kun työkkäri tarjoaa elämäntilanteeseen sopimatonta työpaikkaa..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
VOI EI! pahin mahdollinen tapahtui. työkkäri tarjoaa minulle töitä. jippijaijee, sitähän mä olen toivonut tietysti, MUTTA. työpaikka on kaupungin toisella puolella. minulla ei ole autoa ja työmatka kestää 30-40min bussilla yhteensuuntaan. olen kahden päiväkoti-ikäisen yksinhuoltaja ja lapset ovat hoidossa tässä meidän kodinlähellä päiväkodissa. Nyt kun lasken, niin lapsille tulee väkisin sitten ainakin 10tunnin hoitopäiviä, kun aikaa kuluu niin paljon minun työmatkoihini.

:'( miksi mun elämä on mennyt tämmöiseksi mä en ala oikeesti :'(
pakkohan tuonne haastatteluun on lähteä tai katkeaa rahat. esitänkö mä siellä nyt sitten ihan idioottia ja toivon ettei mua vaan palkattaisi. on niin kaikkia mun arvoja ja periaatteita vastaan, että mun pienet joutuu olemaan noin hurjia päiviä hoidossa :((((

mulla oli tulevaisuudensuunnitelmia joskus. piti olla perhe ja työ ja oma koti ja vaikka mitä. kaikki oli hyvin. ja sitten mies lähti. tuntuu että mä olen henkisestikin vielä niin väsynyt, että mä en kestä tätä enää tähän kaiken päälle :(

onko kellään lapset hurjia päiviä päiväkodissa? miten pärjäävät? miten itse pärjäätte? miten asiaan yleisesti suhtaudutaan?

"a p"
ja siis vielä selvennykseksi, että mä olen itse aktiivisesti kokoajan töitä hakenut, tuloksetta, ja todellakin haluan töitä tehdä enkä loiia yhteiskunnan tuilla, mutta tämä nyt kyllä ahdistaa :(

toivottavasti
Toivottavasti tilanne selviää.
Minä kuljen omalla autolla työmatkat ja matka kestää talviaikaan noin 30 min. Ruuhkista ja huonoista keleistä johtuen toisinaan matka vielä pidentyy.

Osa työkavereistani kulkevat yli 160km matkan päivittäin (reilu 80km suuntaansa) omalla autolla ja siihen päälle vielä lapsien hoitoonviemiset ja hakemiset.

a_p
kun ajattelen, että työt alkaisi klo 7.
kotoa lähdettävä päiväkodille viimeistään 6.12, sitten juostava 6.30 bussiin.
työt loppuu 15, siitä sitten puoli tuntia luppoaikaa, 15.30 bussilla ja 16.15 päiväkodilla.

eli lapset hoidossa 6.15-16.15. :'(

Blue
Päiväkodissa tulee työajan lyhennyksiä niin hyvin että parina päivänä lapsiesi päivien pituus on vain noin 8h. Joten ei tunnu kohtuuttomalta 3x max. 10h + 2x 8h. Puoli tuntia on hyvin normaali työmatkan pituus.

"vieras"
No siis 30-40min. on minun mielestä ihan normaali työmatkaan kuluva aika. Jos rupee odottaa työpaikkaa naapuritalosta niin saako koskaan työtä.

Itse olen yh:na ajanut töissä naapurikunnassa reilun puolen tunnin matkaa ja lasten hoitopäivä siis on n. 9,5 tuntia. Harvalla yh:lla on vaihtoehtoa. Ellei sitten tee lyhennettyä päivää..sekin on hyvä vaihtoehto.

"vieras"
30-40 min työmatka on varmastikin aika normaali. Tietty menet haastatteluun, toivot saavasi työpaikan ja muutat sitten jonkin ajan kuluttua lähemmäs työpaikkaa, mikäli matka edelleen tuntuu kohtuuttoman pitkältä.

Joo ei tuo ole mikään työmatka. Joko tosiaan koitat sumplia lyhyempää päivää tai sitten vaan eletään sillä mitä on.

Henkilökohtaisesti en pelkää pitkiä hoitopäiviä niin kovasti kuin tämä palsta. Yleensä kun lapset on haettu kotiin ovat olleet leikin touhuissa ja helposti viihtyneet tunnin tai pari kauemmin, etenkin jos ovat pihalle menossa. Meillekin tulee nyt satunnaisia pitkiä päiviä kun miehellä alkaa vuorotyöt ja minulla on välillä neljään asti koulua. Iltavuoro+pitkä koulupäivä tekee lapsillekin pitkän päivän. Mutta eiköhän me pärjätä :).

no jos tuo on vain lasten päiväkotipäivän pituudesta kiinni- niin eikö voisi kattoa sitä päiväkotipaikkaa jostain työpaikan läheisyydestä? Mut mun mielestä tuo työmatkaan menevä aika kuulostaa normaalilta, aika monella menee bussilla paljon kauemmin aikaa työmatkoihin.

yyhoo
Siis :O! Anteeksi, mutta noin se vaan menee. Tuo nyt ei ole matka eikä mikään esim. meillä täällä "maalla". Kuulostaa nyt vähän tekosyyltä olla tekemättä töitä... Ei millään pahalla, mutta joutuu ne muutkin laittaamaan lapsensa tarhaan ja menemään töihin, vaikka kuinka olis mukavampaa olla niiden kanssa kotona. Olkoon mitkä periaatteet hyvänsä, mutta niin se vaan on ollut tapana tässä yhteiskunnassa toimia, että töitä tehdään elantonsa eteen, jos niitä kerran on tarjolla. Tässä on tulevina vuosina muutenkin aikapommi tikittämässä, kun tukien tarvitsijoita on enemmän (mm. suuret ikäluokat), kun verorahojen tekijöitä.

Jokaisella on oma tilanteensa ja vaikea sinällään sanoa ap:sta mitään.
Mutta näillä tiedoilla eihän toi ole edes matka eikä mikään.

Ite olin sillon aikoinaan koulussa ja miehen koulusta johtuen olin se joka vei ja haki tarhasta pojan.
Pahimmillaan päivät saatto venyä talvella niin että poika oli tarhassa 6.15 ja hain sen vasta kello 17.30/18 ..ihan vaan siitä syystä kun iltapäivän kyyti kotiin riippu ihan siitä kun lentokone laskeutui=
Ainut bussi pidempinä päivinä koulusta kotiin oli lentokenttä kuljetus joka sai lähteä vasta xx ajan päästä siitä kun kone oli laskeutunut.
Ja jos lumimyräkän takia kone oli myöhässä niin sitten oltiin me opiskelijatkin.
Jos ois noin säännölliset ajat ollut niin sehän ois melkein juhlaa kun pystyy suunnittelemaan edes.

(sivuhuomio..opiskelin lentokoneasentajan koulutusta siks toi ^^ riippuvuus)

"..."
Eihän tuo matka ole suunnattoman pitkä, sikäli ymmän kommentit.

Mutta onhan tuo hoitopäivän pituus aivan kamala. Kahden vanhemman perheessä monesti löytyy vähän pelivaraa ja voi riittää että lapset ovat esim. kahdeksantuntia pvä hoidossa.

Minä kysyisin lyhyempien työpäivien mahdollisuutta.

Mun yhden lapsen hoitoaika pitenee vähintään puoli tuntia jo sen takia, että joudun viemää pienemmät eri paikkaan hoitoon, kun eivät mahdu samaan. Tällä hetkellä onneksi väliaikainen työ, jonka vuoksi lapsilla hoitopäivät korkeintaan kahdeksan tuntia. Ensi kesästä palaan normityöhöni ja lasten hoitopäivät venyvät yhdeksään tuntiin. Mahdollisesti työskentelen osittaisen hoitovapaan kera sitten.

yritä edes
kun ajattelen, että työt alkaisi klo 7.
kotoa lähdettävä päiväkodille viimeistään 6.12, sitten juostava 6.30 bussiin.
työt loppuu 15, siitä sitten puoli tuntia luppoaikaa, 15.30 bussilla ja 16.15 päiväkodilla.

eli lapset hoidossa 6.15-16.15. :'(
Mutta sullahan on sit koko ilta aikaa olla niiden lasten kanssa! Ehdottomasti menet sinne haastatteluun ja yrität tosissasi saada sen paikan. Lapset kyllä pärjäävät hoidossa, onhan päiväkoti jo entuudestaan tuttu. :)

"vieras"
Onhan 10 tuntia tosi pitkä hoitopäivä. Mutta valitettavasti työssäkäyvän on pakko joskus tehdä noin.

Voit toki pyytää lyhennettyä työpäivää tai hankkia auton/ajokortin, jotta ei tarvitse odotella bussia 30 min. Tai pääsisitkö polkupyörälläkin nopeammin kuin bussilla? Joskus pyörä on nopeampi, varsinkin jos odottelua ja vaihtoja.
Mene nyt sinne haastatteluun, et sä sitä paikkaa vielä ole edes saanut! Ja voithan silti etsiä koko ajan parempaa työpaikkaa.

"lll"
Kun olet ollut puoli vuotta samalla työnantajalla voi hakea osittaista hoitovapaata. Silloin voit tehdä 6h:n päivä tai neljää päivää viikossa. Saat kelata vähän korvausta jos lapset on alle 3v.

Hoitovapaaseen on työnantajan suostuttava jos ei ole jotain erityisen painavaa syytä miksi ei voi järjestää hoitovapaata.

No tulee toki pitkä hoitopäivä, mutta älä vielä huolestu, harva palkkaa muutenkaan yksinhuoltajaa. Been there done that. Murehdi sitten vasta jos sulla niin hyvä tsägä käy että saat sen työn.
En ole katkera en :D

Yhteistyössä