kun työkkäri tarjoaa elämäntilanteeseen sopimatonta työpaikkaa..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No jos et halua työpaikkaa niin...mene haastatteluun ja piereskele aikasi kuluksi haastattelun ajaksi(kannattaa syödä papusoppaa aiemmin+kananmunia), kaiva välillä nenää ja syö räät, kaiva persettä ja jätä hampaat pesemättä ja hiukset harjaamatta ja pirskota vähän viinaksia vaatteille hajuvedeksi ennen haastattelua.
Näin on taattua ettei työtä tosiaan tule sieltä nyt eikä tulevaisuudessakaan.

oih
Pitkä päivä tulossa lapsillesi, mutta tuo 30 min. työmatka on vielä lyhyt, kun julkisista puhutaan. Oma mieheni käy vajaan tunnin päässä. Voisitko lyhentää päiviäsi esim. tunnilla edes kerran viikossa? Viikonloput olette lasten kanssa tiiviisti myös.

Ymmärrän ap.ta
Yh.na joutuu miettimään asioita monelta kantilta, jaa tuo on mielestäni ihan hyvä syy pysähtyä miettimään. Sain itsekin karenssin, kun lopetin vuorotyön. Ei vaan sopinut meidän kuvioon, tyttöni olisi joutunut olemaan isossa tuntemattomassa paikassa ihan liikaa yksin. ja työvuoroni menivät niin etten välttämättä vuorojen välissä nähnyt koko lasta. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä olla läsnäoleva äiti, koska olen ainoa vanhempi lapselleni. Niimpä muutamme takasin keskisuomeen, jossa ei muutaman km.matkaa tarvii tehdä monimutkaisesti ja elämä on muutenkin yksinkertaisempaa. tsemppiä ap valintoihin, sillä niitähän nämä ovat.

[QUOTE="...";25350190]Ei mun mielestä ole normaalia pitää lasta päiväkodissa 50h/viikossa. Enkä sitä teksisi jos ei olisi aivan pakko.[/QUOTE]

On kyllä tosiaan aika hurja päiväkotipäivä. Mutta jos muita töitä ei ole tarjolla-... ja toi työmatka ei nyt ole edes pitkä. Ajallisesti. Joskus elämässä on tehtävä vähän kurjempiakin valintoja, vaikka hetken. Voihan sitä toista parempaa työtä etsiä koko ajan. Tai muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Jos mahdollista..

Mutta miettikää mitennurinkurista on, että jollekin tarjotaan työtä ja hän ei ota sitä vastaan koska kotona on parempi olla ja rahaahan saa jokatapauksessa... Ei voi tämä yhteiskunta kauaa toimia näillä työmoraaleilla..

mulla oli näin aikoinaan klo 5.30 lähdin viemään neitiä tarhalle ja klo 6.10 tarhalta bussilla keskustaan jossa vaihdoin bussia ja klo 7 alkoi työt ja päättyi klo 15 :) ja olin työharjottelussa eli en saanut edes palkkaa .

"minä"
Kyllä jollain ihmisillä on epärealistiset kuvitelmat "pitkistä" työmatkoista! Itse olen ollut työelämässä yli 15 vuotta ja lyhimmillään työmatkaan on mennyt tuo 30 - 40 minuuttia ja pisimmillään tunti suuntaansa. Enkä edes ole pitänyt työmatkoihin kuluvaa aikaa pitkänä.

Aapee asuu ilmeisesti jossain pikku kaupungissa ja kilometreissä matka ei liene pitkä? Näin ollen aapee voi pyöräillä töihin vähintään puolet vuodessa.

"xXx"
Entä jos työpaikka olisi kotisi vieressä, lapsillasi olisi siis tunnin lyhyempi hoitopäivä. Merkkaako tuo tunti nyt oikeasti yhtään mitään?? Ei tuo matka ole oikeasti pitkä!

Mä ottaisin ennemmin työpaikan jos sellainen on tarjolla ja koittasin työsopparin pituudesta riippuen katsella vaikka sitä edullista autoa jos sillä saa helppoutta elämään.

"abc"
Meillä lasten hoitopäivä on n. 6.30-16.30 joka päivä. Mies vie ja minä haen. Itselläni omalla autolla työmatka 1h15 min ja miehellä 45min. Lähempää ei yhtä hyvää työpaikkaa saa ja lähemmäs työpaikkaa ei haluta muuttaa, koska tukiverkosto on täällä. No maanantaina alkaa, vähän jänskättää, mitä mieltä lapset on.

"eee"
Tuohan on ihan tavallinen hoitoaika. Ei useamman vanhemman perheessä päästä välttämättä yhtään lyhemmillä hoitopäivillä. 30-40 min työmatka on täysin normaali, monen mielestä jopa lyhyehkö.

"Tiina"
[QUOTE="a p";25349477]ja siis vielä selvennykseksi, että mä olen itse aktiivisesti kokoajan töitä hakenut, tuloksetta, ja todellakin haluan töitä tehdä enkä loiia yhteiskunnan tuilla, mutta tämä nyt kyllä ahdistaa :([/QUOTE]

Aika normi työmatka. Et kai oleta, että työpaikka on kotisi vieressä? Ja jos autoa ei ole, niin työmatkoihin menee aikaa. Ja tsemppiä kovasti! YH-äidit ja -isät ovat varmasti todella tiukilla, mutta ottaisin työn vastaan ja hakisin sopivampaa siinä ohella sitten.

esimies itsekin yh
Ei tuo 30-40 min suuntaan ole kohtuuton. helsingissä menee se 60 min suuntaansa jos matkaa lännestä-itään tai toisinpäin. Eipä ole mikään syy kieltäytyä. Kurjaahan se on ajatella että lapset on tuon 10h hoidossa, mutta... Minullakin oli kun menin 8ksi työhön, olin 6.45 tarhan ovella ja hakemassa vähän ennen klo 17. Ihan normaaleja noista lapsista on tullut

"Jonna"
Mulle päiväkodin johtaja sanoi, kun lapset olivat liikaa hoidossa että sen on loputtava, ei nyt ihan noilla sanoilla, mutta että liian pitkät hoitopäivät. No, minkäs teet kun lapset oli eri pk:ssa, ekaks viet toisen kodin viereen ja sit bussilla toinen omaan hoitopaikkaansa, sit töihin ja illalla sama rumba. Kai sitä nyt väkisin tuli pitkät päivät.
Yh:na en tota kyllä kauaa jaksanut, otin loparit. Sen jälkeen olen opiskellut ja tehnyt ainoastaan sellaista työtä joka ei vie meidän arvokasta aikaamme.

Ja ap puhui henkisestä jaksamisesta, se on tärkeintä. Ei se, että tekee töitä niska limassa ja kaikki kärsii. Yh saa olla väsynyt ja yh:n PITÄÄ ajatella jaksamistaan, muuten elämästä ei tule yhtään mitään.

Meillä on lapset hoidossa 9h, vaikka meitä on 2, toine vie ja toinen hakee, toisina viikkoina taas alle 8h ja nyt tulee jakso jolloin päivät venyvät 10h, mulla menee työmatkaan n. 50min, nyt huonommilla keleillä reilu tunti ja kuljen omalla autolla, miehen työmatkaan menee omalla autolla n. 10 minuuttia. Elämä on täynnä valintoja, aika usein se vaan menee niin, että lapselle tulee pitkiä hoitopäiviä jos vanhmepi/vanhemmat menee töihin.

"Jonna"
Ja mä painotan ap, että mietit nimenomaan sitä omaa jaksamistasi. Olet oman elämäsi sankari, kukaan muu ei määrittele minkälainen sun pitää olla tai mitä sun "pitäisi" jaksaa.

jaa no
Eihän työpaikkaa ole pakko ottaa vastaan. Sitten kyllä tulee karenssia. Mulle ei työkkärillä ollut tarjota edes työpaikkaa. Silti pakotettiin ilmaiseen työharjoitteluun paikkaan, johon piti mennä kahdella bussilla ja työmatkoihin meni yli 2 tuntia päivässä. Joskus, vuoroista riippuen, lähes puolitoistakin yhteen suuntaan.
Pakko se vaan on mennä, jos vaihtoehtona on olla viikkokausia ilman työkkärirahoja.

Yhteistyössä