Huomenna viimeinen synnytyspelko keskustelu ja:(...

• Viestiketjun aloittaja :(:(
  • Ensimmäinen viesti
:(:(
Toivon sydämeni pohjasta ,että lääkäri suostuu siihen että saisin leikkauksen:( en uskalla synnyttää alakautta vaikka jo neljäs tulossa. miten saan vaadittua sen leikkauksen? kätilö oli viikko sitten sitä mieltä että voisin ehkä saada mutta kaiki riippuu lääkäristä:( ja vielä sattuu justiin sellanen äkänen mies lääkäri olemaan huomenna vuorossa kun kysyin:( kaikki pelottaa..miten saan leikkauksen?

"vieras"
Sanot, ettet suostu vapaaehtoisesti missään olosuhteissa alatiesynnytykseen. Sitten sanot, että he voivat tietenkin pakottaa kieltäytymällä leikkauksesta mutta siinä tapauksessa aiot oikeusteitse jälkikäteen katsoa mitkä sun oikeudet tässä asiassa olisi olleet. Ja älä mene keskusteluun yksin. Kaksin on aina parempi, silloin on teidän kahden sana lääkärin sanaa vastaan jos joutuu jotain todistamaan.
Olen itse saanut pelkosektion (mulla oli tulossa 3. lapsi) eikä tarvinnut taistella kun olin vaan riittävän päättäväinen.

:(:(
mun on pakko mennä yksin, ei saatu lapsen vahtia ja mies joutuu oleen lapsenvahtina isommille... jänskättää kauheesti että maha ihan sekasin..jotenkin olu nyt viikon vähän huojentuneempi olo kun kätilö sano että hän suostuisi leikkaukseen mut kaikki tosiaan riippuu siitä lääkäristä:( kuolen jos se sanoo että ei leikata:(

"vieras"
No sitten sun ei auta olla kuin tosi päättäväinen. Pysyt vaan kannassasi ja sanot ettet suostu alatiesynnytykseen ja kysy aikovatko pakottaa sut. Vaadi myös kirjallisena jos aikovat pakottaa.

sintt1
Ei minua edes kovin paljoa yritetty suostutella. Ihan normaalisti juteltiin vaihtoehdot läpi ja sen jälkeen sain miettimisaikaa seuraavaan tapaamiseen asti (vaativat kaksi lääkäritapaamista pelkopolilla Jorvissa). Toisella kerralla kysyivät sitten onko minulla kysymyksiä ja olenko miettinyt asiaa. Ilmoitin edelleen haluavani sektion, jonka jälkeen varattiin aika leikkaukseen. Ei siellä tarvinnut itkeä eikä riehua.

"Kkk"
Pakko kertoa että mulla on ollut kaksi alatiesynnytystä jotka ovat olleet todella vaikeita tämä kolmas leikattiin ja en ikimaailmassa suostuisi enään leikkaukseen. Tietysti monilla toipuminen on nopeaa mutta mulla on kestänyt 7vko ja yhä oon niin saamarin kipee. Haava tulehtui ja nyt epäillään leikkauksen aiheuttaneen tyrän...aivan kamala kokemus vaikka alatiesynnytyskin oli hirveetä mutta oli tää kyllä vielä kauheempaa...

..dg...
se ei voi sua pakottaa...

mä en oikein edes ymmärrä näitä keskusteluja kun ystävä hyvä, sulla on oikeus siihen leikkaukseen, eikä se lääkäri VOI pakottaa sua? ymmärrätkö? se on SUN PÄÄTÖS. ja sä menet huomenna vain ILMAISEMAAN SEN. ok?

nuku rauhallisesti :)

appp
no enhän minä nyt oo riehumassakaan ,,itkenyt kyllä olen ja varmasti tuun huomennakin itkemään.. viikko 38 menossa joten milloinhan ne leikkais suunnitellusti jos suostuisi? voiskohan se olla hyvä merkki että ehkä leikkais kun kätilökin ollu jo sitämieltä? kauanko joutuu sairaalassa olemaan uudelleen synnyttäjä leikkauksen jälkeen??

"Kkk"
no enhän minä nyt oo riehumassakaan ,,itkenyt kyllä olen ja varmasti tuun huomennakin itkemään.. viikko 38 menossa joten milloinhan ne leikkais suunnitellusti jos suostuisi? voiskohan se olla hyvä merkki että ehkä leikkais kun kätilökin ollu jo sitämieltä? kauanko joutuu sairaalassa olemaan uudelleen synnyttäjä leikkauksen jälkeen??
Mä olin la-ma, mutta ti takas kun haava tulehtui. Mulla ois ollu aika 40tasan mutta tulikin aikasemmin ja tämä naisteklinikalla

"vieras"
Mulla leikattiin viikolla 39. Aika tiukille sulla menee... Itellä leikkaus oli aivan käsittämättömän hyvä kokemus. Paranin 1000 kertaa nopeammin kuin kummastakaan alatiesynnytyksestä.
On joo totta että periaatteessa synnyttämään ei voida pakottaa mutta monet lääkärit kyllä "lievästi painostaa" siihen.

sillä, mitä mieltä kätilö on, ei aina ole mitään merkitystä lääkärin päätökseen. Sanoisin jopa, että useimmiten sillä ei ole lääkärin päätökseen mitään merkitystä. Joskus toki, jos lääkäri on fiksu, niin on. Lääkäri kuitenkin tekee päätöksen ja ottaa siitä myös ammatillisen vastuun. Sinun tapauksessasi suunniteltu leikkaus tehtäisiin luultavasti mahdollisimman pian, mahdollisesti viikon sisällä. Yleensä suunniteltu sektio tehdään viikkojen 38-39 aikana. Sektion jälkeen sairaalassa ollaan voinnin ja toipumisen mukaan, 3-6 päivää.

appp
juu,en vaan kertakaikkiian uskalla enään synnyttää, siis alussa olin että ok mutta pelko voimistuu ja voiimistuu:( edellinen oli yli 4kiloinen ja pelottaa niin että en uskalla edes nukkua ja olen ihan raivona päivät kun siis pelkään että milloin vauva syntyy:(

Leikkaussalihoitaja
Olen itse tosiaan leikkaussalissa hoitajana ja itsekin kahden jo isomman teinin äiti, molemmat synnytin alakautta (mol.4,3 kg), joten kokemusta on ison lapsen alatiesynnytyksestä. Olen todella pahoillani että sinulla on jäänyt noin pahat pelkotilat aiemmista synnytyksistäsi. Tällä palstalla pelkosektio tuntuu olevan aika yleinen keskustelunaloitus. Ymmärrän toki äitien pelot, toisaalta hoitajana olen tietoinen leikkaukseen liittyvistä riskeistä, nämä huomioonottaen olisin enemmän kuitenkin alatiesynnytyksen kannalla. Ehkä omassa tapauksessani tieto lisää tuskaa, mutta ei siitä sen enempää. Muistuttaisin kumminkin arvon äidit, että riskinsä ne ovat leikkauksessakin. Toivon sinulle mahdollisimman hyviä muistoja tulevasta synnytyksestä, minkä tahansa synnytysmuodon valitsetkin.

onnea jokatapuksessa...
Harvoin siihen synnytykseen suomessa kuolee ja jos joku pieleen menee niin leikkaussaliinhan ne kuskaa.. hyvää synnytystä kuitenkin ja onnea oli synnytys minkälainen hyvänsä:)

"..."
[QUOTE="Kkk";25717558]Pakko kertoa että mulla on ollut kaksi alatiesynnytystä jotka ovat olleet todella vaikeita tämä kolmas leikattiin ja en ikimaailmassa suostuisi enään leikkaukseen. Tietysti monilla toipuminen on nopeaa mutta mulla on kestänyt 7vko ja yhä oon niin saamarin kipee. Haava tulehtui ja nyt epäillään leikkauksen aiheuttaneen tyrän...aivan kamala kokemus vaikka alatiesynnytyskin oli hirveetä mutta oli tää kyllä vielä kauheempaa...[/QUOTE]

Itselläni kesti ihan normaalisti sujuneesta alatiesynnytyksestä toipuminen 4 kuukautta. Ja kohta on mennyt 6 kuukautta, ja nyt vasta alan edes etäisesti harkitsemaan, että jonain kauniina päivänä voisi EHKÄ harrastaa vielä seksikä....

Mutta asiaan, eli aloittajlle sanoisin, että jänkkäät vain niin kauan, kunnes lääkäri uskoo. Älä suostu lähtemään sieltä pois, ennen kun saat tahtosi läpi.

Mun mielestä on ymmärrettävää, jos jo kolmesti aikaisemmin synnyttänyt pelkää synnytystä. Hänellähän voi olla ihan oikeita syitä pelkoon, sen sijaan että pelkäisi vain kuvitelmiaan (ja ei, en mä tässä nyt väheksy edes ensisynnyttäjän synnytyspelkoa, toteanpa vaan että saa uudelleensynnyttäjäkin pelätä).

Ap, jos pelko kerran on vahva, keskusteluista huolimatta, niin anna kaiken tulla ulos lääkärillä. Selitä miten paljon pelkäät, miten et saa öisin nukuttua kun pelko pitää hereillä, yms. Sano, että et ihan oikeasti vaan pysty etkä halua synnyttää alakautta. Piste.

Toivon, että saat sektion. Jos synnyttää alakautta väkisin ja peloissaan niin siitä ei voi mitään hyvää seurata henkisellä tasolla.

Etköhän sä sen leikkauksen saa :) Sunlaisia varten se pelkopoli, ja mahdollisuus äidin toivomaan leikkaukseen on.

Täytyy kyl viel lisätä, että kun mulle todettiin kesken tavallisen, synnytyksen, että kohta voi olla aika lähtee leikkaussaliin, niin iski paniikki. Leikkaussali oli viimenen paikka, johon tahdon synnyttämään. Meitä on moneen junaan :)

"trolli"
Miksi näissä ketjuissa aina väitetään ettei voi pakottaa synnytykseen? Ei lääkäri mihinkään pakota, kyllä se vauva sieltä itse itsensä ulos pakottaa. Päinvastoin, äidit yrittävät pakottaa lääkärit toimimaan etiikkaansa vastaan tekemään turhia operaatioita.

kysymmys
[QUOTE="...";25717881]Itselläni kesti ihan normaalisti sujuneesta alatiesynnytyksestä toipuminen 4 kuukautta. Ja kohta on mennyt 6 kuukautta, ja nyt vasta alan edes etäisesti harkitsemaan, että jonain kauniina päivänä voisi EHKÄ harrastaa vielä seksikä....

Mutta asiaan, eli aloittajlle sanoisin, että jänkkäät vain niin kauan, kunnes lääkäri uskoo. Älä suostu lähtemään sieltä pois, ennen kun saat tahtosi läpi.[/QUOTE]

Saako kysyä miksi kesti noin kauan toipuminen? Repesitkö pahasti vai...?

"neiti peikonlehti"
Mulla oli tänään lääkäri jonka kanssa keskustelin pelkosektiosta, se olisi ollut oma toiveeni.

Lääkäri sanoi keskustelun aluksi, ettei ketään pakoteta synnyttämään alateitse.

Itkin, tärisin ja kerroin miten paljon ajatus alatiesynnytyksestä ahdistaa. Kerroin, että oma
toiveeni on sektio.

Lääkäri kertoi leikkauksen riskeistä, toipumisesta yms. ja sanoi vahvasti suosittelevansa
mulle normaalia synnytystä. (Mulla kohonnut riski ylipainon vuoksi; verenvuoto, haavan tulehtuminen
ja leikkaus teknisesti vaikeampi).
Kun aloin noita asioita miettimään, suostuin sitten yrittämään alateitse. Toivon ja rukoilen, että
kaikki menee hyvin.

Otan nyt hetken kerrallaan, en ajattele kuin tätä hetkeä ja kun synnytys käynnistyy, niin
yritän ottaa samalla asenteella silloinkin.

Iso lämmin halaus sinulle ap, on todella raskasta elää raskausaika ahdistuksessa!
Toivon sinulle kaikkea hyvää!

Leikkaussalihoitaja
naurettavaa kun aina muka tulee jokaiseen ketjuun joku ammattiihminen pätemään,hetkeäkään en usko että tuo ylempi on leikkaussalin hoitaja;:D:D

Jaa, en lähde kiistelemään kanssasi:). Virkavuosia nukutushoitajana takana yli kaksikymmentä ja olen nähnyt monet suunnitellut, kiireelliset ja hätäsektiot. Yleensä niistän salin nurkassa maskiini (jos äiti ja lapsi voivat hyvin ja minua ei kaivata), usein tulee tippa linssiin isien reaktioita katsoessa. Syntymä on ihmeellinen tapahtuma, oli se sitten alateitse tai sektiolla tapahtunut. Ap:lle toivon tosiaan lämminhenkistä ja ammattitaitoista henkilökuntaa, pelkosi otetaan varmasti tosissaan, yritä nukkua ensi yönä.

Yhteistyössä