Kysymys WC:n pesusta tai siitä rätistä/luutusta, jolla pyyhit istuimen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhakysymyskö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän se wc-pöntön reunus nyt kotikäytössä varmaan mikään hirveä bakteeripesä ole jos kerran viikossa siivotaan, lähinnä pissaahan siinä voi olla (perheen miesten jäljiltä!), varsinaisen pöntön nyt kaikki varmaan pesevät Wc harjalla.

En pese vessanpesurättejä koneessa, yleensä heitän pois välillä taas huuhtelen ja käytän uudelleen. Elinkaarensa päässä olevat tiskirätit ovat vessanpesuun oivallisia :)

[QUOTE="vieras";25566937]Ei juma,en ole kuullutkaan aiemmin,että joku pyhkii pytyn paperilla,jotenkin hassua :)Itse pyyhin pytyn mikrokuitupyyhkeellä,huuhtelen,kuivatan ja silloin tällöin pesen koneessa.
Samoin desinfektioainetta en oikein ymmärrä kotisiivouksessa,ainoastaan vaikka vatsataudin yhteydessä..[/QUOTE]

Sama täällä. Pesen rätin wc-pöntön pesun jälkeen tavan yleispuhdistusaineella ja laitan kuivumaan. Joka kerran jälkeen en pese koneessa ja desinfioivia aineita käytän wc:n pesussa vain vatsataudin tai muun esim.influenssan jyllätessä. Kotiolosuhteisiin riittää pesuaineeksi vallan hyvin yleispuhdistusaine.

Siivooja pesee meillä :)

Mutta itse kun pesen vessan niin pesu tapahtuu niin, että suihkutan ensin märäksi kaikki paikat, sitten pesuainetta perään ja vessaharjalla putsaan vessan ja sitten lopuksi suihkutan. Ei räitin rättiä.

[QUOTE="mie";25568047]Siivooja pesee meillä :)

Mutta itse kun pesen vessan niin pesu tapahtuu niin, että suihkutan ensin märäksi kaikki paikat, sitten pesuainetta perään ja vessaharjalla putsaan vessan ja sitten lopuksi suihkutan. Ei räitin rättiä.[/QUOTE]

Vessaharjalla peset istuinrenkulan, vetonupin, pöntön ulkopuolen jne?

Kuten joku aiemmin sanoi, pöntön likaisin osa on se nuppi mistä pönttö huuhdellaan. Harvemmin ihmisen iho on niin likainen, että se aiheuttaisi hurjan vaarallisen bakteerihyökkäyksen istuimeen. Ja käyttäähän lähes jokainen ihminen yleisiä vessoja, kotona on sentään pääosin ne perheen omat pöpöt. Joten mä en ymmärrä sitä, miksi se istuin koetaan niin hirveän saastaiseksi, ettei sen puhdistukseen käytettävää rättiäkään voi pestä muun pyykin kanssa samassa? Sen ymmärtää, jos perheessa on ripulia tai vatsatautia jylläämässä. Silloin vessanpesun pitäisikin olla tarkempaa hommaa, koska vessankäyttäjillä on oikeasti joku tarttuva pöpö. Muussa tapauksessa ihan turhaa panikointia.

Meillä siis huuhdellaan rätti käytön jälkeen ja pistetään kuivumaan. Säännöllisen epäsäännölisesti se rätti käy pesukoneen kautta. Ja sitä rättiä ei käytetä muualla kuin vessassa, joten jos siinä rätissä jotain pöpöjä on, ne eivät sieltä keittiöön hyppää.

kyllä monella näppis on likaisempi kuin se wc-pönttä. oletteko koskaan ajatellut asiaa =)

Jos onkin niin ihan omia likojani on. Ei miehen tai vieraiden ihmisten virtsa ja paskaroiskeita. Myönnän että joskus kosken näppikseen esim. mandariinimehuisin sormin mutta käsiä pesen mennen tullen ja palatessakin, joten uskon että näppikseni on puhtaampi kuin vessan vetonuppi tai miehen kakkaroiskeet.

[QUOTE="mie";25568047]Siivooja pesee meillä :)

Mutta itse kun pesen vessan niin pesu tapahtuu niin, että suihkutan ensin märäksi kaikki paikat, sitten pesuainetta perään ja vessaharjalla putsaan vessan ja sitten lopuksi suihkutan. Ei räitin rättiä.[/QUOTE] ja jos et kuivaa siinä on taas yhtä paljo bakteereja kuin aloitaessasikin. Pönttö pitää aian kuivata.

[QUOTE="Anne";25568208]Jos onkin niin ihan omia likojani on. Ei miehen tai vieraiden ihmisten virtsa ja paskaroiskeita. Myönnän että joskus kosken näppikseen esim. mandariinimehuisin sormin mutta käsiä pesen mennen tullen ja palatessakin, joten uskon että näppikseni on puhtaampi kuin vessan vetonuppi tai miehen kakkaroiskeet.[/QUOTE]
ei s eole uskon asia. mutt aolkoon nyt, viakak TIEDÄN sun olevna vääräsää. Vaika voatkin omisi niin KOSKAN et saa näppistä nin puhtaaksi että sinen ei jäis mitään ja tuleehan sitä bakteereja ilmastakin.

ei s eole uskon asia. mutt aolkoon nyt, viakak TIEDÄN sun olevna vääräsää. Vaika voatkin omisi niin KOSKAN et saa näppistä nin puhtaaksi että sinen ei jäis mitään ja tuleehan sitä bakteereja ilmastakin.

Mutta näppistä käytän vain ja ainoastaan minä eikä siinä ole mitään _näkyvää_ ulostetta. Enkä usko että omianikaan, aivastuksia enintään, koska olen ylihysteerinen käsihygienian kanssa niin, että käteni ovat tälläkin hetkellä ruvella. Juuri ennen tietokoneelle tuloa pesin käteni enkä ole edes nenääni tässä kaivanut.

Minä en kans tajua tuollaisia suihkutteluja, vesivahinko tulee helposti jos on vesieristyksissä heikkoa. Vessa pestään pesuaineeseen kastellulla märällä rätillä ylhäältä alas eli puhtaimmasta kohti likaisinta. Me käytetään mikrokuiturättiä joka pestään pöly- ja lattiarättien kanssa kuudessakympissä, joskus yhdeksässäkympissä koneessa.

Minä en kans tajua tuollaisia suihkutteluja, vesivahinko tulee helposti jos on vesieristyksissä heikkoa. Vessa pestään pesuaineeseen kastellulla märällä rätillä ylhäältä alas eli puhtaimmasta kohti likaisinta. Me käytetään mikrokuiturättiä joka pestään pöly- ja lattiarättien kanssa kuudessakympissä, joskus yhdeksässäkympissä koneessa.

Jos on vesieristyksessä huonoa niin se on taloyhtiön ongelma sitten se, koska meillä on samassa tilassa vessanpöntön kanssa myös valitettavasti se suihku.

Meillä on kyllä "vessarätti" erikseen. Pestään muittenkin rättien kanssa samassa 90asteisessa pesussa. Harvemmin vain on käyttöä kun yleensä kolmisen kertaa viikossa suihkutan pesuaineet ympäriinsä (saniteettitilojen tai klorite/vettä) ja hetken kuluttua suihkutan käsisuihkulla pois. Näkyvä lika ja pöly on lähtenyt ihan hyvin pois. Puhdas haju on jäänyt. Eikä olla oikeastaan ikinä kipeänäkään joten tässä tavassa ei ilmeisesti ainakaan meidän kohdalla ole mitään vikaa joten miksipä muuttaisin mitään mihinkään suuntaan.

Eikö kukaan muu muka ole keksiny et sen koko muovikannen saa irti? Vien pesuhuoneeseen ja suihkin vessapesu ainetta
5021.jpg

esim tätä. Annan vaikuttaa ja sillä aikaa pesen vessan altaan ja tasot, pyyhin ovet jne. Lopuksi seinien laatoitetun osan ja lattian tarkoitukseen varatulla sienellä ja huuhdon käsisuihkulla+lastalla kuivaus. Pönttö peseentyy ulkopuolelta samalla. Vessassa on meillä yhtä hyvät vesieristykset kuin suihkussakin. Sit pesen pöntön kannen suihkun alla ja annan kuvua pystyssä itsekseen tai kuivatan talouspaperilla.

Viimeksi muokattu:
Yleensä levitä pyttyyn klooripitoisen puhdistusaineen sienellä ja sitten huuhtelen sen suihkulla pois. joskus kun en viitsi koko vessaa kastella teen samoin,mutta pyyhin aineen pois luutulla. Huuhtelen luutun siitä kloorista ja laitan seinä koukkuun kuivumaan. en pese niitä koskaan koneessa vaan vaihdan n. kerran vuodessa sen uuteen. Väitän että mun pyttyluutuni on hygieenisempi kuin teidän keittiörätit.

Hyi vttu oikeasti?!

Minä pesen pytyn vessaharjalla sisäpuolelta, ja ulkopuolelta sekä renkula tiskiharjalla, ja huuhdon koko pöntön pideesuihkulla(meillä siis kylppärivessa). Saatan kuivata paperilla, jos tulee hätä ennen kuin pönttö on kuivunut. Muuten saa kuivua iteksiään. Ja ei, en käytä muuhun kuin siihen pönttöön sitä tiskiharjaa.

Yhteistyössä