Pitäisikö pääkaupungiseutulaisilta ottaa pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harva stadilainen on syntyperäinen. Monikohan noissakin kolareissa ollut on ajanut korttinsa ihan muualla? Tämä on taas aivan naurettavaa ala-asteikäisten vitsailua helsinkiläisten ajokyvystä. Eikös teidän MAALAISjärki sano, että helsinkiläisyys ei tee kenestäkään huonoa kuskia. Liikenne siellä on kovin erilaista kuin muualla.

Jos maalaiset ovat niin hyviä kuskeja, niin miksi niin moni heistä ei koe osaavansa ajaa Helsingissä ja välttelee sitä?

kyllä ainkin helsinkiläiset pärjäis ilman autoo hyvin 2-3 minutin vällein kulkee bussit kulekee juna ja metsroja ja raitovaunuja. kulkispa täälläkin. ku on paikoja jonne ei kulje YHTÄKÄÄN bussia päivässä

Helsinkiläiset eivät ole yhtä kuin keskusta, jossa vuoroväli on tuommoinen. Siellä liikenteessä on paljon myös pääkaupunkiseutulaisia, ja jopa pidemmältä kulkevia työmatkalaisia, joiden julkisen liikenteen vuoroväli voi olla huomattavasti pidempi.

Lisäksi esim. minulla, kun lapset olivat vielä hoidossa, meni 1 tunti 40 minuuttia yhteen suuntaan julkisilla, että vein lapset ensin hoitoon, kun sama homma hoitui autolla 30 minuutissa. Kun ei niitä busseja täälläkään kulje niin että hetkessä pääset joka paikkaan.

Ja ei, siellä teillä ei liikenteessä liiku edes 500.000 ihmistä päivässä, joten ehkä niitä kulkuneuvoja liikkuu täällä syystäkin!

max. 45min.

ja olen todellakin huolissani! Puhelimeen ei ole vastannut!

Mulla meni tänään 1,5 tuntia bussimatkaan keskustasta kotiin, matka on yleensä alle 30 minuuttia. Kuulemma pääsin vielä pahimpien ruuhkien ohi, koska en joutunut lähelle kehä ykköstä enkä lahdenväylää. Miehelläsi on varmaan kaikki ok. Ja mitään kovin vakavaahan tuolla ei ole sattunutkaan, onneksi. Rauhallisesti vain. :)

[QUOTE="vieras";25589371]Ne turvavälit, turvavälit.. Ja nopeus suhtautettuna keliin. Missä ne ovat?[/QUOTE]

haha, mitä turvaväli auttaa tilanteessa, jossa et näe kuin 10 metriä eteesi? katsoitko videon?

[QUOTE="vieras";25589371]Ne turvavälit, turvavälit.. Ja nopeus suhtautettuna keliin. Missä ne ovat?[/QUOTE]

En tuosta videosta tiedä, mutta ainakin tänään kun appiukon kyydillä töihin menin oli turvavälin arviointikin hankalaa, kun ei helvetti nähny jossain vaiheessa mitään eteensä, ei nähnyt oliko autoa vai ei ja missä tolppa ja missä mitäkin. Kovaa ei ajettu, mutta ei vaarallisen hiljaakaan, koska takanaoleva ei taas olisi nähnyt jarruttaa. Kyllä oli karmea ajokeli ja appi jättikin auton sairaalan pihaan kun ei enää uskaltanut kotiin ajaa.

Yhtäkkiä saattoi huomata että auto on hittovie 5m päässä ja sitten taas osasi hiljentää jotta loittonisi, samalla taakse vilkuillen ettei kukaan aja perään kun hiljennetään vauhtia eikä hänkään näe juuri mitään eteensä. 6:15 oli kello eli pimeääkin vielä.

Ja sumuvalo oli tässä säässä melkein vitsi, eipä näkynyt silti lähemmäs.

Viimeksi muokattu:
Mä en ole Suomessa törmännyt tuohon ilmiöön muualla, joten paha ruveta yleistämään. :p

Kyllä minä olen törmännyt sekä kaupungeissa mm. Turku, Mikkeli, Porvoo, Jyväskylä, että maantiellä matkalla milloin mihinkin suuntaan Suomessa. Yksi eniten inhoamiani autoilijatyyppejä on puskurissa roikkuja / työntäjä, joita löytyy kyllä ihan joka puolelta Suomea.

Ja mielenkiintoista tuo turvaväliasia, kun sanoit että se on pidettävä joka suuntaan. Itse pystyn kyllä huolehtimaan turvavälistä vain eteenpäin, takana tulijoiden nopeuteen en voi vaikuttaa, enkä siihen kuinka lähelle he tulevat.

haha, mitä turvaväli auttaa tilanteessa, jossa et näe kuin 10 metriä eteesi? katsoitko videon?

Voi luoja.

Kyllä katsoin.

Vauhti kelin mukaan, jos et eteesi näe niin hiljennä vauhtia. Kyllä ne autojen takavalot, jarruvalot ja sumuvalot näkyvät pitemmällällekin, oli keli mikä tahansa.

Mutta täytyy myöntää että olisin eräs sumuinen päivä ajanut täällä pohjoisessa kolarin, kun eteensä ei juurikaan nähnyt. Kiltisti letka ajoi n. viittäkymppiä satasen alueella, vastaantuleva vilkutti pitkiä, ja mietin että mitä hittoa. Samantien edessä oli sivuun ajanut traktori pimeänä, kerkesin väistää juuri ja juuri, kiitos vastaantulevan enkelin.

[QUOTE="vieras";25589425]Voi luoja.

Kyllä katsoin.

Vauhti kelin mukaan, jos et eteesi näe niin hiljennä vauhtia. Kyllä ne autojen takavalot, jarruvalot ja sumuvalot näkyvät pitemmällällekin, oli keli mikä tahansa.

Mutta täytyy myöntää että olisin eräs sumuinen päivä ajanut täällä pohjoisessa kolarin, kun eteensä ei juurikaan nähnyt. Kiltisti letka ajoi n. viittäkymppiä satasen alueella, vastaantuleva vilkutti pitkiä, ja mietin että mitä hittoa. Samantien edessä oli sivuun ajanut traktori pimeänä, kerkesin väistää juuri ja juuri, kiitos vastaantulevan enkelin.[/QUOTE]

No hyvä että sinulle ei käynyt kuinkaan.

Muuta en tähän kommentoi kuin että nimenomaan ne autojen takavalot EIVÄT tänään näkyneet. JOs edessä oli auto pysähtyneenä niin varmasti ajoi perään, koska sen havaitsi ehkä 10 metriä ennen ja se ei riitä jarrutusmatkaksi millään, oli superliukasta.

Lue Tiirunkin viestit, jollet minua usko. Olen ajanut vaikka missä säässä, mutta en koskaan tuollaisessa. Näkyvyyttä ei ollut ja kyllä me ajoimme moottoritiellä 40 km tunnissa, mutta se ei olisi estänyt ajamasta toisen perään, jos toinen olisi samoin ajanut edellä olevan perään, niin ne ketjukolarit syntyy.

Silminnäkijä: Näkyvyys 8 metriä, vauhtia 120 km/h

Tänään Helsingin ympäristössa sattuneet ketjukolarit syntyivät pöllyävän lumen ja liukkauden yhteisvaikutuksesta. Lumisade jatkunee lauantaihin.
- Lahdentiellä näkyvyys oli varmaankin vain sellaiset kahdeksan metriä pöllyävän lumen takia, mutta silti ihmiset ajoivat 120 kilometrin tuntivauhtia, kertoi itsekin kolarisumaan törmännyt freelancekuvaaja Pasi Heikkilä.

Lumen takia autoilijat eivät ehtineet reagoida, kun liikenne edessä pysähtyi.

- Itsekin huomasin liian myöhään, että edessäni ollut rekka olikin pysähdyksissä. Jarrut pohjaan ja penkan puolelle, Heikkilä kertoi.

- Tulee hieman kylkiremonttia. Sen verran auto otti lähikontaktia rekan kanssa, hän harmitteli.

Ilta-Sanomien lukijan lähettämä kuva pahimman myräkän hetkeltä osoittaa, että näkyvyys on ollut todella huono. Tämän artikkelin yhteydessä oleva kuva on otettu Porvoonväylältä kello 14.40 noin kymmenen kilometriä ennen Kehä III:n liittymää.

Pelastusviranomaisten mukaan huono ajokeli jatkuu niin kauan kuin lumisade jatkuu Etelä-Suomessa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan kehnoon säähän on syytä varautua pääkaupunkisedulla koko viikonlopun. Sen mukaan mukaan lumisateet jatkuvat etelärannikon tuntumassa ainakin seuraavan vuorokauden ajan mutta mahdollisesti sunnuntaihin asti.

Muualla maassa paukkuvat kovat pakkaset. Lauantain ja sunnuntain väliseksi yöksi ennustetaan jopa yli 40 asteen pakkasia. Kylmintä on Kainuusta Länsi- ja Itä-Lappiin ulottuvalla alueella.

kyllä ainkin helsinkiläiset pärjäis ilman autoo hyvin 2-3 minutin vällein kulkee bussit kulekee juna ja metsroja ja raitovaunuja. kulkispa täälläkin. ku on paikoja jonne ei kulje YHTÄKÄÄN bussia päivässä

Ja kaikki Helsinkiläiset on keskustassa töissä? En ainakaan itse ole ollut koskaan sellaisessa paikassa töissä, jonne olisi mennyt busseja 2-3 min välein. Metroja menee lähinnä Itä-Helsingissä ja ratikoita taas keskustassa. Mun työmatkat on yleensä olleet sellaisia, että kuljen kolmella eri bussilla, että pääsen töihin ja ihan Helsingin sisällä oon matkustanut.

Mikäs vitun idiootti sinä olet? Videosta käy hyvin selvästi ilmi, että ei todellakaan näe mitään. Mitä siis pitäisi tehdä?

Mitä sinä tekisit? Minä hiljentäisin vauhtia niin, että ehtisin reagoimaan siihen mitä näen. Monet tuon videon peruteella eivät näin tehneet, vaan painetaan vaan eteenpäin vaikka ei ole mitään käsitystä mitä edessä on.

Tällainen ajokeli täysin normaali melkeinpä päivittäinen Lapissa, 15-20 astetta pakkasta ja pikkusen pyryttää.
Lapissa ainoan ongelman aiheuttaa pk-seudun merkonomit jotka paniikkijarruttaa joka kerta kun lumiaura tulee vastaan ja lumi vähän pöllähtää ja niinpä siinä sitten on seisovan auton perä suoraan konepellin edessä.
Mutta kun ylioppilas, projektikoordinaattori Jutta-Maria Urpu-Sörsselssön (vihr) lähtee työsuhdeautollaan asiakaskäynnille tai hakemaan pikkusia päiväkodista niin fysiikan lait unohtuu Ultra Brata kuunnellessa.

Kyllähän sen vakuutusmaksuista huomaa, ketkä töpeksii ja se on hesalaiset. Landella on paljon pienemmät maksut, koska landelaiset eivät aja kolareita niin paljoa.

Mikäs vitun idiootti sinä olet? Videosta käy hyvin selvästi ilmi, että ei todellakaan näe mitään. Mitä siis pitäisi tehdä?

Mitä sinä tekisit? Minä hiljentäisin vauhtia niin, että ehtisin reagoimaan siihen mitä näen. Monet tuon videon peruteella eivät näin tehneet, vaan painetaan vaan eteenpäin vaikka ei ole mitään käsitystä mitä edessä on.

Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa että ehdit reagoida saati saat auton jäisellä tiellä pysähtymään kun toisen auton perse onkin just yht'äkkiä sun edessä.

[QUOTE="tiina";25589668]Jos näkyvyys on 8 metriä niin aika helvetin hiljaa saat ajaa että ehdit reagoida saati saat auton jäisellä tiellä pysähtymään kun toisen auton perse onkin just yht'äkkiä sun edessä.[/QUOTE]

Ei sitä tarvitsekkaan pysähtyä, vaan väistää. Jokainen sekunti on tärkeä, ja sekunti on pitkä aika kyseisessä tilanteessa.

[QUOTE="vieras";25589682]Ei sitä tarvitsekkaan pysähtyä, vaan väistää. Jokainen sekunti on tärkeä, ja sekunti on pitkä aika kyseisessä tilanteessa.[/QUOTE]

Monikaistaisella tiellä missä minä tänään ajoin olisi väistöliike tarkoittanut sitä että olisin törmännyt viereisellä kaistalla ajavaan autoon.

[QUOTE="mmm";25589540]Ja kaikki Helsinkiläiset on keskustassa töissä? En ainakaan itse ole ollut koskaan sellaisessa paikassa töissä, jonne olisi mennyt busseja 2-3 min välein. Metroja menee lähinnä Itä-Helsingissä ja ratikoita taas keskustassa. Mun työmatkat on yleensä olleet sellaisia, että kuljen kolmella eri bussilla, että pääsen töihin ja ihan Helsingin sisällä oon matkustanut.[/QUOTE]

Viimeksi kun tarkistin, niin kyllä ne metrot kulki ihan Ruoholahteen asti :D