Uusavuttominta mitä olet kuullut?

pyykkiä
Tunsin kauan sitten yhden ihmisen, joka valitteli kun pyykkikoneesta alkoi tulla vettä ulos aina kun hän yritti pestä pyykkiä. Ihmettelin hiukan, mutta syy selvisi kun kaveri seuraavan kerran laittoi konetta päälle ollessani paikalla. Hän latoi pyykit koneeseen, pesuaineet lokeroon, hanan auki, ohjelman päälle ja virrat päälle. Sitten hän alkoi sulkea luukkua, ja ohjelma lähti käyntiin ennen kuin luukku oli kunnolla kiinni. Ei ollut tullut hänelle mieleen laittaa luukkua ensin kiinni ja sitten vasta virrat päälle, vaan tällä samalla tekniikalla oli pessyt pyykkinsä kerta toisensa jälkeen.
 
"Jepjep"
Alkuperäinen kirjoittaja pyykkiä;25325877:
Tunsin kauan sitten yhden ihmisen, joka valitteli kun pyykkikoneesta alkoi tulla vettä ulos aina kun hän yritti pestä pyykkiä. Ihmettelin hiukan, mutta syy selvisi kun kaveri seuraavan kerran laittoi konetta päälle ollessani paikalla. Hän latoi pyykit koneeseen, pesuaineet lokeroon, hanan auki, ohjelman päälle ja virrat päälle. Sitten hän alkoi sulkea luukkua, ja ohjelma lähti käyntiin ennen kuin luukku oli kunnolla kiinni. Ei ollut tullut hänelle mieleen laittaa luukkua ensin kiinni ja sitten vasta virrat päälle, vaan tällä samalla tekniikalla oli pessyt pyykkinsä kerta toisensa jälkeen.
Mulla oli tuttu, joka totesi, että pyykkikone oli rikki kun vaatteet oli märkiä ja kylmiä kun kone lopetti pesun...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pyykkiä;25325877:
Tunsin kauan sitten yhden ihmisen, joka valitteli kun pyykkikoneesta alkoi tulla vettä ulos aina kun hän yritti pestä pyykkiä. Ihmettelin hiukan, mutta syy selvisi kun kaveri seuraavan kerran laittoi konetta päälle ollessani paikalla. Hän latoi pyykit koneeseen, pesuaineet lokeroon, hanan auki, ohjelman päälle ja virrat päälle. Sitten hän alkoi sulkea luukkua, ja ohjelma lähti käyntiin ennen kuin luukku oli kunnolla kiinni. Ei ollut tullut hänelle mieleen laittaa luukkua ensin kiinni ja sitten vasta virrat päälle, vaan tällä samalla tekniikalla oli pessyt pyykkinsä kerta toisensa jälkeen.
Musta tuntuu kyllä ettei pesukonekaan ole ihan ok jos se lähtee käyntiin kun luukku on auki. :O Mulla on muutama pesukone ollut, ja kyllä ne kaikki vaatii sen, että luukku on kiinni ennen kuin sen edes saa käyntiin.
 
  • Tykkää
Reactions: säpäle
"Lokkii"
[QUOTE="Jepjep";25327541]Mulla oli tuttu, joka totesi, että pyykkikone oli rikki kun vaatteet oli märkiä ja kylmiä kun kone lopetti pesun...[/QUOTE]

Ja miulla tuttu,joka ihmetteli että kun vasta vaihtoi koneen ja uudessakin koneessa on sama vika, keskellä oelvat vaatteet ei kastu pesussa. Sitä konetta ei kannata ahtaa niiin täyteen kuin vaan saa niin mahtuu vaatteet kastumaan ja peseytymään.
 
"shihtzu"
Alkuperäinen kirjoittaja jösses;25312677:
19-vuotias nuori nainen ei osannut laittaa uunia päälle.
Mulle kävi vasta näin porukoilla kesällä, kun piti laittaa siellä uuni päälle siis tiesin kyllä miten uuni laitetaan päälle, mutta se ei toiminut ja sitä sitten siskoni, joka asuu siellä, pähkäiltiin, kunnes joku tajusi, että siinä on jokin ihme lukitus päällä, jota ei ole mun omassa uunissa, niin en minä sellaista osanut hoksata ja siskollani sillä hetkellä löi vaan muuten tyhjää, eikä tajunnut mistä kiikasti :)
 
Oli kotitaloutta, mutta meidän koulussa se keskittyi ainoastaan ruuan laittoon. Sielläkään ei kuitenkaan ikinä kahvia tai kananmunia keitetty. Kahvia muistaakseni sai tunnin päätteeksi keittää ne jotka sitä halusivat juoda, ja itse aloin juomaan sitä vasta 18-vuotiaana. Mitään pyykinpesukoneita ei mainittu sanallakaan.
Meil vuosi kotsaa oli pakollista ja sen jälkeen valinnaista. Sen pakollisen aikana tehtiin yhtä sun toista ruoanlaiton lisäksi. Tuli opittua pyykkihuolto, siivous jne...En mäkään kotona saanu pyykkäriä käyttää mut haju kuitenkin oli asiasta.
 
Tätä mä nimenomaan luonnehdin avuttomuudeksi. Jos tehdään takkaan tuli ja savut tulevat sisään, "se takan juttu" eli pelti pannaan siihen toiseen asentoon. Ruohonleikkurin oppii käynnistämään, kun pyytää, että joku neuvoo. Kompostin tyhjäämiseen tarvitsee talikon, ja jos ei keksi, mitä sillä mahdetaan tehdä, niin se on mielikuvituksen puutetta. Se kun toimii manuaalisesti eikä sitä tarvitse ensin ohjelmoida.

Nuo kaikki hommat ovat semmoisia, että niistä selviää, kun PÄÄTTÄÄ selvitä. Tumput suorana ihmetteleminen ei opeta ketään.
Näin. Monia juttuja osaa kun yrittää eikä vaan ihmettele. Ei oo yhtä oikeaa tapaa tyhjätä huussi tai komposti. En miekään oo koskaan huussia tyhjänny mut sen tekisin jos tarvis. Tavalla tai kolmannella. Se on sitä uusavuttomuutta ettei osata edes yrittää ja ajatella miten ehkä joku juttu vois mennä.Ootetaan aina että muut pelastavat pulasta.
 
Jäi mietityttämään
Jos pakasteet ovat sulaneet sen 2,5vrk, tai vaikka vähemmänkin aikaa, niin uskaltaisitko silti (hyvin kouluttautuneena) syödä niitä? Naminami, kohmeista jauhelihaa, puolikas peura ja vaikka puolivalmiita pakasteranskalaisia. Kynttilänliekilläkö kypsentäisit vai raakana söisit? Kaasugrilli löytyy ulkovarastosta, menenkö sinne taskulampun valossa kokkaamaan? Lapset voivat tehdä vaikka lumienkeleitä sillä välin. Toivottavasti kaasu ei lopu kesken...
 

Yhteistyössä