Mun mielestäni homma kuitenkin menee niin, ettei se ole kissan päätettävissä että tuleeko perheeseen koira, vai ei.Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25542276:mun mielestä on aikasen törkeetä luopua eläimestä joka oli teillä ENSIN. ei se kissa halunnut sitä koiraa sinne sen reviirille. : /
Kaverilla on nyt sellainen tilanne, että he ovat yli 2v suunnitelleet koiran ottamista ja ensi kesänä heille on tulossa pentu. Koska perhe pitää myös kissoista, he ottivat jokunen aika sitten kissan.
Käytännössä kissa siis oli ensin, mutta jos kissa ei tule hyväksymään koiraa, on mielestäni täysin ok laittaa kissa pois, koska koiraa tuo perhe on kuitenkin jo sen 2v suunnitellut ottavansa. Lisäksi tuossa perheessä koira tulee paitsi perheenjäseneksi, myös "harrastusvälineeksi". Joten jos koira lähtee, loppuu myös harrastus.
Nuo asiat ovat mielestäni tapauskohtaisia. Jos meille nyt kävisi niin, ettei koiramme tulisi enää toimeen keskenään ja ne olisi pakko erottaa loppuelämäkseen, lähtisi meiltä se koira jonka vuoksi ongelma on olemassa.
En näkisi niin mitään järkeä jättää taloon koiraa, joka ei siedä muita koiria saman katon alla, koska harrastukseni vaatii sen, että mulla on vähintään yksi treeni-ikäinen ja mielellään kisaikäinenkin koira talossa. Eikä omassa lajissani isot koirat kovinkaan montaa vuotta kisaa tai treenaa tosissaan.
Olenko mä sitten törkeä, kun mä ajattelen näin? En omasta mielestäni. Eläimen kuuluu tuottaa omistajalleen iloa, aivan kuten omistajankin eläimelleen. Ja jos jonkin eläimen vuoksi se ihmisen (tai jopa kokonaisen perheen) elämä muuttuu negatiivisempään suuntaan, sitä eläimen pitämistä kannattaa pohtia uudelleen. Enkä nyt tarkoita mitään sellaista tilannetta jonka voi muuttaa, vaan nimenomaan sellaista tilannetta jonka kanssa vaan on elettävä tai sitten tehtävä ratkaisuja, jotka ovat esim. eläimestä luopuminen.
Jos joutuisin (tosin en näe sitä mitenkään mahdollisena) luopumaan koirastani, saisin sille takuuvarmasti hyvän kodin, olisi kyseessä sitten kumpi koira tahansa. Tuskin siis se koiran elämänlaatu siitä kärsisi, jos se joutuisi kotia vaihtamaan. Mulle se olisi varmasti isompi pala, kun sille koiralle. Ja edelleenkin pidän piikkiäkin hyvänä vaihtoehtona. Ennemmin piikille, kun kotiin jossa eläimen ei ole hyvä olla.