Kantanne aborttiin?

  • Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="kaarnamuori";25469133]Nyt meni arvaus aika pahasti metsään... :) Elämän kokemusta on varmasti huomattavasti enemmän kuin sinulla, mutta olen vastoinkäymisten jälkee löytänyt oikean tien elämälleni. ;)[/QUOTE]

Anteeksi, mutta mitähän sinä tiedät minun elämänkokemuksistani? Minä toivon koko sydämestäni, että tähän 32v ikään mennessäni en olisi kokenut näitä kaikkia asioita, joita olen jo kokenut. Moni 80v ikäinenkään ei ole näin elämänmurjoma. Mutta elämänsuunta on ollut ennen vastoinkäymisiä ja niiden aikanakin oikea. Miten sinä sillä tavalla olet töpeksinyt, että on pitänyt sitä oikeaa tietä etsiä? Luulisi, että noin vahvat mielipiteet ja periaatteet omaava olisi saanut ne syntymälahjana. Vai et kai vaan olejoutunut joskus muuttamaan jotain periaatetta... Hups.
 
"vieras"
[QUOTE="kaarnamuori";25469109]Höpöhöpö... Itse aliarvioit vauvan ihmisarvoa... Se "SIKIÖKIN" ON vauva. Sikiö on vain ihmisten antama nimitys kohdussa olevalle lapselle.[/QUOTE]

Eli sun mielestä myös sun oma, elävä vauvasi on samalla viivalla 6 viikkoa vanhan sikiön kanssa?? Ihanko oikeasti? Kummankin murha on yhtä paha asia?
 
"kaarnamuori"
[QUOTE="vieras";25469150]Anteeksi, mutta mitähän sinä tiedät minun elämänkokemuksistani? Minä toivon koko sydämestäni, että tähän 32v ikään mennessäni en olisi kokenut näitä kaikkia asioita, joita olen jo kokenut. Moni 80v ikäinenkään ei ole näin elämänmurjoma. Mutta elämänsuunta on ollut ennen vastoinkäymisiä ja niiden aikanakin oikea. Miten sinä sillä tavalla olet töpeksinyt, että on pitänyt sitä oikeaa tietä etsiä? Luulisi, että noin vahvat mielipiteet ja periaatteet omaava olisi saanut ne syntymälahjana. Vai et kai vaan olejoutunut joskus muuttamaan jotain periaatetta... Hups.[/QUOTE]

En tiedä sinun elämänkokemuksestasi, mutta veikkasin, koska itselläni on sitä aika reippaasti...
Ei kaikki ole aina itseaiheutettua... Luulisi tuohon ikään mennesä sun jo sen oppineen. ;) Tarkoitin tuolla oikean tien löytymisellä uskoon tulemista ja kyllä olen joutunut periaatteita muuttamaan. :)
 
"kaarnamuori"
[QUOTE="vieras";25469180]Eli sun mielestä myös sun oma, elävä vauvasi on samalla viivalla 6 viikkoa vanhan sikiön kanssa?? Ihanko oikeasti? Kummankin murha on yhtä paha asia?[/QUOTE]

Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? KAIKKI IHMISET ovat mielestäni YHTÄ ARVOKKAITA. Jokainen elämä on samanarvoinen.
 
"vieras"
[QUOTE="kaarnamuori";25469193]En tiedä sinun elämänkokemuksestasi, mutta veikkasin, koska itselläni on sitä aika reippaasti...
Ei kaikki ole aina itseaiheutettua... Luulisi tuohon ikään mennesä sun jo sen oppineen. ;) Tarkoitin tuolla oikean tien löytymisellä uskoon tulemista ja kyllä olen joutunut periaatteita muuttamaan. :)[/QUOTE]

NONIIIIIN! Sinähän sen sanoit! Ei ole kaikki itseaiheutettua juu. Ei ole ne raiskauksista alkaneet raskaudet ja ehkäisyn pettämisetkään itseaiheutettuja.

Ja jos olet hyväksynyt itsellesi periaatteiden muuttamisen niin et varmaan ole niin tekopyhä ettet kuvittele, että joku muukin ei niin voisi joutua tekemään... Sinä itsekin joskus. Et vaan ehkä edes vielä tiedä missä kohtaa ja millaisessa tilanteessa.
 
"vieras"
[QUOTE="kaarnamuori";25469201]Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? KAIKKI IHMISET ovat mielestäni YHTÄ ARVOKKAITA. Jokainen elämä on samanarvoinen.[/QUOTE]

Sarjamurhaajat ja pedofiilitki on yhtä arvokkaita kuin oma pieni vauvasi? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
"kaarnamuori"
[QUOTE="vieras";25469204]NONIIIIIN! Sinähän sen sanoit! Ei ole kaikki itseaiheutettua juu. Ei ole ne raiskauksista alkaneet raskaudet ja ehkäisyn pettämisetkään itseaiheutettuja.

Ja jos olet hyväksynyt itsellesi periaatteiden muuttamisen niin et varmaan ole niin tekopyhä ettet kuvittele, että joku muukin ei niin voisi joutua tekemään... Sinä itsekin joskus. Et vaan ehkä edes vielä tiedä missä kohtaa ja millaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

Eivät olekkaan, mutta ei raiskauksesta alkunta saanut lapsi ole sen arvottomampi?? Sen voin luvata, että abortin suhteen en tule ikinä muuttamaan kantaani. :)
 
"kaarnamuori"
[QUOTE="vieras";25469222]Sarjamurhaajat ja pedofiilitki on yhtä arvokkaita kuin oma pieni vauvasi? :)[/QUOTE]

Niin se vain on, vaikka rakkauteni lapsiani kohtaan onkin ihan suunnatonta. :) Sarjamurhaajat ja pedofiilit ovat sairaita, mutta ihmisarvo on sama.

Sinäkö sitten pidät itseäsi arvokkaampana ihmisenä?
 
"realisti"
[QUOTE="kaarnamuori";25469223]Sen voin luvata, että abortin suhteen en tule ikinä muuttamaan kantaani. :)[/QUOTE]

Uskon tämän ihan täysin. Kerroithan jo, että olet uskossa. Keskustelun jatkaminen on täysin turhaa, koska et kykene ajattelemaan objektiivisesti tai järjellä.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"vieras"
[QUOTE="kaarnamuori";25469236]Niin se vain on, vaikka rakkauteni lapsiani kohtaan onkin ihan suunnatonta. :) Sarjamurhaajat ja pedofiilit ovat sairaita, mutta ihmisarvo on sama.

Sinäkö sitten pidät itseäsi arvokkaampana ihmisenä?[/QUOTE]

Kyllä pidän. Minun tekemäni synnit kun ovat hieman pienempiä kuin murhaaminen tai lapsen hyväksikäyttäminen. Pidän myös lastani arvokkaampana kun 6 viikkoa vanhaa sikiötä. Kuka tahansa ihminen on mielestäni arvokkaampi, kuin sikiö.
 
"Nimetön"
tämä kiinnostaa minua. että jos joku onkin ollut huolimaton ja tullut raskaaksi ja periaatteessa on kaikki elämässä ok ( talous, parisuhde .. ) että lapsi vois tulla, mutta sitä lasta EI VAIN HALUTA. mitä silloin pitäisi tehdä mielestäsi ?
Mä olen ollut hiljattain juurikin tässä tilanteessa. Tulin omaa huolimattomuuttani raskaaksi. Edellytykset kai olisivat olleet ihan hyvät lapselle ja sen kasvattamiselle, mutta kun minä tai mieheni emme lasta halunneet, päädyimme aborttiin. Tein sen lähes heti, kun raskaaksi tulin ja se olikin minulle tärkeää, että mitä nopeammin sen parempi. En vaan yksinkertaisesti halunnut lasta maailmaan, joka ei ole toivottu. Haluan, että kun lapsen teen, niin sitä halutaan oikeasti ja rakastetaan heti siitä positiivisesta testistä alkaen. Jos en enää koskaan saa lapsia (jos niitä joskus haluan), niin ihan varmasti silloin mietin, että miksi tein abortin. Olen kuitenkin sen riskin valmis ottamaan.

Päätös EI ollut helppo, mutta onneksi oli ihania ihmisiä ympärillä ja myös terveydenhoito-henkilökunta toimi aivan uskomattoman asiallisesti. Nyt jälkikäteen teko ei kaduta yhtään, päin vastoin. Ja tästä edespäin tulen aivan varmasti pitämään ehkäisystä hyvää huolta. Uudestaan en tähän tilanteeseen todellakaan halua.

Itse olen kanssa aina ollut sillä kannalla, että en hyväksy aborttia (omalla kohdallani, muut saa tehdä mitä haluaa), jos minulla on edellytykset lapsi kasvattaa. Oli kuitenkin helppoa ajatella noin, ennen kuin olin itse siinä tilanteessa, että päätös piti tehdä.

Kivittäkää vain.
 
En hyväksy aborttia ehkäisykeinona eli siis niitä tehtäisiin liukuhihnalla, kun jää ehkäisy käyttämättä. Onhan niitä jälkiehkäisytabletteja olemassa, joten miksei sellaista hankkisi, jos huomaa ehkäisyn unohtuneen. Raiskaus-tapauksessa, sekä silloin kun äidin terveys on vaarassa tai lapsi ei ole elinkelpoinen tai todella pahasti vammainen, ymmärrän abortin.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"pöppis"
Mä olen vähän päälle kaksikymppisena pahasti huumekoukussa, jioka päivä sekaisin kuin seinäkello ja suurimman ajan ihan hukassa siitä missä edes olin tai mitä tein. Elin suureksi osin tuttujeni nurkissa ja rahoitin huumeet varkauksilla ja usein maksoin ns. luonnossa. Silloin ei mikään ehkäisy käynyt mielessäkään ja eipä oo yllätys että jossain vaiheessa huomasin olevani raskaana.... eikä tietenkään hajuakaan että kelle niistä ukoista kenen kans pyörin. Toivoin jonkun aikaa että raskaus menisi poikki huumeiden tai viinan ansiosta niinkuin usein käy, mutta lopulta oli pakko raahautua terveysasemalle aborttiin. Samalla yrittivät saada minua katkaisuun, mut sieltä karkasin hyvin pian ja sama elämä jatkui vielä muutaman vuoden. Nyt oon kuivilla ja elämä on suht ookoo, mutta täytyy sanoa että tuo abortti oli yksi mun elämäni järkevimmistä päätöksistä. En ees haluais tietää millanen lapsuus silläkin lapsella ois ollu, saati missä se olis nyt.
 
reallisti
[QUOTE="pöppis";25469388]Mä olen vähän päälle kaksikymppisena pahasti huumekoukussa, jioka päivä sekaisin kuin seinäkello ja suurimman ajan ihan hukassa siitä missä edes olin tai mitä tein. Elin suureksi osin tuttujeni nurkissa ja rahoitin huumeet varkauksilla ja usein maksoin ns. luonnossa. Silloin ei mikään ehkäisy käynyt mielessäkään ja eipä oo yllätys että jossain vaiheessa huomasin olevani raskaana.... eikä tietenkään hajuakaan että kelle niistä ukoista kenen kans pyörin. Toivoin jonkun aikaa että raskaus menisi poikki huumeiden tai viinan ansiosta niinkuin usein käy, mutta lopulta oli pakko raahautua terveysasemalle aborttiin. Samalla yrittivät saada minua katkaisuun, mut sieltä karkasin hyvin pian ja sama elämä jatkui vielä muutaman vuoden. Nyt oon kuivilla ja elämä on suht ookoo, mutta täytyy sanoa että tuo abortti oli yksi mun elämäni järkevimmistä päätöksistä. En ees haluais tietää millanen lapsuus silläkin lapsella ois ollu, saati missä se olis nyt.[/QUOTE]

Eli kaikesta huolimatta osasit laittaa LAPSEN edun kaiken edelle, otit vastuuta ja teit niinkuin oli varmasti parasta siinä tilanteessa.
Hienoa, että elämäsi on nyt järjestyksessä ja pärjäät ilman aineita! Tsemppiä jatkoon :)
 
"vieras"
Itse mieluummin odottaisin sen 9 kuukautta ja synnyttäisin, vaikka lapsi kuolisikin, koska tuntisin syyllisyyttä abortista... :/ Mutta sehän on ihmisestä itsestä kiinni, miten kokee nämä asiat. Aika vaikea asiahan abortti on.
Eli sun mielestä on paljon kivempi katsoa kun lapsi kuolee kituen ja henkeään haukkoen vaikka keuhkot ovat kasassa tai osa aivoista kallon ulkopuolella? Mutta aborttia et voi tehdä kun tulee huono omatunto? Mulle tulis huono omatunto siitä jos tietoisesti pitkittäisin lapseni kärsimystä ihan vaan siks ku MÄ haluun.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli ja Dongxi
"vieras"
En hyväksy aborttia ehkäisykeinona eli siis niitä tehtäisiin liukuhihnalla, kun jää ehkäisy käyttämättä. Onhan niitä jälkiehkäisytabletteja olemassa, joten miksei sellaista hankkisi, jos huomaa ehkäisyn unohtuneen. Raiskaus-tapauksessa, sekä silloin kun äidin terveys on vaarassa tai lapsi ei ole elinkelpoinen tai todella pahasti vammainen, ymmärrän abortin.
Mulla petti Nuvaring oikein käytettynä,raskaus huomattiin viikolla 16 kun menkat tuli silti :) Terve ja onnellinen lapsi on tuo kolmevuotias nyt,mutta jos olisin ollut vaikka joku teini joka luottaa "varmaan ehkäisyyn" niin eipä siinä paljon olis jälkipillerit auttanu.
 
"vieras"
[QUOTE="realisti";25469250]Uskon tämän ihan täysin. Kerroithan jo, että olet uskossa. Keskustelun jatkaminen on täysin turhaa, koska et kykene ajattelemaan objektiivisesti tai järjellä.[/QUOTE]

Näinpä. Jeesus haluaa että vanhemmat katsovat tyynenä vierestä kun oma lapsi kiemurtelee tuskissaan elämänsä ensimmäiset ja viimeiset viisi minuuttia. Mut kun se on jumalan tahto nääs.
 
En tekis aborttia ellei mun oma elämä olis vaarassa tai lapsi syntyis vaan kuollakseen tai ilman mahdollisuutta kunnon elämään.
Ja koska en koskaan oo sellasessa tilanteessa ollu, että valita pitäis, niin en tiiä miten mieli muuttuis tosi paikan tullen.

Oon usein toivonu että mun vanhemmat ois osannu käyttää ehkäsyä ja että mun ei ois tarvinnu syntyä ja kärsiä, siksi ymmärrän jokaista joka ei halua tuoda maailmaan ei-toivottua lasta.

Abortissa tärkeintä on nimenomaan valinnanvapaus.
Jotkut katuu aborttia koko elämänsä, ja toiset taas päätöstä pitää lapsi.
Harvalle kumpikaan vaihtoehto on helppo.
 
"vieras"
Tottakai naisellakin on arvoa. Eihän tuo nyt liittynyt asiaan millään tapaa... :D
Mä tulin raskaaksi miehelle, jonka piti olla hedelmätön! Ja tietty just kun olin jättämässä sen.

En halunnut lähiö-sossunelätti-yh:ksi, enkä ainakaan saada sille kusipäälle lasta.
Hetkeäkään en ole katunut, se oli valtava helpotus!

Nyt mulla on ihana mies ja meillä on kaksi lasta. Ja Mirena.

Kierukoita pitäisi helpommin saada myös synnyttämättömille!
 

Yhteistyössä