Miten hitossa joku lihoo 20-30kg raskauden aikana????

• Viestiketjun aloittaja Ambalabah
  • Ensimmäinen viesti
"inana"
Päivääkään en ole laihduttanut raskauden aikana, ei tulis mieleenkään. Oon kuitenki sitä mieltä että mitä paremmassa kunnossa oon ite sen paremmin voi myös vauva. Ja synnytyskään ei välttämättä ole yhtä tuskaa ja puuskuttamista kun yleiskunto on hyvä. Kiva sieltä läskien alta yrittää pönnätä vauvaa ulos? Enpä usko.
Se turvotus josta kaikki puhuu. Tuleeko se itsestään vai voisko ruokavalio olla osana?
En ole täällä pönkittämässä itseäni, vaan ihan uteliaana ihmisenä kyselen. Kun tää oma äly ei riitä ymmärtämään niin toisten täytyy selittää.
Mulla on sit varmaan joku hypermahtava elimistö ku ei oo tarvinnu tommosta tuumailla...
No miten ne läskit kuntoon vaikuttaa? Mulla oli eka lapsi ja painoa tuli siis se 30kg ja ponnistusvaihe kesti 30min. Ihan normaalisti palauduin, ei tehnyt tiukkaakaan.

Aistinko katkeruutta, kun et itse osaa nauttia elämästä sitten missään vaiheessa? ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";25763662]Olenkohan minä hieman hölmö, kun en edes tiedä paljonko olen saanut painoa kahdessa viime raskaudessa... Ekassa sain 12 kiloa, syy miksi se jäi mieleen on, että lääkäri teki laskuvirheen ja pisti papereihin 22 kiloa ja sitä sitten kätilö hämmästeli:D

Minä en yleensäkään itseäni punnitse, peili ja vaatteet kertovat tarpeellisen;)[/QUOTE]

Ai niin, piti lisäämäni, että kyllä painoa voi kertyä vaikka mistä. Ekassa raskaudessa mulle kertyi painoa rapiat kaksi kiloa neljässä päivässä, nesteinä. Oli tosin raskausmyrkytys, mutta nestekin siis todellakin painaa. Ja viimeisimmässä raskaudessa oli yli kilon painoinen istukka runsaan lapsivesimäärän lisäksi. Sen painon tiedän, koska ylitti turvallisen rajan ja se tutkittiin, samoin lapsen virtsa.

Siis joillekin vaan kertyy loppuvaiheessa nestettä kroppaan vaikka söis kuinka terveellisesti ja liikkuis, ei oo siitä kiinni.
Toisaalta mulle, joka en pahemmin katso mitä pupellan, ei oo ikinä tullut turvotuksia ja aina oon mennyt sormukset sormessa ja normikengät jalassa synnärille.

"Mamma"
Mulla tuli esikoisesta 25kg raskauden aikana. Neuvolassa täti moitti joka kerta ja jopa vitsaili että montakos karkkipussia on tullu vedettyä. Ihan itku silmässä aina lähdin sieltä, koin olevani huono äiti jo ennen lapsen syntymää. En todella mässäillyt, ja liikuin päivittäin kuten ennenkin. Nestettä vaan kerty ja kerty. Paino putos parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen ennalleen, ja hiukan allekin. Olin lähtöjäni alipainoinen ja olin toivonut saavani muutaman 'vauvakilon'.

Toisesta lapsesta tuli melkeen saman verran kiloja, ja samassa tahdissa lähtivät. Lasten välissä ehdin muuten keräilemään kiloja jokusen. Sama neuvolan täti piikitteli taas alkuraskaudesta, mutta uskalsin toisen kohdalla paremmin sanoa vastaan. :)

Kehot on vaan erilaisia, niinkun me ihmiset muutenkin ollaan.

"vieras"
Mullekin tuli ekassa 26kg ja tokassa 24kg,söin ekassa varsin paljon jäätelöä,tokassa oksensin paljon,silti painoa tuli ja olin erittäin turvonnut,eli nestettä kertyi PALJON molemmissa,nyt kyllä normaali painossa..

Ambalabah
Noh kuule, en kyl oo yhtään katkera niille sun 30 kilolle. Kunnioitan kroppaani kuitenkin sen verran et katon mitä syön, herkkuja tekee mieli erittäin harvoin. Kato ku niistä kerran pääsee eroon, niin ei välttämättä osaa niitä kaipaillakaan!
Nautin hyvästä ja terveellisestä ruoasta ja liikkumisesta, hyi minnuu kun en mene massan mukana ja päädyn norsuks raskaudessa. Anteeksi vain, mutta itse aloitit.
Et edes vastannut kysymykseeni siitä, tuleeko se kehuttu turvotus ruoasta vai mistä? Ja onko mulla oikeesti joku superhyperdyper aineenvaihdunta kun ei oo tarvinnu turvotuksesta "nauttia"???? Vähänkö ois siistiä sanoo vielä 10 vuoden päästä et ku mulla on 10 kiloa tätä raskausturvotusta vielä jäljellä, en mä lihava oo... Ja itkeä sitä täällä, niinku melkein joka päivä löytyy alotuksista. HUOH!!!!! Oikeesti hei.

Ambalabah
Niin ja sen verran vielä: Vaikka istukka painais kilon, vauva 4kg, lapsivesi 3 kiloo, se tekee yhteensä 8kiloo. Siihen se "turvotus" vaikkapa 5kiloo. No se tekee 13 kiloo. Mistä ne loput 7-17 kiloo tulee.....???????

Minulle tuli molemmista lapsista se about 25kg tai himpun alle ja kilot tuli vaan ainoastaan syömällä ja laiskuudesta liikuntaa kohtaan. Lapsilla ikäeroa 1v10kk, Kun aloin odottamaan toista painoin 54kg ja tällä hetkellä 54kg.. Itse olen läskini kerännyt ja itse myös painon tiputtanut :) Se että ei laihdu tai lihoo on vain itsestään kiinni.

"pallo"
Helposti!!! Kummassakin raskaudessa 25 kiloa! Ihan uskomatonta, mutta totta. Suuri osa oli turvotusta, naama pallona ja jalat niin turvoksissa ettei 2 kokoa isommat kengät riittäneet. Kummatkin lapset vähän päälle 3 kiloisia.

Ennen raskauksia paino 58, pari kuukautta raskauksien jälkeen 55 kiloa. Kummassakin näin. Ekassa raskaudessa sokerirasitukseen ja neuvolassa voivottelivat painonnousua. Toisessa en jaksanut voivotteiluita kuunnella, kun tiesin että kun istukasta pääsen eroon niin palaudun normaaliksi. Äidilläni oli sama juttu, lihoi 30 (!!!!) kiloa ja palautui nopeasti. Ei varmaankaan ole terveellistä mutta en oikeasti sille mitään voinut.

"inana"
Noh kuule, en kyl oo yhtään katkera niille sun 30 kilolle. Kunnioitan kroppaani kuitenkin sen verran et katon mitä syön, herkkuja tekee mieli erittäin harvoin. Kato ku niistä kerran pääsee eroon, niin ei välttämättä osaa niitä kaipaillakaan!
Nautin hyvästä ja terveellisestä ruoasta ja liikkumisesta, hyi minnuu kun en mene massan mukana ja päädyn norsuks raskaudessa. Anteeksi vain, mutta itse aloitit.
Et edes vastannut kysymykseeni siitä, tuleeko se kehuttu turvotus ruoasta vai mistä? Ja onko mulla oikeesti joku superhyperdyper aineenvaihdunta kun ei oo tarvinnu turvotuksesta "nauttia"???? Vähänkö ois siistiä sanoo vielä 10 vuoden päästä et ku mulla on 10 kiloa tätä raskausturvotusta vielä jäljellä, en mä lihava oo... Ja itkeä sitä täällä, niinku melkein joka päivä löytyy alotuksista. HUOH!!!!! Oikeesti hei.
Ahaa, eli sulla on mies/joku muu niin ulkonäkökeskeinen, että edes raskaudessa ei saa näkyä turvotusta? Voi sinua, nyt alkoi jo säälittää... Mulla mies oli jopa neuvolassa mukana joka kerta ja aina kuuli mun painon, nyt varman mietit että voi tsiisus mitä hulluutta! :D

Kyllä minäkin kuntoa ylläpidin, mutta en rehkinyt liikoja. Ja johan sanoin, että mulla oli raskausmyrkytys, eli osittain kohonnut verenpaine keräs nestettä kroppaan, mutta varmaan joku 10kg tuli ihan syömällä herkkuja. Ja edelleenkin: NAMI! :p

Mulla ei ollut tuota turvotusta kun ehkä 2-5kg jotka jäi synnärille ja kaikki sen jälkeen n 15kg on syöymällä syöty ja nimenomaa kahden aikuisen ihmisen edestä. Minä kävin myös noi sokerirasitukset läpi toisen kohdalla jopa kahteen kertaan :D

"inana"
Lisäyksenä vielä, että ihan normaalissa painossa olen nyt, olin jo puol vuotta synnytyksestä. Edelleenkin herkuttelen ajoittain, mutta ei mulla ole koskaan koukkua ruokaan tullut, ilmeisesti sulla on hankala tilanne sitten takana? Silloin ei kyllä kannatakaan herkutella edes raskausaikana, jos jäät sitten siihen herkkukoukkuun.

"vieras"
Et edes vastannut kysymykseeni siitä, tuleeko se kehuttu turvotus ruoasta vai mistä? Ja onko mulla oikeesti joku superhyperdyper aineenvaihdunta kun ei oo tarvinnu turvotuksesta "nauttia"????
Minkähänlainen vastaus kelpaisi? Juu, kaikki yli X kiloa saaneet ovat tunnottomia, kunnottomia syöpöttelylaiskureita, joilta puuttuu sinun moraalinen selkärankasi?

Entäpä itse? Mikä kumma otus sinä olet, kun sinun täytyy vahtia syömisiäsi ja kuntoilla, jotta paino pysyy hallinnassa. Minulla se on käynyt kolmesti ilman, että olen asialle uhrannut sekunninkaan ajatusta. Luonnonlahjakkuus olen, sinulla on vielä oppimista.

:D

"Entinen Ksantippa S."
Helposti minullakin! Noin 20 kiloa tuli raskausaikana, ja ihan syömällä.

Ja on muuten turhaa panettelua väittää, että olisin mäkkärillä istunut tai karkkia ostanut. Ei, söin paremmin. Valtavat määrät öljyistä savulohisalaattia, ruisleipää tomaatilla, avokadolla ja parmesaanilla, ihania täyteläisiä pastakastikkeita, wokkeja, tuoreita hedelmiä, jne. Voi niitä ruokaorgioita.

Verenpaine oli koko raskausajan erinomainen. Kuntokin epäilemättä vain kasvoi, kun tein loppuraskaudesta kymmenen kilometrin kävelylenkkejä 20 kiloa elävää lisäpainoa mukanani. Synnytyksestä toivuttua juoksukunto oli ällistyttävän hyvä.

Ja kaikki kilot muuten lähtivät korkojen kera muutamassa kuukaudessa sillä millä olivat tulleetkin, eli syömällä lisää hyvää ruokaa valtaisaan imetysnälkään. Ihania aikoja ;)

Voi hohhoijaa. Mulla se turvotus tuli ihan normisyömiselläkin ja lihosin samantien 10kg parissa kuukaudessa. Miksei ihmiset voi ymmärtää, että jokainen on yksilö joten myös kaikki tällainen on yksilöllistä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?
Ei aina se ruokavalio ja liikunta takaa sitä, että et lihoa raskausaikana sitä 20kg. Mulla on ollut niin järjetön turvotus rv10 lähtien, että oon näyttänyt siltä, että olisin viimesilläni.
Vielä en tiedä paljonko synnärille jää kun viikkoja kasassa "vasta" 29+0, mutta sen näkee sitten.

"Vieras"
Nyt joku kertokaa miten voi olla mahollista lihoa jopa 30 kiloo raskauden aikana? Eihän se vauvamaha paina kuin maks 10 kiloo, loput on sit odottavan äidin läskiä. Eikö nää mammat liiku? Eikö nää mammat yhtään kato mitä syövät? Tulevat vaan tänne itkemään etku paino ei tipu ja seuraavaks käyvät mäkkärin luukulta hakemassa mättöö.
En sääli, anteeks vaan. Kyllä se on omasta itsestä kiinni miten niitä kiloja hallitsee raskaudenKIN aikana. Raskaus EI ole mikään tekosyy mätätä turpa täyteen herkkuja. Ja ei, tää ei oo provo, vaan haluan oikeasti tietää!

Nimim. Eka raskaus +9kg
Toinen raskaus + 7kg

Molemmista jäi saman verran synnärille.
Mitä se sua risoo, jos mä tykkään syödä?
Mitä se sua risoo, jos mä tykkään herkutella?
Mitä se sua risoo, jos mä en tykkää liikkua?
Mitä se sua risoo, jos mä viihdyn juuri tällaisena, kuin olen?

Mä en ole lihava, mutta on varmaan ylipainoa. En ole dieetillä, enkä ala. Mä tykkään itsestäni juuri tällaisena - ja niin tykkää mieskin :).

Nimim. Eka raskaus +23kg ja toka raskaus +25kg. Molemmista jäi ylipainoa, joka sitten aikanaan lähti suurin piirtein pois ja paino vakiintui tähän nykyiseen.

Ja mainitsitkin tuon mäkkärin... Alkoi heti tekemään mieli kunnon mättöä ;)

No ehkä tuossa 30 kilossa ei enää turvotuksilla voi selitellä..vaikea sanoa kun 14 on keskiarvo mulla...

ap:lle kysymys Miksi raskaudessa ei saisi tulla ylimääräistä rasvaa? Onhan siitä hyötyä maidonkin koostumuksen kannalta..näinhän sitä muutamaa ylimääräistä kiloa neuvolan kirjoissa selitellään. Ja os se pysyy vain siinä muutamassa ylimääräisessä kilossa, niin miksi se on niin kauheaa?

Kopioitu Terveysnetti -sivulta:

"Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää. "

Ja kun itselläni tuo BMI on reilusti alle tuon 20... Mä tunnen itseni ainakin muodokkaammaksi ja seksikkäämmäksi kun rinnat kasvaa ym. En mä koe olevani kovin haluttava luuviuluna jota yleensä edustan kun en ole raskaana.

Onnea sinulle! Nain me ollaan kaikki erilaisia. Ma lopetin itseni punnitsemisen +25 kg jalkeen eli kylla varmaan lahemmas 30 kg lihoin. Oli vaan aivan kamala nalka koko ajan enka liitoskivuilta kyennyt juurikaan liikkumaan, keppien avulla liikuin minka liikuin. Ja niin vaan makin ennen raskautta paatin pysya hoikkana ja sporttisena ja olla lihomatta talon kokoiseksi. Niin, ja lisaykseksi viela se, etta olen katilo eli pitaisi tietaa paremmin :)

"Entinen Ksantippa S."
Oon kuitenki sitä mieltä että mitä paremmassa kunnossa oon ite sen paremmin voi myös vauva. Ja synnytyskään ei välttämättä ole yhtä tuskaa ja puuskuttamista kun yleiskunto on hyvä. Kiva sieltä läskien alta yrittää pönnätä vauvaa ulos? Enpä usko.
Jos on harrastanut tavoitteellisesti kestävyysurheilua, tietää kyllä ettei muutaman kuukauden lihominen vie kuntoa taivaan tuuliin, varsinkaan jos harrastaa liikuntaa raskausaikanakin. Tietysti kannattaa valita nivelystävällisiä lajeja, jos paino nousee paljon ja nopeasti.

Ja jos on joskus synnyttänyt, tietää kyllä etteivät ne vatsaläskit suinkaan ole se vaativin vastus vauvan tiellä maailmaan. Ultraava lääkäri muuten hämmästeli synnytyspäiväni aamuna, kuinka vatsassani ei ollut mitään muuta kuin vauva ja nahka. Ne 20 kiloa olivat kaikki takapuolessa. Uskon rasvan kertymistavan riippuvan geenien ohella ruokavaliosta ja syödyn rasvan laadusta.

"Mari"
Heh, no helposti tulee :D Itse olen liikunnanohjaaja ja vedin esim. kahvakuulatunteja vielä pitkästi raskauden puolen välin jälkeenkin. Silti painoa tuli koko ajan alusta lähtien se 500g/vko. Eipä tälle mitään näköjään mahda, olen jo luovuttanut :)

Ambalabah
No mut sehän on vaan hyvä juttu että me ollaan erilaisia kaikki.
Tuolle yhdelle vastaajalle - ööööh, en tainnu missään vaiheessa mainita ulkonäköpaineita tai mieheni tykkäämisistä. Itse asiassa mieheni on ollut välillä jopa ihmeissään miten "perse ei leviä ollenkaan". Eli juu - jos ei muuta keksi niin voithan vaikka tuolla yrittää selittää omat leviämises ja miten se on ihan ookoo juttu.
Miten sitten, kun esim julkkikset pysyvät hyvässä kunnossa, lihomatta tai siis ANTEEKS: TURPOAMATTA. Onko heilläkin sitten aineenvaihdunta vaan niin hyvä? :D :D
Kiva kuitenkin huomata, et meitä on muitakin jotka eivät ole kokeneet tätä "turvotusta". Aika hassua ajatella, että "nestettä nyt vaan kertyy" apaut 15 kilon verran... Oinevoine. Jos mulle tulis kiloo nestettä nyt yhtäkkiä, se olis lähes kolmasosa omaamassaa - eli ensiapuun ja SASSIIN!!!! :O :O Älkää' nyt viitsikö.

"Jippii"
No niin, sulla on AP sitten asenne kohdillaan! "kiva sieltä läskien alta pönnätä vauvaa ulos"!! Asennevamma isolla A:lla. Ihan ekaksi luulin, että tämä on taas tämän päivän polttavin provo. Mutta ketjua lukiessani huomasin, että ihan yksinkertaisuudessasi olet tämän ketjun aloittanu. Ja kiitos, tämä läski punnersi varsin tehokkaasti vauvan ulos sieltä kaikkien niiden läskien alta.
Jos olet ollut yhtään peruskoulun biologian tunnilla mukana, niin tiedät varsin hyvin että jokaisen ihmisen vartalo on täysin erilainen. Jokaisen aineenvaihdunta on erilainen, hormonitoiminta raskausaikana on erilainen. Ei aina yksin se roskaruuan mässäilly kerrytä sitä painoa.
Itselleni kertyi juurikin nuo "Siis WTF YÄÄÄÄKKK hiton läskimakkara 25 raskauskiloa". Alkuraskaudesta paino laski muutaman kilon tajuttoman raskauspahoinvoinnin seurauksena, se sairaalan suolaliuos, jota pari kertaa litratolkulla minulle tiputettiin ei onneksi tuonut yhtään lisäkiloa. Mutta kun pahimmasta selvisi ja ruoka alkoi taas maistua niin sitä sitten meni. Ja ei kuule silloinkaan pahoinvointiin auttanu syödä mitään v*tun rusinoita tai omenoita, kyllä siinä piti olla jotain suolaista ja nopeasti sokereita nostattavaa ruokaa. Joskus se oli suolakeksit ja joskus mehujäätelö. Ja kyllä, söin kahden edestä. Liikuin normaalisti. Joka päivä muutaman kilometrin lenkki koiran kanssa, töissä sai ihan mielenkiintoisen paljon juosta. SILTI niitä kiloja tuli. Loppuraskaudesta ei paljon pystynyt liikkumaan pahojen lonkkakipujen takia. Ihan perus kotiruualla olin ja paino nousi. Suureksi osaksi painoa nosti ne kuuman kesän helvetinmoiset helteet. Ei tarvinnu tehä muutakuin istua, silti turvotuksia tuli. Loppukesästä kun on niin jännä odottaa vauvaa. Koitappa joskus, saat sinäkin ihmettelyllesi lopun.

Toivon todella paljon, että et ihmettele näitä ihmisten liikalihavuuksia tai raskauden kerryttämiä kiloja ääneen kotona. Jos et itse pysty, niin yritä opettaa edes lapsistasi suvaitsevaisia!

Minulle tuli ekassa raskaudessa 35kg ja tokassa 30kg. Raskausmyrkytyksellä varmaan oma osansa asiaan. Lisäksi lantiolle kertyi "imetysläskiä". Siis sellainen vararengas, joka lähti pois 2vk imetyksen lopetuksen jälkeen. Maitoa tuli vaikka muille jakaa.

En mässäillyt ja lenkkeilin koirien kanssa monen tunnin lenkkejä. Neuvolassa paasattiin syömisisistä. Ei kuulemma kilot lähde koskaan. No kuinkas kävikään. 6kk synnytyksen jälkeen olen ollut lähtöpainossa. Kuopuksen 1v neuvolassa terkka kehui litteää vatsanseutuani. Ei kuulemma uskoisi, että olen 2 lasta synnyttänyt. Ehkä ei seuravassa raskaudessa en kuule enää valitusvisriä neuvolan taholta.

Joillekin sitä painoa vain tulee, vaikka miten päin olisi.

Yhteistyössä