Mikään ei muuten ole kamalampaa kuin hoitohenkilökunta

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Mulla ei ole tapana näyttää ulospäin, mitä ajattelen potilaasta, jonka kanssa asioin. Mutta aikamoista itsehillintää se välillä vaatii. Mä ymmärrän, että kun ihminen on kipeä, peloissaan, kyllästynyt sairastamaan jne, niin sitä on usein aika huonolla tuulella. Ja silloin pienetkin asiat tuntuu suurilta. Sen mä ymmärrän eikä mulla mene koskaan hermot sellaisten ihmisten kanssa.

Mutta sitten on se ryhmä, joka ei voi millään käsittää sitä, ettei se kyseinen hoitaja voi tietyille asioille mitään. Esimerkiksi jos joku tulee ja väittää kivenkovaa, että hänellä on aika meille varattuna eikä sitä ole, niin se ei ole meidän vika, vaan sen osaston, jonka piti se aika varata, muttei varannutkaan. Ja että me emme voi ottaa häntä tuosta noin vaan välistä, kun aulassa istuu 15 muuta ihmistä vuoronumerolaput kiltisti kourassa. Se valitus pitää osoittaa siihen yksikköön, joka on töpännyt, eikä siihen, missä töppi tuli ilmi. Toinen hyvä esimerkki on se, että jos joku tietty näyte voidaan ottaa vain tiistaisin ja torstaisin, sitä ei voida ottaa perjantaisin. Ei, vaikka siitä kuinka nostaisi metelin ja vaikka kuinka olisi tullut maailman ääristä saakka sille näytteelle. Siihen on syynsä, miksei sitä voi ottaa ja sillä sipuli. Ja jälleen kerran, pyytävän hoitoyksikön olisi pitänyt kertoa, että mene otattamaan se näyte tiistaina tai torstain, koska muina päivinä sitä ei voi ottaa.

Jotenka... Koittakaa ihmiset hyvät ymmärtää, että jos tulee mutkia matkaan eikä joku asia sitten onnistukaan tehdä sillä reissulla, niin miettikää ensin missä se vika on älkääkä ensimmäisenä huutako sille yksikölle, joka se uutisen joutui teille kertomaan.

ex-sairaanhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25484268:
Huolimatta kivun tilasta, hoitohenkilökunta joka kulkee naama nyrpällään on kamalaa.
Vaikka mitä ajattelis, ei sen soisi näkyvän naamasta!
No samahan se on jokaisella palvelualalla, miksi pitää erikseen mainita hoitohenkilökunta?? Musta on vittumaista käydä kaupassa, jossa kassahenkilö näyttää maansa myyneeltä, ei tervehdi eikä osaa edes kiittää. Eli joka ammatissa, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, tulis osata työaikana käyttäytyä ihmismäisesti. Ihan turha rajata hoitohenkilökuntaan, heillä kuitenkin työnsä puolesta eniten aihetta olla kyrsiintynyt.

Saraldo
Ei se satu kultapieni lainkaan, ja aaaaaargggghhh kun sattui ihan vietävästi. - Äiti on valehtelija. :(
Tämä on niiiiiin totta! Miksi ihmiset valehtelee lapsille?! Joo, voi olla ettei se satu, etenkin jos on Emlat iholla. Mutta jos se kuitenkin hiukan tuntuu, tai vähän enemmänkin, niin siinä meni sitten se luottamus ja taas saatiin luotua tulevaisuuden piikkikammoinen aikuinen.

"vieras"
No samahan se on jokaisella palvelualalla, miksi pitää erikseen mainita hoitohenkilökunta?? Musta on vittumaista käydä kaupassa, jossa kassahenkilö näyttää maansa myyneeltä, ei tervehdi eikä osaa edes kiittää. Eli joka ammatissa, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, tulis osata työaikana käyttäytyä ihmismäisesti. Ihan turha rajata hoitohenkilökuntaan, heillä kuitenkin työnsä puolesta eniten aihetta olla kyrsiintynyt.
No siksi, että kaupassa käyminen on tavallista arjen toimintaa, joka ei kenenkään maailmaa sen kummemmin hetkauta. Luulisi sinun sairaanhoitajana tietävän, että sairaalassa ollaan hieman eri fiiliksissä ja eri tarkoituksessa ja silloin mielikin on erilainen. Eli on erityisen tärkeää, ettei hoitohenkilökunta ole tylyä ja vittumaista.

"xXx"
Voi että mua joskus suututtaa tämmöset aloitukset. Joo, ihan varmasti löytyy sikamaisia hoitajia, lääkäreitä jne, mutta onko tällä palstalla koskaan aloituksia veemäisestä postinjakajasta, idiootista kassaneidistä, pirullisesta vaatekaupan myyjästä jne joiden pointtina olisi haukkua koko ammattikunta? Mikään ei ole vihatumpaa kansaa kuin hoitajat, mutta kyllä, menen taas huomenna hymyillen töihin ja koitan jättää kommentit omaan arvoonsa. Vaikka syöhän se naista kun koskaan ei kerrota positiivisia puolia vaan ne alan mätämunat syö koko uskottavuuden.

(ja ihan vaan "joskus" olen seurannut tilannetta jossa potilas saisi hakea palvelunsa ennemmin hotellista, se jos mikä on asiakasPALVELUA. Sairaalakaan kun ei ole viiden tähden hotelli täysylläpitoineen vaikka moni vaivasta riippumatta niin kuvittelee. Nämä marttyyrit sitten kirjoittelevat lehtien palstoille kun joutuivat ihan itse tekemään asioita joihin kyllä kykenevät, kas sairaalassa kun pitää palvella)

Tämä on niiiiiin totta! Miksi ihmiset valehtelee lapsille?! Joo, voi olla ettei se satu, etenkin jos on Emlat iholla. Mutta jos se kuitenkin hiukan tuntuu, tai vähän enemmänkin, niin siinä meni sitten se luottamus ja taas saatiin luotua tulevaisuuden piikkikammoinen aikuinen.
niinpä. Reilusti voi sanoa, että kultapieni se kyllä sattuu, mutta tämä on tehtävä ja selitykset päälle.

Arvaatte varmaan ammatin
[QUOTE="xXx";25484584]Voi että mua joskus suututtaa tämmöset aloitukset. Joo, ihan varmasti löytyy sikamaisia hoitajia, lääkäreitä jne, mutta onko tällä palstalla koskaan aloituksia veemäisestä postinjakajasta, idiootista kassaneidistä, pirullisesta vaatekaupan myyjästä jne joiden pointtina olisi haukkua koko ammattikunta? Mikään ei ole vihatumpaa kansaa kuin hoitajat, mutta kyllä, menen taas huomenna hymyillen töihin ja koitan jättää kommentit omaan arvoonsa. Vaikka syöhän se naista kun koskaan ei kerrota positiivisia puolia vaan ne alan mätämunat syö koko uskottavuuden.

(ja ihan vaan "joskus" olen seurannut tilannetta jossa potilas saisi hakea palvelunsa ennemmin hotellista, se jos mikä on asiakasPALVELUA. Sairaalakaan kun ei ole viiden tähden hotelli täysylläpitoineen vaikka moni vaivasta riippumatta niin kuvittelee. Nämä marttyyrit sitten kirjoittelevat lehtien palstoille kun joutuivat ihan itse tekemään asioita joihin kyllä kykenevät, kas sairaalassa kun pitää palvella)[/QUOTE]

Toinen vihattu ryhmä täällä on kampaajat. Kampaaja on AINA väärässä,ei osaa leikata/värjätä/föönata oikein.

"vieras"
Mun mielestä oleellinen ero on juuri siinä että monet tulee sinne hoitoon peloissaan, pelätään neuloja ja kaikenlaisia pahempiakin hoitotoimenpiteitä, jotka voi olla tosi ns. henkilökohtaisia. Tai tulet ja puhut jostain sun henkilökohtaisesta asiasta tai sairaudesta, josta et esim. kehtaisi kertoa kellekkään. Tai sua jännittää kysyä jotain asiaa. Ja vastassa on joku seipään niellyt kyrppä joka tölväisee jotain vastaukseksi, jos edes vastaa. Kyllä se hoitotilanne on niin paljon henkilökohtaisempi tilanne kuin joku kassatilanne, että ei voi suoraan edes verrata. Kamalaa että alan ammattilaiset ajattelee noin. Ja miten muka hoitohenkilökunnalla on sen enempää aihetta olla kyrsiintynyt kuin muiden ammattien harjoittajilla? voi jestas. Ihan hävettää olla hoitaja kun osa on tuollaisia.

ex-sairaanhoitaja
[QUOTE="vieras";25484573]No siksi, että kaupassa käyminen on tavallista arjen toimintaa, joka ei kenenkään maailmaa sen kummemmin hetkauta. Luulisi sinun sairaanhoitajana tietävän, että sairaalassa ollaan hieman eri fiiliksissä ja eri tarkoituksessa ja silloin mielikin on erilainen. Eli on erityisen tärkeää, ettei hoitohenkilökunta ole tylyä ja vittumaista.[/QUOTE]

No jos on todella oikeasti sairas potilas, niin ei siinä kyllä jouda tutkailemaan hoitohenkilökunnan käytöstä, vaan toivoo enneminkin, että hoitava lekuri ja hoitajat on ammattitaitoista ja osaavaa porukkaa. Hoitajista on huutava pula ja valitettavasti se johtaa siihen, että joskus osastolta voi löytyä joku mätäpaise, joka ei osaa käyttäytyä oikein potilaita tai kolleegoitaan kohtaan. Näitä mätäpaiseita on joka ammattiryhmässä, turha syyllistää koko hoitohenkilökuntaa.

Ja jos jokainen hoitaja, joka vastaan on tullut on ollut vittumainen, niin oisko jossakin vaiheessa aihetta katsoa peiliin? Hoitajatkin on vaan ihmisiä, ei ne sen muun kuormituksen alla ylimääräistä vääntöä välttämättä jaksa.

"vieras"
[QUOTE="xXx";25484584]Voi että mua joskus suututtaa tämmöset aloitukset. Joo, ihan varmasti löytyy sikamaisia hoitajia, lääkäreitä jne, mutta onko tällä palstalla koskaan aloituksia veemäisestä postinjakajasta, idiootista kassaneidistä, pirullisesta vaatekaupan myyjästä jne joiden pointtina olisi haukkua koko ammattikunta? Mikään ei ole vihatumpaa kansaa kuin hoitajat, mutta kyllä, menen taas huomenna hymyillen töihin ja koitan jättää kommentit omaan arvoonsa. Vaikka syöhän se naista kun koskaan ei kerrota positiivisia puolia vaan ne alan mätämunat syö koko uskottavuuden.

(ja ihan vaan "joskus" olen seurannut tilannetta jossa potilas saisi hakea palvelunsa ennemmin hotellista, se jos mikä on asiakasPALVELUA. Sairaalakaan kun ei ole viiden tähden hotelli täysylläpitoineen vaikka moni vaivasta riippumatta niin kuvittelee. Nämä marttyyrit sitten kirjoittelevat lehtien palstoille kun joutuivat ihan itse tekemään asioita joihin kyllä kykenevät, kas sairaalassa kun pitää palvella)[/QUOTE]

No voi kuule kyllä on kirjoituksia harva se päivä. Vedä nyt se marttyyrin hattu pois päästäs. Tässäkin keskustelussa on myös kehuttu hoitajia/lääkäreitä ja minä itse ap:na olen maininnut olevani myös hoitaja. Olen paljon seurannut vierestä kuinka tylyjä hoitohenkilöstö voi olla, ja nyt viime aikoina kun olen joutunut itse potilaaksi niin olen sen saanut myös kokea. Ne tilanteet nyt on vielä mennyt kun en ihan pienestä hätkähdä ja olen vaan todennut ne vanhoiksi kurpiksi jälkeenpäin, mutta olis varmasti kamalaa maatta sairaana jossain pedissä muiden hoidettavana ja ympärillä olisi samanlaisia "hoitajia", joille jokainen potilas on vaan maanvaiva.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25484597]Mun mielestä oleellinen ero on juuri siinä että monet tulee sinne hoitoon peloissaan, pelätään neuloja ja kaikenlaisia pahempiakin hoitotoimenpiteitä, jotka voi olla tosi ns. henkilökohtaisia. Tai tulet ja puhut jostain sun henkilökohtaisesta asiasta tai sairaudesta, josta et esim. kehtaisi kertoa kellekkään. Tai sua jännittää kysyä jotain asiaa. Ja vastassa on joku seipään niellyt kyrppä joka tölväisee jotain vastaukseksi, jos edes vastaa. Kyllä se hoitotilanne on niin paljon henkilökohtaisempi tilanne kuin joku kassatilanne, että ei voi suoraan edes verrata. Kamalaa että alan ammattilaiset ajattelee noin. Ja miten muka hoitohenkilökunnalla on sen enempää aihetta olla kyrsiintynyt kuin muiden ammattien harjoittajilla? voi jestas. Ihan hävettää olla hoitaja kun osa on tuollaisia.[/QUOTE]

Peesi.

ex-sairaanhoitaja
[QUOTE="vieras";25484597]Mun mielestä oleellinen ero on juuri siinä että monet tulee sinne hoitoon peloissaan, pelätään neuloja ja kaikenlaisia pahempiakin hoitotoimenpiteitä, jotka voi olla tosi ns. henkilökohtaisia. Tai tulet ja puhut jostain sun henkilökohtaisesta asiasta tai sairaudesta, josta et esim. kehtaisi kertoa kellekkään. Tai sua jännittää kysyä jotain asiaa. Ja vastassa on joku seipään niellyt kyrppä joka tölväisee jotain vastaukseksi, jos edes vastaa. Kyllä se hoitotilanne on niin paljon henkilökohtaisempi tilanne kuin joku kassatilanne, että ei voi suoraan edes verrata. Kamalaa että alan ammattilaiset ajattelee noin. Ja miten muka hoitohenkilökunnalla on sen enempää aihetta olla kyrsiintynyt kuin muiden ammattien harjoittajilla? voi jestas. Ihan hävettää olla hoitaja kun osa on tuollaisia.[/QUOTE]

Voihan kamalaa, että hoitajatkin on ihmisiä, aiaiai! :D Mä olin pätevä sairaanhoitaja, en koskaan vienyt ärsytystä potilashuoneisiin, olin tehokas, pidetty ja empaattinen, kaikin puolin osaava tyyppi siis. Moni potilas ois halunnut mut mukaan kotiinsa hoitamaan, kun sinne pääsivät :) Potilaita on ikävä, mutta sitä työtä ei todellakaan ole. 3-vuorotyö, paska palkka, alituinen kiire, älytön vastuu palkkaan nähden ja ne muutamat epäkiitolliset potilaat/omaiset, jotka mollaa koko hoitohenkilökunnan parin mätäpaiseen takia antaa sen aiheen olla enemmän kyrsiintynyt kuin muiden ammattikuntien harjoittajat, niin se vaan on.

Onneksi älysin nostaa kytkintä, eipähän tarvi enää sunlaisilta käskyjä ottaa :p

"vieras"
No jos on todella oikeasti sairas potilas, niin ei siinä kyllä jouda tutkailemaan hoitohenkilökunnan käytöstä, vaan toivoo enneminkin, että hoitava lekuri ja hoitajat on ammattitaitoista ja osaavaa porukkaa. Hoitajista on huutava pula ja valitettavasti se johtaa siihen, että joskus osastolta voi löytyä joku mätäpaise, joka ei osaa käyttäytyä oikein potilaita tai kolleegoitaan kohtaan. Näitä mätäpaiseita on joka ammattiryhmässä, turha syyllistää koko hoitohenkilökuntaa.

Ja jos jokainen hoitaja, joka vastaan on tullut on ollut vittumainen, niin oisko jossakin vaiheessa aihetta katsoa peiliin? Hoitajatkin on vaan ihmisiä, ei ne sen muun kuormituksen alla ylimääräistä vääntöä välttämättä jaksa.
Sanoinko jokainen? en. Onko läheskään kaikissa hoitotilanteissa, missä olen asian huomannut, ollut erityistä, ylimääräistä vääntöä? ei.

Anteeksi vaan, mutta mun mielestä hoitotyössä ei saa olla niin huonoa hetkeä että sä väsymyksen takia käyttäydyt epäeettisesti. Kannattaa kerrata ne hoitajan ohjeet, koska jokaisella potilaalla on oikeus saada hyvää hoitoa, vaikka sulla olisi kuinka paska päivä. Ja jos sun työkaverisi on täysi mätäpaise niin sun velvollisuuksiin kuuluu puuttua asiaan.

" Sairaanhoitaja kohtelee toista ihmistä lähimmäisenä. Hän kuuntelee potilasta ja eläytyy tämän tilanteeseen. Sairaanhoitajan ja potilaan välinen hoitosuhde perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja keskinäiseen luottamukseen. " Kuule, kyllä se nyt vaan on vähän eri sillä kassalla. Hyvä että olet ex-sairaanhoitaja.

"vieras"
Voihan kamalaa, että hoitajatkin on ihmisiä, aiaiai! :D Mä olin pätevä sairaanhoitaja, en koskaan vienyt ärsytystä potilashuoneisiin, olin tehokas, pidetty ja empaattinen, kaikin puolin osaava tyyppi siis. Moni potilas ois halunnut mut mukaan kotiinsa hoitamaan, kun sinne pääsivät :) Potilaita on ikävä, mutta sitä työtä ei todellakaan ole. 3-vuorotyö, paska palkka, alituinen kiire, älytön vastuu palkkaan nähden ja ne muutamat epäkiitolliset potilaat/omaiset, jotka mollaa koko hoitohenkilökunnan parin mätäpaiseen takia antaa sen aiheen olla enemmän kyrsiintynyt kuin muiden ammattikuntien harjoittajat, niin se vaan on.

Onneksi älysin nostaa kytkintä, eipähän tarvi enää sunlaisilta käskyjä ottaa :p
Miten niin munlaisilta? Jos sä olit hyvä hoitaja ja pidetty, niin eipä mulla olisi ollut sun toiminnassa minkäänlaista moittimista. Ei mun ole muutenkaan tapana käskyttää ketään, pikemminkin koen sen tilanteen vaan kamalana jos olen tosi kiusallisessa ja pelottavassa hoitotilanteessa ja hoitaja tai lääkäri ei omaa minkäänlaista hienotunteisuutta tai empatiakykyä.

Harmi että hyvät hoitajat lähtee, koska työ on vaativaa. Tiedän sen itsekin.

"juu"
[QUOTE="vieras";25484481]Minä OLEN hoitaja. Ja ihan turha väittää etteikö hoitoalalla ole hoitajia ihan liiaksi jotka on naama nurinpäin päivästä toiseen, ihan sama kuka sieltä ovesta tulee.

Ja tottakai olen tavannut myös ihania hoitajia ja ihania lääkäreitä, erityisesti kun olin ns. "turhaan" hakeutunut hoitoon kiireiseen päivystykseen, silti nuori naislääkäri jaksoi kuunnella huoleni ja olla ystävällinen ja empaattinen. Tai kun minulta yöpäivystyksessä otettiin kokeita ja viereisessä punkassa potilas huusi vittua ja saatanaa niin hoitaja jaksoi silti olla ystävällinen ja pitää huolen että kaikilla oli kaikki hyvin.[/QUOTE]

siis äitiään ja isäänsä.
ei kaikilla ole pullanhajuiset vanhemmat.

ex-sairaanhoitaja
[QUOTE="vieras";25484698]Sanoinko jokainen? en. Onko läheskään kaikissa hoitotilanteissa, missä olen asian huomannut, ollut erityistä, ylimääräistä vääntöä? ei.

Anteeksi vaan, mutta mun mielestä hoitotyössä ei saa olla niin huonoa hetkeä että sä väsymyksen takia käyttäydyt epäeettisesti. Kannattaa kerrata ne hoitajan ohjeet, koska jokaisella potilaalla on oikeus saada hyvää hoitoa, vaikka sulla olisi kuinka paska päivä. Ja jos sun työkaverisi on täysi mätäpaise niin sun velvollisuuksiin kuuluu puuttua asiaan.

" Sairaanhoitaja kohtelee toista ihmistä lähimmäisenä. Hän kuuntelee potilasta ja eläytyy tämän tilanteeseen. Sairaanhoitajan ja potilaan välinen hoitosuhde perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja keskinäiseen luottamukseen. " Kuule, kyllä se nyt vaan on vähän eri sillä kassalla. Hyvä että olet ex-sairaanhoitaja.[/QUOTE]

Kun osaisit lukea hieman tarkemmin, mitä kirjoitan... En koskaan vienyt ärsytystä työpaikalleni. Koskaan yksikään potilas ei tehnyt minusta valitusta, päinvastoin "vakkaripotilaat" yleensä halus mut omaksi hoitajakseen. Mun ei tarvitse kerrata mitään ohjeita, osaan kyllä toimia edelleenkin hyvin hoitajana, jos takaisin sille alalle haluaisin.

Ja jos työkaverini sattui olemaan mätäpaise, niin kyllä me muut siitä aina esimiehelle mainittiin. Mutta eipä hänkään mitään yleensä voinut asialle tehdä, koska niitä sijaisia ei koskaan sitten tilalle saatu.

m3
Minä olen hoitajana paikassa minne lähes kaikki ihmiset tulevat peloissaan. MINUN täytyy työssäni ymmärtää tämä ja sulattaa kaikki ilkeydet ja pahanmielen purkaukset koska ymmärrän sen että ihmiset peloissaan sanovat yhtä sun toista.

Minä jaksan toistaiseksi työssäni tämän. Olen jaksanut jo yli 10 vuotta. Ja minua niiin suututtaa viedä lapset aamulla päiväkotiin kun hoitajat valittaa työvoimapulaa, selkäsärkyä, nuhaisia lapsia ja mautonta ruokaa (kyllä,tätäkin!).
Lasten päiväkodilla minä olen asiakas enkä haluaisi kuulla kuinka rankkaa heillä on... se valitus kuuluu heidän pomollen EI minulle.

"vieras"
Kun osaisit lukea hieman tarkemmin, mitä kirjoitan... En koskaan vienyt ärsytystä työpaikalleni. Koskaan yksikään potilas ei tehnyt minusta valitusta, päinvastoin "vakkaripotilaat" yleensä halus mut omaksi hoitajakseen. Mun ei tarvitse kerrata mitään ohjeita, osaan kyllä toimia edelleenkin hyvin hoitajana, jos takaisin sille alalle haluaisin.

Ja jos työkaverini sattui olemaan mätäpaise, niin kyllä me muut siitä aina esimiehelle mainittiin. Mutta eipä hänkään mitään yleensä voinut asialle tehdä, koska niitä sijaisia ei koskaan sitten tilalle saatu.
No miksi sitten keuhkoat siellä ja otat itseesi? En todellakaan ole sanonut että kaikki hoitajat on paskoja, totesin vaan että ei siinä työssä saisi olla leipääntynyt, etenkin jos työskentelet jossain osastolla mihin ihmiset tulee itku kurkussa.

Ja kyllä ammattitaitoinen hoitaja nyt tajuaa että on vähän eri asemassa kuin kassanhoitaja.

sh@ppkl
Mä kyllä kuuntelen potilasta, tiedotan asioiden etenemisestä ja kerron että on kiirettä ja että odotusaika tulee todennäköisesti olemaan pitkä. Olen siis töissä erikoissairaanhoidon päivystyspoliklinikalla.

Mutta... mä en voi eläytyä jokaisen potilaan tilanteeseen. Mä pystyn kuuntelemaan ja olemaan empaattinen, mutta mä en voi eläytyä. Meille tulee joka vuorossa niin rankkoja potilastapauksia, että jos mä eläytyisin jokaisen tilanteeseen, niin mä en pystyisi tekemään työtäni vaan todennäköisesti itkisin jossain nurkassa elämän raakuutta. Mun on pakko olla ammattilainen ja pitää potilaisiin tietty etäisyys, jotta mä pystyn hoitamaan työni. Se ei tee musta epäempaattista vaan se tekee musta oman alani ammattilaisen. Toki tulee tilanteita, jotka koskettavat enemmän, mutta silloinkin pyrin ammatilliseen käytökseen ja puran sen tilanteen vaikka kahvihuoneessa myöhemmin, pahimmassa tapauksessa itken sitten kotimatkalla tai kotona.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"vieras"
Minä olen hoitajana paikassa minne lähes kaikki ihmiset tulevat peloissaan. MINUN täytyy työssäni ymmärtää tämä ja sulattaa kaikki ilkeydet ja pahanmielen purkaukset koska ymmärrän sen että ihmiset peloissaan sanovat yhtä sun toista.

Minä jaksan toistaiseksi työssäni tämän. Olen jaksanut jo yli 10 vuotta. Ja minua niiin suututtaa viedä lapset aamulla päiväkotiin kun hoitajat valittaa työvoimapulaa, selkäsärkyä, nuhaisia lapsia ja mautonta ruokaa (kyllä,tätäkin!).
Lasten päiväkodilla minä olen asiakas enkä haluaisi kuulla kuinka rankkaa heillä on... se valitus kuuluu heidän pomollen EI minulle.
Hyvä.

Ja todellakin olet oikeassa, miksi ihmeessä hoitajat sinulle purnaavat? Mulle ei tulis ikinä mieleenkään edes mainita asiasta vanhemmille.

"vieras"
Mä kyllä kuuntelen potilasta, tiedotan asioiden etenemisestä ja kerron että on kiirettä ja että odotusaika tulee todennäköisesti olemaan pitkä. Olen siis töissä erikoissairaanhoidon päivystyspoliklinikalla.

Mutta... mä en voi eläytyä jokaisen potilaan tilanteeseen. Mä pystyn kuuntelemaan ja olemaan empaattinen, mutta mä en voi eläytyä. Meille tulee joka vuorossa niin rankkoja potilastapauksia, että jos mä eläytyisin jokaisen tilanteeseen, niin mä en pystyisi tekemään työtäni vaan todennäköisesti itkisin jossain nurkassa elämän raakuutta. Mun on pakko olla ammattilainen ja pitää potilaisiin tietty etäisyys, jotta mä pystyn hoitamaan työni. Se ei tee musta epäempaattista vaan se tekee musta oman alani ammattilaisen. Toki tulee tilanteita, jotka koskettavat enemmän, mutta silloinkin pyrin ammatilliseen käytökseen ja puran sen tilanteen vaikka kahvihuoneessa myöhemmin, pahimmassa tapauksessa itken sitten kotimatkalla tai kotona.
Toki. Jokainen nyt tajuaa ettei hoitaja voi jäädä murehtimaan ja märehtimään jokaista tapausta, mutta tässä ei nyt todellakaan ollut siitä kysymys.

"noh"
Mun äiti oli elämänsä viimeiset kaksi viikkoa vuodeosastolla. Onneksi ei kauempaa. Hänellä oli kipuja. Oli tosi "hienoa" mennä pyytämään hoitajalta, saisiko äiti hiukan lisää kipulääkettä, kun hoitajan naama oli väärässä jo ennen kuin ehdin mitään sanoa. Ei montaa kertaa hoitajia häiritty, mutta joka kerta oli sellainen olo, että anteeksi että häiritään, mutta kun sitä kipulääkettä tarvittaisiin.

Niin että voisi välillä hoitoalalla miettiä, että mitä omaiset/potilaat ovat elämässään kokemassa. Ei ole helppoa olla kuolevan vieressä, kun hoitajat nyrpistelevät nenäänsä kun taas heitä häiritään.

Mummuni joutui myöhemmin samalle vuodeosastolle ja tiesin hänen olevan siellä monta kuukautta. Olin kauhuissani. Yllätyksekseni huomasin äkkiä, että mitä ihmettä, hoitajat ovatkin ystävällisiä. Heille voi puhua ihan normaalisti ja heiltä saa jopa ystävällisiä vastauksia. Joo, oli tapahtunut työntekijöissä nuorennusta. Oli siellä joukossa vielä pari vanhaakin hoitajaa, ettei liian autuasta ollut. Mummuni tietäen hän ei koskaan valittanut turhaan eikä hän koskaan ollut epäystävällinen. Aina tunsin helpotusta, kun huomasin että vuorossa onkin ystävällinen ja asiallinen henkilö. Ei se kuule ole helppoa olla vuodeosastollakaan päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen - ja miettiä, kenelle hoitajalle voi sanoa, että nyt tarvitaan apua.

Yhteistyössä