14 vuoden ikäinen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Minusta on surullista,että EI VIELÄKÄÄN osata puhua ehkäisystä niin,että se menisi KAIKILLE PERILLE. Ja sekin on surullista,että 14v yleensäkään harrastavat seksiä. Eikö muka pussailu riitä tuon ikäisille.... Tätäkö se maailman meno on nykyään...

[QUOTE="äiti";25364690]Minusta on surullista,että EI VIELÄKÄÄN osata puhua ehkäisystä niin,että se menisi KAIKILLE PERILLE. Ja sekin on surullista,että 14v yleensäkään harrastavat seksiä. Eikö muka pussailu riitä tuon ikäisille.... Tätäkö se maailman meno on nykyään...[/QUOTE]

Ainahan nuoria vanhempia on ollut, kaikissa kulttuureissa. Luonto vetää tikanpojan puuhun ja jatkuvuuden laki saa harrastamaan seksiä, jos on biologiset edellytykset toisella hedelmöittymiseen ja toisella raskaaksi saattamiseen, niin voi käydä ehkäisystä huolimatta. Ja aikana ennen päteviä ehkäisymenetelmiä ja valistusta niin kävi paljon suuremmalle osalle nuoria.

Olisi se ihanteellista, jos pussailu riittäisi puberteetti-ikäisille tai ainakin sitten huolehdittaisiin ehkäisystä kaikin tavoin, mutta eihän se näin aina mene. Kuitenkin aiempiin vuosikymmeniin ja vuosisatoihin nähden tällä hetkellä tilanne on erittäin hyvä.

äidin lapsi
[QUOTE="Vieras";25364706]Kaikkia ei baarit kiinnosta, ei ole luonnonlaki että pitäs mennä ja rellestää nuorena.[/QUOTE]

Niin, voihan se villitys tulla sitten 3-kymppisenäkin/4-kymppisenä/5-kymppisenä.. Ja vitsit, että on noloo sen lapsen kannalta kattella, kun äiti on "keksinyt" jutun juonen siinä vaiheessa kun äidin kaverit perustelee vasta perheitä elettyään ENSIN sen oman nuoruuden.

Itse henk. koht. olisin toivonut äitini eläneen ensin sen oman elämänsä ja sitten vasta hankkineen meidät.
Ei ole kiva jäädä jalkoihin, kun se elämä ei sitten sen iskän kanssa sujunutkaan. Ja heti kun me lapset olimme tarpeeksi vanhoja pärjätäksemme(13v->), äiti lähti etsimään uutta miestä rinnalle... ja sitä sitten riitti vuosikausia.

Melko varmasti voi sanoa, että jossain vaiheessa ihmiselle tulee se tarve saada elää omaa elämää. Toiset pystyvät vastustamaan sitä tarvetta ja kestävät tilanteessaan. Toiset eivät pysty vastustamaan ja sitten sitä mennään...

Ja se on niiiiiin säälittävää! :(

"akka"
14-vuotias on aivan lapsi,eikä todellakaan valmis 18 vuoden sitoutumiseen.Ei ole edes lain mukaan iässä jolloin seksielämä olisi edes vielä luvallista.
Ei voi muuta sanoa kun että onneksi ainoa tyttäreni ei tuota hommaa järjestänyt mulle hoidettavaksi.Mä en näe mitään ylpeilyn aihetta siinä että 14-vuotias lapsi hankkii vanhempiensa elätettäväksi vielä lisää pentuja kun itsekkin elää muiden rahoilla.Kyllä se siveysvyö olis lakisääteisesti ihan hyvä kaikille alle 18 vuotiaille ja jokaisen alaikäisen mukula samantien laitokselta huostaan ja nuorisokotiin lukkojen taakse alaikäiset teiniäidit että seuraavalta raskaudelta vältyttäisiin heti perään.Siementäjä toivottavasti edes täysikäinen että rapsahtaisi linnatuomio.Mutta en usko että on,varmaan joko toinen samanikäinen tonttutorvelo.

"tinde"
Onko täällä oikeasti vain sellaisia,joiden nuoruus on pyörinyt baarikuvioissa. Silloin kyllä ymmärtää,että luullaan että kaikki ovat samanlaisia.
Itselle ei ole ikinä tullut mieleen,että lähtisin joka viikonloppu baariin,on ollut parempaakin tekemistä.Ei edes silloin nuorena.
ja mitä vanhemmaksi olen tullut,sitä luontaantyöntäviltä ovat ravintola ruvenneet tuntumaan.

Ikä ei myöskään kerro mitään siitä,kuinka hyvä äiti lapselleen on.
Minulla lähipiirissä äiti,joka sai lapsen päälle 20v,lapsi on kohta 6v ja tästä 6vuodesta äiti on itse hoitanut lastaan vain noin 1v,jos sitäkään. Muuten lapsen ovat kasvattaneet sukulaiset,vastasyntyneestä asti.Lasta on pompoteltu milloin kenenkin luokse hoitoon,viety hoidosta hoitoon,kun isällä ja äidillä on ollut parempaa tekemistä;pyöriä kavereidenkanssa,juoda,bilettää jne..Ikää äidillä kohta jo 30v ja meno ei ole muuttunut,senkun kovenee.

"akka"
Ja se on säälittävää että on vanhempia jotka ei jälkikasvustaan huolehdi sen vertaa ettei ne ole 14 vuotiaana raskaana ja saa harteilleen lasta kannettavaksi kunnei itsestäänkään kykene huolehtimaan.

"mee"
[QUOTE="akka";25364988]Ja se on säälittävää että on vanhempia jotka ei jälkikasvustaan huolehdi sen vertaa ettei ne ole 14 vuotiaana raskaana ja saa harteilleen lasta kannettavaksi kunnei itsestäänkään kykene huolehtimaan.[/QUOTE]

Eli mikä olisi se oikea tapa huolehtia? Neljän seinän sisällä 24/7?

Mun mielestä on jotenkin tosi järkyttävää et 14 -vuotias ylipäänsä harrastaa jo seksiä :O Mä oon varmaan ollut jotenkin erilainen nuori kun olin 17 kun ekaa kertaa harrastin seksiä vaikka poikaystäviä oli ollut mut ihan vaan pussailutasolla. Olisin ollut vielä 20 -vuotiaanakin ihan paniikissa jos olisin tullut raskaaksi ja se olis kaatanut mun elämän hetkeks aikaa. Onneks mulla oli aivot päässä ja terotettu kotona todella hyvin se mikä ehkäsy on ja miten ja missä sitä pitää käyttää. Tuntuu hiukan nykynuorilla olevan hukassa se tieto.. :headwall:

"akka"
[QUOTE="mee";25365173]Eli mikä olisi se oikea tapa huolehtia? Neljän seinän sisällä 24/7?[/QUOTE]

Meillä on toistaiseksi neljään muksuun toiminut ihan asiallinen keskustelu,ylipäätään välittäminen,kotiintuloajat,kaveripiirin seuraaminen ja se että lasten tekemiset on kiinnostanut muulla tavalla kuin raha käteen ja mene heselle.Viidennestä en vielä mene vannomaan kun täyttää vasta 13 mutta tuskin tulee vanhemmaksi sekään 14 vuotiaana.

hmph
Kun teiniäidin lapsi on 18-vuotias on äiti vasta 32v. ja on vielä kuumaa kamaa sinkkumarkkinoilla, jos ei parisuhde ole kestänyt elämän melskeessä. Mikäs siinä on baareissa juostessa! ;) :D

Ei kukaan omasta lapsestaan toivo teinivanhempaa, mutta jos niin kuitenkin on päässyt käymään, niin vanhempiensa tukea lapsi edelleen kaipaa, ehkä enemmän kuin koskaan. Ei tuen osoittaminen teininä raskaaksi tulleille ole teiniäitiyden ihannoimista.

Länsimaissa 14vuotias on teiniäiti, mutta esimerkiksi kolmansissa maissa vain pelkkä äiti.
Ompas täällä jeesnaisia liikkeellä taas monen kommentin edestä. Muutama fakta:

- teiniäitimuoti ei johdu niinkään ehkäisyvalistumattomuudesta kuin siitä, että lapset haluavat jotain ikiomaa. Tullaan raskaaksi ihan tahallaan

- se muoti pääseee leviämään sitä tehokkaammin, mitä "avarakatseisemmin" aikuiset asiaa katsovat. Tosiasiassahan ei ole avaraa katsomista se, että hymistellään ja aletaan miettiä että joo tunnenhan minä pari onnetonta kolmikymppistäkin äitiä ja se ja tämäkin sai lapsen nuorena ja onnistui. Entäs ne kaikki muut, joita ei muistella. Jos onnistumisprosentti teineillä on esim. 20 ja alle ja aikuisilla äideillä 80 ja yli, niin kukaan järkevä ihminen ei tule mussuttamaan tänne, että ei ikä ratkaise mitään. Kun se kuitenkin ratkaisee niinkin paljon.

- miten sitä onnistumisprosenttia edes voidaan mitata, jos isovanhemmat käytännössä kasvattavat lapsen? Lapsuudenystäväni oli teinivanhempien tytär kunnes isovanhemmat kyllästyivät eestaassiirtelyyn ja lapsi jäi heille. Huumekierre alkoi hänellä sitten vasta parikymppisenä ja siihen asti asiat olivat päällisin puolin hienosti. Monet mielenterveysongelmat eivät aiemmin edes näy. Mutta kyllä meille oli selvää, että hänen ongelmansa syntyivät jo alkuvuosien turvattomuudesta.

- epäilenpä, että täällä kilpaa hymistelevät aikuiset ovat niitä samoja, jotka eivät saa vauvakuumetta loppumaan koskaan. Keräillään lapsia maailmaan, kun onhan ne vaan niin ihania? Mikäs siinä on omiessa lastenlapset samaan junaan

- arvasin, että se kehitysmaa-argumenttikin vielä tulee. Menkää siis kehitysmaihin, ja tutustukaa asiaan. Mikä on naisen asema maassa, jossa tytöt naitetaan kymmenvuotisina, tai vaikkei naitettaisikaan niin raiskataan ainakin. Ne naiset eivät osaa lukea, vaan ovat maatalous- ja synnytyskoneita joita ei tarvitse edes ruokkia muuten kuin jämillä. On koko liuta syitä siihen, miksi niissä maissa menee niinkuin menee, ja tuo on yksi niistä. Ja kertokaa minulle sitten, että miten teiniäitiyden yleistyminen tulee parantamaan naisen asemaa yhtään missään muuallakaan. Saati sitten lasten.

- pelkäänpä, että teiniäitiyden muodikkuudelle pitäisi laittaa jyrkkä stoppi, ennen kuin ilmiö laajenee kansanperinteeksi. Alle 16-vuotiaana raskautuneet huostaan, vauvat huostaan ja vietäisiin nimenomaan se itsenäisyyden kuvitelma, joka nyt on se tärkein motivaattori tyttöjen haaveissa. Ehkä muutama vauva saisi huonomman alun niin kuin minkä esim. omat isovanhemmat pystyisivät tarjoamaan, mutta samalla maan loput äitiyshaaveiset lapset alkaisivat googlettaa kone sauhuten, että mitenkäs se ehkäisy hoidetaankaan. Ja alle 18-veetkin niin raskaiden tukitoimien kautta, että sekään vaihtoehto ei enää näytä kavereista niin hohdokkaalta.

• Tykkää
Reactions: Vanilla Whip
"justiinsa"
- pelkäänpä, että teiniäitiyden muodikkuudelle pitäisi laittaa jyrkkä stoppi, ennen kuin ilmiö laajenee kansanperinteeksi. Alle 16-vuotiaana raskautuneet huostaan, vauvat huostaan ja vietäisiin nimenomaan se itsenäisyyden kuvitelma, joka nyt on se tärkein motivaattori tyttöjen haaveissa. Ehkä muutama vauva saisi huonomman alun niin kuin minkä esim. omat isovanhemmat pystyisivät tarjoamaan, mutta samalla maan loput äitiyshaaveiset lapset alkaisivat googlettaa kone sauhuten, että mitenkäs se ehkäisy hoidetaankaan. Ja alle 18-veetkin niin raskaiden tukitoimien kautta, että sekään vaihtoehto ei enää näytä kavereista niin hohdokkaalta.
Kerropas sinä että minne ne kaikki huostaanotetut lapset laitettas? Sä taitaisit kuulua natsisaksaan mielipiteides kanssa.

"mee"
[QUOTE="akka";25365233]Meillä on toistaiseksi neljään muksuun toiminut ihan asiallinen keskustelu,ylipäätään välittäminen,kotiintuloajat,kaveripiirin seuraaminen ja se että lasten tekemiset on kiinnostanut muulla tavalla kuin raha käteen ja mene heselle.Viidennestä en vielä mene vannomaan kun täyttää vasta 13 mutta tuskin tulee vanhemmaksi sekään 14 vuotiaana.[/QUOTE]

Niin minäkin luulin, että normaali keskustelu ehkäisyasioista, kotiintuloajat, ei poikaystävää, koulu menee hyvin, kotona kaikki hyvin, ei tupakka, ei alkoholikokeiluja, normaali kaveripiiri ja se että olen (tai luulin olevani) tietoinen siitä missä ja kenen kanssa lapsi liikkuu riittäisi. Mutta niin vain jouduin tämän tilanteen eteen 15 vuotiaani kanssa. Hän onneksi päätyi keskeytykseen. Kysyessäni mitä olisin voinut tehdä toisin, ettei tähän tilanteeseen olisi päädytty, niin nuori vastasi etten mitään, ellen sitten olisi pitänyt häntä kotona 24/7.
Halusin vain kertoa, että aina ei kaikki mene niin kuin piti mennä, vaikka vanhempi kuinka lapsesta välittää ja pitää huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä tilanne;25363570:
Opiskelen sosiaalialaa ja olen tehnyt työharjoitteluja lastensuojelussa. Ikävä todeta, mutta kyllä siellä on aika vahvasti edustettuna ne perheet, joissa äidit tulleet hyvin nuorina raskaaksi. Jossain vaiheessa rupeaa baarit kiinnostamaan liikaa. Sanoisin, että 80 prosentille tuntemistani teiniäideistä niin käynyt:( Kavereinani on paljon nuorena lapsen tehneitä, yksi sai myös 14v iässä lapsensa. Suurimmalla osalla menee ihan päin persettä, jotkut harvat ovat olleet hyviä äitejä.
Piruja on ikävä maalata seinille, mutta olen itse myös kuullut alalla työskenteleviltä ihan vastaavaa. Joillekin onnekkaille käy ns. hyvin, monet taas joutuvat hyvin monenlaisten yhteiskunnan tukitoimien varaan, kun omat siivet vain eivät kanna. Pahinta on, että nämä jutut tahtovat periytyä sukupolvesta toiseen.

Suurin osa teinien parisuhteista kariutuu, ja valitettavasti monet teinien lapsista ovat käytännössä isättömiä, mikä on minusta ihan hirveän surullista. "Lapsen paras koti on vanhempien hyvä parisuhde", sanoi joku minua viisaampi ja oli minusta NIIN oikeassa.

Itse kokisin todella epäonnistuneeni vanhempana, jos tyttäreni tulisi teininä ilmoittamaan olevansa raskaana - mikä ei tietysti tarkoita sitä, että en kaikin keinoin häntä tukisi.

"8:n mummi"
Vanhana kuopukseni saaneena melkein toivon, että saisi suht nuorena lapsen, vaikka poika onkin. Toki olen ehkäisystä puhunut ja tietäähän ne muutenkin, eikä tyttökaveriakaan vielä.
Kolme vuotta vielä ammattiin ja armeija mutta sitten jo pian voisi, jos on tullakseen. Olisi niin ihana häneltäkin nähdä edes yksi lapsenlapsi.

"vieras"
ihan sama miten "kypsä" 14-vuotias on, silti hän on lapsi niin henkisesti kuin laillisestikin ja piste. Ei siinä auta kenenkään jeesustelut. Todellakin olisin kokenut epäonnistuneeni äitinä jos oma teini-ikäiseni olisi tuonikäisenä maha pystyssä kotiin tullut, shokki olisi ehkä oikea sana vastaavassa tilanteessa.

"vieras"
[QUOTE="tinde";25364967]Ikä ei myöskään kerro mitään siitä,kuinka hyvä äiti lapselleen on. Minulla lähipiirissä äiti,joka sai lapsen päälle 20v,lapsi on kohta 6v ja tästä 6vuodesta äiti on itse hoitanut lastaan vain noin 1v,jos sitäkään. Muuten lapsen ovat kasvattaneet sukulaiset,vastasyntyneestä asti.Lasta on pompoteltu milloin kenenkin luokse hoitoon,viety hoidosta hoitoon,kun isällä ja äidillä on ollut parempaa tekemistä;pyöriä kavereidenkanssa,juoda,bilettää jne..Ikää äidillä kohta jo 30v ja meno ei ole muuttunut,senkun kovenee.[/QUOTE]

Poikkeuksia on aina jokaisessa ryhmässä suuntaan ja toiseen, mutta poikkeustapauksissa ei voi päätellä suurinta osaa tapauksista. Karu totuus on se, että keskimäärin nuoret äidit eivät hoida tai osaa hoitaa lapsiaan niin hyvin kuin
hieman varttuneemmat äidit. Tästä on esimerkkinä monet tilastot, esimerkiksi lasten huostaanotot ja lastensuojeluilmoitusten määrä.

"vieras"
[QUOTE="8:n mummi";25367628]Vanhana kuopukseni saaneena melkein toivon, että saisi suht nuorena lapsen, vaikka poika onkin. Toki olen ehkäisystä puhunut ja tietäähän ne muutenkin, eikä tyttökaveriakaan vielä.
Kolme vuotta vielä ammattiin ja armeija mutta sitten jo pian voisi, jos on tullakseen. Olisi niin ihana häneltäkin nähdä edes yksi lapsenlapsi.[/QUOTE]

En halua lannistaa tunnelmaa, mutta todella harvassa on sellaiset parikymppiset miehet, jotka haluavat siinä iässä lapsia tai ovat ylipäätään 20-vuoden iässä valmiita isiksi. Tosin vanhemmalla iällä moni heistäkin on sitten isiä.

"akka"
[QUOTE="mee";25367312]Niin minäkin luulin, että normaali keskustelu ehkäisyasioista, kotiintuloajat, ei poikaystävää, koulu menee hyvin, kotona kaikki hyvin, ei tupakka, ei alkoholikokeiluja, normaali kaveripiiri ja se että olen (tai luulin olevani) tietoinen siitä missä ja kenen kanssa lapsi liikkuu riittäisi. Mutta niin vain jouduin tämän tilanteen eteen 15 vuotiaani kanssa. Hän onneksi päätyi keskeytykseen. Kysyessäni mitä olisin voinut tehdä toisin, ettei tähän tilanteeseen olisi päädytty, niin nuori vastasi etten mitään, ellen sitten olisi pitänyt häntä kotona 24/7.
Halusin vain kertoa, että aina ei kaikki mene niin kuin piti mennä, vaikka vanhempi kuinka lapsesta välittää ja pitää huolta.[/QUOTE]

Jossain kuitenkin epäonnistuu jos sen ikäisellä on tarve raskautua,onneksi meillä näin ei ole ollut.

Perushippi
Meitsi on maisteri ja lapseton, eli kouluttamattoman yh:n vastakohta, ja silti olen sitä mieltä, että muksu (niin odottava, kuin kohdussa oleva) saattaa hyvinkin selvitä ja olla ihan hyvä äiti.

[QUOTE="akka";25370272]Jossain kuitenkin epäonnistuu jos sen ikäisellä on tarve raskautua,onneksi meillä näin ei ole ollut.[/QUOTE]

Minä halusin kyllä vauvaa jo hyvin nuorena ja 16-vuotiaana alettiin aktiivisesti sitä yrittämään. Tosin ehdin kyllä sitten täyttämään 18 ennen kuin esikoinen syntyi ... kun se aina kuitenkin on "saamista" eikä "hankkimista".

SILTI minulla on epäilys, että vanhempiani pidetään yleisesti varsin onnistuneina kasvattajina. Kaikki viisi lastaan ovat pärjänneet ok ja joillain mittareilla jopa paremmin kuin ok.

:)

Yhteistyössä