Miten hitossa joku lihoo 20-30kg raskauden aikana????

• Viestiketjun aloittaja Ambalabah
  • Ensimmäinen viesti
nbd
Mulla tuli ekassa raskaudessa 16kg ja toisessa 20kg. Söin normaalisti ja mielestäni terveellisemminkin kuin muuten ja liikuin ekan raskauden loppuun asti, lenkillä vielä viikoilla 42+0. Toisen raskauden aikana esikoinen ja kivut rajoitti liikkumista. Molemmilla kerroilla synnytyksestä viikon kuluttua paino oli tippunut yli 10 kiloa (nesteitäkin siis oli ihan kivasti tuossa), loput kilot suli seuraavan vuoden aikana, jonka imetin. Mielestäni luonto hoisi asian ihan kivasti, missään vaiheessa en vaakanumeroita kyttäillyt, koska tiesin itse miten syön. Ei ole kai ihan tarkoituskaan, et kaikki vauvakilot jäis sairaalaan, koska imetys vaatii energiaa. Tottakai järjetön mässäily raskauden aikana on huono juttu, samoin kuin painonnousun liiallinen tarkkailu. Maalaisjärjellä pärjää ja me ollaan erilaisia. Aloittajan asenne on outo.

"Entinen Ksantippa S."
En ymmärrä ollenkaan näitä "lällällää, mä oon provo ja te menitte kaikki lankaan" -juttuja.

Anonyymi nettikeskustelu on ihan oma maailmansa. Joko kaikki on totta - koska tämä todellisuus on olemassa vain näissä teksteissä - tai sitten mihinkään tai keneenkään ei voi luottaa, samasta syystä.

Voimme toki inttää siitä, kuka oli ensimmäisenä liikkeellä kieli poskessa ja kuka tosissaan. Mielenkiintoisempaa on kuitenkin mielestäni se, millaista ajatustenvaihtoa nämä virtuaali-ihmiset ja teoreettiset asetelmat saavat aikaan. Olen pikkuisen pettynyt, ettei ap kommentoinut yhtäkään viestiäni, vaikka olin ihan tarkoituksella kärjekäs. Paljon kärjekkäämpi kuin oikeassa elämässä olen. Tekeekö se minustakin provon?

normipainoinen
Samaa aina ihmetellyt. Normipainosta raskaudet alkaneet, viisi raskautta. Paino noussut aina 4½-7kiloa. Pienimmällä painonnousulla kuopus syntyi neljä viikkoa ennen la, /toinen kaksosista, toinen pois alkuviikkoina).
Normisti syönyt ja liikkunut, normaalia elämää, ei edes alkupahoinvointia eli oksentaminen ei ole painoa pudottanut.
Kilot jääneet sairaalaan ja oikeastaan hoikimmillaan aina lapsen saatuani ja imetyksen ajan.
Kait on pakko syödä useamman edestä tuollaisiin painonnousuihin.

se viisi raskautta
[QUOTE="jepjep";25763167]Onnea vaan sulle. Mulla oli ekassa raskaudessa kohtalainen raskausmyrkytys ja painoa tuli mukavat 28kg, ei siinä paljon syömisten vahtaaminen auttanut kun nestettä kertyi kroppaan pahimmillaan parin kilon viikkotahtia. Toisessakin raskaudessa kiloja tuli sellaset 18kg vaikka seurasin ruokavaliota ja 2-vuotias piti päivät liikkeessä. Että ei aina ole kyse siitä, että herkkuja vedetään napaan kaksin käsin, jos raskauden aikana paino nousee enemmän kuin kymmenen kiloa. Ja niin vaan nuokin kilot lähti raskauksien jälkeen.[/QUOTE]

Minulla myös yhdessä raskaudessa tyttäreltä raskausmyrkytys, siinä paino nousi sen 7kg. Olin oikein esittelykappale sairaalassa raskausmyrkytyksineen ja painoineni, ei turvotustakaan juuri.

Mulla tuli +17kg, turvotusta oli raskausmyrkytyksen vuoksi. Kaikki jäi laitokselle.

Ymmärrän just sellaset tapaukset, joissa on esim. pahoinvoinnin vuoksi joutunut syömään tiheästi ettei tule paha olo, tai turvotuksen tms. Mutta mun mielestä raskautta on pelkästään turha syyttää jos paino nousee 20 kiloa eikä ole mitään em. vaivoista. Monet vaan käyttää raskautta tekosyynä jotta saa mässäillä ja olla liikkumatta ja sitten puhutaan "raskauskiloista".

"Entinen Ksantippa S."
Ymmärrän just sellaset tapaukset, joissa on esim. pahoinvoinnin vuoksi joutunut syömään tiheästi ettei tule paha olo, tai turvotuksen tms. Mutta mun mielestä raskautta on pelkästään turha syyttää jos paino nousee 20 kiloa eikä ole mitään em. vaivoista. Monet vaan käyttää raskautta tekosyynä jotta saa mässäillä ja olla liikkumatta ja sitten puhutaan "raskauskiloista".
Mä olin terve kuin pukki ja nälkäisempi kuin koskaan. Ja kyllä, syytän siitä raskautta. Keksitkö noille kahdellekymmenelle kilolle jonkin paremman nimityksen kuin "raskauskilot"?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25765951]Mä olin terve kuin pukki ja nälkäisempi kuin koskaan. Ja kyllä, syytän siitä raskautta. Keksitkö noille kahdellekymmenelle kilolle jonkin paremman nimityksen kuin "raskauskilot"?[/QUOTE]

Kyllä mäkin syytän raskautta ja sain ihan tukea sille asialle neuvolassa. Muuten mulla ei ole painon kanssa ollut ongelmaa mut odotusaikana syön kun hevonen ja se todella voi olla täysin odotuksesta kii kun laukaisee jonkin hormonaalisen himon syömiselle. Toisaalta nyt kun olen taas loppusuoralla keräämässä tämän hetkistä +30kg painoo niin tiedän et alkaa tippua aika lailla reippaasti taas synnytyksen jälkeen kun syömishimo loppuu kun seinään synnytyksen jälkeen. Mut se on niin helppoo ihmetellä asioita joita ei itse koe.

Wilho
Itselläni tuli 23kg raskaudesta. Ja hyvä kun tuli, mistä olisin imettänyt jos ei ylimääräistä olisi yhtään ollut. Paha univaje vauvan synnyttyä teki sen, ettei ruoka maistunut, vaikka kuinka yritin. Toisaalta vauvakin nukkui vähän (huusi mahavaivojaan paljon), en kovinkaan säännöllisesti ehtinyt syödä. Kun vauva nukkui, yritin itsekin nukkua, ei jäänyt syömiselle aikaa. Kilot tippuivat itsestään siis muutamassa kuukaudessa, ja olen iloinen että kiloja oli! Ja ne kilothan tulivat raskauden aikana syömisestä (usein), vain muutama kilo oli turvotusta.

Iso massu
No mä vaan turposin ja oli iso lapsi, iso istukkakin kuulemma, eli tosi isosti raskaana. Pultsaritkin huuteli, että tuleeko kaksoset. Kyllä ne kertyneet läskitkin sitten vaunuja lykkiessä lähti. Nyt tullut tosin muista syistä uutta läskiä, kun liikunta vähissä. Eiköhän se ole ihan joka ämmän oma asia, millä tyylillä sitä vauvamassua kasvattaa. Mulla on vaan yks lapsi ja toista en ehkä edes saa, joten oli upeeta olla sen yhden kerran oikeen olan takaa R A S K A A N A!

kuka syytti raskautta?
Mulla tuli +17kg, turvotusta oli raskausmyrkytyksen vuoksi. Kaikki jäi laitokselle.

Monikohan tässäkin ketjussa on sanonut, että on pelkästään raskauden takia lihonut? Minäkin ihan rehellisesti myönsin syöneeni ihan mitä sattuu raskausaikana, osittain huonon olon, mutta osittain ihan vaan herkutteluhimon vuoksi. Enkä liikkunut, kun alussa ei vaan jaksanut ja lopussa ei saanut. Eli ei tekosyitä, eikä täällä muutkaan ole kyllä mitään tekosyitä ladelleet. Mulle tuli 30kg ja varmaankin 15kg tuli ihan syömällä... :p :D

vertailun vuoksi
Minulla takana kaksi raskautta, molemmissa lähtöpaino oli normaali.

Ekassa urheilin laskettuun päivään asti 5-6 kertaa viikossa 1-2 tuntia päivässä (spinning, juoksu, kuntosali, ihan lopussa tietysti kevyemmin). Painoa tuli raskauden aikana lähes 30kg. Söin reilusti, mutta normaalisti ja terveellisesti.

Toisella kerralla liikuin (=hikoilin) lähinnä satunnaisesti. Painoa tuli 25kg ja synnärillä samoissa loppulukemissa kuin ensimmäisen raskauden kohdalla. Söin ja herkuttelin paljon raskauden aikana.

Eli vastauksena kysymykseesi: IHAN HELPOSTI. :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25765951]Mä olin terve kuin pukki ja nälkäisempi kuin koskaan. Ja kyllä, syytän siitä raskautta. Keksitkö noille kahdellekymmenelle kilolle jonkin paremman nimityksen kuin "raskauskilot"?[/QUOTE]

Liika syöminen?

"annaliina"
Jaa no kolmen raskauden perusteella olen sitä mieltä että ihan helposti. Kaikissa painoa on tullut noin 25 kiloa, mutta en siltikään ollut kuin normaalipainoinen raskaana oleva. Mulla siis on olleet lähtöpainot todella alhaiset. Vedin tanssituntejakin reippaasti yli puolenvälin raskautta ja silti kiloja tuli lopussa useemman kilon viikkovauhtia. Yhdessä raskaudessa taas kontrolloin syömisiäni kovasti ja tulos oli pienipainoinen poika sokeriongelmilla, mutta ihan yhtä paksu äiti...eli enpä tiedä mitä ois pitäny tehdä...

20 kiloa
Mulle kertyi ekassa raskaudessa 20 kiloa, enkä edes ollut yhtään turvoksissa. Asiaan saattoi vaikuttaa se, että mun lähtöpaino oli 39 kiloa, joten aika lailla sitä lisämassaa tarvittiinkin, että pystyin sitten imettämään sitä penskaa puoli vuotta.
Tokaa odottaessa painoa tuli 15 kiloa, lähtöpaino oli 44 kiloa. Kolmannesta lähtöpaino oli 45 kiloa, ja eiköhän taas synnärillä ole sen 60 kiloa kasassa.
Kaikki on siis suhteellista, ja provo tai ei, niin raskauskilojen kauhisteleminen on tyhmää.

"vieras"
Voi kuule, heleposti!! :D
Mulle tuli ekassa 15kg, tokassa 20kg, kolmannessa 25kg ja tässä neljännessä tulee sit varmaan 30kg.
Ja ihan on kyllä sen syytä, että syön ku hevonen ja liikun suht vähän. (Liikun kyllä ihan ok kun lapset on pieniä ja niitten kanssa tulee pakosta liikuttua, mutta siihen nähden tod. vähän mitä liikkuisin jos en olisi raskaana.)

Mulla on aina kilot lähteny parissa kuukaudessa pois, joten ei haittaa tuo niitten tuleminen. Normaalisi painoindeksini on 18.

"joooo"
Ompas taas ap:llä ollu pahmieli jostain?

Harvemmin kukaan voi mennä sättimään, että noi kilot on just sun vika jos ei ihan oikeasti ole kokoajan siinä tiiviisti seuraamassa.

Itse jouduin levossa olemaan lähes koko raskauden ja silti synnytin keskosen. Siinä oikeasti kun pitää syödä muutakin kuin pussikeittoa ja koen että aika normaalia on kantaa huolta vauvasta joka meinaa kokoajan syntyä ennenaikaisesti on se, että tuleeko kiloja se optimi 12 vai 32, ihan vitun yks hailee. Jos se oma ukko lähtee sen tähden kävelee, et muija lihoo raskauden tähden, joutaa suksia vaikka saunan taakse lahdattavaksi :)

Sit ap, ookko sä huomannu, et katukuvassa ei oo pelkästään laihoja, noin 36-38 koon naisia?
Mä oon huomannu, et noita vaatteita on xs-tieskuimonta äksää ja L myynnis joka tuutis ja et kaikki ei oo samasta puusta veistettyjä. Oon myös huomannu, että 5v lapseni kummastelee kun joku on erillainen, mutta 10v lapsi pitää jokaista ihan normaalina "koska me kaikki olemme erillaisia". Eli sulla ap on jääny tuo maailman taju sit vissii tonne leikki-ikäsen tasolle?

Yhteistyössä