Mikään ei muuten ole kamalampaa kuin hoitohenkilökunta

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ex-sairaanhoitaja
[QUOTE="vieras";25488327]OLEN HOITAJA. Lue koko ketju. En ole peräänkuuluttanut mitään muuta kuin peruskäytöstapoja ja potilaan huomioonottamista yksilönä.

Eli on niin kiire ettei ehdi moita sanoa ja selittämään miten kyseinen toimenpide tehdään. Ei ehditä katsomaan potilasta edes silmiin ja jos jotain kehtaa kysyä niin pidetään suorastaan idioottina. Ja auta nyt armias jos joku mummeli erehtyy soittamaan väärään numeroon. Voivoi, onpa meillä rankka työ.[/QUOTE]

Niin mikäköhän hoitaja? Katkeroitunut lähihoitaja, jolle ei sairaanhoitajaksi koulutukseen pääsy koskaan onnistunu...? Siinä kun ei sitten muuta keksitä, niin aletaan haukkua ylempiään. Juupajuu, sanottaisko että eniten varmaan väärinkäytöksiä tapahtuu vanhusten hoitopaikoissa ja enin osa hoitohenkilökunnasta siellä on kyllä ihan lähi-/perushoitajia, kun sitä perushoitotyötä siellä enimmäkseen on. En minä ole koskaan hyväksynyt potilaille tiuskimista, en missään nimessä. Mutta en myöskään sitä, että osa potilaista kohtelee hoitajia tarjoilijoina, kun eivät jaksa nostaa persettään ylös sängystä. Muistan yhdenkin mummelin, joka oli syövän takia osastohoidossa. Pääsi kyllä liikkeelle, mutta puolen tunnin välein pimputti kelloa ja pyysi mehua, vettä, lukemistä, tv-kanavan vaihtoa jne. Ja vielä kerskui vierustoverilleen, että pääsisihän hän itsekin, mutta mukava se on nuoria ihmisiä vähän juoksuttaa.... ARGH! Ja osa potilaista ei myöskään ymmärrä, että osastoilla pyritään KUNTOUTTAMAAN, eli potilaita laitetaan tekemään mahdollisuuksien mukaan kaikki itse, mitä pystyykin. Sitä kautta se kuntoutus sitten tapahtuu, ei se kerran päivässä käyvä fysioterapeutti riitä saamaan potilasta kotikuntoiseksi.
 
m3
Kyse on potilaista, ei asiakkaista.

Asiakas on aina oikeassa, asiakas saa tilata haluamansa tuotteen tai palvelun - mutta potilaaseen nämä asiat eivät päde.

Juuri tuo väärä oletus, että potilas olisi sama asia kuin asiakas kaupassa, hotellissa, tms aiheuttaa monia pettymyksiä. Turhia pettymyksiä.

Se, että potilasta pitää kohdella hyvin myös silloin kun tämä on väärässä ja vaatii jotain mikä ei ole toteutettavissa, on tottakai selvää. Kohtuuden rajoissa. Jos menee haistattelun ja uhkailun puolelle, niin osoitetaan ovea ja toivotetaan tervetulleeksi takaisin sitten kun on oppinut käyttäytymään.
Minulle henk.koht. kaikki ovat nimenomaan ASIAKKAITA. Näin painotettiin mulle koulussa kun valmistuin v.1999.
Olen yksityispuolella hoitajana. Meillä kaikki asiakkaat eivät ole sairaita, mutta hoitotoimenpiteistä on kuitenkin kyse.
 
"vieras"
Niin mikäköhän hoitaja? Katkeroitunut lähihoitaja, jolle ei sairaanhoitajaksi koulutukseen pääsy koskaan onnistunu...? Siinä kun ei sitten muuta keksitä, niin aletaan haukkua ylempiään. Juupajuu, sanottaisko että eniten varmaan väärinkäytöksiä tapahtuu vanhusten hoitopaikoissa ja enin osa hoitohenkilökunnasta siellä on kyllä ihan lähi-/perushoitajia, kun sitä perushoitotyötä siellä enimmäkseen on. En minä ole koskaan hyväksynyt potilaille tiuskimista, en missään nimessä. Mutta en myöskään sitä, että osa potilaista kohtelee hoitajia tarjoilijoina, kun eivät jaksa nostaa persettään ylös sängystä. Muistan yhdenkin mummelin, joka oli syövän takia osastohoidossa. Pääsi kyllä liikkeelle, mutta puolen tunnin välein pimputti kelloa ja pyysi mehua, vettä, lukemistä, tv-kanavan vaihtoa jne. Ja vielä kerskui vierustoverilleen, että pääsisihän hän itsekin, mutta mukava se on nuoria ihmisiä vähän juoksuttaa.... ARGH! Ja osa potilaista ei myöskään ymmärrä, että osastoilla pyritään KUNTOUTTAMAAN, eli potilaita laitetaan tekemään mahdollisuuksien mukaan kaikki itse, mitä pystyykin. Sitä kautta se kuntoutus sitten tapahtuu, ei se kerran päivässä käyvä fysioterapeutti riitä saamaan potilasta kotikuntoiseksi.
Hehhehheh. Lue ketju. Tässäkun ei ole haukuttu mitenkään kaikkia sairaanhoitajia, vaan yleisesti KAIKKEA hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä, JOTKA on kaikkea muuta kuin asiakasystävällisiä. Miksiköhän nämä sairaanhoitajat tuntuu nyt ottavan eniten itseensä, asiassa mikä ilmeisesti ei edes teitä kosketa jos kerran olette aloituksen kuvauksen vastaisia? :D ihme jos sairaanhoitajaksi edes pääsee tuollaisella sisälukutaidolla.
 
"vieras"
Mä oon kohdannu synnärillä vaan ihania kätilöitä! :) Neuvolassa olen joskus törmännyt yhteen noita-akkaan mutta onneksi ei ollut mun oma terveydenhoitaja,sijainen vain. Mä uskon että joku tommonen työpaikka kuten synnytysosasto on ilmapiiriltään ja tunnelmaltaan ihan erilainen kuin esim. geriatriapainotteinen vuodeosasto. Joten nou stressiä,uskon ja toivon että sulle tulee hyvä synnytyskokemus :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25488491]Mä oon kohdannu synnärillä vaan ihania kätilöitä! :) Neuvolassa olen joskus törmännyt yhteen noita-akkaan mutta onneksi ei ollut mun oma terveydenhoitaja,sijainen vain. Mä uskon että joku tommonen työpaikka kuten synnytysosasto on ilmapiiriltään ja tunnelmaltaan ihan erilainen kuin esim. geriatriapainotteinen vuodeosasto. Joten nou stressiä,uskon ja toivon että sulle tulee hyvä synnytyskokemus :)[/QUOTE]

toivotaan :) noi mun henk.koht. hoitokokemukset oli lähinnä ultrasta, labrasta ja tk-lääkäreistä. Ehkä synnärillä ovat vähän paremmin koulutettuja pelkojen ym. suhteen.
 
"vieras"
Potilaista me puhutaan. Potilasturvallisuus, potilastyytyväisyys, potilaan ohjaus...jne.

Asiakas- sanaan en ole tainnut kertaakaan törmätä.
Vanhusten palvelukeskuksissa,kuntoutusyksiköissä,kotihoidin piirissä ja päiväkodeissa ihmiset ovat nimenomaan asiakkaista,eivät potilaita. Potilaita on ainoastaan sairaalassa. Esim. Impi 83-v asuu kotona ja sairastaa alkavaa alzheimeria,hänellä on virtsatientulehdus ja päivittäinen apteekin jakelema lääkitys jonka hoitaja antaa käynnillään,mutta silti Impi on asiakas joka käyttää kotisairaanhoitopalvelua,ei potilas. Samoin vaikka kuvitteellinen Pilvilammen palvelukeskus jossa kaikilla on omat huoneet ja yhteiset oleskelutilat. Hoitajat vastaavat ASIAKKAAN perushoidosta,ei ne potilaita ole.
 

Yhteistyössä