Uusavuttominta mitä olet kuullut?

yksi avuton
Vuonna miekka ja kirves :D
Meillä oli peruskoulun 7 luokalla kotitalous "pakollinen" kaikille ja sen vuoden jälkkeen se oli valinnainen eli sai ottaa valinnaisaineena jos halusi.
Eikö nykyään ole kotitaloutta koulussa vai onko se tehty kokonaan valinnaiseksi ilman sitä yhtä "pakollista" vuotta?
Oli kotitaloutta, mutta meidän koulussa se keskittyi ainoastaan ruuan laittoon. Sielläkään ei kuitenkaan ikinä kahvia tai kananmunia keitetty. Kahvia muistaakseni sai tunnin päätteeksi keittää ne jotka sitä halusivat juoda, ja itse aloin juomaan sitä vasta 18-vuotiaana. Mitään pyykinpesukoneita ei mainittu sanallakaan.
 
"sasa"
Mun kaveri ei osaa tehdä mitään ruokia. Lämmittää mikrossa jatkuvasti valmis lihapullia ja tekee mummonmuussia.
Lapsi ei saa ikinä kunnon kotiruokaa.
Einespitsoja, ranskalaisia ja kalapuikkoja. Ja joskus niitä lihapullia.
Lapsi oli niin haltioissaan kun oli meillä hoidossa. Tein itse kaikki ruoat.
Sanoin sen äidille, että opettelis ihan perusruoat, mutta ei... ite se tilaa joka ilta melkein kebabia tai pitsaa. Ja tosiaan rahaa sillä ei ole.. puhelinlaskutkin maksamatta..
 
Ken guru
No mulle tulee kyl mieleen, että läheisistä kaupoistakin voi olla sähköt pois. Justiinsa oli lehdessä vaikka kuinka paljon juttua, kuinka kaupat oli kiinni sähkökatkojen vuoksi vähän siellä sun täällä. Itse en ainakaan kotona osaisi pitää suurta varastoa puhdistuspyyhkeitä kun sellaisia en ole koskaan arjessa käyttänyt lasten kanssa, en pienten, enkä varsinkaan nyt isojenkaan kun ikää on jo 5+.
Voi tietysti olla niinkin. Itse vaan yrittäisin ainakin hankkia niitä, vaikka sitten ksyisin naapurista tms. jos sinne kauppaan ei todellakaan pääse, tiet on poikki, autoa ei ole naapurillakaan, eikä kenelläkään ajokorttia, myös kaupoista sähköt poikki eivätkä ole auki niin että edes normaalia tarvaraa saisi ostettua...

Itse opetan lapsille, että jos et jossain onnistu, niin yritä uudestaan. Jos et vieläkään onnistu, niin yritä uudestaan.....

Uskon että if there's a will, there's a way. Liian usein heitetään kädet sivuille ja laitetaan suu ympyräksi, vaikka pahemmistakin tilanteista on selvitty.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25312593]Uusavuttominta (vaiko tyhmintä?) on se, että kuvitellaan esim. pyykinpesukoneen olevan niin vaikea kone, että sen käytön opetteluun tarvitaan vähintään kuuden vuoden peruskoulutus ja 12 vuoden ikä (jos lapsi on nuorempi niin konetta ei opeteta käyttämään). [/QUOTE]

Näinpä. Meidän viikon päästä 1 v osaa painaa oikeasta napista pyykinpesukoneen päälle (ja suuttuu jos hänen ei anneta sitä tehdä) ja auttaa äitiä pyykkien koneesta pois ottamissa :D Asenteesta kaikki on kiinni.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";25313090]Voihan niitä pari kertaa käyttää, mutta jos vaihtaa kakkavaippaa tunnin välein, niin kyllä sitä lämmintä vettä tarvitaan hyvin nopeasti. Meiltä tosinei edes löytyisi mitään pesulappuaj valmiina ja kertakäyttövaipatkin loppuisi alta päivässä.[/QUOTE]

Tämäkin on uusavutonta. Ei se vauva kuole päivässä eikä edes viikossa vaikka se perse olis vähän sontanen, aina sä voit vaikka sormellas pyyhiä ja hinkata isommat kurat mattoon tai muualle, käyttää ropisteltuja vaippoja uudestaan.
Onnettomuus- ja kriisitilanteessa ei ole tärkeintä, että olis mukava vaan se ettei kukaan kuole!
 
Suzyanne
[QUOTE="vieras";25312530]eräs tuttuni keitti vedenkin pohjaan, se oli minusta jo todella avutonta....

mutta eniten ihmettelen näitä jotka eivät osaa ihan perusruokia tehdä, kuten puuroa, keittää makaronia tmv. tai ei edes kahvia...

meillä onneksi on kotona jo pojatkin saaneet tehdä ruokaa joten veljeni todellakin ovat parempia kokkeja kuin monet naiset.[/QUOTE]

Kahvinkeitosta tuli mieleen, että juuri viime viikolla töissä joku lääkäri tuli kysymään minulta kahvihuoneessa että miten tuota kahvia keitetään...
 
"essi"
Se on helvetin hienoa irvailla muutaman tunnin sähkökatkoissa, ihan kun suuriosa ihmisistä sellaisesta menis paniikkiin.
Sukulaisilla on nyt ollut 2,5vrk sähköt pois. Ei lämpöä, ei vettä. Puhelinyhteydet toimii silloin tällöin.
Jouluruuat meni piloille, pakkaskamat suli, kotona ei voi olla. Bensa-asemilta ei välttämättä saa bensaa, eikä automaateilta rahaa.
Lähikaupatkin suljettu.
Että ei ihan taida olla kyse siitä, ettei pariin tuntiin saisi pitsaa.
 
saew
[QUOTE="essi";25313244]Se on helvetin hienoa irvailla muutaman tunnin sähkökatkoissa, ihan kun suuriosa ihmisistä sellaisesta menis paniikkiin.
Sukulaisilla on nyt ollut 2,5vrk sähköt pois. Ei lämpöä, ei vettä. Puhelinyhteydet toimii silloin tällöin.
Jouluruuat meni piloille, pakkaskamat suli, kotona ei voi olla. Bensa-asemilta ei välttämättä saa bensaa, eikä automaateilta rahaa.
Lähikaupatkin suljettu.
Että ei ihan taida olla kyse siitä, ettei pariin tuntiin saisi pitsaa.[/QUOTE]

Ei ne pakasteet kyllä niin nopeesti sula, jos pakeste pidetään kiinni!
 
Voi tietysti olla niinkin. Itse vaan yrittäisin ainakin hankkia niitä, vaikka sitten ksyisin naapurista tms. jos sinne kauppaan ei todellakaan pääse, tiet on poikki, autoa ei ole naapurillakaan, eikä kenelläkään ajokorttia, myös kaupoista sähköt poikki eivätkä ole auki niin että edes normaalia tarvaraa saisi ostettua...

Itse opetan lapsille, että jos et jossain onnistu, niin yritä uudestaan. Jos et vieläkään onnistu, niin yritä uudestaan.....

Uskon että if there's a will, there's a way. Liian usein heitetään kädet sivuille ja laitetaan suu ympyräksi, vaikka pahemmistakin tilanteista on selvitty.
Totta, olen ihan samaa mieltä. :) Tällä palstalla on nyt vaan törmännyt siihen, että herkästi tarjotaan omasta mielestä helppoa ratkaisua esim. sähkökatkoon, eikä tajuta, että kun omasta kodista on sähköt pois, niin on mahdollista, että ne on sitten poikki naapurista, naapurin naapurista ja vaikka koko kunnastakin. :p sehän on tavallaan myös aika uusavuton ratkaisu, että meet vaan kauppaan, eikä tajuta, että kaupatkaan ei toimi ilman sähköä. Mun kaverit oli just aika hädässä ilman sähköä ja tiet poikki kaatuneiden puiden takia.. ilman sähköä vielä kotona pärjää, mut kun ei vesi tule eikä mene, niin se ei pitkän aikaa ole kovin herkkua. Kun ei sitä ruokaakaan saa kovin pitkään tehtyä ilman minkäänlaista nestettä ja lähikaupat suljettuna niin ei sitäkään vähää saa. No, onneksi tämä tilanne ei kestänyt kauan, mutta vaikka on ihan neuvokkaista ja sopeutuvaisista ihmisistä kyse, niin totta on että nykyaikana elämä on hankalaa ilman minkäänlaista sähköä.Mä ainakin olisin kerrostaloasunnossa ihan pulassa ilman sähköä,koska ei täällä saa kämppää lämpimäksi, ruokaa tehtyä tai vettä sisään jollei alueella toimi sähköt. Mutta tokihan sitä pääsee kylään, jos vaan saa soitettua jonkun kulkuvälineen hakemaan. Mut joo, se siitä. Ymmärsin pointtisi. :)

Uusavuttominta mitä tiedän, oli kun kaverini isoveli muutti omaan asuntoon. Ko. miehen isä kyllästyi siihen, kun poika aina vaan raahasi pyykkejään äidille pestäväksi, ja osti pojalle pesukoneen, vei sen perille ja asensi paikalleen. Seuraavana päivänä poika soitti ja kysyi, että mihin sitä vettä sinne pesukoneeseen kaadetaan. :O
 
  • Tykkää
Reactions: InCase
"essi"
[QUOTE="Vieras";25313239]Tämäkin on uusavutonta. Ei se vauva kuole päivässä eikä edes viikossa vaikka se perse olis vähän sontanen, aina sä voit vaikka sormellas pyyhiä ja hinkata isommat kurat mattoon tai muualle, käyttää ropisteltuja vaippoja uudestaan.
Onnettomuus- ja kriisitilanteessa ei ole tärkeintä, että olis mukava vaan se ettei kukaan kuole![/QUOTE]

Mutta kun kyse ei taida ollakaan pelkästään siitä kakkapyllystä, jos vettä ei tule.
Viikon aikana sitä sähköä ja vettä tarttis paljon muuhunkin, kun peränpyyhintään.
Että vaikka sen mattoon pyyhkis, niin se ei paljon auta.

ja Ken guru, olen periaatteessa samaa mieltä, että usein asioihin läytyy ratkaisu, mutta esim mieheni on kasvatetu sellaiseksi, ettei ikinä saa luovuttaa yritystä, ja hänpä sitten polttikin ittensä loppuun, eikä silloinkaan tajunnut lopettaa :(
 
*
Kahvinkeitosta tuli mieleen, että juuri viime viikolla töissä joku lääkäri tuli kysymään minulta kahvihuoneessa että miten tuota kahvia keitetään...
Kahvinkeitto on yllättävän vaikeaa monelle vähän vanhemmalle miehelle... meilläkin töissä eräs huippukoulutettu ja lähellä eläkeikää oleva mies tuli multa vaivihkaa kysymään, että miten hän osaisi keittää kahvit vieraille...?! Ja hänelle piti siis kädestä pitäen näyttää minne laittaa vettä ja sitten suodatinpussi tähän ja tällä mitalla mitataan kahvijauhe... :D
 
Ken guru
no tuota
[QUOTE="vieras";25312946]
Työttömien ja kotiäitien lapset ovat päiväkodissa- Todella uusavutonta

Paras uusavuton oli se joka tänne kirjoitti että ei VIITTIS pukea vauvaa 100m matkalle 2x kun pitäis eskarinen hakea tuon matkan päästä eskarista


[/QUOTE]

Noihin kahteen kommentoin, että joskus voi olla perheen voimavarat finaalissa vaikka toinen vanhemmista saisikin olla kotona. Esim jos lapsella joku neurologinen erityispiirre, hän voi olla todellinen haaste vanhemmilleen. Suon ihan ilomielin sille äidille tai isälle muutaman tunnin lepohetken, tai rauhaa muiden lasten kanssa, että tällä yhdelläkin on hauskempaa iltapäivällä päästessään kotiin. Aineki meillä on kaikki paremmin lasten tottelua ja parisuhdetta myöten, kun adhd-poika pääsi päiväkotiin

Ja on se niinkin, että toi VIITSIMINEN ei ole uusavuttomuutta, kyllähän se tiesi että vauva pitää pukea. Ei itsekään VIITSISI tapella koko porukalle vaatteita päälle vain siksi että käy jossain tien toisella puolen ja tulee takas. Jos lapsia useampi, se konkkaronkan pukeminen vie talvisin helposti puoli tuntia (plus se että ekalla on pissahätä kun saa viimisen puettua), niin jos on 5 minuutin käynti minuutin matkan päässä, se tarkoittaa yhteensä tunnin pukemissessiota 7 minuutin matkalle.
 
saew
[QUOTE="essi";25313297]No kyllä muuten suli. Mielenkiintoista, että sulla ois tästä asiasta mukamas parempaa tietoa.
Mun käsityksen mukaan asiaan saattaa myös vaikuttaa, sekä pakkasen koko, että siellä oleva ruokamäärä.[/QUOTE]

No meillä oli 6 tuntia sähköt pois, ja pakasteet oli kyllä ihan jäässä.
Pakastin ei juurikaan sulanut, kun kaappi pidettiin kiinni.
Ja siis näin myös kerrottiin ravintola koulussa, jonka kävin erittäin hyvällä menestyksellä.
 
eevee
No meillä oli 6 tuntia sähköt pois, ja pakasteet oli kyllä ihan jäässä.
Pakastin ei juurikaan sulanut, kun kaappi pidettiin kiinni.
Ja siis näin myös kerrottiin ravintola koulussa, jonka kävin erittäin hyvällä menestyksellä.
Voi luoja mitä vänkäämistä. Tuolla jollain oli sulanut. Piste. Mitä te käytte väittämään että ei ei ei kyllä voinut sulaa jos toinen sanoo että kyllä suli. Ja asiaan vaikuttaa kaappi, millainen se on, kuinka vanha, onko huurretta kuinka paljon, kuinka täynnä on jne.
 
Ken guru
[QUOTE="essi";25313271]Mutta kun kyse ei taida ollakaan pelkästään siitä kakkapyllystä, jos vettä ei tule.
Viikon aikana sitä sähköä ja vettä tarttis paljon muuhunkin, kun peränpyyhintään.
Että vaikka sen mattoon pyyhkis, niin se ei paljon auta.

ja Ken guru, olen periaatteessa samaa mieltä, että usein asioihin läytyy ratkaisu, mutta esim mieheni on kasvatetu sellaiseksi, ettei ikinä saa luovuttaa yritystä, ja hänpä sitten polttikin ittensä loppuun, eikä silloinkaan tajunnut lopettaa :([/QUOTE]

Niin, ja sitten tuo oma "opetukseni" lapsille jatkuikin, että ...jos et vieläkään onnistu, hae apua. Kyllä se oma rajallisuuskin pitää ymmärtää, emmekä kaikki ole experttejä kaikissa asoissa. Mutta luovuttaa ei saa ihan heti ensimmäisen, eikä toisenkaan epäonnistumisen jälkeen. Opetan siis "omilleni", koska liian usein ei edes yritetä.

Itse en kiellä yhtään etteikö pitkä sähkökatko ole todella harmillinen monille, ja erityisen hankalaa juuri pienten lasten vanhemmille, vanhuksille ja kotona sairastaville. Kyllähän moni saa aika akrobaatti olla tuossa tilanteessa.

Oma pointti olikin tuossa, että sen mukavuusalueen ulkopuolelle joutuu väkisinkin astumaan, ja joutuu tyytymään siihen seitsemänneksi parhaaseen vaihtoehtoon, mutta tuo on kuitenkin tilapäistä täällä Suomessa, ja niistä selviää kyllä, parhaiten pienellä kekseliäisyydellä ja sitkeydellä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
pitäiskö varautua pikkasen paremmin sähkökatkoihin hankkimalla agrikaatin tai muun varavoiman lähteen.eikä ruikuttaa.mua ei haittaa sähkökatkot omistan agrin ja polttoainetta tarvittavan määrän.myrskyt on joka vuotisia ja täälä syrjäseudulla on sähköt aina silloin poikki.
 
nojoo
[QUOTE="vieras";25313457]pitäiskö varautua pikkasen paremmin sähkökatkoihin hankkimalla agrikaatin tai muun varavoiman lähteen.eikä ruikuttaa.mua ei haittaa sähkökatkot omistan agrin ja polttoainetta tarvittavan määrän.myrskyt on joka vuotisia ja täälä syrjäseudulla on sähköt aina silloin poikki.[/QUOTE]

Pitäiskö tajuta, että kaikkien olosuhteet ei ole samanlaiset kuin itsellään on? Pääkaupunkiseudun kerrostalojen nurkkiin ei noita aggrekaatteja oikein pysty hankkimaan tai ainakaan varastoimaan niihin tarvittavaa polttoainetta lainmukaisesti...
 
"vieras"
Pitäiskö tajuta, että kaikkien olosuhteet ei ole samanlaiset kuin itsellään on? Pääkaupunkiseudun kerrostalojen nurkkiin ei noita aggrekaatteja oikein pysty hankkimaan tai ainakaan varastoimaan niihin tarvittavaa polttoainetta lainmukaisesti...

monellako pääkaupunki kerrostalo asukkaalla on ollu sähköt poikki monta päivää.saati edes tuntia?.
 
[QUOTE="vieras";25312797]

En tiedä onko se legendaa, mutta olen kuullut opiskelijasta, joka pois kotoa muutettuaan piti talvella uunia päällä ja luukkua auki, että sai lämpöä tupaan kun ei osannut säätää pattereita tai soittaa isännöitsijälle (siltä varalta että patterit eivät toimineet). Oli sitten sähkölasku vähän yllättänyt.[/QUOTE]

Olen kuullut saman tarinan, mutta pääosassa oli mamu.
 

Yhteistyössä