Espoo Saunalahti, minkälainen alue, päiväkoti jne?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ms.sunshine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

ms.sunshine

Vieras
Hei, kyselisin minkälainen alue on Espoon Saunalahti? Onko tietoa miten täynnä päiväkoti on? Kauppaa tulossa?
Kauppa pitäisi olla suunnitteilla, mutta asutaan tällä hetkellä alueella jonne on myöskin PItänyt tulla kauppa, vaan eipä ole näkynyt.

Meillä ei myöskään ole autoa, joten päiväkotipaikka lähellä olisi aika tärkeä.

Kaveri asui noin vuosi sitten vielä saunalahdessa ja haukkui sen paikan lyttyyn. Siellä ei kuulemma ollut mitään, ei kauppaa eikä muutakaan. Mutaiselta polulta pääsi bussiin ja sillä sitten kaupoille yms. Päiväkodista en osaa sanoa, enkä tiedä nykytilannetta.

Ei tänne kannata muuttaa. Täällä ei ole mitään. No, uusi "lastentalo" on. Kaikki odottavat sitä kuuluisaa kauppaa saatavaksi. Minulle kerrottiin muuttaessani 2008, että nyt tulee keväällä uusi kauppakeskus valmiiksi, mutta edes mitään päätöksiä asiasta ei ole tehty. Suurin osa tänne muuttaneista muuttaa pois, niin minäkin pian.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/56975-olemattomat-palvelut-kismittavat-saunalahden-asukkaita

kyllä mä oon tykänny asua saunalahdessa, vaikka en autoa omistakaan. kauppaan pääsee helposti joko bussilla tai kävellen, ei oo paha. ja mä ainakin oon ihan luottavaisin mielin että lähivuosina tohon tulee lähemmäskin joku kauppa, mut jos ei, niin ei se mun maailmaa kaada!

Olen syksyllä muuttanut Saunalahteen ja viihdymme 6v lapseni kanssa hyvin! Hieno päiväkoti ja neuvola, kivoja leikkipuistoja, ihana luonto ympärillä, hyvät lenkkimaastot ja merellinen tunnelma. Uimaranta polkupyörämatkan päässä, sisustuskauppa, kartanon brunssi kerran kuussa, kesällä lapsen ehdoton lempiasia on kartanon lampaat! Koulu valmistuu syyslukukukaudeksi ja eiköhän se kauppakin pian tule, rakennustyöt uuden alueen osalta on jo hyvällä mallilla. Liikenneyhteydet on hyvät, nytkin kauppaan pääsee kyllä aika vaivattomasti. Suosittelen!

Olemme todella viihtyneet täällä Saunalahdessa. Pienen ulkoilulenkin voi tehdä Kivenlahden kauppoihin ja kunto kasvaa samalla mikäli autoa ei ole käytössä. Luonto on täällä mahtavaa. Ulkoilulenkit ovat kauniita ja paikka on erittäin rauhallinen. Tervetuloa tänne !

Kaksi vuotta eloa täällä takana, ei mitään valittamista. Kaunis merellinen ja rauhallinen alue joka tulee olemaan muutaman vuoden sisään erittäin hieno kun nuo rakennusjätteet on siivottu ja rakentaminen alkaa olemaan valmista. Kauppahan alkaa olemaan jo hyvällä mallillaan ja me ollaan koko aika käytetty olarin prismaa taikka sitten toinen työmatkalla hakenut kampin k-marketista ruoat tullessaan bussilla (30 min matka) kotiin. Yöbussitkin liikkuvat jopa alta puoleen tuntiin jos haluaa keskustassa käydä juhlimassa. Mitään lieveilmiöitä täällä ei ole ja omassa talonyhtiössäkin on hyvää väkeä koska omistusasuntoja suurin osa. Liikunnalliselle ja ulkoilmaihmiselle myös mahtava paikka rantaraitin ansiosa.

Samaa mieltä vastaajan "pois" kanssa. Olen asunut täällä vuodesta 2004 alkaen. Suurin osa ihmisistä, joihin olen tutustunut täällä, ovat muuttaneet pois. Jos ei ole autoa, niin tämä on todella hankala paikka asua. Bussit Espoonlahteen, jossa suurin osa palveluistamme on kulkevat arkipäivisin noin tunnin välein. Muuttaessani tänne 2004 minulla oli kirjallinen paperi, että kaupat (ostoskeskus) tulevat vuonna 2007 ja sitten myöhemmin luvattiin, että vuonna 2008. Mitään ei ole kuulunut. Enää ei ole lupauksiakaan. Soitin Espoon kaupungille puoli vuotta sitten ja minulle kerrottiin, ettei ole kaavakaan ostoskeskuksen alueelle. Tarkoittaa sitten sitä, että 5-10 v varmaan menee ennenkuin kaupat tulevat, jos silloinkaan. Ei ole kuulemma kaavoitetu yhtään "irtokauppaa" minkään kerrostalon katutason kerrostaloihin kuten ei myöskään kioskia. Bussipysäkit ovat hirmu pitkien välimatkojen päässä. Ruokaostoksien kantaminen on raskasta hankalien yhteyksien takia tuskallista ja asioiminen muualla vie paljon aikaa. Tutut ei halua tulla kylään, kun matkoihin menee paljon aikaa huonojen bussiyhteyksien takia ja autoilla tuleville parkkipaikkojakaan ei tahdo löytyä tai ovat jossain hirmu kaukana. Olen itsekin muuttamassa pois. Harmittelen vain sitä, että olen uskonut lupauksiin ja tuhlannut paljon aikaa tähän odotteluun. Olisi pitänyt tehdä kuten muutkin ja muuttaa heti pois. Meren rantaan ei pääse (pitkä kaislikko estää näkyvyyden rantaraitilta) ja uimarantojakaan ei ole meriupokaskuoriaisen takia. Ne tutuistani, jotka alussa ihailleet Saunalahden aluetta, ovat yleensä muuttaneet näkemyksensä reilun puolen vuoden kuluessa, kun huomaavat, mitä se elämä autottomana on täällä. Suosittelen Saunalahtea vain niille, joilla on auto käytössä.

Kuka on vastuussa siitä, ettei tänne ole kaavoitettu mitään kaupallisia palveluita? Saunalahdessa asuu tällä hetkellä noin 6000 asukasta ja luku on nopeasti kasvava. Silti koko kylän ainut hemmetin kioski on pizzeria, joka mainostaa vielä myyvänsä tupakkaa oikein suurilla kirjaimilla. Evirakin voisi kiinnosta tuosta.

Mutta, kuka on vastuussa?

Samaa mieltä vastaajan "pois" kanssa. Olen asunut täällä vuodesta 2004 alkaen. Suurin osa ihmisistä, joihin olen tutustunut täällä, ovat muuttaneet pois. Jos ei ole autoa, niin tämä on todella hankala paikka asua. Bussit Espoonlahteen, jossa suurin osa palveluistamme on kulkevat arkipäivisin noin tunnin välein. Muuttaessani tänne 2004 minulla oli kirjallinen paperi, että kaupat (ostoskeskus) tulevat vuonna 2007 ja sitten myöhemmin luvattiin, että vuonna 2008. Mitään ei ole kuulunut. Enää ei ole lupauksiakaan. Soitin Espoon kaupungille puoli vuotta sitten ja minulle kerrottiin, ettei ole kaavakaan ostoskeskuksen alueelle. Tarkoittaa sitten sitä, että 5-10 v varmaan menee ennenkuin kaupat tulevat, jos silloinkaan. Ei ole kuulemma kaavoitetu yhtään "irtokauppaa" minkään kerrostalon katutason kerrostaloihin kuten ei myöskään kioskia. Bussipysäkit ovat hirmu pitkien välimatkojen päässä. Ruokaostoksien kantaminen on raskasta hankalien yhteyksien takia tuskallista ja asioiminen muualla vie paljon aikaa. Tutut ei halua tulla kylään, kun matkoihin menee paljon aikaa huonojen bussiyhteyksien takia ja autoilla tuleville parkkipaikkojakaan ei tahdo löytyä tai ovat jossain hirmu kaukana. Olen itsekin muuttamassa pois. Harmittelen vain sitä, että olen uskonut lupauksiin ja tuhlannut paljon aikaa tähän odotteluun. Olisi pitänyt tehdä kuten muutkin ja muuttaa heti pois. Meren rantaan ei pääse (pitkä kaislikko estää näkyvyyden rantaraitilta) ja uimarantojakaan ei ole meriupokaskuoriaisen takia. Ne tutuistani, jotka alussa ihailleet Saunalahden aluetta, ovat yleensä muuttaneet näkemyksensä reilun puolen vuoden kuluessa, kun huomaavat, mitä se elämä autottomana on täällä. Suosittelen Saunalahtea vain niille, joilla on auto käytössä.

- kamala paikka, kaikki mitä kirjoitit on niin totta. Muutimme reilunkahden vuoden asumisen jälkeen pois juuri noiden asioiden vuoksi. Asuimme kerrostalossa ja rivitalossa " merenrannalla".

Olemme harkitsemassa paluumuuttoa Espooseen. Asuimme aikaisemmin Espoonlahden puolella. Saunalahti kiinnostaa, kun perheessämme lapset 4v ja alle 1v. Onko palvelut, ympäristö Ym parantunut? Meiltä löytyy tietysti myös autot käytöstä.

Täytyy sanoa etten tunnistanut kyllä ollenkaan aiempaa kritiikkiä Saunalahdesta kun lueskelin viestiketjua. Olemme asuneet Saunalahdessa vuodesta 2005 ja perheessä on kaksi alle kouluikäistä lapsukaista. On totta että palvelut edelleen (kaupat) puuttuvat, mutta meille se ei ole ollut kynnyskysymys missään vaiheessa. Ostokset tehdään joka tapauksessa autolla. Koulu on, kirjasto on, neuvola on sekä useampi päiväkoti. Saunalahti on lapsiperheen unelma. Tämän kuulee usein ja yhdyn siihen täysin:)

Minusta Saunalahti on aivan ihana paikka asua. Hyvät lenkkeilymaastot, lapsille kaikenlaista, todella rauhallinen ja siisti paikka. kaupat toistaiseksi puuttuvat mutta meitä ei ole haitannut yhtään, bussilla pääsee jos jostain syystä ei mentäis autolla. Kaunis alue, väljää rakentamista. Meri vieressä. kallioita, metsää. Kaupat tulevat vielä. :)

Tää on niin tätä, sori rikkaat ja ison asuntolainan omaavat. Nyt kun Saunalahden entiset varakkaat ovat saaneet merenranta kämppänsä myytyä hyvällä hinnalla ja joka paikassa on joko omakotitalo 3m päässä seuraavasta tai asumisoikeus kerrostalo niin tietenkin sitten Espoon kaupunki on rakentamassa Saunalahteen siihen pää auto tien nurkkaukseen joka menee kauk- ja kivenlahteen kunnon sosiaali pilvenpiirtäjän merinäköaloilla, lol.Ja metro tulee sitten 20 vuoden päästä. Siinä liikenneympyrässä on setlementtisäätiön huumekuntoutus laitos ja muuta kunnon porukkaa lähistöllä. Vielä ei tienoo ihan niin ja näin mutta se alue on vasta nuori ja vanhenee nopeasti. Mielenkiinoista tämä työssä käyvä porukka ja sosiaalitapaukset samalla alueella kaikkialla. Hintaa on alueella mutta lääväksi tulevaisuudessa menossa niinkuin koko pk-seutu. Kommentoin enemmmän näitä asumis- ja rakennusalojen syklejä ja kiekuroita. Eli hyvät tontit myyty sillä rauhallisella merenranta espoon saaristossa idealla. Kun ne tontit on loppu niin ei kuin sosiaaliporukat perään tuomaan hinnat takaisin alas. Ja ne lenkkeily alueet on kaavoitettu asumiskäyttöön eli ei siellä näy kuin kerrostaloa 20 vuoden päästä.

Faktaa Saunalahdesta. Helsingin Eirassa, Töölössä, Laajasalossa ja Jollaksessa sekä Espoon Kaitaalla, Friisilässä ja Rullaniemessä asuneena pidän Saunalahtea 10 vuoden asumiskokemuksellani maisemallisesti erityisen kauniina, monimuotoisena, viihtyisänä ja rauhallisena asuinalueena. Liikenneyhteydet Helsinkiin ovat kohtlaaisen hyvät ja palvelut löytyvät lähietäisyydeltä. Miinusmerkkinen asia on kauppa, jota on odotettu aivan liian kauan. Käsittääkseni sen rakentaminen alkaa vuoden sisällä.

Saunalahti on luontokaupunginosa Espoonlahden rannalla, Rantaraitin varrella, jota on rakennettu uusiutuvin rakennusmateriaalein ja uudella teknologialla, vanhaa on kunnostettu pieteetillä. Mäntymetsikköiset kalliopolut ja merenrannan ulkoilureitit lähtevät kotiovelta tai muutaman korttelin päästä. Saunalahti on myös Natura-aluetta; osa merenlahden rantaruovikosta ja -niitystä on suojeltu uhanalaisen meriuposkuoriaisen turvapaikaksi.

Saunlahden Saunaniemi on yksi pääkaupunkiseudun 2000-luvun uudisrakentamisen energiatehokkaimmista asuinalueista ja Bastvikin kartano on esimerkillinen kohde perinteisin menetelmin kunnostetusta rakennuksesta. Saunalahden lastentalo ja Saunalahden koulu on palkittu arkkitehtuuriltaan ja toiminnallisuudeltaan inspiroivina ja korkeatasoisina, kestävän kehityksen rakennuksina ja pihoina. Lastentalossa on käytännöllisyys ja elämyksellisyys yhdistämällä luotu lapsille poikkeuksellisen inspiroiva ympäristö. Koulussa painotetaan kestävää kehitystä Vihreä Lippu –kouluna. Koulurakennuksessa on myös kirjasto, nuorisotilat sekä taide- ja liikuntaharrastustiloja.

...kiitos vastauksista, mutta vielä mielessä pari kysymystä. Onko Kivenlahden puolella olevalla Hyökyvuorella enää mitään toimintaa? Jos on, mitä ja jos ei, niin miksi ei? Millaiset osoitteet\taloyhtiöt Saunalahdessa ovat lapsiperheiden suosiossa ja mitä kannattaa välttää? Onko Saunalahdessa jo kauppa? Onko tietoa milloin tulee?

Saunalahti, kun siellä muutamia kertoja on tullu pyörähdettyä työasioissa. Rannassa kalliita kämppiä, keskemmällä kaupungin vuokrataloja. Mutta niin on monessa muussakin paikassa Espoossa, esim Haukilahdessa, Soukassa/Soukanniemi jne. Toivottavasti vaan eivät rakenna aluetta liian tukkoon. Metrohan ei Saunalahteen asti tule, mikä voi olla ihan hyväkin asia.

Olen tutkinut netissä mitä kaikkea Saunalahdessa on tai ei ole. Mikäli joskus haluaisi lähteä ravintolaan iltaa istumaan tuttavien kanssa, osaako joku sanoa pitääkö lähteä Helsingin keskustaan saakka vai löytyykö bussireitin varrelta joku viihtyisä paikka?

Muutin kuukausi sitten Helsingin Kontulasta tänne Saunalahden keskustaan kerrostalossa. En voi suositella aluetta kenellekään. Melu on lähes sietämätöntä.. Kaipaan takaisin Kontulan rauhaan (eikä Tämä ei ole trolli :)