Mä en ole koskaan ajatellut, ettei pieni lapsi voisi olla erossa äidistään esim. reissun ajan.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En usko, että kukaan tervejärkinen paheksuu - kumpaankaan suuntaan.
Enkä paheksu minäkään, vaikka tämän ketjun tiimoilta moni jo ilmaissut järkeni terveyttä epäilevänsä.
:)
Et paheksu mutta kuitenkin puhut henkisestä pahoinpitelystä,sairaalloisesta symbioosista,lapsista äidin leluina.. Ei noi sun jutut nyt kyllä ihan sieltä terveimmästä päästäkään ole.
 
mun mielestä maailmassa jossa lapset saattavat oikeasti saada turpaansa joskus jopa päivittäin on typerää puhua pahoinpitelystä tällaisessä asiassa.
Ihmisillä selvästi erilaisia käsityksiä pahoinpitelystä.
On niitä joiden mielestä fyysinen ja henkinen pahoinpitely on aina väärin.
On niitä jotka hyväksyvät näistä jomman kumman jossain muodossa. Ja monia muitakin. Minä kuulun ensimmäiseen kategoriaan enkä koe sitä typeräksi.
:)
 
[QUOTE="vieras";25582436]Et paheksu mutta kuitenkin puhut henkisestä pahoinpitelystä,sairaalloisesta symbioosista,lapsista äidin leluina.. Ei noi sun jutut nyt kyllä ihan sieltä terveimmästä päästäkään ole.[/QUOTE]

Moni on varmasti kanssasi samaa mieltä siitä asiasta.
:)
 
Minä kyllä ajelen ihan mielelläni 200km kipatakseni lapset lomalle mummolaan. Harmikseni sitä tapahtuu vaan niin harvoin (2-4krt vuodessa). Lapset tarttis todellakin vähän useammin lomaa vanhemmista mumman ja paapan kanssa keskenään.. Mutta ei se mitään, ehkä kun ovat isompia ei tartte kuin laittaa bussilla menemään lomalle. :D
Kuulostaa hyvälle.
Olen iloinen puolestanne.
:)
 
"vieras"
Miksi ihmeessä jonkun lapset olisivat "jatkuvasti" tai "tiistaista torstaihin" naapurissa ellei kyseessä ole hoitopaikka vanhempien ollessa töissä?
Ja miksi Anatolian lapset olisivat pahoinpideltyjä siksi että toiset isovanhemmat asuvat Turkissa? Tosin, jos oikein muistan niin lapsensa kyllä niin isoja jo, että jos A mainostaisi etteivät he halua olla hetkeäkään erossa äidistään eikä hän heistä, koska äiti rakastaa heitä niin hirrrmuisesti, miettisin kyllä jo mielessäni, että missä mättää...
:)
Montako tämmöistä perhettä sä tunnet jossa ei olla hetkeäkään erossa? Mun tuntemilla ihmisillä on työpaikat ja koulut,kaverit ja harrastukset.

Anatolian lapsiin viittasin sen vuoksi,että aiemmassa viestissäsi naureskelit ylimielisesti sellaisille vanhemmille jotka kertovat lapsilla ja isovanhemmilla olevan läheiset suhteet vaikka välimatkan vuoksi yhteydenpito hoidetaan pääasiassa puhelimella eikä voi nähdä niin usein kuin haluaisi. Sehän oli sun mielestä suorastaan hupaisaa ja riemukasta miten vanhemmat voi olla näin typeriä.
 
"vieras"
Ihmisillä selvästi erilaisia käsityksiä pahoinpitelystä.
On niitä joiden mielestä fyysinen ja henkinen pahoinpitely on aina väärin.
On niitä jotka hyväksyvät näistä jomman kumman jossain muodossa. Ja monia muitakin. Minä kuulun ensimmäiseen kategoriaan enkä koe sitä typeräksi.
:)
Niin mikä sun mielestä nyt olikaan sitä henkistä pahoinpitelyä? Se että lapset eivät ole muualla hoidossa?
 
Ihmisillä selvästi erilaisia käsityksiä pahoinpitelystä.
On niitä joiden mielestä fyysinen ja henkinen pahoinpitely on aina väärin.
On niitä jotka hyväksyvät näistä jomman kumman jossain muodossa. Ja monia muitakin. Minä kuulun ensimmäiseen kategoriaan enkä koe sitä typeräksi.
:)
Niin sä meinaat että kun mä en lähtenyt viikoksi San Fransiscoon meidän muksun ollessa 3-vuotias niin mä olen henkisesti epävakaa vai mitä tuo sun tämän ketjun ensimmäinen viesti tarkoittaa? Mä pahoinpitelin lastani henkisesti jäämällä Suomeen?
 
"Molleri"
Enkä minä. Toki en koe tätä asiaa mitenkään pahoinpitelynä, mutta ihmettelen kyllä miten jotkut isovanhemmat eivät tahdo viettää aikaa lastenlastensa kanssa tahi jotkut äidit eivät voi viedä lasta yökylään siksi ettei lapsi tarvitse sitä :)

Mun mielestä on ihanaa, että lapsilla on elämässä muitakin tärkeitä ja rakkaita aikuisia kuin äiti ja isä. Jopa sellaisia, joiden luona voi viettää vuorokauden (vaikka kaks...) ihan "yksinään" :)
 
[QUOTE="vieras";25582453]Sinäkin taisit diagnosoida narsisteiksi ja traumatisoituneiksi lapsiaan henkisesti pahoinpiteleviksi tietynlaiset äidit...[/QUOTE]

Juu. Sellaiset, joille lapsi on omien traumojen hoitoon hankittu lelu jolle ei suoda muita läheisiä ihmissuhteita kuin äiti ja maksimissaan ehkä isä.
 
Niin sä meinaat että kun mä en lähtenyt viikoksi San Fransiscoon meidän muksun ollessa 3-vuotias niin mä olen henkisesti epävakaa vai mitä tuo sun tämän ketjun ensimmäinen viesti tarkoittaa? Mä pahoinpitelin lastani henkisesti jäämällä Suomeen?
No et.
Se vaatisi melkoisen paljon enemmän .. ja taitaisi vaatia roisentyyppisen perusasenteenkin. (Tästä en tietenkään voi olla varma, mutta niin oletan.)
:D
 
kyllä mä ainakin kaipaan välillä lomaa lapsesta, vaikka onkin vasta päälle vuoden vanha, enkä koe siitä huonoa omatuntoa. siis lomalla tarkoitan mulle yhden illan kuussa suotua vapaata aikaa ilman lasta. ei se tarkoita että ei välittäisi lapsestaan jos haluaa joskus lapsivapaata aikaa, on noissa kuitenkin välillä melkonen homma. :) ja toisaalta en koe edes että lapsi olis hoidossa kun on isänsä kanssa kotona, ollut 1 kerran vaarilassa yötä elinaikanaan. (ens viikolla muuten menee toisen kerran) :D
 
[QUOTE="vieras";25582458]Niin mikä sun mielestä nyt olikaan sitä henkistä pahoinpitelyä? Se että lapset eivät ole muualla hoidossa?[/QUOTE]

Se jos lapselle ei vauvaiän symbioosin jälkeen suoda muita aitoja läheisiä, omia ihmissuhteita kuin äiti - ja mahdollisesti isä.
Sellaisen lapsen henkisen hyväksikäytön kutsuminen "rakkaudeksi" tekee siitä erityisen kuvottavaa, vaikka periaatteessahan pelkkä nimittely ei itse asiaan pitäisi vaikuttaa...
 
"vieras"
Se jos lapselle ei vauvaiän symbioosin jälkeen suoda muita aitoja läheisiä, omia ihmissuhteita kuin äiti - ja mahdollisesti isä.
Sellaisen lapsen henkisen hyväksikäytön kutsuminen "rakkaudeksi" tekee siitä erityisen kuvottavaa, vaikka periaatteessahan pelkkä nimittely ei itse asiaan pitäisi vaikuttaa...
Ja tää asia liittyi aiheeseen siksi että..? Onko joku kertonut toimivansa näin :O Vai oliko tää sun oma johtopäätös siitä että kaikki ihmiset eivät laita lapsiaan usein hoitoon ja viettävät suurimman osan ajastaan perheen kesken?
 
[QUOTE="vieras";25582450]
Anatolian lapsiin viittasin sen vuoksi,että aiemmassa viestissäsi naureskelit ylimielisesti sellaisille vanhemmille jotka kertovat lapsilla ja isovanhemmilla olevan läheiset suhteet vaikka välimatkan vuoksi yhteydenpito hoidetaan pääasiassa puhelimella eikä voi nähdä niin usein kuin haluaisi. Sehän oli sun mielestä suorastaan hupaisaa ja riemukasta miten vanhemmat voi olla näin typeriä.[/QUOTE]
Minä en kyllä tasan tarkkaan ole koskaan tuollaista väittänyt, joten viittasit ihan turhaan mun lapsiini.

Heillä ei ole läheiset suhteet isoäitiinsä tai muuhunkaan sukuunsa Turkissa. Ikävä kyllä. Ajatuksen tasolla juu, mutta eivät he tuota sukua varsinaisesti tunne eikä suku heitä.

Mun vanhempiin lapsillani taas on tosi läheiset suhteet - näkevät usein, huomenna taas toinen muksuista menee isovanhemmille yökylään :)
 
[QUOTE="vieras";25582450]. Sehän oli sun mielestä suorastaan hupaisaa ja riemukasta miten vanhemmat voi olla näin typeriä.[/QUOTE]

Minun mielestäni on "huvittavaa" kutsua läheiseksi ihmissuhdetta joka tapahtuu harvoin - ja jonkun toisen välityksellä. Se on vähän kuin kuvaisi lapsen suhdetta etäisään tai etä-äitiin läheiseksi, koska puhuvat lastensuojelun välityksellä kerran viikossa ja tapaavat viikon ajan joka kesä.

Itse asia ei ole kuitenkaan ole huvittava vaan lähinnä surullinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Ihmisillä selvästi erilaisia käsityksiä pahoinpitelystä.
On niitä joiden mielestä fyysinen ja henkinen pahoinpitely on aina väärin.
On niitä jotka hyväksyvät näistä jomman kumman jossain muodossa. Ja monia muitakin. Minä kuulun ensimmäiseen kategoriaan enkä koe sitä typeräksi.
:)
Pahoinpitely on henkilön toiseen kohdistama fyysinen väkivallanteko kun taas henkinen väkivalta on lapsen emotionaalista kaltoinkohtelua.
Ja kun puhutaan yökyläilystä pahoinpitely kuulostaa kohtuuttomalta.Meni ehkä pilkunnussimiseksi minunkin puolesta.Enkä jaksa sen kummemmin asiasta vängätä.Kalahti vain korvaan,kun puhutaan kuitenkin vain lapsen yökyläilemättömyydestä.
 
"vieras"
Juu. Sellaiset, joille lapsi on omien traumojen hoitoon hankittu lelu jolle ei suoda muita läheisiä ihmissuhteita kuin äiti ja maksimissaan ehkä isä.
Minkä tyyppisiä traumoja ajattelet hoidettavan hankkimalla lapsia leluiksi, ihan mielenkiintoista olisi lukea ajatuksia aiheesta. Harmi, että meni taas kauheaksi eipäs-juupasteluksi tämäkin ketju.
Tosin aihe on tietysti tunteita herättävä, kun puolin ja toisin äitiyden edellytyksiä kyseenalaistetaan.
 
[QUOTE="vieras";25582597]Minkä tyyppisiä traumoja ajattelet hoidettavan hankkimalla lapsia leluiksi, ihan mielenkiintoista olisi lukea ajatuksia aiheesta. Harmi, että meni taas kauheaksi eipäs-juupasteluksi tämäkin ketju.
Tosin aihe on tietysti tunteita herättävä, kun puolin ja toisin äitiyden edellytyksiä kyseenalaistetaan.[/QUOTE]

Juuh. Niin on ja minä taidan olla ollut vähän turhankin provokatiivinen , mutta "puolustaudun" sillä että minulla on hirvittävän pitkästyttävää ja toisaalta kyllä olen muutenkin ajattelussani jonkinlaisella ristiretkellä lasten kunnioittamisen puolesta.

Nykyään useimpien suomalaisten lasten perushoiva on jotakuinkin hyvä ja vanhemmat ponnistelevat antaakseen kasvatusta, koulutusta, mahdollisuuksia jne. Se, mikä mielestäni pätkii pahiten on kunnioituksen puute. Kun lasten elämässä ollaan enemmän aktiivisesti läsnä kuin aiemmat sukupolvet, tuppaa osalta unohtumaan että lapsi on ihan oma persoonansa, ei vanhemman minän jatke eikä "lelu."
Yksi oire tuosta "lelu"-ajattelusta on se, että lapsen ei katsota tarvitsevan muita läheisiä ihmissuhteita kuin äidin/vanhempansa. Toinen on sellainen "ylisuojelu" joka rajoittaa lapsen omien siipien kasvattamista. Kolmas... jne.

Se taas millaiset tarumat johtaa siihen, että joku tekee lapsesta oman tarumanhoitolelun itselleen, on vaikeampi asia. Jotain aavisteluja minulla on (samantapaisesta syntymekanismista joka luo mm. mustasukkaisuutta) mutta ne vain aavisteluja ja joku psyykkeenhoidon ammattilainen voisi varmasti selittää asian paremmin.

:)
 
"vieras"
Juuh. Niin on ja minä taidan olla ollut vähän turhankin provokatiivinen , mutta "puolustaudun" sillä että minulla on hirvittävän pitkästyttävää ja toisaalta kyllä olen muutenkin ajattelussani jonkinlaisella ristiretkellä lasten kunnioittamisen puolesta.

Nykyään useimpien suomalaisten lasten perushoiva on jotakuinkin hyvä ja vanhemmat ponnistelevat antaakseen kasvatusta, koulutusta, mahdollisuuksia jne. Se, mikä mielestäni pätkii pahiten on kunnioituksen puute. Kun lasten elämässä ollaan enemmän aktiivisesti läsnä kuin aiemmat sukupolvet, tuppaa osalta unohtumaan että lapsi on ihan oma persoonansa, ei vanhemman minän jatke eikä "lelu."
Yksi oire tuosta "lelu"-ajattelusta on se, että lapsen ei katsota tarvitsevan muita läheisiä ihmissuhteita kuin äidin/vanhempansa. Toinen on sellainen "ylisuojelu" joka rajoittaa lapsen omien siipien kasvattamista. Kolmas... jne.

Se taas millaiset tarumat johtaa siihen, että joku tekee lapsesta oman tarumanhoitolelun itselleen, on vaikeampi asia. Jotain aavisteluja minulla on (samantapaisesta syntymekanismista joka luo mm. mustasukkaisuutta) mutta ne vain aavisteluja ja joku psyykkeenhoidon ammattilainen voisi varmasti selittää asian paremmin.

:)
Kiitos vastauksesta, vaikka tuo trauma-asia jäikin vähän auki, minulla ei oikein ole mitään käsitystä syistä, siksi kysyinkin :)
 
missä menee raja?
Juuh. Niin on ja minä taidan olla ollut vähän turhankin provokatiivinen , mutta "puolustaudun" sillä että minulla on hirvittävän pitkästyttävää ja toisaalta kyllä olen muutenkin ajattelussani jonkinlaisella ristiretkellä lasten kunnioittamisen puolesta.

Nykyään useimpien suomalaisten lasten perushoiva on jotakuinkin hyvä ja vanhemmat ponnistelevat antaakseen kasvatusta, koulutusta, mahdollisuuksia jne. Se, mikä mielestäni pätkii pahiten on kunnioituksen puute. Kun lasten elämässä ollaan enemmän aktiivisesti läsnä kuin aiemmat sukupolvet, tuppaa osalta unohtumaan että lapsi on ihan oma persoonansa, ei vanhemman minän jatke eikä "lelu."
Yksi oire tuosta "lelu"-ajattelusta on se, että lapsen ei katsota tarvitsevan muita läheisiä ihmissuhteita kuin äidin/vanhempansa. Toinen on sellainen "ylisuojelu" joka rajoittaa lapsen omien siipien kasvattamista. Kolmas... jne.

Se taas millaiset tarumat johtaa siihen, että joku tekee lapsesta oman tarumanhoitolelun itselleen, on vaikeampi asia. Jotain aavisteluja minulla on (samantapaisesta syntymekanismista joka luo mm. mustasukkaisuutta) mutta ne vain aavisteluja ja joku psyykkeenhoidon ammattilainen voisi varmasti selittää asian paremmin.

:)
missä menee sitten se raja, että kuka traumatisoi lastaan hoitoon viemisellä tai viemättämättömyydellä?

on monia perheitä, joissa ei ihan oikeasti ole mahdollisuutta vanhempien kahdenkeskiseen vapaa-aikaan, miten se sitten eroaa vanhemmasta joka ei ehkä halua viedä lapsiaan hoitoon koskaan?

mulla on eräs kaveri, joka asuu kaukana minusta (en siis siksi voi lasta yökylään ottaa) ja kovasti kaipaisi sitä omaa aikaa, hällä vaan ei ole ketään kelle lapsen voisi hoitoon antaa. on myös eräs ystävä joka halutessaan saisi lapset hoitoon koska vaan, mutta käyttää tätä äärimmäisen harvoin, koska tekee vuorotyötä ja aika perheen kesken muutenkin on aika kortilla. Sitten esimerkiksi minä, jolla asuu samalla paikkakunnalla yksi mummo, joka hänkin aika kiireinen, soittelee lapsenlapsilleen usein, mutta yöhoitoon ottaa ehkä 2-4kertaa vuoteen, onko meistä nyt siis joku tai jopa me kaikki traumatisoitu lapsemme ja pidetty heitä leluinamme?
 
Alkuperäinen kirjoittaja missä menee raja?;25582720:
missä menee sitten se raja, että kuka traumatisoi lastaan hoitoon viemisellä tai viemättämättömyydellä?

on monia perheitä, joissa ei ihan oikeasti ole mahdollisuutta vanhempien kahdenkeskiseen vapaa-aikaan, miten se sitten eroaa vanhemmasta joka ei ehkä halua viedä lapsiaan hoitoon koskaan?

mulla on eräs kaveri, joka asuu kaukana minusta (en siis siksi voi lasta yökylään ottaa) ja kovasti kaipaisi sitä omaa aikaa, hällä vaan ei ole ketään kelle lapsen voisi hoitoon antaa. on myös eräs ystävä joka halutessaan saisi lapset hoitoon koska vaan, mutta käyttää tätä äärimmäisen harvoin, koska tekee vuorotyötä ja aika perheen kesken muutenkin on aika kortilla. Sitten esimerkiksi minä, jolla asuu samalla paikkakunnalla yksi mummo, joka hänkin aika kiireinen, soittelee lapsenlapsilleen usein, mutta yöhoitoon ottaa ehkä 2-4kertaa vuoteen, onko meistä nyt siis joku tai jopa me kaikki traumatisoitu lapsemme ja pidetty heitä leluinamme?
En osaa määritellä aikoja tai kertoja.
Mielestäni kyse on enemmän asenteesta. On yksi asia jos lapselle ei ole oikeasti tarjolla muita ihmissuhteita (yökyläily ei tuossa lie se oleellinen tältä kannalta - muilta ehkä, mutta se sotkee sitten taas pakkaa turhaan) ja toinen jos siihen olisi mahdollisuus mutta sitä ei lapselle suoda, koska äidin mielestä vain ja ainoastaan hän on lapselle tarpeen.

:)
 

Yhteistyössä