Uusavuttominta mitä olet kuullut?

todellinen vs. uusavuttomuus
Musta tuntuu, että nää nuoret, joilla on ongelmia ruuanlaiton kans, osaisivat tarvittavat makaroninkeitto-ohjeet googlettaa, jos tämän tiedon haluaisivat. Kun taas osa ei saa sitä digiboksia asennettua, vaikka olisi miten selvät ohjeet.
 
kokoko
... voidaan toki myös miettiä sitä, että onko digiboxin asennus tai kuvankäsittelytaito asioita mitkä on osattava. Onko mielestäsi todellista avuttomuutta se, että ei osaa asentaa digiboxia joka on täysin turha elämästä selviytymiselle? Vai se, että osaat ruokkia tiukan paikan tullen jälkikasvusi ravitsevasti, juuri niilllä mitä jääkaapistasi löydät?
 
"..."
Tositarinoita, jotka on poimittu Pirkka-lehden kysymyspalstalta:

- Yksi juttu, jota en ole koskaan ymmärtänyt, ovat liharuoat. Kaupoissa ja mainoksissa liha on punaista, mutta lautasella ruskeaa.

Ratkaisu: Naudan, sian ja lampaan lihan väri muuttuu kypsennettäessä. Raaka liha on punaista, kypsä ruskeaa. Broilerin ja vaalean kalan liha muuttuu vaaleanläpikuultavasta luonnonvalkoiseksi.

- Hyvä, että lehdessä oli yksityiskohtaisesti selitetty liivatteen käyttö. Olen aikaisemminkin yrittänyt tehdä hyytelöitä, mutta ne eivät koskaan hyytyneet. Nyt tiedän, että liivatteiden liotuksen jälkeen ruokaan lisätään liivatteet eikä sitä liotusvettä.

- Monissa resepteissä neuvotaan ruskistamaan voi pähkinänruskeaksi. Mutta minulla voi aina ennättää sulaa pannulle.

Ratkaisu: Sulaminen kuuluu asiaan. Voin ruskistaminen on juuri sitä, että voi paistinpannulla tai kasarissa sulatetaan ja annetaan kuumentua, kunnes väri on pähkinänruskea.

- Pitäisi taas ostaa uusia pannulappuja. Nämä on taas ihan liasta kankeita.

Ratkaisu: Pannulappuja voidaan pestä. Tehdasvalmisteisissa, tikkikankaasta valmistetuissa pannukintaissa ja -lapuissa on usein mukana pesuohjekin. Itsevirkatut tai -neulotut pannulaput voi pestä käsin haaleassa vedessä (pesupulverin kanssa).

- Minäkin kokkaisin mielelläni, mutta kun en oikein tajua reseptejä. Kun ohjeessa sanotaan, että voidellaan vuoka, niin kummalta puolelta se oikein voidellaan?

Ratkaisu: Vuoka voidellaan sisäpuolelta. Rasvalla voiteleminen estää sen, ettei ruoka tartu liiaksi vuokaan kiinni. (!)

- Ystävätär antoi omasta mielestään helppotekoisen kaurakeksien ohjeen Leipominen tyssäsi heti siihen, etten löytänyt kaupasta ohjeessa vaadittavia kauraryynejä.

Ratkaisu: Kauraryyni on kansanomainen sanonta kaurahiutaleista. Etsi seuraavan kerran pakettia, jossa lukee kaurahiutaleita tai kaurasuurimoita.

- Monissa leivontaohjeissa neuvotaan, että kohoamista voi nopeuttaa laittamalla taikinan nousemaan lämpimään veteen. Se on vain niin kovin hankalaa.

Ratkaisu: Lämpimään veteen asetetaan koko taikinakulho, jossa taikina on tehty. Taikinaa ei kaadeta veteen ilman astiaa.

- Annoimme sukulaiselle lahjaksi kahvinkeittimen ja kysyimme myöhemmin, onko se toiminut hyvin. - En osaa vielä sanoa, minulla on niin harvoin käyttöä kymmenelle kupilliselle.

Ratkaisu: Keittimellä ei tarvitse valmistaa enimmäismäärää kahvia. Pienempikin kuppimäärä onnistuu hyvin.

- Suomessa on paljon meitä sipuliallergikkoja. Miksi lähes kaikissa ruokaohjeissa on silti sipulia?

Ratkaisu: Sipulin voi jättää pois, tai korvata sen jollain muulla mausteella. Sipuli ei vaikuta ruoan rakenteeseen, ellei kyseessä ole erityinen sipuliruoka kuten sipulikeitto tai täytetyt sipulit.

- Onkohan tässä lusikkaleipien reseptissä joku vika, kun taikinan määrä tuntuu niin suurelta? Minulla on ihan normaali määrä lusikoita, mutta taikinaa ei ole mennyt kuin kolmannes ja kaikki lusikat on jo käytetty.

Ratkaisu: Lusikka on vain muotti. Pikkuleipätaikina painetaan lusikan pesään ja kaapaistaan sitten pois lusikasta pellille. Yksi lusikka riittää.
 
nojoo
[QUOTE="vieras";25313742]Pitäiskö tajuta, että kaikkien olosuhteet ei ole samanlaiset kuin itsellään on? Pääkaupunkiseudun kerrostalojen nurkkiin ei noita aggrekaatteja oikein pysty hankkimaan tai ainakaan varastoimaan niihin tarvittavaa polttoainetta lainmukaisesti...

monellako pääkaupunki kerrostalo asukkaalla on ollu sähköt poikki monta päivää.saati edes tuntia?.[/QUOTE]

No tässä parin viimeisen vuorokauden aikana melkoisen monella. Tällä kertaa kun ne sähköt on poissa nimenomaan tuolta ihmisten ilmoilta, eikä täältä syrjäkyliltä, niinkuin tavallisesti käy.
 
ilmoittaudun
Minä olen uusavuton: en osaa enkä edes tiedä kuinka perinteiset joululaatikot tehdään. Ja tunnustus: en ole IKINÄ syönyt kotitekoisia laatikoita. En tiedä mille niiden siis "kuuluisi" maistua.

Ostan aina valmiita. Samoin tehtiin lapsuudenkodissani.
 
lisää kotitaloutta!
Kaverin parikymppinen pikkuveli ei osaa käyttää leikkuulautaa. Kun poika pantiin silppuamaan sipuleita, rassukka piteli sipulia kädessään ja nykersi siitä puukolla pikkurillinpään kokoisia paloja yksi kerrallaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Adii
plm
Kun ohjeessa neuvotaan käyttämään ruokakermaa, joku kysyy että voiko sen korvata kuohukermalla.
Aika vieraantunut todellisuudesta saa olla jos ei ymmärrä että kerma on ollut ensin ja ruokakerma on vaan sen litkuvastine.
 
eevee
Kun ohjeessa neuvotaan käyttämään ruokakermaa, joku kysyy että voiko sen korvata kuohukermalla.
Aika vieraantunut todellisuudesta saa olla jos ei ymmärrä että kerma on ollut ensin ja ruokakerma on vaan sen litkuvastine.
:D Voi luoja miten saitkin sanottua tuon noin pahasti... Vieraantunut todellisuudesta jos kerma on kermaa eikä ole ajatellut sen syvällisemmin niiden nimityksiä.

Ja kyllä, osui ja upposi :D Mulle kerma on vaan kermaa. Mutta mielestäni olen kyllä ihan kiinni tässä todellisuudessa.
 
Kun ohjeessa neuvotaan käyttämään ruokakermaa, joku kysyy että voiko sen korvata kuohukermalla.
Aika vieraantunut todellisuudesta saa olla jos ei ymmärrä että kerma on ollut ensin ja ruokakerma on vaan sen litkuvastine.
Ei se niin kumma ole, kun näitä korvaavia tuotteita on ollut nyt markkinoilla jo parikymmentä vuotta. Me oikein vanhat, jotka olemme eläneet ennen niiden tuloa markkinoille, vielä muistamme miten päin se meni =)
 
Mä olen yhden ystäväni kanssa usein törmännyt asioihin, joita itse voisin pitää uusavuttomuutena, mutta sitten tajuan, että kyse on vain siitä, ettei kukaan ole hänelle näitä asioita opettanut. Ohjeitahan on maailma täynnä, mutta kun ei hän ymmärrä niitä kaikkia. Juurikin vaikka, mitä tarkoittaa kauraryyni, kun ei sillä nimellä mitään myydä kaupassa. Mitä tarkoittaa hyppysellinen sokeria, mitä vaivaa taikinaa kunnes se on sopivaa, tai lisää sopivasti nestettä, tai vatkaa sokeri ja voi/kerma/ sokeri ja munat vaahdoksi kun jokaisesta tulee kuitenkin ihan erilaista vaahtoa.
 
"Vierailija"
Olen parikymppinen ja jo minun lapsuudessani käytettiin paljon puolivalmisteita. Esim tuota kerma hommaa en todellakaan ois tiennyt ja esim. maksalaatikon valmistuksesta ei ole mitään käsitystä. Kahvin opin keittämään kesätöissä, kun se kuului tehtäviini. Pomo näytti pariin kertaan kuinka sitä keitetään. Pahaa se aina oli varmaan, itse en silloin tykännyt kahvista. Joskus ei aina välähdä miten jonkin voi tehdä. Mutta ei kai se uusavuttomuutta ole.
 
Ken guru
[QUOTE="Vierailija";25314645]Olen parikymppinen ja jo minun lapsuudessani käytettiin paljon puolivalmisteita. Esim tuota kerma hommaa en todellakaan ois tiennyt ja esim. maksalaatikon valmistuksesta ei ole mitään käsitystä. Kahvin opin keittämään kesätöissä, kun se kuului tehtäviini. Pomo näytti pariin kertaan kuinka sitä keitetään. Pahaa se aina oli varmaan, itse en silloin tykännyt kahvista. Joskus ei aina välähdä miten jonkin voi tehdä. Mutta ei kai se uusavuttomuutta ole.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta kyllä se mun mielestä menee juuri siihen uusavuttomuuden piiriin jos ei aikuisena osaa keittää kahvia,-edes kahvinkeittimellä.

Mutta eihän se uusavuttomuus tarkoita samaa kuin tyhmä, ja niitä perustaitoja meistä moni sitten opetteleekin vähän jälkijunassa verrattuna siihen mitä ennenwanhaan osattiin kun omille muutettiin. Silloinhan lapset osallistui kotitöihin paljon enemmässä määrin kuin nykyään, että ihan ymmärrettäväähän se on ettei samalla tavalla osata kuin ennen.
 
Anteeksi, mutta kyllä se mun mielestä menee juuri siihen uusavuttomuuden piiriin jos ei aikuisena osaa keittää kahvia,-edes kahvinkeittimellä.

Mutta eihän se uusavuttomuus tarkoita samaa kuin tyhmä, ja niitä perustaitoja meistä moni sitten opetteleekin vähän jälkijunassa verrattuna siihen mitä ennenwanhaan osattiin kun omille muutettiin. Silloinhan lapset osallistui kotitöihin paljon enemmässä määrin kuin nykyään, että ihan ymmärrettäväähän se on ettei samalla tavalla osata kuin ennen.
Meinasin ruveta nillitäämään tosta kahvinkeittimestä että entäs jos ei perheessä oo kahvinkeitintä ollut. :D Mut en mä viitti :xmas: Mutta toi on siis niin totta, jos lapsi elää perheessä, jossa ei tehdä kotitöitä tai lasta oteta mukaan niihin, niin ei voi odottaa, että lapsi oppii niitä tekemään. Mun isäni esimerkiksi oppi vasta aikuisena käyttämään kahvinkeitintä, mun lapsuudessani, koska sitä ennen kahvi keitettiin pannussa. Mutta tuosta lainaamastasi kirjoituksesta mä ajattelin lähinnä sitä että uusavuttomuutta on se, että kahvinkeiton salat piti näyttää PARIIN kertaan. :D
 
Ken guru
Cecilia Algotsdotter, niinpä, ja harvalla meistä todella on sellaista määrää tieto/taitoa kuin männävuosien nuorilla on ollut.

Jos itse nyt olen osannut keittää kahvia, tai parsia jopa sukankin :xmas:, niin olen itsekin opetellut lukuisia asioita vasta 18-vuotiaana kun omilleni muutin. Osan oikein kantapään kautta.

Se on sitten vaan onnenkauppaa kenelle niitä elämän perusasioita lapsena opetetaan, eikä ole mun mielestä mitenkään lapsen tai nuoren "vika" jos osaa tehdä ruokaa, vaihtaa lamppua, siivota yms. ellei siihen ole tarjottu mahdollisuutta opetella, tai edes nähdä kuinka ne tehdään.

Itse ajattelenkin nimenomaan sen palvelukseksi lapsille että otan heitä mahd. paljon tekemisiin mukaan, eikä se että heidän ei "tarvitse" tehdä mitään, vaan leivät tulevat eteen valmiiksi voideltuina ja perunat kuorittuina.
 

Yhteistyössä