En ymmärrä miks täällä kauhistellaan sitä et joidenki lapset on usein mummolassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanna"

Vieras
Meidän lapset on usein viikonloppuja mummolassa 2v ja 4v. Siis joka kuukausi vähintään viikonlopun. Vuoden ikäseks imetin molempia ja sen jälkeen ovat olleet yökylässä mummon ja papan luona, alkuun tietysti vaan yks yö jne. Mun mielestä isovanhemmat on osa perhettä ja heidän seurastaan ei voi olla lapsille mitään haettaa jos ovat kykeneviä huolehtimaan lapsista.
Itse oon pienestä asti ollu kesät maalla mummolassa useamman kk kun vanhemmat töissä ja kävivät viikonloppuisin katsomassa ja ihanat ja lämpimät muistot on noista kesistä mummon luona.
Mun vanhemmat haluaa viettää aikaa lastenlasten kanssa ja samoin lapset mummolassa.
Oon itse kotiäiti ja saan viettää aikaa lasten kanssa ihan riittävästi, jos olisin töissä niin silloin viettäisin tietysti viikonloput mieluummin lasten kanssa. Itsestäkin on mukavaa kun on viikonloppu sillointällöin vapaa ja saa ommella, sisustaa, tuunailla taloa rauhassa ja ulkoiluttaa koiraa eikä tarvi tehdä ruokaa ja kotihommia niin tiiviisti.
Ihmettelen et onko tää jotain kateutta ku luen näitä kommentteja missä paheksuvasti kirjotetaan ku jotkut "hoidattaa lapsensa isovanhemmilla". Mun mielestä se on rikkaus että perheessä ollaan tekemisissä eri sukupolvien välillä.

Olettaen, että mummot ja vaarit ovat ihan normaalia väkeä ja lapsi heidän kanssaan viihtyy; Kuinka moni kieltäytyisi, jos omaa lasta pyydettäisiin viikonloppuisin/lomilla mummolle?

Useimmiten taitaa kuitenkin olla toisin päin, että mielellään annettaisiin enemmänkin.

en tajua! Itse veisin lapset joka viikonloppu mummoloihin/vaarille jos se olisi mahdollista. Meillä mummot/vaari asuvat 500km päässä ja kaipaavat lapsia ihan älyttömästi. Jos asuttaisiin samalla paikkakunnalla niin lapset saisivat olla mummoilla vaikka joka päivä!

• Tykkää
Reactions: Lex
en tajua! Itse veisin lapset joka viikonloppu mummoloihin/vaarille jos se olisi mahdollista. Meillä mummot/vaari asuvat 500km päässä ja kaipaavat lapsia ihan älyttömästi. Jos asuttaisiin samalla paikkakunnalla niin lapset saisivat olla mummoilla vaikka joka päivä!

ja ihan sama vaikka anoppi syöttäisi lapsille 10 pullaa kerralla! Pienempi paha se on kuin se, että ei saa koskaan puolison kanssa yhteistä aikaa....ei koskaan!

Olen nannan kanssa aivan samaa mieltä. Isovanhemmat ovat meille kuin perhettä ja lapset ovat kasvaneet isovanhempien seurassa, niin mun kuin miehenkin vanhempien seurassa.
Välillä meillä on "kisaa" että kuka saa lapset yökylään. Meillä voi myös olla spontaaneja jäämisiä yökylään. Lapset vaan ilmoittavat kun olen hakemassa kotiin niitä ettei ne tule. Haluavat olla vielä yhden yön.
Ja jos tämä sopii isovanhemmille niin sitten ne jäävät.

Mä itse ole lapsuudessa viettänyt isovanhempieni kanssa paljon aikaa. Lomareissuja ja yökyläilyjä tosi paljon. Ja nyt on omien lasten kanssa sama homma.

yhteiset pelisäännöt niin homma toimii. Olen onnellisessa asemassa että meillä on tukiverkko lähellä. Ja mä olen hyvin hyvin iloinen asiasta. Ja niin on isovanhemmatkin. Ne osaavat myös opettaa asioita mitä mä en.

Nyt viikonloppuna lapset menevät mummon ja ukin kanssa teatteriin ja sen jälkeen niillä pihasaunan lämmitys, herkuttelua ja hellittelyä. Ja äiti ja isä ovat 1,5 km päässä kotona. On vaan. Ei suunnitelmia. (kun on vähän jännittyneet välit johtuen raha-asioista). Ei siis mitään kivaa laatuaikaa kahdenkeskistä aikaa tiedossa... mutta tätä ei tehdäkään meidän takia vaan lasten takia. Ne nauttii kun saavat olla mummolassa.

samaa mieltä ap:n kanssa ja aika sama tilanne, samanikäiset lapsetkin. kerran kuussa ovat yökylässä, useimmiten 2 yötä. kesällä vähemmän, kerran vuodessa 3 yötä. meillä syy siihen on se että ainoat isovanhemmat alkavat olla vanhoja, heistä ei enää kouluiässä apua ole. nyt kun vielä jaksavat, annetaan mielellään. hoitotahti on yhdessä sovittu, ja korvaamme heille vaivannäön mm teatterilipuin, lahjakortein ja pienin viemisin. koska tahansa saavat sanoa jos ei käy tai eivät jaksa. nämä ovat myös tärkeitä hetkiä parisuhteemme kannalta, vauva-aikana se vähän rakoili ja nyt yritetään paikata.ja mikä tärkeintä- se on lapsille mukavaa vaihtelua ja hemmottelua! eli kuka näitä arvostelee- kateellisten panettelua sanon ma.

Itse ymmärrän hyvin lapsen esim. kerran kuussa todella hoitoon laittoa. Jos itse on paikalla, sitä en hoitoon laitoksi laske vaan kyläilyksi. Isovanhempi usein kun haluaa kuitenkin auttaa, varsinkin jos ovat nuorempia. Sen sijaan varsinkni nuoret äidit ovat usein niin sanotun tarkkailun alla, sillä heidän oletetaan menevän aina baariin. Ja useat menevätkin. Jotenkin itsekin pidän vääränä että äiti pitää lapsestaan taukoa joka viikonloppu baareilun merkeissä ja sitten krapulaisena hakee muksuaan, varsinkin jos haisee viinalle.

No katsos kun nykyisin mummolaan meno ei ole mummolassa kyläilyä vaan hoitoon laittamista. Ja hoitoon laittaminen on suurin synti minkä Hyvä Äiti voi tehdä.
näinhän se on. hyvä äiti kun ei kaipaa omaa aikaa, tai miehen kanssa yhteistä aikaa, palstamammojen mielestä. heidä mielestään äiti on pelkkä imettäjä ja pyllyn pesiä, jolla ei saa olla omaa elämää. ja varmasti mukana on myös kateutta niitä äitejä kohtaan, jotka voivat viedä lapset mummolaan silloin tällöin

En ymmärrä minäkään, meidän 3v käy suurinpiirtein kerran kuukaudessa mammalla yökylässä, ja muutenkin vieraillaan puolin ja toisin koko perheen kera.
Ihana rikkaus että on toiset isovanhemmat niin lähellä ja he täydestä sydämestä rakastavat lasta, ja haluavat kylään.

Kaikille tosi hyvä juttu. :)

No meillä saatetaan sanoa, jos lapsi jää esim. isän kanssa kotiin, että isä jäi lapsenvahdiksi ja jos äiti taas jää kotiin niin äiti jäi lapsenvahdiksi. Koska tottahan se on, lapselle pitää olla joku vahti oli se sitten isä, äiti tai joku muu, jos ei muuta saa, niin silloin isä tai äiti jää lapsenvahdiksi.

[QUOTE="mee";25587679]Itse ymmärrän hyvin lapsen esim. kerran kuussa todella hoitoon laittoa. Jos itse on paikalla, sitä en hoitoon laitoksi laske vaan kyläilyksi. Isovanhempi usein kun haluaa kuitenkin auttaa, varsinkin jos ovat nuorempia. Sen sijaan varsinkni nuoret äidit ovat usein niin sanotun tarkkailun alla, sillä heidän oletetaan menevän aina baariin. Ja useat menevätkin. Jotenkin itsekin pidän vääränä että äiti pitää lapsestaan taukoa joka viikonloppu baareilun merkeissä ja sitten krapulaisena hakee muksuaan, varsinkin jos haisee viinalle.[/QUOTE]

Onko sulla ihan joku oikea syykin siihen että lapsi ei voi kyläillä yksin vaan se on hoitoon laittoa?

Entä ootko koskaan miettinyt ihan tosissaan että mitä väliä sillä on mitä vanhemmat tekevät sillä välin kun lapsi on kylässä/hoidossa?

mun mielestä pienen lapsen vieminen pois kotoa on vaan epäreilua lasta kohtaan. Tuskin se 2v osaa ilmaista selvästi ettei halua olla yötä pois kotoa ja äitin luota. Alle kolme vuotiaalle oma äiti on tutkitusti paras hoitaja ja lapsen stressitaso on korkeampi mikäli joku muu hoitaa olkoonkin sitten vaikka isä tai mummo. Ei ehkä niin paljon stressaa kuin päiväkotia mutta stressaa kumminkin. Ja miks tehdä lapsia jos hoidattaa ne mummulla ja haluaa jatkuvasti omaa aikaa johonkin "sisustus tuunailuihin". Provosoitukaa vaan mutta mun mielestä lapsi on vaan kerran pieni ja ne tuunailut voi jättää muuhun aikaan elämässä

[QUOTE="shihtzu";25587714]No meillä saatetaan sanoa, jos lapsi jää esim. isän kanssa kotiin, että isä jäi lapsenvahdiksi ja jos äiti taas jää kotiin niin äiti jäi lapsenvahdiksi. Koska tottahan se on, lapselle pitää olla joku vahti oli se sitten isä, äiti tai joku muu, jos ei muuta saa, niin silloin isä tai äiti jää lapsenvahdiksi.[/QUOTE]

Musta tuo kuullostaa jotenkin ikävältä, niinku lapsen ja vanhemman välillä olis pelkkä hoitosuhde. Te ootte perhe ja siksi toistenne kanssa. Toki pelkkä sanonta kyseessä, en tarkota silleen motkottaa tai mitään :)

Miks ne mummot ei voi viettää sukupolvien välistä aikaa niin että vanhemmat on paikalla, miks tarvii jättää yöksi, ihmettelen vaan että tuskin ne sitä mummolan laatuaikaa saa yön aikana Unikin tulee kotona paremmin.

[QUOTE="jasmin";25587724]mun mielestä pienen lapsen vieminen pois kotoa on vaan epäreilua lasta kohtaan. Tuskin se 2v osaa ilmaista selvästi ettei halua olla yötä pois kotoa ja äitin luota. Alle kolme vuotiaalle oma äiti on tutkitusti paras hoitaja ja lapsen stressitaso on korkeampi mikäli joku muu hoitaa olkoonkin sitten vaikka isä tai mummo. Ei ehkä niin paljon stressaa kuin päiväkotia mutta stressaa kumminkin. Ja miks tehdä lapsia jos hoidattaa ne mummulla ja haluaa jatkuvasti omaa aikaa johonkin "sisustus tuunailuihin". Provosoitukaa vaan mutta mun mielestä lapsi on vaan kerran pieni ja ne tuunailut voi jättää muuhun aikaan elämässä[/QUOTE]

Kyllä meidän kaksvee osas sanoo et se haluaa mummolle/puistoon/kahvilaan/lelukauppaan jne. Ja osas sanoo et se haluaa jäädä mummon viereen nukkumaan. Ja harmistus oli kovaa sillon kun isoveli sai mennä mummolaan ja pienempi ei.

Mä uskon että sillon kun lapsella on tarpeeksi turvallinen olo perheessään niin tuollasta stressaamista yms ei tule.

[QUOTE="jasmin";25587724]mun mielestä pienen lapsen vieminen pois kotoa on vaan epäreilua lasta kohtaan. Tuskin se 2v osaa ilmaista selvästi ettei halua olla yötä pois kotoa ja äitin luota. Alle kolme vuotiaalle oma äiti on tutkitusti paras hoitaja ja lapsen stressitaso on korkeampi mikäli joku muu hoitaa olkoonkin sitten vaikka isä tai mummo. Ei ehkä niin paljon stressaa kuin päiväkotia mutta stressaa kumminkin. Ja miks tehdä lapsia jos hoidattaa ne mummulla ja haluaa jatkuvasti omaa aikaa johonkin "sisustus tuunailuihin". Provosoitukaa vaan mutta mun mielestä lapsi on vaan kerran pieni ja ne tuunailut voi jättää muuhun aikaan elämässä[/QUOTE]

Epäilempä, että tässä tutkimuksessa on tutkittu sellaisia lapsia, jotka ovat olleet pääasiassa äidin hoidettavina. Tulos voisi olla toinen, jos lapsen ensisijainen huoltaja olisi ollut joku muu, tai äidin kanssa yhtä paljon.

Meillä tuo 3v kävi syksyllä Lanzarotellakin ilman äitiä, siskoni kanssa matkasivat vanhempieni luo ja poika nautti koko matkasta, nytkin poika olisi koko ajan menossa Lanzarotelle, sen verran hyvin siellä viihtyy, on siis 4 kertaa jo siellä käynyt ja kuukauden päästä taas mennään. Muutenkin on jo isovanhempia ikävä kuulemma.

Sulla ei kai ole omia lapsia? Tai jos on, ne on tosi hissukoita äidinkultia. Meidän 2-vuotiaista on taatusti lähtenyt ääntä jos eivät ole halunneet mummolaan tai muualle jäädä.

Eikä mustakaan mitenkään erityisen stressaantunutta ole tullut vaikka lapsena olin tosi paljon mummolassa kun ne asuivat niin lähellä. Tykkäsin olla siellä, mummo kun keksi aina kaikkea kivaa tekemistä.

Kyllä meillä ainakin isovanhemmat välillä pyytävät lapsia yökylään, isompi 5 v on jo muutamana kesänä ollut papan kanssa kesämökillä kerran kesässä ensimmäisellä kerralla vain 2 päivää, mutta viime kesänä oli jo 5 päivää. Sovittiin tietenkin että jos kova ikävä tulee niin menen hakemaan sieltä pois, mutta hyvin oli mennyt. Tietysti joka aamu ja ilta soiteltiin kuulumiset ja läheteltiin hyvän yön suukot.
Minun mielestä lapset voi ihan hyvin olla silloin tällöin tarkoittipa se nyt kenellä kerta kuukauteen tai kenellä kerta vuoteen viikonlopun hoidossa tutulla ja turvallisella isovanhemmalla.
Vanhemmat tarvitsevat kahdenkeskistä aikaa välillä, eikä se että laittaa lapset hoitoon viikonlopuksi tee heistä yhtään sen huonompia, päinvastoin kun parisuhdetta huoltaa niin vanhemmat ovat onnellisia ja onnellisilla vanhemmilla on onnelliset lapset!

Yhteistyössä