Siis juoko joku alkoholia vain makunautinnon vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Ei tajua
  • Ensimmäinen viesti
"Anne"
Joskus, useinkin, toivoisin että viinoista tulisi humalaan. En syö karkkia joten esimerkiksi ufoshotti tai suklaaliköörit vie kielen niin mennessään, että tekisi mieli horaista koko pullo heti, valitettavasti siitä toiminnasta seuraa känni ja kännistä krapula eikä kumpikaan edellämainituista ole toivomani olotila.

Mieheni juo oluen sillon tällön ihan vaan sen takia että se on siitä hyvää. Ja jos tarkoitukseni on humaltua niin kyllä mää valitsen sen hyvän mansikka-lime siiderin enkä sitä olutta jonka hajukin jo yököttää.

Lex
[QUOTE="aapee";25614257]Jos viiniä on tarjolla, saan sitä pakolla alas humaltumismielessä. Sanoinhan etten mausta pidä. Siinä on hienostelut kaukana kun minä juon viiniä. Siksi minua ei kannatakaan kutsua hienoille viini-illallisille kun olisin känässä paljon ennen muita kun joudun kulauttelemaan niin nopeeta pahan maun takia.[/QUOTE]

Miksi pidät sitä hienosteluna? Voin sanoa, että yleensä meidänkin illallisilla on hienostelu kaukana; syödään, juodaan ja nautitaan. Tietenkin normaalien, kunnioittavien pöytä-, ja käytöstapojen puitteissa (hyvää ruokaa ja seuraa kunnioittaen) mutta muuten aivan yhtä huonolla huumorilla kuin yleensäkin =)
Ihmisen perustarpeiden tyydyttämisestä tässäkin on vain kysymys.:p

In vino veritas
[QUOTE="aapee";25614292]Voi ollakin. Tämän maan alkoholikulttuuri (jos sitä voi edes kulttuuriksi kutsua) on minut tällaiseksi muokannut. Minusta ei fiiniä fransmannia saisi.[/QUOTE]

Itse asiassa kaikki ranskalaiset (tai italialaiset, espanjalaiset..) eivät suinkaan ole mitenkään erityisen "fiinejä" viiniä juodessaan, vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka nappaavat lasin ruoan kanssa tai ilman. Viini on maataloustuote, joten tavallinen "pöytäviini" ei suinkaan ole mikään fiiniin seurusteluun tarkoitettu.

"aapee"
Miksi pidät sitä hienosteluna? Voin sanoa, että yleensä meidänkin illallisilla on hienostelu kaukana; syödään, juodaan ja nautitaan. Tietenkin normaalien, kunnioittavien pöytä-, ja käytöstapojen puitteissa (hyvää ruokaa ja seuraa kunnioittaen) mutta muuten aivan yhtä huonolla huumorilla kuin yleensäkin =)
Ihmisen perustarpeiden tyydyttämisestä tässäkin on vain kysymys.:p
Samaa mieltä tuossa. Perustarpeiden tyydyttämistä juominen on. Toisille myös makumielessä, toisille vain humaltumismielessä.

"Manttu"
[QUOTE="aapee";25614276]Yhdistän alkoholin vain humaltumiseen. En näe mitään syitä makuelämyksillä mälläämiseen. Sitä vain juodaan ja that's it. Sama se mitä juodaan jos tarjotaan. Kyllä se alas menee.[/QUOTE]

Juuri tällaiset kirjoitukset antavat kuvan ihmisestä jolla on aika iso ongelma alkoholin suhteen. Ja tulee mieleen, että kyseinen ihminen on teini tai teinin tasolle jäänyt.

En kiellä ettenkö mä joisi itseäni joskus humalaan, mutta en mä siitä kirjoittele kuten ap. Ehkä se johtuu siitä, että mulla ei ole ongelmaa ja olen päässyt teiniaikojen yli. Osaan juoda vain yhden ja nauttia esim. lasillisesta viiniä hyvän ruoan kanssa tai juoda kylmän siiderin kuuman kesäpäivän päätteeksi.

• Tykkää
Reactions: masuilija.
"Manttu"
[QUOTE="aapee";25614347]Samaa mieltä tuossa. Perustarpeiden tyydyttämistä juominen on. Toisille myös makumielessä, toisille vain humaltumismielessä.[/QUOTE]

Alkoholin juominen ei kyllä ole mikään perustarve.

"aapee"
Koska en mausta tykkää, en ymmärrä sitä miten jotkut haluavat olla päivittäin humalassa? Jos eurooppalaisilla viini-illallisilla kerran humalaan väkisinkin tulee... Minä en jaksaisi kulautella päivästä toiseen viiniä. Silloin kun juodaan niin juodaan humaltumismielessä, mutta jos on tarkoitus syödä niin ei mitään alkoholeja siihen. Ryyppäämiseksi se menisi.

Lex
[QUOTE="Manttu";25614368]Alkoholin juominen ei kyllä ole mikään perustarve.[/QUOTE]

No ei tietenkään siinä mielessä että se olisi elämälle välttämätöntä. Samoinhan on esimerkiksi seksin laita silloin kun käytetään ehkäisyä.:xmas:

Mielestäni nauttiminen on sen sijaan erittäin tarpeellista =)

No juuri siksi että se on hyvää. En tykkää olla humalassa, joskus pieni rentouttava vaikutus on toivottava, mutta sen voi saada jo 1-3 annoksesta.

Kunnon kylmä omenasiideri saunan lämmössä.. nam nam! Ihana punaviini illan hämärtyessä juuston kera tai hyvän aterian kanssa.. Nam :p Hyvä viski jäillä rentouttavaan tarkoitukseen... voi ihanuus! Lasillinen valkoviiniä tai kuohuvaa kavereiden kanssa seurustellessa, mmmm....

siis todellakin maun vuoksi. :) Alkoholia ei mielestäni ole kehitelty vain humaltumistarkoitukseen, ja ihmisellä on ongelma, jos ei hän voi pisaraakaan alkoholia juoda ilman että sitä pitää heti niin paljon, että on kännissä.

• Tykkää
Reactions: Lex
Lex
[QUOTE="aapee";25614392]Koska en mausta tykkää, en ymmärrä sitä miten jotkut haluavat olla päivittäin humalassa? Jos eurooppalaisilla viini-illallisilla kerran humalaan väkisinkin tulee... Minä en jaksaisi kulautella päivästä toiseen viiniä. Silloin kun juodaan niin juodaan humaltumismielessä, mutta jos on tarkoitus syödä niin ei mitään alkoholeja siihen. Ryyppäämiseksi se menisi.[/QUOTE]

Kuka istuu joka päivä illallisella? :O

Jos puhutaan edelleen aiheesta, eli ei-humalahakuisesta alkoholiannoksen nauttimisesta, niin ainakin minulle sitä tapahtuu n. 1-2 krt/vko.
En siis ole kännissä päivittäin.
Illallisia sen sijaan on ehkä 4 vuodessa.

"alma"
[QUOTE="aapee";25614257]Jos viiniä on tarjolla, saan sitä pakolla alas humaltumismielessä. Sanoinhan etten mausta pidä. Siinä on hienostelut kaukana kun minä juon viiniä. Siksi minua ei kannatakaan kutsua hienoille viini-illallisille kun olisin känässä paljon ennen muita kun joudun kulauttelemaan niin nopeeta pahan maun takia.[/QUOTE]

Mäen oikein vieläkään ymmärrä. Mikä ihmeen pakko sitä viiniä on ylipäänsä juoda, jos ei siitä pidä? Sen voi jättää kokonaan juomatta. Vai onko sinun siis pakko päästä humalaan, esim. illallisilla?

In vino veritas
[QUOTE="aapee";25614392]Koska en mausta tykkää, en ymmärrä sitä miten jotkut haluavat olla päivittäin humalassa? Jos eurooppalaisilla viini-illallisilla kerran humalaan väkisinkin tulee... Minä en jaksaisi kulautella päivästä toiseen viiniä. Silloin kun juodaan niin juodaan humaltumismielessä, mutta jos on tarkoitus syödä niin ei mitään alkoholeja siihen. Ryyppäämiseksi se menisi.[/QUOTE]

Niin siis kuka haluaa olla päivittäin humalassa, muut kuin alkoholistit..?
Eikä "eurooppalaisilla" viini-illallisilla todellakaan tulla väkisin humalaan. Olen asunut niin Italiassa kuin Ranskassa, ja kyllä siellä on varsin sivistyneesti viiniä juotu eli ei humalaan asti. Eivätkä kaikki nykyään juo edes joka päivä yhtäkään lasia.

"aapee"
[QUOTE="Manttu";25614348]Juuri tällaiset kirjoitukset antavat kuvan ihmisestä jolla on aika iso ongelma alkoholin suhteen. Ja tulee mieleen, että kyseinen ihminen on teini tai teinin tasolle jäänyt.

En kiellä ettenkö mä joisi itseäni joskus humalaan, mutta en mä siitä kirjoittele kuten ap. Ehkä se johtuu siitä, että mulla ei ole ongelmaa ja olen päässyt teiniaikojen yli. Osaan juoda vain yhden ja nauttia esim. lasillisesta viiniä hyvän ruoan kanssa tai juoda kylmän siiderin kuuman kesäpäivän päätteeksi.[/QUOTE]

Miksikäs sitä makuhermot muuttuisi iän myötä? Miten voi oppia tykkäämään jostain minkä mausta ei ole koskaan tykännyt? Olen yrittänyt oppia ymmärtämään alkoholin makua toisin, mutten ymmärrä. Minulla on tässä kohtaa ongelma. En tuon takia juokaan alkoholia usein koska tiedän että juon vain humaltuakseni.

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="aapee";25614431]Miksikäs sitä makuhermot muuttuisi iän myötä? Miten voi oppia tykkäämään jostain minkä mausta ei ole koskaan tykännyt? Olen yrittänyt oppia ymmärtämään alkoholin makua toisin, mutten ymmärrä. Minulla on tässä kohtaa ongelma. En tuon takia juokaan alkoholia usein koska tiedän että juon vain humaltuakseni.[/QUOTE]

MIKSI sinun pitää väkisin juoda jotain, joka on mielestäsi pahaa? Minkä ihmeen vuoksi on tultava humalaan?

Menee minulla yli...

"alma"

Mistä sä oot saanut päähäs, että joku nauttii "eurooppalaisia viini-illallisia" päivittäin? Mitä ihmettä toi termi edes tarkoittaa? Kyllä ne seitsemän ruokalajin illalliset on harvinaist herkkua ihan joka maassa.

Irish Coffee, Martini Bianco, Devil's Rock Riesling Extra Sec sekä monet punaviinit ja tummat oluet ovat hyviä ihan maun takia. Esimerkiksi plevnan James savuolut on hyvää ja sitten tsekkiläiset tummat oluet. Jos paras pitäisi valita niin se olisi tuo martini.

"aapee"
MIKSI sinun pitää väkisin juoda jotain, joka on mielestäsi pahaa? Minkä ihmeen vuoksi on tultava humalaan?

Menee minulla yli...
Siksi koska alkoholi on suunniteltu humaltumisjuomaksi, tahattomasti tai tarkoituksellisesti. Sanoin alussa peruspointtina että siksi alkoholi on alkoholia että se rentouttaisi hermostoa. En voi sille mitään että miellän makuhienostelijat ihan omaksi lajikseen. Yleensä ihminen on primitiivinen luonnoltaan. Kuten tuo yksi sanoi että loppujen lopuksi ihminen palvelee nautinnonhakutarvettaan. Toisille se nautinto haetaan alkoholin kohdalla mausta ja toiset hakevat sitä vain humaltumisen tunteesta.

Vanha lakeuksien sanonta kuuluu : Ei vittu näkönsä tai viina makunsa vuoksi ole kauppatavaraa.

Mutta itse kysymykseen- maun takia, kyllä. Mutta en mitä tahansa......
Mun nystyrät tykkää happamista ja väkevistä viineistä ja esim Madeirasta.
Humaltumisen vuoksi tyydyn olueen, siihenkin tosin enää hyvin harvoin.

Yhteistyössä