Uusavuttominta mitä olet kuullut?

"vieras"
En nyt tiedä uusavuttomasta mutta kuitenkin.. Äitini ei ole vieläkään oppinut käyttämään digiboksia, vielä kotona asuessani sain opettaa sitä viikottain ja nyt jos isä ei ole kotona opettamassa tulee puhelu äidiltäni..
Tekniikan osaaminen ei näytä muutenkaan olevan perheessämme vahvuuksia, isäni oppi noin vuosi sitten käyttämään jotenkuten tietokonetta ja äitini ei osaa sitä edes käynnistää harjoittelusta huolimatta..
Itsekkin kyselen pleikkarin käytössä neuvoa avokiltani ;D
 
Tapailin kerran yhtä nuorta (24v) miestä joka oli kyllä uusavuttomin ikinä tapaamani ihminen (tämän vuoksi en kauaa häntä jaksanutkaan katsella, vaikka muuten oli ihan mukava..)
Hän ei ollut ikinä vaihtanut lamppua, ei tiennyt miten se tehdään.
Hän ei osannut paistaa jauhelihaa, ei tiennyt milloin se on kypsää ja joka kerta poltti sen mustaksi varmuuden vuoksi.
Hän ei osannut tehdä taskuparkkia ja muutenkin pelkäsi ajaa Helsingin keskustassa, vaikka asui siellä ja omisti auton. Minä tein kerran parkin hänen puolestaan.
Ei osannut käyttää pyykkikonetta, vaikka oli asunut yksin monta vuotta, vei pyykit äidilleen pestäviksi isoissa pusseissa..
 
saew
[QUOTE="huu";25314288]Pakasteet kestää noin vuorokauden hyvänä jos ei avaa pakastimen ovea. Oot kyllä uusavuton jos et tätäkään tiedä.[/QUOTE]

Miksi sä mua uusavuttomaks haukut? toinenhan tuolla väitti mulle, että 2tunnissa meni pakasteet pilalle..
 
"Liisa"
Kaverini: "miksi sä meet kävellen kauppaan?"
Minä: "koska kaupaan on 200 metriä matkaa"
Kaverini: "joo, mutta teillähän on auto" :O

VOI LUOJA!! autolla kauppaan.. hän kuulemma meni aina exänsä kanssa autolla kauppaan. Ja siis todellakin heillä oli kauppa (tyyliin) lähempänä kuin auto..

JA heillä rahat menee aina ensin röökiin! Ei osata maksaa puhelinlaskuja tai muita laskuja.
LApsi syö pelkkiä valmisruokia.
 
"anais"
QUOTE=Daddadaa;25314004]Mun lapsi kysyi tänäänkin, että katkasetko äiti nämä hupparin hupun narut niin, että ne on samanpituiset. Ei kuulkaas enää naurata.[/QUOTE]
.
tää on hyvä!!!!!!!!!!!!!!!!
 
25 vuotias nainen ei osannut kuoria appelsiinia.

Kieltämättä vähän loksahti montto auki.... :D
Juotti lapselleen appelsiinimehua purkista ja ääneen harmitteli että kun ei osaa kuoria niitä hedelmiä, niin saapi lapsi ainakin tästä mehusta vitamiineja.....
Hain appelsiinin kulhosta (oltiin molemmat kyläilemässä yhteisen ystävämme luona) ja opetin kuorimaan, oli vilpittömän kiitollinen sekä äiti että lapsi :D
 
[QUOTE="...";25314193]Tositarinoita, jotka on poimittu Pirkka-lehden kysymyspalstalta:

- Yksi juttu, jota en ole koskaan ymmärtänyt, ovat liharuoat. Kaupoissa ja mainoksissa liha on punaista, mutta lautasella ruskeaa.

Ratkaisu: Naudan, sian ja lampaan lihan väri muuttuu kypsennettäessä. Raaka liha on punaista, kypsä ruskeaa. Broilerin ja vaalean kalan liha muuttuu vaaleanläpikuultavasta luonnonvalkoiseksi.

- Hyvä, että lehdessä oli yksityiskohtaisesti selitetty liivatteen käyttö. Olen aikaisemminkin yrittänyt tehdä hyytelöitä, mutta ne eivät koskaan hyytyneet. Nyt tiedän, että liivatteiden liotuksen jälkeen ruokaan lisätään liivatteet eikä sitä liotusvettä.

- Monissa resepteissä neuvotaan ruskistamaan voi pähkinänruskeaksi. Mutta minulla voi aina ennättää sulaa pannulle.

Ratkaisu: Sulaminen kuuluu asiaan. Voin ruskistaminen on juuri sitä, että voi paistinpannulla tai kasarissa sulatetaan ja annetaan kuumentua, kunnes väri on pähkinänruskea.

- Pitäisi taas ostaa uusia pannulappuja. Nämä on taas ihan liasta kankeita.

Ratkaisu: Pannulappuja voidaan pestä. Tehdasvalmisteisissa, tikkikankaasta valmistetuissa pannukintaissa ja -lapuissa on usein mukana pesuohjekin. Itsevirkatut tai -neulotut pannulaput voi pestä käsin haaleassa vedessä (pesupulverin kanssa).

- Minäkin kokkaisin mielelläni, mutta kun en oikein tajua reseptejä. Kun ohjeessa sanotaan, että voidellaan vuoka, niin kummalta puolelta se oikein voidellaan?

Ratkaisu: Vuoka voidellaan sisäpuolelta. Rasvalla voiteleminen estää sen, ettei ruoka tartu liiaksi vuokaan kiinni. (!)

- Ystävätär antoi omasta mielestään helppotekoisen kaurakeksien ohjeen Leipominen tyssäsi heti siihen, etten löytänyt kaupasta ohjeessa vaadittavia kauraryynejä.

Ratkaisu: Kauraryyni on kansanomainen sanonta kaurahiutaleista. Etsi seuraavan kerran pakettia, jossa lukee kaurahiutaleita tai kaurasuurimoita.

- Monissa leivontaohjeissa neuvotaan, että kohoamista voi nopeuttaa laittamalla taikinan nousemaan lämpimään veteen. Se on vain niin kovin hankalaa.

Ratkaisu: Lämpimään veteen asetetaan koko taikinakulho, jossa taikina on tehty. Taikinaa ei kaadeta veteen ilman astiaa.

- Annoimme sukulaiselle lahjaksi kahvinkeittimen ja kysyimme myöhemmin, onko se toiminut hyvin. - En osaa vielä sanoa, minulla on niin harvoin käyttöä kymmenelle kupilliselle.

Ratkaisu: Keittimellä ei tarvitse valmistaa enimmäismäärää kahvia. Pienempikin kuppimäärä onnistuu hyvin.

- Suomessa on paljon meitä sipuliallergikkoja. Miksi lähes kaikissa ruokaohjeissa on silti sipulia?

Ratkaisu: Sipulin voi jättää pois, tai korvata sen jollain muulla mausteella. Sipuli ei vaikuta ruoan rakenteeseen, ellei kyseessä ole erityinen sipuliruoka kuten sipulikeitto tai täytetyt sipulit.

- Onkohan tässä lusikkaleipien reseptissä joku vika, kun taikinan määrä tuntuu niin suurelta? Minulla on ihan normaali määrä lusikoita, mutta taikinaa ei ole mennyt kuin kolmannes ja kaikki lusikat on jo käytetty.

Ratkaisu: Lusikka on vain muotti. Pikkuleipätaikina painetaan lusikan pesään ja kaapaistaan sitten pois lusikasta pellille. Yksi lusikka riittää.[/QUOTE]:LOL:
 
"eee"
Maaseudulla 99% osaa sytyttää tulipesän.
Riippuu varmaan ihan maaseudun määritelmästä. Itse olen asunut pienen ikäni maaseudulla (alle 5000 asukkaan kunta) enkä osaa sytyttää tulipesää, ei varmasti myöskään iso osa kavereistani. En tiedä missä asennossa se takan juttu kuuluisi olla, ettei tule savut sisään.

En osaa myöskään esim. käynnistää ruohonleikkuria tai tyhjentää kompostia tai ulkohuussia. Enkä ole koskaan koskenut lehmään, kanaan, sikaan tai muuhun maatilan eläimeen.

Eivät kaikki maalla asuvat asu missään maatilalla tai mummonmökissä........
 
Daddadaa
Teinillä ei ollut puhtaita housuja, ja tarvitsi niitä about 5 tunnin päästä. Sanoin että no mä pesen ja laitan kuivausrumpuun, niin ehdit saamaan päälles juhliin puhtaat housut.
Tyttö ihmetteli, että kuivaaks toi kuivausrumpu vaatteet :O Olin todella ällistynyt. Olen kuivannut vain liinavaatteita sillä, mutta luulis 12-vuotiaan tajuavan, että kyllä se kuivaa vaatteetkin.
 
Puusauna rules!
Meilla on sahkolammitys, mutta onneksi on puukiuas. Sahkokatkon aikana lammitimme saunanpesaa ja hiilloksessa kypsensimme pienia perunoita ja makkaraa. SAunassa myos puilla lammitettava pata, jolla pystyy lammittamaan talousvedet. Pakasteet eivat onneksi sulaneet, koska sahkot olivat poissa vain yhden paivan. Tassa ollaan jo vahan aikaa mietitty mahdollista pienoisremonttia takan hankkimiseksi....
 
suhteellista tosiaan
Ja kaikki on suhteellista. Aika avutonta ettei ihmiset käy itse lihaa metsästä syksyisin metsästämällä vaan kaikki hankitaan kaupasta. Kalatkin hankitaan kaupasta vaikka suomi on tuhansien järvien maa ja verkkokalastus tosi helppoa. Toinen kauhistelee eineksiä ja toinen sitä kun KAIKKI hankitaan kaupasta. Ollaan erilaisia, eiks niin? :)
 
Suzyanne
[QUOTE="Vieras";25313019]En tiennytkään että glögiä voi lämmittää mikrossa, aina olen nähnyt kattilassa hellalla lämmitettävän.[/QUOTE]

Tuolla kahvihuoneessa ei ollut hellaa. Mutta kyllä glögiä voi lämmittää mikrossa siinä missä muitakin nesteitä.
 
ok
[QUOTE="Vieras";25313239]Tämäkin on uusavutonta. Ei se vauva kuole päivässä eikä edes viikossa vaikka se perse olis vähän sontanen, aina sä voit vaikka sormellas pyyhiä ja hinkata isommat kurat mattoon tai muualle, käyttää ropisteltuja vaippoja uudestaan.
Onnettomuus- ja kriisitilanteessa ei ole tärkeintä, että olis mukava vaan se ettei kukaan kuole![/QUOTE]

No voi helevetti. Kai nyt jokainen ratkaisee tavallaan sen vaipattomuus-vedettömyysongelman kun se vastaan tulee, vaikka sitten istuu viikon sonnassa, mutta kai sitä nyt valittaa saa. Ei, sä varmaan olisit tyyni ja rauhallinen, pyyhkisit vauvan pyllyä verhoihin ja laskeskelisit, että mikäs tässä, verhoa riittää vielä kolmeksi viikoksi ja ainahan voi samaan kohtaan pyyhkiä kolmekin kertaa.
 
"LoLLo"
Teinillä ei ollut puhtaita housuja, ja tarvitsi niitä about 5 tunnin päästä. Sanoin että no mä pesen ja laitan kuivausrumpuun, niin ehdit saamaan päälles juhliin puhtaat housut.
Tyttö ihmetteli, että kuivaaks toi kuivausrumpu vaatteet :O Olin todella ällistynyt. Olen kuivannut vain liinavaatteita sillä, mutta luulis 12-vuotiaan tajuavan, että kyllä se kuivaa vaatteetkin.
Tosi järkevää pestä pelkästään yhdet housut -_-
 
avuttomuutta tai ei
Uusavuttomia täällä palstalla tuntuu ainakin olevan paljon. Kaikkeen kysytään vastaus täältä ja sitten vielä tehdään sen mukaan.
Myös esimerkiksi valmiiksi viipaloidut juustot tai juustoraaste, valmiiksi paloitellut vihannekset, valmis puuro ym mitä myydään kaupassa on tehty uusavuttomille.
Uusavuttomuutta tai ei mutta en osta enään yhtään juustokönttiä meille kun saarnoista ja kehoituksista huolimatta lapset jättää juustopussin auki :(
Joskus meillä oli juustokupu mutta se oli joko
A aina rasvainen,jolloin kupu saattoi tippuakin B kupu "unohtui" pöydälle :(
joten pakastepussi oli ainut järkevä ratkaisu vaan ei sekään toimi.
Siksi maksan siitä ilosta kun hankin sen vähän juustoa että otan valmiit siivut
(jotka muuten niin isoja että nekin puolitan kotona veitsellä, ainakin nämä lidlin valmiit juustosiivut)
Toinen joka minua raivostuttaa kun ostan litran jugurttia niin tenavat ei purista niitä loppuun vaan avataan uusi putelli, sitten nämä joihin vielä jää mutta ei puristeta kerkeää kuivahtaa jo pahaksi :(
Joten meille vain pikku purkkeja jugurttia ja suklaavanukkaat tekasenkin itse noihin tupperin pikku kippoihin :D
 
Daddadaa
[QUOTE="LoLLo";25315535]Tosi järkevää pestä pelkästään yhdet housut -_-[/QUOTE]

Täh! Mä pesin kaikki sen väriset vaatteet, mitä ne housutkin oli. Ja kaikki ne housut oli pyykissä ja samanvärisiä, eli mustia. Kone oli täys pyykkiä.
 
ok
Toinen joka minua raivostuttaa kun ostan litran jugurttia niin tenavat ei purista niitä loppuun vaan avataan uusi putelli, sitten nämä joihin vielä jää mutta ei puristeta kerkeää kuivahtaa jo pahaksi :(
Joten meille vain pikku purkkeja jugurttia ja suklaavanukkaat tekasenkin itse noihin tupperin pikku kippoihin :D
kannattaa leikata siitä litran pahvipurkista pohja pois 10 cm korkeudelta, saa syödä suoraan siitä pienemmästä kupista sitten ne jämät, ei tuu edes tiskiä ;)
 
ok
Mun kaveri oli lähdössä imuriostoksille kun edellinen oli rikki. Kummastus oli sillä melkoinen kun "vian" sai korjattua ihan vaan sillä että siihen vanhaan imuriin vahtoi uuden pölypussin.
Onkohan sun kaveri mun serkku. Sama tyyppi ei vie pulloja kauppaan, vaan käskee äitinsä viedä. Ei kuulemma viitsi. Muitakin esimerkkejä olisi satamäärin, mutta en ehkä viitsi kertoilla..
 
"heh"
[QUOTE="vieras";25314963]En nyt tiedä uusavuttomasta mutta kuitenkin.. Äitini ei ole vieläkään oppinut käyttämään digiboksia, vielä kotona asuessani sain opettaa sitä viikottain [/QUOTE]

:D Oma äitini ei osannut käyttää pankin laskunmaksu automaattia ja ei edes halunnut ensin sitä opetella :(
Minun muutto reilun 200km päähän oli tiedossa 6kk aikaisemmin ja melkein viikottain opetin laskuautomaatin käyttöä äidille,
en opettele kyllä sinä tulet minun laskuni maksamaan,ei siinä kauan mene kun halua jo takaisin tänne kotiseudulle asumaan jne.
Koetin vaikka miten opettaa,vaan kun asenne ettei minun tarvitse :(
Lopulta kun muutin ja en todellakaan täältä lähtenytäitin laskuja maksamaan niin äiti joutui opettelemaan tuon palvelun itse.
3kk ne pankissa sitä oli opettaneet ja lopulta joku sai äitini oppimaankin :D
Tosin tähän 3kk mahtui pari kertaa kun eräs virkailija oli koettanut äitiä opettaa laskunmaksuautomaattia ja oli todennut kesken toimenpiteen että anna tänne se nippu minä napsuttelen ne menemään :D
 

Yhteistyössä