Lapsen vahva astmaepäily, miten diagnosoidaan lääkärissä?

  • Viestiketjun aloittaja gfjghhbj,gvj,
  • Ensimmäinen viesti
gfjghhbj,gvj,
Epäilemme 1,5v lapsellamme vahvasti astmaa:( Yskii vaan kovasti jo toista kk, myös rasityksen alla, keuhkot rohisee. Ja hänellä on toinen perussairaus+allergiaa johon usein kuuluu astma.
Mennään nyt yksityiselle kun en enää jaksa kuunnella pienen yskää, enkä mennä Taas arvauskeskukseen kun eivät osaa edes Ventolinea pyynnöstä huolimatta antaa.

Miten astma diagnosoidaan, kai siihen tarkempiakin menetelmiä on kun keuhkojen kuuntelu? Näin pienellä?
 
meillä..
meille lääkäri sanoi, oireiden puhuvan enemmän tuon ikäisen astmaepäilystä. Harvoin diagnosoidaan noin pienellä nillä allergiat jne astma saattavat kadotakouluun mennessä.
 
a.p.
Kiitos! Lapsen puolesta mietin, kun on tehty viimeaikoina jos jonkinmoista tutkimusta. Ja myöskin meillä ei ole vakuutusta, joten mietin millä kaavalla ja hinnalla lääkärireissu menee..Kyllä onkin yksityiseen mennyt tänä vuonna jo yli 1 000e

(sairaalaan on hoitosuhde, mutta aika liian pitkän ajan päässä)
 
meillä..
Me ollaan myös ravattu lääkärissä 9viikkoa kestäneen nuhan ja yskän takia, lapsi pikkasen yli 2v. Aina määrätään lääkettä ja tutkitaan korvat ja kuunnellaan keuhkot. Turhauttavaa kyllä, miettinyt olen myös että jos yksityisen kautta menisi. Mutta lääkärimme sanoi että harvoin sitä diagnosoidaan nuin pienellä, mutta ainahan voi kysyä :)
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298231:
Me ollaan myös ravattu lääkärissä 9viikkoa kestäneen nuhan ja yskän takia, lapsi pikkasen yli 2v. Aina määrätään lääkettä ja tutkitaan korvat ja kuunnellaan keuhkot. Turhauttavaa kyllä, miettinyt olen myös että jos yksityisen kautta menisi. Mutta lääkärimme sanoi että harvoin sitä diagnosoidaan nuin pienellä, mutta ainahan voi kysyä :)
Kuulostaa siltä että olette sairastaneet rs-viruksen ja nyt teillä on infektioastma.
 
meillä..
se joku: Olen kysynyt näitäkin lääkärissä ja aina sanotaan että ei ole :( Kuumetta lapsellamme ei ole ollut ollenkaan, vain nuha ja yskä. Olihan se tossa viikon pois ja tuli taas :/ Huomenna lääkäriin vaihteeksi.
 
"Lissu"
Noin pienellä se todetaan käytännössä kokeilemalla, pureeko astmalääkitys. Isommalla lapsella, n. 3-4 v ylöspäin voidaan sitten kokeilla rasitusoskillometriaa ja pef-mittauksia. Suosittelen unohtamaan tk:n ja menemään yksityiselle lastenlääkärille.
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298257:
se joku: Olen kysynyt näitäkin lääkärissä ja aina sanotaan että ei ole :( Kuumetta lapsellamme ei ole ollut ollenkaan, vain nuha ja yskä. Olihan se tossa viikon pois ja tuli taas :/ Huomenna lääkäriin vaihteeksi.
No eihän tuo ole normaalia että 9 viikkoa on jatkuvasti kipeenä.
 
meillä..
se joku: Ei ole ei, mutta tuntuu että lääkärille on turha enään kohta mennä kun lapsi vain kipeä joko nuha tai yskä tai molemmat ja lääkäri määrää nenätipppoja nenään ja sitä että mennään esim suihkuun ( höyryhengitys )
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298231:
Me ollaan myös ravattu lääkärissä 9viikkoa kestäneen nuhan ja yskän takia, lapsi pikkasen yli 2v. Aina määrätään lääkettä ja tutkitaan korvat ja kuunnellaan keuhkot. Turhauttavaa kyllä, miettinyt olen myös että jos yksityisen kautta menisi. Mutta lääkärimme sanoi että harvoin sitä diagnosoidaan nuin pienellä, mutta ainahan voi kysyä :)
Milloin lapsi yskii, painottuuko esim. aamuyöhön? Tai rasituksen yhteydessä? Vai milloin tahansa ymäri vuorokauden? Meillä on kuopus yskinyt myös pari-kolme kuukautta mutta en silti usko (eikä lääkärikään usko) olevan astmaa/infektioastmaa, sillä kun vertaa isosiskoonsa jolla on astma niin yskä on ihan erityyppistä. Tällä hetkellä tutkitaan olisiko taustalla mykoplasma, veritestit on otettu ja tuloksia odotellaan...
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298288:
se joku: Ei ole ei, mutta tuntuu että lääkärille on turha enään kohta mennä kun lapsi vain kipeä joko nuha tai yskä tai molemmat ja lääkäri määrää nenätipppoja nenään ja sitä että mennään esim suihkuun ( höyryhengitys )
Jos on varaa, vie yksityiselle allergologialääkärille. Kerro koko tautihistoria ja pyydä jotain vahvempaa lääkettä, spiiraa, kortisoni lääkitystä ja astmalääkkeitä (avaavaa ja hoitavaa ).
 
[QUOTE="Lissu";25298275]Noin pienellä se todetaan käytännössä kokeilemalla, pureeko astmalääkitys. Isommalla lapsella, n. 3-4 v ylöspäin voidaan sitten kokeilla rasitusoskillometriaa ja pef-mittauksia. Suosittelen unohtamaan tk:n ja menemään yksityiselle lastenlääkärille.[/QUOTE]

Meillä aikanaan ( noin 15v sitten :D ) pojalta, silloin 5kk yksityisellä, lääkäri vaan pyysi mua hyppyyttämään hetken ilmaan niin että poika alkaa nauramaan ja pojan alkaessa nauramaan lääkäri totesi olevan selvä infektioastma? en muista millä nimellä kutsui, mutta lääkäri sanoi sen oireiden loppuvan noin viiden vuoden ikäisenä, keuhkoputkien kasvettua tarpeeksi.. lääkitys aloitettiin samantien..
 
[QUOTE="Lissu";25298275]Noin pienellä se todetaan käytännössä kokeilemalla, pureeko astmalääkitys. Isommalla lapsella, n. 3-4 v ylöspäin voidaan sitten kokeilla rasitusoskillometriaa ja pef-mittauksia. Suosittelen unohtamaan tk:n ja menemään yksityiselle lastenlääkärille.[/QUOTE]

Mä taas sanon että riippuu ihan tk:sta. Me oltiin lastenpolilla reilussa 2 viikossa siitä kun tk:ssa otin asian puheeksi. Mutta meillä onkin hyvä tk ja tosi pätevä omalääkäri.

Tollanen pitkittynyt infektiokierre on vaan hankala koska lapsilla voi hyvin olla 10 tavallista flunssaa vuodessa. Sitten kun jokaisesta yskii pari viikkoa niin ei montaa viikkoa räkätautien välillä terveitä päiviä ole. : / Eli edellisestä ei ehdi kunnolla parantua kun seuraavaa jo pukkaa päälle.
 
"Lissu"
Meillä aikanaan ( noin 15v sitten :D ) pojalta, silloin 5kk yksityisellä, lääkäri vaan pyysi mua hyppyyttämään hetken ilmaan niin että poika alkaa nauramaan ja pojan alkaessa nauramaan lääkäri totesi olevan selvä infektioastma? en muista millä nimellä kutsui, mutta lääkäri sanoi sen oireiden loppuvan noin viiden vuoden ikäisenä, keuhkoputkien kasvettua tarpeeksi.. lääkitys aloitettiin samantien..
Ai, aika erikoista? Ehkäpä sitten lapsen keuhkot vinkuivat tms. selvästi. Meillä ei tuolta astmalapselta ekan 4 v aikana ikinä kuulunut vinkumista, mutta oireet puhuivat omaa kieltään ja astmalääkitys puri selvästi. Sittemmin on rasitustesteillä ja pef-mittauksilla diagnosoitu astma. :)
 
liian yksinkertaista?
Paakkuuntumisenestoaine jauhetuotteissa ja teollisessa ruoassa (teollisuuden putkistot menee tukkoon ilman paakkuuntumisenestoainetta, siksi niitä käytetään) aiheuttaa yskää, sillä niissä on syanidia. Esim kaliumferrosyanidi E536. Mulla tulee aina astmakohtaukseen verrattava tila, jos sitä saan. Maldonsuolassa ei ole, käytä sitä.
 
meillä..
lapsi yskii siis kokoajan, yöllä tietenkin uni vaihtelevaa kun yskii öisin ja yskii päivin :/ Nyt olen antanut yöksi lapselle nenäsumutetta jotta saisi paremmin nukutuksi. eilen illalla valitti kurkkukipua mutta meni ohi kun puhalsin kaulaan :D Mutta tuo nuhakin on muuttunut keltasen vihreäksi, ei enään läpinäkyvää ja yskäkin rohisee. Sillä mietinkin että huomenna mennää aamulla lekuriin.
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298327:
lapsi yskii siis kokoajan, yöllä tietenkin uni vaihtelevaa kun yskii öisin ja yskii päivin :/ Nyt olen antanut yöksi lapselle nenäsumutetta jotta saisi paremmin nukutuksi. eilen illalla valitti kurkkukipua mutta meni ohi kun puhalsin kaulaan :D Mutta tuo nuhakin on muuttunut keltasen vihreäksi, ei enään läpinäkyvää ja yskäkin rohisee. Sillä mietinkin että huomenna mennää aamulla lekuriin.
Laita pilkottua sipulia sängyn viereen lautaselle (jos ei jo ole ).
 
"Lissu"
Mä taas sanon että riippuu ihan tk:sta. Me oltiin lastenpolilla reilussa 2 viikossa siitä kun tk:ssa otin asian puheeksi. Mutta meillä onkin hyvä tk ja tosi pätevä omalääkäri.

Tollanen pitkittynyt infektiokierre on vaan hankala koska lapsilla voi hyvin olla 10 tavallista flunssaa vuodessa. Sitten kun jokaisesta yskii pari viikkoa niin ei montaa viikkoa räkätautien välillä terveitä päiviä ole. : / Eli edellisestä ei ehdi kunnolla parantua kun seuraavaa jo pukkaa päälle.
Joo, totta että joissakin tk:ssa on ihan laadukas hoitokin. Meilläkin sen jälkeen, kun sain kinuttua lähetteen lastenpolille. Ap:n tapauksessa vaan ei kuulosta tk:n lääkäri kovin laadukkaalta.

Kyllähän yskä voi pitkittyä monesta syystä, kieltämättä hankalaa kun tosiaan flunssakierre voi aiheuttaa jo itsessään "jatkuvan" yskän. Mutta käytännössä nuo aamuöiset rajut yskänkohtaukset ja pieni jatkuva "tiukka" yskä olivat meillä ne oireet, myöhemmin ilmeni erityisesti rasituksen yhteydessä.
 
tärkeää tietää kaikkien
Paakkuuntumisenestoaine jauhetuotteissa ja teollisessa ruoassa (teollisuuden putkistot menee tukkoon ilman paakkuuntumisenestoainetta, siksi niitä käytetään) aiheuttaa yskää, sillä niissä on syanidia. Esim kaliumferrosyanidi E536. Mulla tulee aina astmakohtaukseen verrattava tila, jos sitä saan. Maldonsuolassa ei ole, käytä sitä.
Oireet tulee hyvin pian, mutta jatkuvana altistuksena syanidille ei pääse lakkaamaan ollenkaan. Tuolla se juttu, mikä kannattaa tulostaa lääkärillekin, jos ensin aina on lääkkeitä määräämässä:

Ep
 
kirjanoppinut elossa
Alkuperäinen kirjoittaja meillä..;25298327:
lapsi yskii siis kokoajan, yöllä tietenkin uni vaihtelevaa kun yskii öisin ja yskii päivin :/ Nyt olen antanut yöksi lapselle nenäsumutetta jotta saisi paremmin nukutuksi. eilen illalla valitti kurkkukipua mutta meni ohi kun puhalsin kaulaan :D Mutta tuo nuhakin on muuttunut keltasen vihreäksi, ei enään läpinäkyvää ja yskäkin rohisee. Sillä mietinkin että huomenna mennää aamulla lekuriin.
Vaikuttais poskiontelotulehdukselta mut lue heti yks kirja, jos et ole vielä lukenut:
The truth about the drug companies - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
"vieras"
Täää menee nyt ehkä hieman ohi aiheen, mutta kun on ajankohtainen ja kaikki eivät tule ajatelleeksi, niin... Jos teillä lapsilla tai aikuisilla tulee yhtäkkiä outoja oireita;aivastelua, tukkoisuutta, päänsärkyä, iho-oireita, hengitysvaikuksia jne jne, pistäkääpä joulukuusi pihalle ja äkkiä!! Se on tosi allergisoiva ja etenkin jos on siitepölyallergiaa, astmaa tms., niin ei hyvää tee oleskella pitkiä aikoja kuusen kanssa samoissa tiloissa. Kuusesta leviää sisätiloihin valtavasti homeitiöitä, pieneliöitä, hartsia ja muuta allergisoivaa.
 

Yhteistyössä