Meillä on myös puheenaiheena ns. lopullinen ehkäisy. Mies tosin tahtoo vielä yhden lapsen, mutta on puhuttu, että jos tulen vielä kerran raskaaksi (sitten, jos itse lämpenen ajatukselle), niin jompikumpi käy operoitavana. Mua ärsyttää enemmän ajan kuluminen, kortsun kanssa puljaamista on tiedossa vielä vuosikausia, ellei mulle iske pian vauvakuume.
Käytin pillereitä 10 vuoden ajan, niistä päästyäni olen ollut ihan hillittömän tyytyväinen, enkä halua niitä takaisin. Kierukkaa en halua ottaa, kuultuani kauhujuttuja sen asentamisesta/poistamisesta/kiinni juuttumisesta/kierukkalapsista. Raskaudun niin älyttömän helposti, että saisin takuulla kierukkavauvan. Sitä paitsi esimerkiksi vasektomiasta aiheutuva kipu ja epämukavuus on kertaluonteista, mutta jos kolmikymppisenä laitattaa kierukan, sen teho ei riitä lähellekään vaihdevuosiin asti. Sitä hemmetin ankkuria pitää laittaa ja poistaa monet monituiset kerrat. Päälle epäsäännölliset vuodot tms, niin ai halleluja. Moniko mies suostuisi asennuttamaan kullinsa kautta jonkin metallisen härpäkkeen ehkäisymielessä?
Ehkäisykapselin laittoa koskee sama, en minä aio juosta käsivarteen tökittävänä loppuikääni. Renkaaseen, vaahtoon, laastariin yms. en luota. Kortsu on tehokas, mutta onhan se tunnelmantappaja. Käytännössä meille jää siis vain valittavaksi, kumpi käy toimenpiteessä. Minusta nähden olisi reilua (vaikkei tietty välttämätöntä) että toimenpiteessä käy mies, sillä tähän asti hänen panostuksensa perhesuunnitteluun on ollut käynti kioskilla ostamassa kumeja. Minä olen ravannut hakemassa pillerireseptejä, syönyt pillereitä päivittäin vuosikausien ajan, kantanut ja synnyttänyt kaksi lasta. Siihen nähden yksi paikallispuudutuksessa tehtävä toimenpide olisi kohtuullisen pieni toive, etenkin, kun mies ei ole sairaala- tai lääkärikammoinen.
Yleensä ottaen sanon, että näissä jutuisssa on monilla takana epäluottamus kumppania kohtaan. Etenkin miehet tuntuvat pelkäävän paitsi kykynsä menettämistä, myös sitä, että heidät "huijataan" siitoskyvyttömiksi ja sitten vaimo ottaa eron ja hankkii uuden miehen kanssa vielä lapsen. Mies taas joutuisi pohtimaan, ottaako kukaan nainen hänet vielä tosissaan miehenä, jos ei ole kykenevä isäksi. Paljonko merkitystä avoimilla siemenjohtimilla on naisille?