Keittiönoita
Onks nyt taas kyse potilaista? Kun mä opiskelin 80-luvulla, niin silloin puhuttiin potilaista eikä asiakkaista. Jossain vaiheessa - en enää muista minä vuonna - meille töissä toitotettiin, että potilaat ovat asiakkaita, terveydenhuollon asiakkaita.Kyse on potilaista, ei asiakkaista.
Asiakas on aina oikeassa, asiakas saa tilata haluamansa tuotteen tai palvelun - mutta potilaaseen nämä asiat eivät päde.
Juuri tuo väärä oletus, että potilas olisi sama asia kuin asiakas kaupassa, hotellissa, tms aiheuttaa monia pettymyksiä. Turhia pettymyksiä.
Se, että potilasta pitää kohdella hyvin myös silloin kun tämä on väärässä ja vaatii jotain mikä ei ole toteutettavissa, on tottakai selvää. Kohtuuden rajoissa. Jos menee haistattelun ja uhkailun puolelle, niin osoitetaan ovea ja toivotetaan tervetulleeksi takaisin sitten kun on oppinut käyttäytymään.
*muoks* Niin ja että sairaalat tuottavat terveydenhuollon palveluita. Tuli eri yksiköihin palvelujohtajiakin ja alettiin puhua hoitoketjujen sijasta palveluketjuista. Joskus vuonna 2000?
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: