Miten teillä lapsi oppinut vaipattomaksi? Tehtiinkö nyt hölmösti..

"vieras"
Tosi myöhään ootte alottanu kuivaksi opettelun. Ite oon alottanu ku lapset on ollu reilusti alle vuoden ikäisiä ja suoraan pöntölle ilman niitä pienentimiä. Ksylitol pastillirasia vessan pöydälle ja aina kun jotain pönttöön tulee niin saa pastillin :) Ei mene montaa päivää kun lapsi hiffaa homman. Meillä tytöt ollu kuivia n 1.5v ja poika muutamaa kk myöhemmin.

Minusta on kamalaa nähdä kolme-vuotiaalla vaippa..vanhempien laiskuutta..!

??
Voihan taivas taas näitä joitakin vastauksia: "torut vahingoista"!! Onhan tuo jo aika kauan tiedetty tosiasia, että liian ankara siisteyskasvatus voi aiheuttaa melkoista neuroottisuutta myöhemmässä elämässä. Tästä(kin) asiasta on näköjään väännettävä jonkinlainen kilpailu, että "meidän Emmajuulia se osasi käydä potalla jo ennen ristiäisiä". Mitä vähemmän vanhempi asian tiimoilta ottaa stressiä, sen suuremmalla todennäköisyydellä pottailu/pyttyily alkaa onnistua. Kaikki lapset eivät tietenkään osoita itse kiinnostusta asiaan ja toki sitä pottaa/pyttyä heille voi tarjotella, mutta lapsen omaa kypsymistä kunnioittaen.

[QUOTE="vieras";25653505]Tosi myöhään ootte alottanu kuivaksi opettelun. Ite oon alottanu ku lapset on ollu reilusti alle vuoden ikäisiä ja suoraan pöntölle ilman niitä pienentimiä. Ksylitol pastillirasia vessan pöydälle ja aina kun jotain pönttöön tulee niin saa pastillin :) Ei mene montaa päivää kun lapsi hiffaa homman. Meillä tytöt ollu kuivia n 1.5v ja poika muutamaa kk myöhemmin.

Minusta on kamalaa nähdä kolme-vuotiaalla vaippa..vanhempien laiskuutta..![/QUOTE]

Mä taas oon ihan varma, että meillä vuoden iässä ei ois tullut pottailusta mitään kun kiinnostusta se ei ole herättänyt ollenkaan. Ja nyt vasta alkaa tuntua siltä, että tyttö saattaa tunnistaa hätänsä. Ei olisi kyllä tunnistanut aiemmin.

lapsi oppii kun on valmis.meillä oppi toinen kolme, toinen kaksi vuotiaana.Ilman mitään painostuksia,pakkopottailuja tai vaipatta jättämisiä.
Se pidättely kyky tulee sitten kun hermosto on siihen kokonaan valmis.
Nuo "ootpa myöhään aloittanut pottailun" länkytykset kannattaa jättää omaan arvoonsa.Sama kun vertailisi kävelemään oppimista tai puhumista.

FreezeCat harmaana
Ainahan voi todellakin kokeilla ja katsoa, miten menee :) - onko sitä pidätyskykyä esim. olemassa ja hädän tiedostamisen tajua - mutta kyllä se vaan vaatii osakseen sen lapsen oman kypsymisen asiaan. Meidän esikoinen - poika - oli aikanaan asiassa todella hätäinen eli oppi päiväkuivaksi tuosta vain alle 1.5- vuotiaana ja kaksivuotiaana oli jo täysin kuiva, asia mitä jaksettiin useasti neuvolaa myöten ihmetellä - poika kun on ;). Keskimmäisemme - poika hänkin - otti sitten huolella oman aikansa ja oppi päiväkuivaksi hiukan ennen kolme täytettyään ja parhaillaan on menossa opettelu yökuivaksi (on viisivuotias). Ja sitten on tämä tyttö :)...Kaikkien kolmen kanssa on aloitettu pottailut reilusti alta yhden vuoden, kun se kiinnostus potalla istumiseen alkoi :).

Nää kuivaksioppimisen hetket ovat niin hurjan herkkää aikaa. Pienikin painostuksen tynkä, jonka siis lapsi kokee itse, on todella haitallinen ja voi vain viivästyttää orastavaa kypsymistä ja kehitystä. Mun korvaan kalskahti oikeasti pahalta se, että hoitaja on nyt puuttumassa asiaan. Oikea lähestymistapa tässä olisi mielestäni se, että vaipattomuutta lähdettäisiin kokeilemaan siellä todella tutussa ympäristössä niiden rakkaiden keskellä eli kotona :heart:. Ei suinkaan vieraassa ympäristössä vieraan aikuisen silmien alla toisten vieraiden lasten korvien ja katseiden alla - olkoonkin sitten vaikka kuinka kivasta hoitajasta kyse ja kivasta hoitoryhmästä. Aloittaisin siis ihan kotona sen orastavan kuivaksiharjoittelemisen ajan kanssa mahdollisine takapakkeineen kaikkineen ja veisin hoitoon edelleen ne vaipat.

Aika tekee kyllä tehtävänsä, oikeasti :).

Mites sitten meillä.
2 v poika käy potalla kun siitä muistuttaa, välillä menee ja tekee pissat tai kakat. Mut nyt alkanu nukkumaan mennessä riisumaan vaippaa ja sanoo haluuvansa potalle, ja pissa tulee sinne kun vie. Sit takas nukkuun, tai nukahtaa vasta sen jälkeen siis.
Käydään potalla ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen, sittn jossain kohtaa iltapäivällä/illalla ja iltapesun yhteydessä.
Oon ostanu alkkareita mut vahinkoja on tullu joka päivä ainakin kahdesti. Mut paljon saatu pottaankin.

Onko meen poika valmis luopumaan vaipoista? Ja meille tulee toinen lapsi 3 kk päästä, et unohdanko asian nyt ja otan uudestaan esille kesällä vai mennäänkö nyt täys hönkä päällä ja katotaan ehtiikö oppii pois vaipoista?

"minn"
Meillä 2 tyttöä oppi kuivaksi tosi nopeasti, kun olivat siihen valmiita, ikää oli 3v. Nuorin on nyt 2v ja kesällä ajattelin yrittää jättää vaipan pois, mutta jos ei onnistu, niin turha stressata. Eiköhän opi joskus, kun siskotkin ovat oppineet, vaikka toivottomalta joskus vaikutti. Meidän lapsille ei ole opetus auttanut, ei lahjonta tms.

FreezeCat harmaana
Mites sitten meillä.
2 v poika käy potalla kun siitä muistuttaa, välillä menee ja tekee pissat tai kakat. Mut nyt alkanu nukkumaan mennessä riisumaan vaippaa ja sanoo haluuvansa potalle, ja pissa tulee sinne kun vie. Sit takas nukkuun, tai nukahtaa vasta sen jälkeen siis.
Käydään potalla ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen, sittn jossain kohtaa iltapäivällä/illalla ja iltapesun yhteydessä.
Oon ostanu alkkareita mut vahinkoja on tullu joka päivä ainakin kahdesti. Mut paljon saatu pottaankin.

Onko meen poika valmis luopumaan vaipoista? Ja meille tulee toinen lapsi 3 kk päästä, et unohdanko asian nyt ja otan uudestaan esille kesällä vai mennäänkö nyt täys hönkä päällä ja katotaan ehtiikö oppii pois vaipoista?
Mun mielestä te voisitte kokeilla sitä päiväkuivana olemista eli ette laittaiskaan päikkäreille mennessä vaippaa, jos tekee kunnon pissit sitä ennen vessassa, ja muutoinkin viipottaisitte pikkareissa :). Jos päivän aikana tulee vain kahden vahingot, niin teillä on todella lupaava alku menossa, jota voisi oikeasti kokeilla ikään kuin vahvistamalla. Ja jos itse jaksat tilasi huomioon ottaen :)...

"shihtzu"
Meillä ei esikoinen suostunut edes potalle tai pytylle istumaan alle 2,5-vuotiaana, mitkään maanittelut eikä kikat auttaneet. Sitten viime kesänä hieman alle 3-vuotiaana sen ihan itse hiffasi ja homma alkoi luistamaan ilman vahinkoja. Kakkaamisen kanssa meni sitten pidempään, vähän reilu 3-vuotiaana sitten nekin alkoi tulla pottaan, sitä ennen teki ne vaippaan ja jos vaippaa ei ollut saatavilla, niin kylmän viileäst teki housuun.
Nyt pojalla ikää 3,5v ja yövaippa vain käytössä.

no niin, nyt tuli pissa meidän sänkyyn :D
Kysyin likalta tahtooko hän vaipan niin ei tahtonut, näytti vaan innoissaan kun on uudet pikkuhousut.
Äläkä nyt hyvä ihminen lapselta kysele tahtooko vaippaa, sinä oot aikuinen ja sinä päätät. Kivoja pikkareita ja kovasti kehuja onnistumisista ja epäonnistumisia et huomaa ollenkaan. Kyllä se siitä. Meidän tyttö lopetti vaippaan tekemisen alle 1-vuotiaana mutta on ollutkin äärimmäisen siisti joka suhteessa.

Mä olen tulluit omieni kanssa siihen tulokseen, että ihan oikeasti, kyllä normaali lapsi oppii omaa tahtiaan tekemään pissat ja kakat pottaan/pönttöön.
Esikoisen kanssa koitin kiirehtiä asiaa ennen kun luovutin ja annoin pojan olla vaipoissa niin kauan että oma-alotteisesti osotti kiinnostusta pottailuun. No, hän lopulta oppi reilu 2 vuotiaana viikon sisällä niin päiväkuivaksi kun yökuivaksikin.
Kuopuksen kanssa en jaksanut edes alkaa stressaamaan koko pottailua. Välillä koitettiin, mutta koska poika ei kertakaikkiaan halunnut istua sen enempää potalla kun pöntölläkään, annettiin asian olla. Ja niin sitä tämäkin lapsi oppi omia aikojaan reilu 2½ vuotiaana päiväkuivaksi ja yökuivaksi alta kahden viikon koska tuumasi olevansa iso poika eikä isot pojat käytä vaippoja.

Ja muuten, me kysyttiin kyllä kuopukselta suoraan haluaako vaipan yöksi vai ei ja vasta kun itse oli sitä mieltä että ei halua, jätettiin se pois. Ei tuntunut hyvälle pakottaa toista olemaan ilman vaippaa jos hän tuntee sen vielä tarvitsevansa.

Vielä ei ole suurella todennäköisyydellä aikoihin meidän esikoisneiti 1,5 v kuivaksi oppimassa. Aloiteltiin pottaharkat alle vuoden iässä, ei istunut, ihmetteli vain ja luuli pottaa uudeksi leluksi ja syksyllä kuopuksen synnyttyä potta unohtui toviksi, vuodenvaihteessa aloiteltiin taas ja nyt viime viikolla neiti pissasi saman päivän aikana kahdesti pottaan.

Kehuttiin likkaa isoon ääneen kummastakin pottapisusta ja sai lelupalkinnon. :)

Lapsi oppii kuivaksi kun oppii ja menee potalle kun haluaa ja malttaa siellä istua, tällä asenteella meillä otetaan kuivaksi opettaminen. Kesää odotellessa jolloin aloitetaan harjoittelut niin että on ilman vaippaa päivisin, mutta senkään kanssa ei oteta stressiä.

Ainahan voi todellakin kokeilla ja katsoa, miten menee :) - onko sitä pidätyskykyä esim. olemassa ja hädän tiedostamisen tajua - mutta kyllä se vaan vaatii osakseen sen lapsen oman kypsymisen asiaan. Meidän esikoinen - poika - oli aikanaan asiassa todella hätäinen eli oppi päiväkuivaksi tuosta vain alle 1.5- vuotiaana ja kaksivuotiaana oli jo täysin kuiva, asia mitä jaksettiin useasti neuvolaa myöten ihmetellä - poika kun on ;). Keskimmäisemme - poika hänkin - otti sitten huolella oman aikansa ja oppi päiväkuivaksi hiukan ennen kolme täytettyään ja parhaillaan on menossa opettelu yökuivaksi (on viisivuotias). Ja sitten on tämä tyttö :)...Kaikkien kolmen kanssa on aloitettu pottailut reilusti alta yhden vuoden, kun se kiinnostus potalla istumiseen alkoi :).

Nää kuivaksioppimisen hetket ovat niin hurjan herkkää aikaa. Pienikin painostuksen tynkä, jonka siis lapsi kokee itse, on todella haitallinen ja voi vain viivästyttää orastavaa kypsymistä ja kehitystä. Mun korvaan kalskahti oikeasti pahalta se, että hoitaja on nyt puuttumassa asiaan. Oikea lähestymistapa tässä olisi mielestäni se, että vaipattomuutta lähdettäisiin kokeilemaan siellä todella tutussa ympäristössä niiden rakkaiden keskellä eli kotona :heart:. Ei suinkaan vieraassa ympäristössä vieraan aikuisen silmien alla toisten vieraiden lasten korvien ja katseiden alla - olkoonkin sitten vaikka kuinka kivasta hoitajasta kyse ja kivasta hoitoryhmästä. Aloittaisin siis ihan kotona sen orastavan kuivaksiharjoittelemisen ajan kanssa mahdollisine takapakkeineen kaikkineen ja veisin hoitoon edelleen ne vaipat.

Aika tekee kyllä tehtävänsä, oikeasti :).
Musta kyllä tuntuu, että kyllä tytöllä on pidätyskyky olemassa, koska heti illalla kun tiesi saavansa tikkarin jos tekee pönttöön pissan, tuli pikkasen lattialle mut sit alko pidättämään ja teki loput pissat pönttöön. Eli musta tuntuu, että tässä on nyt vain kyse siitä ettei tyttöä vielä oikein huvittais alkaa käymään pöntöllä vaikka homman osaiskin. :)

"huh"
Kauhean myöhään teillä tätä hommaa on aloitettu! Mä en ymmärrä, mitä hiton järkeä on ensin opettaa vauva tekemään tarpeensa omiin housuihin ja sitten yrittää pari vuotta myöhemmin opettaa lapsi lopettamaan sama toiminta. Molempien poikien kanssa alotettiin meillä pottailu 6-kuisina. Vanhempi oli päiväkuiva kodin ulkopuolella 1v 4kk ikäisenä, yökuivia kausia oli jo tuolloin, mutta edelleen nyt 3-vuotiaana pidetään toisinaan yövaippaa jos on tosi väsynyt. Yökuivaksi ei voi opettaa, mutta päiväkuivaksi kyllä pientäkin. Nuorempi meillä nyt 8 kk ja käy monta kertaa päivässä potalla.

Pidättäminen on vauvalla kuulkaa täysin luonnollinen refleksi ihan syntymästä asti. Jos vaan useampi vanhempi jaksaisi tarkkailla vauvojaan niin ei olisi tällasta älytöntä että 3-vuotiaat vielä vaipoissa... Vauvat ei pissaa unissaan vaan havahtuvat siihen aina, ja sen takia meillä on molempien kanssa aloitettu pottailu niin, että aina unilta herätessä potalle. Toimii joka kerta, kunhan vauvan luo vaan ehtii muutaman minuutin sisällä heräämisestä, ja pian vauva oppii myös odottamaan pottaa eikä pissaa vaippaan, koska märkä tunne ei ole miellyttävä. Kakat on maitokakka-aikaan vaikeampi saada pottaan, mutta kunhan kiinteitä syödään jo kunnolla niin kakan tekeminen on niin selvästi havaittavissa, että hyvin ehtii potalle.

Viitseliäisyyttä peräänkuulutan. Tää "sit kun lapsi on valmis" on aivan sontaa. Miten se lapsi voi olla valmis johonkin sellaseen, josta ei mitään tiedä, kun ei oo pienenä pottaa esitelty? Totta kai se on hidasta pienillä vauvoilla, eikä siihen pidä lähteä sillä asenteella että nyt tehdään puolivuotiaasta päiväkuiva kertalaakista, vaan niin että saapahan vauva ainakin mahdollisuuden tehdä tarpeensa jonnekin muualle kuin omiin pöksyihinsä.

[QUOTE="huh";25655471]Kauhean myöhään teillä tätä hommaa on aloitettu! Mä en ymmärrä, mitä hiton järkeä on ensin opettaa vauva tekemään tarpeensa omiin housuihin ja sitten yrittää pari vuotta myöhemmin opettaa lapsi lopettamaan sama toiminta. Molempien poikien kanssa alotettiin meillä pottailu 6-kuisina. Vanhempi oli päiväkuiva kodin ulkopuolella 1v 4kk ikäisenä, yökuivia kausia oli jo tuolloin, mutta edelleen nyt 3-vuotiaana pidetään toisinaan yövaippaa jos on tosi väsynyt. Yökuivaksi ei voi opettaa, mutta päiväkuivaksi kyllä pientäkin. Nuorempi meillä nyt 8 kk ja käy monta kertaa päivässä potalla.

Pidättäminen on vauvalla kuulkaa täysin luonnollinen refleksi ihan syntymästä asti. Jos vaan useampi vanhempi jaksaisi tarkkailla vauvojaan niin ei olisi tällasta älytöntä että 3-vuotiaat vielä vaipoissa... Vauvat ei pissaa unissaan vaan havahtuvat siihen aina, ja sen takia meillä on molempien kanssa aloitettu pottailu niin, että aina unilta herätessä potalle. Toimii joka kerta, kunhan vauvan luo vaan ehtii muutaman minuutin sisällä heräämisestä, ja pian vauva oppii myös odottamaan pottaa eikä pissaa vaippaan, koska märkä tunne ei ole miellyttävä. Kakat on maitokakka-aikaan vaikeampi saada pottaan, mutta kunhan kiinteitä syödään jo kunnolla niin kakan tekeminen on niin selvästi havaittavissa, että hyvin ehtii potalle.

Viitseliäisyyttä peräänkuulutan. Tää "sit kun lapsi on valmis" on aivan sontaa. Miten se lapsi voi olla valmis johonkin sellaseen, josta ei mitään tiedä, kun ei oo pienenä pottaa esitelty? Totta kai se on hidasta pienillä vauvoilla, eikä siihen pidä lähteä sillä asenteella että nyt tehdään puolivuotiaasta päiväkuiva kertalaakista, vaan niin että saapahan vauva ainakin mahdollisuuden tehdä tarpeensa jonnekin muualle kuin omiin pöksyihinsä.[/QUOTE]

Voipi olla. MÄ henk koht oon niin laiska et oon oottanu että lapset itse haluaa potalle. Mulle riittää hyvin että laps on kuiva noin kaksvuotiaana, kuten se on meillä kahdella ekalla ollu vaikken o tehny asialle mitään. Tosin kakka on meillä tehty vessaan vauvasta asti juurikin kun sen ehtii huomata ajoissa, pissahätää en oo koskaan oppinu lukemaan niin että ehtisin viedä vessaan. tai sitte on liian kiire huomata kun tässä on 3 lasta jaloissa pyörimässä.

Musta kyllä tuntuu, että kyllä tytöllä on pidätyskyky olemassa, koska heti illalla kun tiesi saavansa tikkarin jos tekee pönttöön pissan, tuli pikkasen lattialle mut sit alko pidättämään ja teki loput pissat pönttöön. Eli musta tuntuu, että tässä on nyt vain kyse siitä ettei tyttöä vielä oikein huvittais alkaa käymään pöntöllä vaikka homman osaiskin. :)
Teidän elämä ei varmaan kaadu jos lapsi nyt olisikin vaipoissa vielä pari viikkoa tai vaikka pari kuukautta :)

Meillä kuopusksen kanssa pottailu seilasi eteen ja taakse päin. Yhdessä vaiheessa n. 2 vuotiaana luulin jo, että päästään vaipoista eroon, kunnes lapsi teki täysi stopin koko hommalle. Annettiin olla sitten vaipoissa kesän ylitse ja syksyllä kas kummaa poika osotti taas kiinnostusta pottaa kohtaan ja oppi ihan omaa tahtiaan lopulta kuivaksi. Ei enää itse halunnut vaippaa päivällä ja tosi nopeasti halusi jättää yövaipankin pois :)

Meillä kyllä kuopus pottaili päikyssäkin toisten mukana enkä nähnyt tätä pahana asiana (vaikka ei sinne pottaan pitkään aikaan mitään tehnytkään). Päinvastoin, näki siinä mallia ja huomasi että muutkin osaa käydä potalla.

[QUOTE="huh";25655471]Kauhean myöhään teillä tätä hommaa on aloitettu! Mä en ymmärrä, mitä hiton järkeä on ensin opettaa vauva tekemään tarpeensa omiin housuihin ja sitten yrittää pari vuotta myöhemmin opettaa lapsi lopettamaan sama toiminta. Molempien poikien kanssa alotettiin meillä pottailu 6-kuisina. Vanhempi oli päiväkuiva kodin ulkopuolella 1v 4kk ikäisenä, yökuivia kausia oli jo tuolloin, mutta edelleen nyt 3-vuotiaana pidetään toisinaan yövaippaa jos on tosi väsynyt. Yökuivaksi ei voi opettaa, mutta päiväkuivaksi kyllä pientäkin. Nuorempi meillä nyt 8 kk ja käy monta kertaa päivässä potalla.

Viitseliäisyyttä peräänkuulutan. Tää "sit kun lapsi on valmis" on aivan sontaa. Miten se lapsi voi olla valmis johonkin sellaseen, josta ei mitään tiedä, kun ei oo pienenä pottaa esitelty? Totta kai se on hidasta pienillä vauvoilla, eikä siihen pidä lähteä sillä asenteella että nyt tehdään puolivuotiaasta päiväkuiva kertalaakista, vaan niin että saapahan vauva ainakin mahdollisuuden tehdä tarpeensa jonnekin muualle kuin omiin pöksyihinsä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Lapsella on kyky tunnistaa hätänsä ja jopa pidättää jo syntyessään. Se ei tietenkään tarkoita, että vastasyntynyt olisi "kuiva" - kuivaksioppiminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun lapsi osaa itse riisua ja mennä potalle/pöntölle - mutta pienikin vauva viestii hätäänsä ja oppii tekemään tarpeensa muualle kuin vaippaan, jos vanhempi tarjoaa siihen mahdollisuuden.

Meillä aloitettiin vessailu nelikuisena, ja toivon, että olisi ymmärtänyt aloittaa heti vastasyntyneenä. Tällä hetkellä poika on 10kk, ja noin kolmannes pisuista tulee pottaan, ja kakkaa ei ole suostunut vaippaan tekemään enää kuukausiin. Potalla käydään niissä tilanteissa, joissa muutenkin riisutaan, joten mitään ylimääräistä vaivaa siitä ei aiheudu. Ja toki myös silloin, jos poika on "vessahätäisen näköinen."

"neljän äiti"
Kuulostaa aika hurjalta että jopa yli 3v on vielä vaipoissa, mutta itsehän jokainen sen oman lapsensa tuntee ja tietää.

Meillä poika oli 2v päiväkuiva, mutta koska oli talvi niin oli turvallisempaa pitää ulkoillessa vaippaa. 2v4kk oli myös yökuiva.
Teki potalle jo paljon ennen 2v ikääkin, mutta kaksi täytettyään ei tarvinnut enää muistuttaa potalle menosta, vaan saattoi huoletta antaa mennä vasta kun itsestä siltä tuntui.

Itse saattaisin tuossa tilanteessa jättää vaan vaipat pois silloin kun ollaan kotona ja hereillä. Katsoisin pari viikkoa miten menee ja miten edetään jatkossa. Kunnon juhlat vaan sitten kun pottaan/ pönttöön jotain tulee!
Ja niin inhaa kun se ehkä onkin, niin meillä oli potta ensin olkkarissa ja poika saattoi istua siinä pitkäänkin katsomassa piirrettyä.
Aika nopeasti siirrettiin se sitten vessaan kun ymmärsi potan idean.
Lapset on niin erilaisia...meillä on oppineet kuivaksi 1½v-3v2kk iässä ja ihan yhtä aktiivisesti (tai passiivisesti!) kaikkia opetettu

Teidän elämä ei varmaan kaadu jos lapsi nyt olisikin vaipoissa vielä pari viikkoa tai vaikka pari kuukautta :)

Meillä kuopusksen kanssa pottailu seilasi eteen ja taakse päin. Yhdessä vaiheessa n. 2 vuotiaana luulin jo, että päästään vaipoista eroon, kunnes lapsi teki täysi stopin koko hommalle. Annettiin olla sitten vaipoissa kesän ylitse ja syksyllä kas kummaa poika osotti taas kiinnostusta pottaa kohtaan ja oppi ihan omaa tahtiaan lopulta kuivaksi. Ei enää itse halunnut vaippaa päivällä ja tosi nopeasti halusi jättää yövaipankin pois :)

Meillä kyllä kuopus pottaili päikyssäkin toisten mukana enkä nähnyt tätä pahana asiana (vaikka ei sinne pottaan pitkään aikaan mitään tehnytkään). Päinvastoin, näki siinä mallia ja huomasi että muutkin osaa käydä potalla.
No ei tietenkään kaadu :) katotaan nyt tää viikko tai muutama päivä mihin suuntaan ollaan menossa. Jos ainutkaan pissa ei sinne pönttöön mene niin kyllä sitten odotellaan vielä ja yritetään uudelleen vaikka kesällä. Mutta jos tässä edistystä tapahtuu niin jatketaan :)

N.0
Mun mielestä lapsi tarvitsee sen oman kiinnostuksen siihen hommaan mutta tottakai vanhempien ohjaus on tärkeää...meillä pojat ovat olleet kuivia kumpikin ennen 2 vuotta. 3 vuotiaana kyllä pitäisi olla jo vaipat historiaa jos vaan lapsella ei ole jotain ongelmaa minkä taikia homma viivästyy.

"jeppis"
Vähän offtopic, mut oon miettinyt että onkohan sillä että lapsella pidetään pitkään vaippaa, yhteyttä siihen etä ei osaa aikuisena kännissä pidättämään? Tunnen pari tälläistä jotka silloin tällöin kusee unissaan housuun kännissä tai nukkuessaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin... Minusta ei ole normaalia ja mietin oisko kuivaksi opetelulla ollut vaikutusta asiaan?

[QUOTE="jeppis";25656194]Vähän offtopic, mut oon miettinyt että onkohan sillä että lapsella pidetään pitkään vaippaa, yhteyttä siihen etä ei osaa aikuisena kännissä pidättämään? Tunnen pari tälläistä jotka silloin tällöin kusee unissaan housuun kännissä tai nukkuessaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin... Minusta ei ole normaalia ja mietin oisko kuivaksi opetelulla ollut vaikutusta asiaan?[/QUOTE]
Heh, eiopä muuten oo koskaan tullut mieleen tällanen :D Pitäskö rohkeesti kysästä yhdeltä kaverilta jolla on ollut taipumusta kuseksia minne sattuu kännissä kauanko hän on ollut vaipoissa pienenä :D

hmmmm
Minä yritin tehdä juuri noin tytön ollessa 2,5vee,että otin vaipat aamulla kokonaan pois kun pottailu ei ottanut onnistuakseen. Tyttö sitten panttasi ja panttasi pissaa,saattoi istua tunnin potalla,muttei mitään sinne tehnyt vaan lopulta hädän käydessä liian kovaksi pissi housuunsa. Kaikki palkitsemis -ym.jutut oli käytössä,potta olkkarissa,mutta ei yksinkertaisesti ollut vaan valmis psyykkisesti. Lopulta luovutin, kun kaikille näytti tulevan vaan paha mieli,eikä kuivaksi oppiminen edennyt mitenkään. Meni jonkin aikaa ilman pottailua,sitten alkoi yhtäkkiä aina aamuisin pissaamaan pottaan,ja lopulta oppikin kuivaksi nopeasti n.2v9kk iässä. Tilanne tuntui siis täysin toivottamalta,kaikki muut tuntuivat olevan jo kuivia,ja meillä ei vaan tuntunut onnistuvan... Niin sitten kuitenkin opittiin omaan tahtiin,aluksi tarvitsi paljon kannustusta,mutta hyvin pian alkoi käymään ihan itsenäisesti potalla/pöntöllä. Tsemppiäap.lle,kyllä se alkaa teilläkin sujua pian,koita olla ottamatta liikaa stressiä asiasta!!

Me alotettiin harjoittelemaan kunnolla potalle kun vaippa oli aina kuiva päiväunien jälkeen. Otettiin myös vaippa esim. mökillä kokonaan päiväksi pois koska huomasin että oli myös lapsen mukavuudenhalua ettei jaksanut mennä potalle, kun ei se pissaaminen sinne vaippaan tuntunut miltään...
Mutta noin yleensä ajattelen kyllä niiin ettei lapsi pysty oppimaan kuivaksi ennen kuin on itse valmis.

Niin ja meillä auttoi myös jotkut pottakirjat ,mitä kirjastosta lainattiin...Varsinkin yks missä oli joku laulu "me ollaankin jo isoja,ei tarvita me vaippoja...":)

Yhteistyössä