Uusavuttominta mitä olet kuullut?

"voivoi"
Ai me olemme nyt uusavuttomia sitten? Sähköt poikki nyt 52h, ei vettä. lapset 4v 2,5v ja 1v. Viiden päivän pyykit ja kolmen päivän tiskit pesemättä, vettä ei ole eikä tule. Talossa nyt +14, lähdemme ajelemaan ystäväperheen luo evakkoon, pakko itsensä ja lapset on pestä ja lapsille lämmintä ruokaa saada. Pakastin on valuttanut illasta asti, arvioin tuhon määrät talossa kunhan tänne takaisin päästään. Vattenfall ei antanut enää edes minkäänlaista arviota montako päivää mahtaa mennä. Voi meitä avuttomia reppanoita, ei kahta vuorokautta pitempään selvitty! :)
 
Uusavuttomia täällä palstalla tuntuu ainakin olevan paljon. Kaikkeen kysytään vastaus täältä ja sitten vielä tehdään sen mukaan.
Myös esimerkiksi valmiiksi viipaloidut juustot tai juustoraaste, valmiiksi paloitellut vihannekset, valmis puuro ym mitä myydään kaupassa on tehty uusavuttomille.
 
Ken guru
[QUOTE="voivoi";25313826]Ai me olemme nyt uusavuttomia sitten? Sähköt poikki nyt 52h, ei vettä. lapset 4v 2,5v ja 1v. Viiden päivän pyykit ja kolmen päivän tiskit pesemättä, vettä ei ole eikä tule. Talossa nyt +14, lähdemme ajelemaan ystäväperheen luo evakkoon, pakko itsensä ja lapset on pestä ja lapsille lämmintä ruokaa saada. Pakastin on valuttanut illasta asti, arvioin tuhon määrät talossa kunhan tänne takaisin päästään. Vattenfall ei antanut enää edes minkäänlaista arviota montako päivää mahtaa mennä. Voi meitä avuttomia reppanoita, ei kahta vuorokautta pitempään selvitty! :)[/QUOTE]

Mutta voisiko sinne pakastimeen laittaa astioita alle, ja vaikka pyyhkeitä ympärille?

Teinä käyttäisin kertakäyttöastioita ruokailussa, enkä jättäisi kotia ilman mitään vahtimista pitkäksi aikaa. Voisi minimoida ne vahingot.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
eevee
Uusavuttomia täällä palstalla tuntuu ainakin olevan paljon. Kaikkeen kysytään vastaus täältä ja sitten vielä tehdään sen mukaan.
Myös esimerkiksi valmiiksi viipaloidut juustot tai juustoraaste, valmiiksi paloitellut vihannekset, valmis puuro ym mitä myydään kaupassa on tehty uusavuttomille.
No uusavuton ei ole yhtäkuin mukavuudenhalu tai laiskuus... Tarkoitan siis noita valmiiksi viipaloituja tai raastettuja juustoja. Itse ostan juustoraastetta jos sitä tartten. En tiedä edes miksi. Mutta se on kätsyä.
 
sama juttu
No uusavuton ei ole yhtäkuin mukavuudenhalu tai laiskuus... Tarkoitan siis noita valmiiksi viipaloituja tai raastettuja juustoja. Itse ostan juustoraastetta jos sitä tartten. En tiedä edes miksi. Mutta se on kätsyä.
kyllä monella menee sekaisin uusavuttomuus ja mukavuudenhalu. Se että ostan juustoraastetta, ei tarkoita että pyörittelisin silmiäni raastimen nähdessäni, ja joutuisin linkittämään palstalle kuvan: "tietääkö joku mikä tämä on?"
 
mä itse
mä olen käynyt kokkikoulun, ja en ollu ikinä kotona tehny ruokaa, kun keittiö oli niin tarkasti äidin reviiriä. mulle oli jokanen päivä amiksessa ihan "oooh, ai tollai", mut olin hiljaa ahaa-elämyksistäni kun huomasin että luokkakavereille moni juttu oli jo tuttuakin. siis ihan nää perusjutut paljon perunajauhoa litraan nestettä ja miten estetään klöntit kastikkeessa jne
 
"..."
[QUOTE="voivoi";25313826]Ai me olemme nyt uusavuttomia sitten? Sähköt poikki nyt 52h, ei vettä. lapset 4v 2,5v ja 1v. Viiden päivän pyykit ja kolmen päivän tiskit pesemättä, vettä ei ole eikä tule. Talossa nyt +14, lähdemme ajelemaan ystäväperheen luo evakkoon, pakko itsensä ja lapset on pestä ja lapsille lämmintä ruokaa saada. Pakastin on valuttanut illasta asti, arvioin tuhon määrät talossa kunhan tänne takaisin päästään. Vattenfall ei antanut enää edes minkäänlaista arviota montako päivää mahtaa mennä. Voi meitä avuttomia reppanoita, ei kahta vuorokautta pitempään selvitty! :)[/QUOTE]

Mutta akkua ja aikaa kannattaa kuitenkin tuhlata palstailuun tämän suuren hädän keskellä
 
"onnekas"
[QUOTE="voivoi";25313826]Ai me olemme nyt uusavuttomia sitten? Sähköt poikki nyt 52h, ei vettä. lapset 4v 2,5v ja 1v. Viiden päivän pyykit ja kolmen päivän tiskit pesemättä, vettä ei ole eikä tule. Talossa nyt +14, lähdemme ajelemaan ystäväperheen luo evakkoon, pakko itsensä ja lapset on pestä ja lapsille lämmintä ruokaa saada. Pakastin on valuttanut illasta asti, arvioin tuhon määrät talossa kunhan tänne takaisin päästään. Vattenfall ei antanut enää edes minkäänlaista arviota montako päivää mahtaa mennä. Voi meitä avuttomia reppanoita, ei kahta vuorokautta pitempään selvitty! :)[/QUOTE]

Kaupungeissa tosiaan ollaan aika haavoittuvaisia jos sähköt menee. Meillä onneksi leivinuuni joka antaa lämpöä ja ruuat valmistuu siellä, on ulkosauna jossa voi peseytyä kun padassa sulattaa lunta, siellä voi myös tiskata ym.
 
"vieras"
Myös esimerkiksi valmiiksi viipaloidut juustot tai juustoraaste, valmiiksi paloitellut vihannekset, valmis puuro ym mitä myydään kaupassa on tehty uusavuttomille.
Höpöhöpö. Eihän noilla ole mitään tekemistä uusavuttomuuden kanssa. Osaan raastaa juuston, vaikka valmisjuustoraastetta esim. kotitekoisen makaronilaatikon pinnalle pistäkin. Kätevää ja nopeuttaa ruoanlaittoa lapsiperheessä. Valmispuuroja tai valmiiksi pilkottuja vihanneksia en minäkään tosin ole tottunut käyttämään.
 
Kurri
Ei tämä nyt mikään uusavuttomuuden huippu ole, mutta työkaverini (nainen) ei osannut kolmekymppisenäkään tehdä mitään ruokaa. Söi aina valmisruokia. Osasi kyllä keittää tyyliin perunoita jne, mutta ei osannut tehdä mitään ateriaa kokonaan itse (esim. peruna+liha+kastike+salaatti) Töissä se aina ihaili eväitäni ja harmitteli että voi kun hänkin osaisi ja miten oot oikein tuonkin tehnyt. Kun hän alkoi odottamaan ensimmäistä lastaan, aloin vinkkailemaan että kannattaisko nyt opetella tekeen ruokaa ja ostin hänelle keittokirjan, että opettele ensin vaikka resepteistä. Tästä on nyt kuusi vuotta aikaa ja eineksiä syödään edelleen, koko perhe. Kyseinen tyyppi ei inhoa ruuanlaittoa, pitää vaan sitä niin vaikeana että ei muka pysty oppimaan sitä...
 
jgjm
Ei ruuanlaittoon liittyvä osaamattomuus ole mielestäni kummoistakaan uusavuttomuutta.

"nuoret vanhemmat eivät ymmärrä vaikkapa sitä, että vauvan vaippa pitää vaihtaa."

"Moni varttuneempi henkilö arvostelee nuoria uusavuttomiksi, koska he eivät osaa itse laittaa ruokaa, vaihtaa autoonsa öljyjä tai hoitaa puutarhapalstaa. Kuitenkin näiden "uusavuttomien" nuorten apu kelpaa, kun pitää päivittää tietokoneen virustorjuntaohjelmisto, asentaa digiboxi tai käsitellä kuvia. Mikä on nykyisessä yhteiskunnassa todellista avuttomuutta?"
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
"vieras"
Me oltiin kerran jollain yhden yön reissulla hotellissa, ja mies ei ollut muistanut ottaa varasukkia mukaan. Roiskaisi sitten tietenkin kylppärissä vettä sukalleen aika paljon just kun oltiin lähdössä ulos, ja harmitteli että mitäs nyt kun ei ehdi odotella sen kuivumista eikä viittis märällä sukallakaan lähteä. Kun minä sitten tempaisin vierestä hiustenkuivaajan ja sanoin että vetele tolla, se oli aivan ihmeissään että mistä mä sen keksin, että kuinka nerokasta jne. No, ei aina tule kaikille mieleen. Hänellä oli siis itsellään vielä pitkä tukka jonka kuivasi suihkun jälkeen kuivaajalla, joten ei ollut kyse siitä ettei olisi tottunut käyttämään laitetta..
 
tuli mieleen
kerran oltiin häissä, eikä mulla ollu lapsille vaihtovaatetta. meidän kun piti vaan syödä ja häipyä, ja niille ei ole käyny yleensä vahinkoja sen jälkeen kun vaipat jäi pois. no ennen ruokailua 2v pissasi housuun. menin vessaan, niin päästin hanasta niin kuumaa vettä kuin sieltä tuli, ja painoin housuja hanaa vasten. lämpö kuivatti ne semmosiksi nihkeiksi suht nopsaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
Uusavuttominta lienee se, kun äiti ei pääse suihkuun, ei pysty imuroimaan, tai ei pääse ruokakauppaan ellei joku (= oma äiti) tule lapsenvahdiksi jos mies on töissä. Jos maito loppuu, on itku kurkussa; lähikauppaan ehkä 50 m, mutta ei siellä lapsen kanssa pysty käymään. Kun ei olla koskaan käyty! Ja lapsi jo tyyliin 3 v, ei erityislapsi vaan ihan normaali, rauhallinen tenava.
 
kokoko
Ei ruuanlaittoon liittyvä osaamattomuus ole mielestäni kummoistakaan uusavuttomuutta.
Miten niin ei? Ihminen tarvitsee ravintoa selvitäkseen, ja ruuanvalmistustaitoa on tarvittu aina. Ei kai ketjussa puhuttukaan mistään "hienoista ruuista" vaan edes perusruokien valmistamisesta. Kyllä mielestäni jo alakoululaisen pitää osata tehdä itselleen jotain ruokaa, muutakin kuin leipää.
 
5r
Nykyään ei oikein pärjätä tulen kanssa. Ei osata sytyttää leivinuunia eikä puukiuasta saatikka nuotiota. Ja puheessakin nekin laitetaan päälle. :D
Miksi pitäisi, jos ei ole leivinuunia, ei puukiuasta, eikä tarvetta tahi kiinnostusta nuotiolle?

(mä osaan kyllä, on puukiuas sekä mökillä että vanhempien luona, leivinuuni mökillä...nuotiosta en tiiä, eipä ole 35 v aikana ollut sellaiselle tarvetta :D)
 
"vieras"
mun lapset sanoo, jos vaikka laulan jotai: "äiti pistä se..." joku toinen laulu. ja joku kerta ne sanoi kun ei kuullu mitä sanoin: "äiti kelaa takaisin" :D
Meillä taas ihan aikuisten kesken sammutetaan tuuletus, kun on ollut tuuletusikkuna tai parvekkeenovi auki ja tarkoitetaan, että pistetään se kiinni. Kyllä me joskus myös sammutetaan ikkuna :D Mutta se on toisaalta meidän keskinäistä ja tietoista juttua.
 

Yhteistyössä