yleiskunto on hyvä. Kiva sieltä läskien alta yrittää pönnätä vauvaa ulos? Enpä usko.
Se turvotus josta kaikki puhuu. Tuleeko se itsestään vai voisko ruokavalio olla osana?
En ole täällä pönkittämässä itseäni, vaan ihan uteliaana ihmisenä kyselen. Kun tää oma äly ei riitä ymmärtämään niin toisten täytyy selittää.
Mulla on sit varmaan joku hypermahtava elimistö ku ei oo tarvinnu tommosta tuumailla...

"vieras"
Olenkohan minä hieman hölmö, kun en edes tiedä paljonko olen saanut painoa kahdessa viime raskaudessa... Ekassa sain 12 kiloa, syy miksi se jäi mieleen on, että lääkäri teki laskuvirheen ja pisti papereihin 22 kiloa ja sitä sitten kätilö hämmästeli:D

Minä en yleensäkään itseäni punnitse, peili ja vaatteet kertovat tarpeellisen;)

Yhteistyössä