lasketusta ajasta huijaaminen töissä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
sh
Mutta vain jotkut ihmetyypit sitä tekee, tutkii haamuja päivät pitkät ja laskeskelee hedelmöityshetkeä. Oikeasti se on ihan järkkyä, ainakin minusta.

mä tein raskaustestin viikoilla 5 tai 6. Turha sitä hoppuilla.

?
Niin..... jos kierto on vaikkapa 30 päivää niin menkat "alkaisi" vasta 5. viikolla. eli 4+2 ja jos teet testin päivänä jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa niin teet sen VIIDENNRLLÄ VIIKOLLA!
että teitpä tosi "myöhään"...

[QUOTE="ap";25487871]Ja juu on neuvolan KEKSIMÄ laskettu aika. Kai nyt ite tiedän millon oon munaa saanut ja ovistikutkin on keksitty. Ahdistaa nyt kun pomo vaikuttaa tosi nipolta akalta ja alkaa pitää ihan huijarina. Miksi otin vuoden työn jos en pysty sitä siellä olemaan...Pomo on nainen, lapseton ja jotenkin todella kylmän oloinen tapaus.[/QUOTE]

Ei se neuvola sitä sulle keksinyt. Ne laskevat jokaiselle samallatavalla kaavan mukaan. Mäkin tiedän aika tarkkaan ajankohdan mutta en väitä että neuvola keksi mitään. Uä näytti saman tilanteen kun mun+neuvolan laskut.

"ap"
Ollaanpas sitä tylyinä! Neuvola siis laski menkkojen mukaan lasketun ajan, todellinen hedelmöityshetki oletetusta 2 viikkoa eteenpäin. Ja sen tiedän varmasti ellen ole neitseellisesti raskautunut.
Kyllä kävi mielessä että saatan olla raskaana töitä hakiessa, lapsi on saanut tulla jos on tullakseen jo yli vuoden. Raskaustestin tein niin kummasta syystä että menkat oli myöhässä. Hain muuten jotain alan työpaikkaa vuokrafirman kautta muutamaksi kuukaudeksi - pidemmäksi aikaa ja minulle tarjottiin sieltä tätä vuoden pestiä, enpä tajunnut kieltäytyä koska alkio saattoi olla kiinnittymässä juuri kohtuuni. Ja sopimus tehtiin sitten suoraan tähän toiseen firmaan. Sopimusta kirjoittaessani en huomannut kiljahtaa että alkio taisi juuri kiinnittyä.

"ap"
Eikä tämä työpaikan saanti nyt ole niin erikoinen tapahtuma elämässäni, että pitäisi niin kauheasti laskelmoida ja vimmalla perustaa perhettä nyt kun on oikein TYÖPAIKKA, WUHUU *tuulettaa* Töitä on tullut tehtyä kuitenkin jo15 vuotta. Satuinpa vain tulemaan raskaaksi vähän "pahaan" aikaan firman kannalta.

ei sinun mitään tarvitse pomolle sanoa vielä moneen kuukauteen. saikkulaput voi laittaa palkanlaskentaan ja periaatteessa pomo ei saisi edes mitään kysellä. Lääkäri on sairaustodikstuksen kirjoittanut ja se riittää. Sinun ei tarvitse mitään selitellä.

[QUOTE="ap";25488242]Kyllä siinä vaan syy lukee koodilla ja teksti vielä tyhmemmille.[/QUOTE]

vaikka onkin niin pomo ei siitä mitään saa kysellä, koska olet ollut pois ihan syyn takia. Silloin saa puhutella jos on ilman lupaa, epämääräisesti ollut saikulla. 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä pitää ilmoittaa työnantajalle.

her
kuulostaa siltä, ettet itse taida tietää miten laskettu aika lasketaan..

Olisit sanonut lääkärissä, että laittaa siihen sairauslappuun jonkun muun syyn, koska et halua, että työpaikka saa tietää raskaudesta.. Sillähän olisit ongelman välttänyt.

"Piip"
Raskauden takia ap:lla nimenomaan on ns. korotettu irtisanomissuoja. Eli jos työntantaja aikoo irtisanoa sinut, työnantajan on pystyttävä todistamaan ETTEI irtisanominen johdu raskaudestasi.

"Lissu"
No mikä estää sanomasta pomolle "en tiennyt tästä vielä kunotin paikan vastaan?" En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Ja oikeasti pomoasi tuskin vähääkään kiinnostaa koska olet asiasta tiennyt tai tietämättä, mitä merkitystä sillä hänelle on, sijaisen joutuu hankkimaan joka tapauksessa.

Mä en sitä paitsi ymmärrä tuota ajatusta että on jotenkin vähemmän sallittua tulla raskaaksi heti työpaikan saatuaan... miten se työnantajan asema siitä muuttuu, on työntekijä ollut talossa viikon, vuoden tai kymmenen vuotta.

essip
Ei sun tarvitse vielä kertoa sitä tarkkaa laskettua aikaa, kerrot vain vaikka että missä kuussa se on. Jos siis kerrot sille vielä yhtään mitään raskaudesta. Hölmö lääkäri, kun on kirjoittanut niin selkeästi syyn saikkulappuun.
Vaikka olisitkin tiennyt raskaudesta työpaikkaa hakiessasi, niin tyhmähän olisit ollut jos et sitä olisi ottanut vastaan. Ei raskaana olevan tarvitse olla työtön.

"ap"
Kyllä aiun sanoa etten tiennyt hakiessa raskaudesta, tuskin menee läpi. Ei ainakaan jos sanoisin lasketuksi ajaksi neuvolassa annetun ajan. (Ja tiedän kyllä miten laskettu aika lasketaan, netti on täynnä laskureita.) Veikkaan että minulle ei haeta sijaista vaan tilalleni otetaan joku muu. Nyt pitää olla tarkkana töissä eikä tehdä mitään virhettä ettei ole syytä saada potkuja.

p.a
Miksi sinun täytyy kertoa laskettu aika? Minulle ei ole työtoverit kertoneet ennen kuin vasta lähempänä, siis vaikka olen kysynyt (hoidan henkilöstöasioita).
Tässä esimerkkivastausia :
- en tiedä vielä. (eipä kuulu minulle miksi ei tiedä)
- Varmistuu myöhemmin. (en voi mitenkään pakottaa kertomaan, jos eivät halua)

Ja siis kysymyskin on vain "kohteliaisuussyistä" kysytty.

Mutta jos olet vielä koeajalla, niin eikös silloin työnantajalla ole oikeus olla jatkamatta koeajan jälkeen ilman selityksiä, oli raskaana tai ei? Ja jos jo vuoden olette olleet valmiit ottamaan vauvan vastaan, jopa siinä vaiheessa kun et tuota työtä vielä ollut saanut, niin onko se loppujen lopuksi maailman murentava asia, jos työsuhde ei jatkukkaan enää koeajan jälkeen?

[QUOTE="ap";25488137]Ollaanpas sitä tylyinä! Neuvola siis laski menkkojen mukaan lasketun ajan, todellinen hedelmöityshetki oletetusta 2 viikkoa eteenpäin. Ja sen tiedän varmasti ellen ole neitseellisesti raskautunut.
[/QUOTE]

Öö.. Laskettuaikajan lasketaan menkoista? Eikä siitä hedelmöittymishetkestä.
Jos menkat on alkanu vaikka 20.12. niin laskettu aika lasketaan sitä 20.12. eteenpäin. Vaikka olisit saanu munaa 30.12. tai 4.1. niin silti se lasketaan tuosta menkkojen alkamispäivästä (tässä tapauksessa tuo 20.12.).

Jolloin siis, laskettu aika on 2 viikkoa pidemmällä kuin hedelmöittymisestä laskettaessa. Eli menkkojen alkamispäivänä olet ikäänkuin 1. viikolla, vaikka et raskaana olekkaan.

• Tykkää
Reactions: Ä92
[QUOTE="ap";25488411]Kyllä aiun sanoa etten tiennyt hakiessa raskaudesta, tuskin menee läpi. Ei ainakaan jos sanoisin lasketuksi ajaksi neuvolassa annetun ajan. (Ja tiedän kyllä miten laskettu aika lasketaan, netti on täynnä laskureita.)[/QUOTE]

Voitko oikeesti nyt selventää tän, miten neuvola on keksiny sinulle lasketun ajan? Ihan samaa kaavaahan ne käyttää kuin nuo nettilaskuritkin :D Lasketko itse noilla nettilaskureilla sen lasketun ajan menkkojen alkamispäivän mukaan vai hedelmöittymispäivän mukaan? :D

"Lissu"
Voitko oikeesti nyt selventää tän, miten neuvola on keksiny sinulle lasketun ajan? Ihan samaa kaavaahan ne käyttää kuin nuo nettilaskuritkin :D Lasketko itse noilla nettilaskureilla sen lasketun ajan menkkojen alkamispäivän mukaan vai hedelmöittymispäivän mukaan? :D
Kyllähän kierron pituus vaikuttaa myös.

Mitä ap jos sanoisit vaan että lasketusta ajasta ei vielä ole varmuutta, varmistuu sitten ultrassa. Sehän olisi ihan tottakin. Ihan turha alkaa selitellä enempää ("joo kun mulla oli menkat tuolloin mutta sain munaa tuolloin ja neuvola laskee vaan menkkojen perusteella...")

En kyllä lähtisi valehtelemaan,se saattaa osua omaan nilkkaan myöhemmin. Jos sanot vaan ettet tosiaan vielä haastatteluhetkellä tiennyt raskaudesta niin ei se auta kuin pomon uskoa. Tuskin ketään pomoa kiinnostaa alkaa laskemaan toisen hedelmöittymishetkeä millään laskureilla. Testeissä saattaa raskaus näkyä vasta pari viikkoakin hedelmöittymisen jälkeen vaikka aina puhutaan max.10 päivästä. Itselläni ainakin kakkosraskaus näkyi vasta kp35 vaikka normaali kiertoni oli 30.

lääkäri
Ei sun tarvitse vielä kertoa sitä tarkkaa laskettua aikaa, kerrot vain vaikka että missä kuussa se on. Jos siis kerrot sille vielä yhtään mitään raskaudesta. Hölmö lääkäri, kun on kirjoittanut niin selkeästi syyn saikkulappuun.
Vaikka olisitkin tiennyt raskaudesta työpaikkaa hakiessasi, niin tyhmähän olisit ollut jos et sitä olisi ottanut vastaan. Ei raskaana olevan tarvitse olla työtön.
Ja mitenköhän lääkäri on "hölmö" kun kirjoittanut ihan syyn saikkulappuun? Se on kuule meidän tehtävä virkamiehinä kirjoittaa ihan oikea syy saikkulappuun, eikä rueta valehtelemaan potilaan pyynnöstä mitään. Tällainen toiminta olisi selkeästi laitonta ja lääkäri voi joutua siitä vaikeuksiin. Jos syy poisaololle on raskaus niin sitten se on! Toki potilaan pyynnöstä voi jättää dg:n kirjoittamatta auki ja laittaa vain koodin, mutta äkkikös se googlattu mitä kyseinne dg-numero tarkoittaa..

"mmm"
[QUOTE="ap";25488137]Ollaanpas sitä tylyinä! Neuvola siis laski menkkojen mukaan lasketun ajan, todellinen hedelmöityshetki oletetusta 2 viikkoa eteenpäin. Ja sen tiedän varmasti ellen ole neitseellisesti raskautunut.[/QUOTE]

Ei sitä laskettua aikaa välttämättä muuteta. ultrassa voi sikiö hyvinkin olla oikean kokoinen, kun ei sitä aikaa muutenkaan muuteta muutaman päivän takia. Ja siis ainahan neuvola laskee menkkojen mukaan, aloitusviestistä käsitin, että neuvola oli laittanut LA:ksi tyyliin kesäkuussa, vaikka oikea aaika olisi elokuussa.

Yhteistyössä