Pitäisikö pääkaupungiseutulaisilta ottaa pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yks juttu tuli vielä mieleen noista joukkoliikenteen jutuista ja täysistä busseita ja siitä ettei ne siltikään kulje ja työpaikka on kaukana. Hankalaa. Ylen hankalaa?
Mikäs vika siinä taas olikaan, ettei halua työpaikkansa sijaitsen maanäärissä?

No, mä en edelleenkään aio tehdä työtä muuta lähistöllä, pääsenpähän vaikka potkukelkalla :D (jos luuta sattuu olla epäkunnossa)

Kyllä nyt taas kelepaa sannoo hesaalaisille. Se kun on niin sama asia ajaa jossain pikkukylässä ja todennäköisyys satojen autojen kolaroimiseenkin vähän eri juttu, ehei kun se johtuu hesaalaisten ajotaidosta tietenkin ja vain ne hesaalaisethan siellä kolaroikin, jepajee. Mutta hihihihih vitun hauskaa kun lapsia ja aikuisia loukkaantuu kolareissa ja jopa kuolee, nauretaan vähän jooko. hihihihi kyllä nyt kelepaa naoraa.

Haistakaa vittu.

• Tykkää
Reactions: Superharmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25588730:
Joo, mutta tarkoitinkin sitä, että ihmiset eivät osta asuntoja juuri työpaikkansa vierestä. Olkoon se työpaikka sitten Vantaan Petikossa tai Espoon Suomenojalla. Varsinkin aikana, jolloin työsuhteet ovat usein määräaikaisia, niin siinähän olisi vekkuli muuttorumba, jos aina muuttaisi työpaikan perässä toiselle puolelle kaupunkia tai naapurikaupunkiin. Ja perheissä voi toinen puolisoista olla siellä Petikossa töissä ja toinen Suomenojalla. Ja vuoden päästä siiretäänkin Suomenojalta Itäkeskuksen toimipisteeseen.

Ihmiset haluavat nykyisin myös asumismukavuutta ja kohtuullista hintatasoa. Muutetaan Klaukkalaan, Lohjalle ja Vihtiin, jotta saadaan se unelmien omakotitalo. Työpaikat säilyvät kuitenkin edelleen kehäteiden lähistöllä.

Luuvaniementie kakkonenhan se :)

Niinpä, se on ne ok-talot jotka houkuttavat porukan kehyskuntiin ja sitten huonon kelin sattuessa tilanne on se mikä se on tänään.

Muistin sit Luuvaniementien osoitteen oikein. Oikeastaan se oli legendaarinen osoite 80-luvun viriileille poikamiehille. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;25588719:
Joo. Pitää varmaan paikkansa. :/
Eikä oikeastaan pidä unohtaa sitäkään, että tällaisina päivinä ainoastaan ajoradat yritetään pitää aurattuina. Jos pitäisi lastenrattaiden kanssa päästä kotoa bussipysäkille, niin aika epätoivoista hommaa se olisi. Suojateiden ylityskin kun vaatii jo sitä, että joku auttaa sua nostamaan rattaat aura-auton jättämän penkan yli. Jalankulkuväylät aurataan vasta puolenpäivän jälkeen jos edes silloin.

Minua ei yllätä se, että talvi yllättää pääkaupunkiseudun autoilijat. Eikä sekään, että se
yllättyminen yllyttää palstan aina avauksiin aiheesta.
Ensimmäinen mainitsemani asia on valitettavaa, eikä varmaan tulevatkaan talvet sitä asiaa tule muuttamaan. Enkä usko, että sitä yllätymistä ei yllättyneen yllytetysti ivattaisi palstalla.
Joskus jopa sellaisin sävyin, että koen ne avauksetkin valitettaviksi. Pellin rytisemisessä, ja ihmisten loukkantumisessa ei ole mielestäni mitään hupaisaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä tuohon on ihan selkeä syy, jonka jo joku vieras mainitsi ekalla viestisivulla: Turvavälit ja niiden puute. Sitten joku älypää totesi siihen, että jos pitää pitkää väliä, niin johan siihen änkeää useampi auto. No niin änkeää! Ja niiden kaikkien pitäisi ottaa muuhun liikenteseen liittyessään nopeuden vaatima turvaväli! Ja jos ajotaito ei riitä siihen, pitäisi jättää auto kotiin.

Kehänopeuksilla ruuhka-aikaan pitäisi olla ainakin lyhtypylväsvälin verran turvaväliä. Onko joku joskus nähnyt pk-seudulla sellaisen ihmeen? Tai onko joku oikeasti kuullut, että poliisi olisi järjestelmällisesti ja säännöllisesti pääkaupunkiseudulla ratsannut turvavälejä noudattamattomia? Ketä kiinnostaa jotkut varoitusmerkit turvaväleistä, kun ei edes tiedetä mitä niiden pitäisi olla!

Taajamanopeuksissa alkaen 20 metriä, maantienopeuksissa 80-100 ja huonoilla keleillä tuplat! Ja se turvaväli tulee pitää joka suuntaan, ei vain edessäajavaan nähden.

Jokaisen pääkaupunkiseudulla ajelevan pitäisi kysyä itseltään: Onko minulla oikeus vaarantaa muiden henki vain sen takia, että ajokykyni ei riitä turvallisien turvavälien ylläpitämiseen? No ei hitossa ole!

Kyllä tuohon on ihan selkeä syy, jonka jo joku vieras mainitsi ekalla viestisivulla: Turvavälit ja niiden puute. Sitten joku älypää totesi siihen, että jos pitää pitkää väliä, niin johan siihen änkeää useampi auto. No niin änkeää! Ja niiden kaikkien pitäisi ottaa muuhun liikenteseen liittyessään nopeuden vaatima turvaväli! Ja jos ajotaito ei riitä siihen, pitäisi jättää auto kotiin.

Kehänopeuksilla ruuhka-aikaan pitäisi olla ainakin lyhtypylväsvälin verran turvaväliä. Onko joku joskus nähnyt pk-seudulla sellaisen ihmeen? Tai onko joku oikeasti kuullut, että poliisi olisi järjestelmällisesti ja säännöllisesti pääkaupunkiseudulla ratsannut turvavälejä noudattamattomia? Ketä kiinnostaa jotkut varoitusmerkit turvaväleistä, kun ei edes tiedetä mitä niiden pitäisi olla!

Taajamanopeuksissa alkaen 20 metriä, maantienopeuksissa 80-100 ja huonoilla keleillä tuplat! Ja se turvaväli tulee pitää joka suuntaan, ei vain edessäajavaan nähden.

Jokaisen pääkaupunkiseudulla ajelevan pitäisi kysyä itseltään: Onko minulla oikeus vaarantaa muiden henki vain sen takia, että ajokykyni ei riitä turvallisien turvavälien ylläpitämiseen? No ei hitossa ole!

Kyllä muistakaa tämä vain pk-seudulla. Tosi hyvä neuvo, jes!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25588873:
Turvaväliä ei osata pitää missään muuallakaan, on edessä ajava kulkupeli hevonen, puimuri, massikka tai mersu.

Oon itse huomannut ilokseni sen, että jos ja kun itse pidän hyvää turvaväliä, niin lähes poikkeuksetta se takananikin tuleva pitää.

Kattokaas ku meillä ei täällä etelässä oo ollu tälläsiä kunnon talvia viiteen ves kessään, ni me ollaan vähän niinku eri lajiakin ku muut ihmiset. Ihan luonnotonta tommonen pakkanen ja lumipyry, ei me olla totuttu. Talvivaatteetkin pitää tilata postimyynnistä, kun ei niitä täällä saa mistään kaupoista. Sitäpaitsi heti kehä3:n ulkopuolella jää ja lumi lakkaa olemasta liukkaita, lumipyry ei haittaa näkyvyyttä, ja jos jollain lähtee auto lapasesta, se ei ikinä milloinkaan osu toiseen autoon.

Musta on hassua kuinka muualla Suomessa luullaan, että täällä pääkaupunkiseudulla olisi jotenkin osaamattomia kuskeja tiuhemmin kuin muualla. EI ole. Väitän, että jos tämänaamuisessa liikenteessä olisi ollut paljonkin ensi kertaa täällä ajavia olisi kolareita vielä paljon enemmän.

Näkyvyys moottoriteillä oli aamulla ehkä max 10 metriä eli edellä ajavan takavalot eivät näkyneet. En ole koskaan ajanut noin huonossa säässä ja joo, olen ajanut Lapissa kammottavassa lumisateessa teillä, joilla voi olla yhtäkkiä poroja ja ei tiedä minkä mutkan takaa tulee rekka väärällä kaistalla (näinkin on käynyt!). Aamulla myös tien pinnat olivat kauttaaltaan todella liukkaat. Oli kuin valkoinen sumupilvi olisi laskeutunut kaikkialle. Te ihmettelette kuinka tällaisessa säässä voi tapahtua kolareita. Ihmetelkää! Tuskin poliisi huvikseen sanoo, että työmatkalaiset voisivat jättää tänään autonsa töihin ja autoilla ei pitäisi kuin aivan pakottavasta tarpeesta.

Sellaista. Vielä tiedoksi, että esim 3,5 kilometrin matkaan kului täällä lähellä keskustaa eräältä 1 h 15 minuuttia tunti sitten, autolla. Tästä syystä olen edelleen töissä. Josko sinne kohta voisi lähteä, varatua pitää varmaan tunnin kotimatkaan vaikka yleensä sen ajan 15 minuutissa.

Tämä ei kuulkaas enää ollenkaan naurata ja haukkukaa ihan miten paljon vaan, mutta oma mieheni on tehnyt nyt kotimatkaa yli 3h. Enkä tiedä yhtään mikä tilanne tuolla on ja mitä siellä tapahtuu. Sanoin jo päivällä, että mene hotelliin, koska tuolla oli ihan kaaos!

Voit lukea tilastoista ihan itse miten asiat ovat oikeasti, siltikään niissä ei ole mitään hauskaa. Sun oma kokemus ei ole se puhdas totuus, sorry.
Kuka tässä on hauskaa repinyt muusta kuin yleistämisoikeudesta? Aloittajan kysymys koski pk-seutulaisten ajo-oikeuden poistamista, ja mielestäni sekä sinä että minä olemme sitä kiertäneet sen verran hienosti, että lopetan omalta osaltani tähän.

Tämä ei kuulkaas enää ollenkaan naurata ja haukkukaa ihan miten paljon vaan, mutta oma mieheni on tehnyt nyt kotimatkaa yli 3h. Enkä tiedä yhtään mikä tilanne tuolla on ja mitä siellä tapahtuu. Sanoin jo päivällä, että mene hotelliin, koska tuolla oli ihan kaaos!
Oho mä olisin tosi huolissani! Paljonko hänellä normaalisti menee matkaa?

kyllä ainkin helsinkiläiset pärjäis ilman autoo hyvin 2-3 minutin vällein kulkee bussit kulekee juna ja metsroja ja raitovaunuja. kulkispa täälläkin. ku on paikoja jonne ei kulje YHTÄKÄÄN bussia päivässä

Kuka tässä on hauskaa repinyt muusta kuin yleistämisoikeudesta? Aloittajan kysymys koski pk-seutulaisten ajo-oikeuden poistamista, ja mielestäni sekä sinä että minä olemme sitä kiertäneet sen verran hienosti, että lopetan omalta osaltani tähän.

Yleensä nämä ovat keskusteluja joissa otetaan kantaa myös muihin kommentteihin, ainakin minä otan. Mua vituttaa naureskelu tällasille asioille, joten ei ihme jos kihahtaa tiirulla... Kyllä me ihan samasta aiheesta kuitenkin puhutaan, eikä menty esim kutomiseen. Mutta lopeta vaan, parempi näin.

kyllä ainkin helsinkiläiset pärjäis ilman autoo hyvin 2-3 minutin vällein kulkee bussit kulekee juna ja metsroja ja raitovaunuja. kulkispa täälläkin. ku on paikoja jonne ei kulje YHTÄKÄÄN bussia päivässä

No, tänään nekään ei oikein kulkeneet... Porukka joka tulee ratikalla töihin, myöhästyi tänään. Siellä ne oli jonossa sutimassa yhden mäen juurella. Dösäkuski siskoni vietti tänään elämänsä karmeimman työpäivän. Metrot myöhästelivät. Mulla meni 40 minuuttia pidempään kotiin tullessa ku normaalisti, ja eniten meni aikaa yhden pysäkin välin matkustamiseen metrolla.

Ja jos mulla olis auto, niin takuulla kulkisin sillä työmatkat. Voisin lähteä 40 minuuttia myöhempään liikenteeseen kuin mitä nyt lähden.

Viimeksi muokattu:

Tiesitkö, että Helsingissä käy töissä tästä lähikunnista tuhansia ihmisiä. Täältä ei busseilla pääse ( tai pääsee helsingin keskustaan klo. 8 ja takaisin klo.16 ) mutta aika harvalla on tuollaiset työajat. Ei Helsingin sisäisessä liikenteessä omaa autoa tarvitakaan, mutta jo silloin tarvitaan jos asut espoossa ja menet töihin Vantaalle tai toisin päin. Kulkuyhteydet on hankalat tai joudut käyttämään matkaan kohtuuttomasti aikaa ja vaihtoja tulee useita.

Jep tänäänkin oli mukavaa odotella kuutta ratikkaa ja viittä dösää, että oikein lämmitti tämä etu tällä säällä. Kuski jätti vielä pysäkeille ihmisiä kun ei kertakaikkiaan mahtunut kyytiin. Olivat odottaneet parhaassa tapauksessa tunnin ja yksi nainen itki pysäkillä kun bussikuski pudisti päätä. Varmasti hemmetin kylmissään...ei taksiakaan saa. Joten laitetaan kaikki helsinkiläiset kulkemaan julkisilla, kun hyvä jos ne edes käynnistyisi. Metrot puol tuntia myöhässä jne... arvo siinä sitten monelta pääset töihin/lapsen hakemaan/jne.