Lapsi sai joulupuukeräyksestä pari lahjaa ja yhdessä oli

• Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En mä kans tajua tuota joululahjojen etukäteen avaamista. Jos lapselle on tulossa pari vaatimatonta pakettia jouluna, niin eikö etenkin silloin olisi kiva säästää mikä tahansa ylimääräinen lahja sinne joululle myös. Ja eikö se ole osa joulun iloa lapselle, että saa vähän jännittää ja odottaa niitä aaton paketteja. En siis todellakaan tarkoita että joulussa tärkeintä olisi suuret ja kalliit lahjakasat, mutta ajattelen vaan että olisi paljon kivempaa juhlistaa niillä lahjoilla sitä päivää, jota varten ne on tarkoitettukin ja avata sitten ne muutama lahja, kuin antaa heti malttamattomien lasten repiä paketit auki. Toisaalta se on kuitenkin jokaisen perheen oma asia miten nämä asiat tekee, ei niistä ole mitään direktiiviä säädetty. ;) Lahjan antajalle ei kuulu se, milloin lahjan saaja pakettinsa avaa tai mitä sillä tekee. Ja jos lahjat ovat tuottaneet iloa kuten selvästi tässä tapauksessa ovat, niin eikö se ole tärkeintä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25280582]

Vääntäkää mulle nyt rautalangasta, että kuka ne paketit jakaa ja millä kriteereillä? Eli miten joku voi muka vetää välistä, jos hän ei edes itse pyydä tai valitse sitä pakettia.

[/QUOTE]

Mä en ole valittanut enkä tiedä kuka ne jakaa ja millä kriteereillä mutta me ollaan saatu pyytämättä tuo 4 pakettia kun olimme eräässä kerhossa ja ylimääräisiä paketteja jaettiin siellä...

"vieras"
[QUOTE="eee";25280544]Sitä mä vaan en tajua, miksi lapsen piti saada avata ne lahjat ennen jouluaattoa. En vaan kerta kaikkiaan ymmärrä.[/QUOTE]

Samaa minäkin olen ihmetellyt. Mä en ymmärrä. Mun mielestäni siihen voi olla vain yksi selitys ja se on se, että lapsi saa lahjoja jouluna jo tarpeeksi. Mä epäilen, että näin on ap:n lapsella. :(

Jokainen, jolla oikeesti ei ole kummosia lahjoja lapselleen jouluksi säästää ne taatusti jouluaattoon. Sehän on vuoden kohokohta lapsille ja menettää ainakin osaksi merkityksensä, jos paketit auotaan etukäteen :(. Minusta on ok, jos jouluaattoaamuna avataan esim. yksi paketti - mutta se, että avataan pari päivää ennen joulua.... Ei mee mun kaaliini, että miksi? :(

[QUOTE="vieras";25280582]Ootteko te oikeesti noin hel*etin ääliöitä, vai lukutaidottomia?? :O Eikös ap sanonut, että avasi yhdessä lapsen kanssa sen paketin? Ja missä hemmetissä ap sanoi, että pitää itse korun? Te olette oikeesti ihan sairaita! Väännetään väen väkisin toisten sanomiset ihan joksikin muuksi mitä ne on ja tehdään olettamuksia ihan irti koko asiasta.

Vääntäkää mulle nyt rautalangasta, että kuka ne paketit jakaa ja millä kriteereillä? Eli miten joku voi muka vetää välistä, jos hän ei edes itse pyydä tai valitse sitä pakettia. Olkaa hittovie lahjoittamatta, jos siitä tulee noin hirvee poru, jos joku avaa lahjansa omien tarditioittenne vastaisesti jo ennen jouluaattoa. Missä sanotaan, että lahjapaketit pitää avata vasta jouluaatona? Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, arvostaako sitä lahjaa vai ei! Uskomatonta tuubaa täällä jauhetaan omaa sädekehää kiillottaakseen!

Ja nyt kalisijat ottakaa nitropurkki viereenne -aion kirjoittaa jotakin hengen pysäyttävää... Ajatelkaa, olen itsekin lapsena saanut monesti lahjoja etukäteen! Eikö oo kauheeta? Joko pumppu tilttas? Ja ihan siitä syystä, että ollaan lähdetty sukuloimaan, eikä kaikki tavarat paketteineen päivineen olis mahtunut kyytiin. Eikä se ole mun joulun taikaa tai lapsen uskoa jouluun vienyt minnekään, vaikka ne paketit sainkin etukäteen. Jos mulla on korvien välissä jotain vikaa, niin se kyllä varmaan johtuu ihan muista syistä, kun yksistä hiton "liian aikaisin avatuista" joulpaketeista! Miettikää oikeesti, mitä tänne suollatte! Ja tuo riepu on kyllä juttujensa perusteella se kaikkein kiittämättömin ja ilkein ihminen, mitä maa päällän kantaa! Säälin oikeesti hänen lapsiaan, että tuollaisia suvaitsemattomia arvoja jälkipolvilleen opettaa ja siirtää..[/QUOTE]

Ainakin yh-kerhossa käyvät mammat, joista kaikki eivät olleet edes yh-äitejä,saivat jokainen paketin MLL:n keräyksestä. Siellä ei kyselty tuloja tai mitään ja kaikkien parisuhdestatuksista oltiin tietoisia, ne vain annettiin joululahjoina. Niitä oli jäänyt ylikin ja jaettiin sitten vain joillekkin. Että että..

"vieras"
Ainakin yh-kerhossa käyvät mammat, joista kaikki eivät olleet edes yh-äitejä,saivat jokainen paketin MLL:n keräyksestä. Siellä ei kyselty tuloja tai mitään ja kaikkien parisuhdestatuksista oltiin tietoisia, ne vain annettiin joululahjoina. Niitä oli jäänyt ylikin ja jaettiin sitten vain joillekkin. Että että..
Eihän ne mene sitten sellaiseen tarkoitukseen, mihin ihmiset ne lahjoittavat :(. Mä olen ihan tyytyväinen, että laitoin lahjoitukseni Pelastusarmeijalle. Ne taitaa oikeesti mennä tarvitseville!

[QUOTE="vieras";25280618]Eihän ne mene sitten sellaiseen tarkoitukseen, mihin ihmiset ne lahjoittavat :(. Mä olen ihan tyytyväinen, että laitoin lahjoitukseni Pelastusarmeijalle. Ne taitaa oikeesti mennä tarvitseville![/QUOTE]

Juu ei ihan mene tosiaan, itsekin sain tietää tuosta käytännöstä vasta joulun jälkeen kun sain tietää että meidän saama lahja oli sieltä ja sinne suuntaan meni meidän antamatkin lahjat..

"vieras"
Ihme tappelua taas... Mutta ehdottomasti kannattaa avata nuo keräyspaketit ennen lapsille antamista, olen kuullut uskomattomia tarinoita sosiaalityöntekijöiltä mitä kaikkea sairasta jotkut ovat paketoineet (esimerkkinä wc-paperirulla) joten kyllä minäkin avaisin.

kuulen ekaa kertaa
Joulupuu Helsingissä 7.12.-20.12.2011

Etkö ehtinyt Forumin pisteelle?
Viime hetken lahjoja voi vielä viedä Helsingin sosiaalitoimen virastotalolle Kallion vastaanottoon virka-aikana. Osoite on Toinen linja 4 A, ala-aula, 00530 Helsinki. Merkitse pakettiin nimi "Matti Jokinen", jolloin se päätyy oikealle henkilölle. Matti on sosiaaliviraston Joulupuu-projektin logistiikkapäällikkö ja hoitaa paketit henkilökohtaisesti eteenpäin.

----------------------------

Joulupuu on hyväntekeväisyyskeräys, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille helsinkiläislapsille, jotka muuten jäisivät ilman Joulupukin tuomisia.

Helsingissä on noin 8500 lasta ja nuorta lastensuojelun piirissä. Joulupuu -keräyksen kautta pystyt antamaan lahjan lapselle, joka muuten jäisi ilman joulupukin tuomisia.

Pääkeräyspisteemme on kauppakeskus Forumissa Fazerin kahvilaa vastapäätä, jossa päivystämme 7.12.-20.12.2011 seuraavasti:

* Arkipäivisin klo 17-20
* Lauantaisin klo 10-18
* Sunnuntaisin klo 12-18

Muina aikoina voit jättää lahjoja Forumin info-pisteeseen.

Toinen keräyspiste on Arabian kauppakeskuksessa The Earth Collection liikkeessä. Keräyspiste on auki 7.12.-20.12.2011 seuraavasti:

* Arkipäivisin klo 10-19
* Lauantaisin klo 10-18

Keskuspuiston nuorkauppakamari toteuttaa keräyksen yhteistyössä Helsingin sosiaaliviraston kanssa. Helsingin sosiaalivirasto varmistaa lahjojen jakelun niin kodin ulkopuolelle sijoitetuille lapsille ja nuorille kuin avohuollon piirissä oleville lapsiperheillekin. Keräys toteutetaan Forumin kauppakeskuksessa ja lukuisten yritysten keräyspisteissä sekä yritysten joululahjalahjoituksina. Lahjat menevät suoraan niitä tarvitseville sosiaalihuollon kautta ilman välikäsiä tai kuluja. Vastaanottajat ovat lastenkodeissa tai sijaisperheissä asuvia tai vähävaraisten perheiden lapsia. Lahjasi tuo joulumielen tuhansille helsinkiläislapsille.

Keräys järjestetään Helsingissä jo yhdeksättä kertaa. Viime vuonna Helsingissä kerättiin Keskuspuiston Nuorkauppakamarin johdolla noin 4800 pakettia.

Lisätietoja
Harry Brade
Vuoden 2011 Joulupuun projektipäällikkö
harry.brade(at)lamy.fi
tel. +358 40 844 6704

Ken guru
[QUOTE="mie";25280688]Miksi ennen Joulua kun ne oli tarkoitettu joululahjaksi :(
En ymmärrä :(
Heti kaikki mulle.... kun ei jaksa odottaa[/QUOTE]

Onko se nyt todellakin niin tärkeää? Menee samaan kastiin kuin että miksi jotkut koristelevat joulukuusen ennnena aattoa, tai syövät joulutorttuja ja leipovat pipareita jo kuukautta ennen joulua.

Nyt on joulun aika, eikä kaikki rajoita sitä yhteen, kahteen päivään. Kyllähän ap:n lapsi varmasti ymmärsi että on kyse joululahjoista, vaikka ne ennen joulua avasikin.

Tiedän kyllä muitakin jotka saattavat antaa lasten avata muutamat, ehkä vähän joltain etäisemmältä ihmiseltä tulleet paketit etukäteen.

Ja meillä ei sitten avata lahjoja kuin vasta jouluaattona, sen varalta että joku luulee että itseäni tässä puolustan.

:(
[QUOTE="a p";25278855]Missä mä kirjoitin, että raha ratkaisee?! Mua KIINNOSTI se korun hinta ja siksi sen etsin netistä. Kintaiden hinnan TIESIN ENTUUDESTAAN koska olen lapselle sellaiset kintaat ostanut. Missään kohtaa en väheksynyt niitä kintaita koska kyllä ne on tarpeelliset. Kynäpenaalin hintaa en tiedä enkä ole sitä etsinyt, mutta oletan Marimekon olevan melko kallista. Lapsi avasi lahjat ITSE.

Mä olen ja olen edelleen hämmästynyt tuosta kalliista lahjasta ja siitä, että jotkut panostaa noihin paketteihin enemmäkin. En kuitenkaan väheksy mitenkään halvempia lahjoja, että turha väittää sellaista.

Mulla oli oikeasti hyvä mieli lapsen KAIKISTA lahjoista, mutta nyt on paha mieli kun luin teidän joidenkin viestejä ja oletuksia siitä minkälainen äiti olen. Että mä muka varastaisin omalta lapselta. :( Kiitos vain ja hyvää joulumieltä teillekin.[/QUOTE]

Juu ei, kiitos vaan, ole hyvä ja hyvää joulumieltä tosiaan sullekin. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun näihin keräyksiin mitään lahjoitan.

"moi"
[QUOTE="vieras";25280380]Mulle tuli tosi paha mieli tuosta sun viestistä. On ilmiselvää että myös sinä kuulut niihin jotka kuvittelevat että vain rikkaat antavat lahjoja köyhille ja heille olisi ihan sama mihin heidän rahat menee. Minä olen itsekin pienituloinen mutta silti halusin myös tänä vuonna ostaa lahjan VÄHÄVARAISEEN perheeseen. Minkä ihmeen takia haluaisin antaa lahjan perheeseen joka on jopa isompituloisempi kuin minä? Mulle on ihan sama montako lahjaa niihin perheisiin tulee, en kysele onko ainoa lahja. Enkä ole ollut vaatimassa mitään tarkkaan tarinaan keneltäkään vaikka tietoja pyysinkin. Minulle on riittänyt esim. se että kyselijä on ollut yksinhuoltaja, opiskelija tms. En ole tulotietoja ollut kyselemässä. Lahjan antaminen on itsekästä koska ainakin itse olen saanut mielettömän hyvän mielen ostamalla lahjan. Mutta mun on myös pakko sanoa että tänä vuonna on tuntunut että menee täysin maku noihin keräyksiin kun ihmiset on niin vitun kiittämättömiä ja valittavat siitä miten me lahjan antajat tehdään sitä ja tätä väärin. Vaikuttaa auttamishaluun tosi paljon.[/QUOTE]

Mä ainakin ajattelen että ne jotka apua pyytää, sitä tarvii. Mun mielestä kysymyksellä perheen tilanteesta ei ole mitään järkeä. Jos joku haluaa huijata paketin, se keksii tarinan. Tulee niistä kysymyksistä vaan olo että halutaan oikeen sääliä ja mässäillä.

Olen kovin pahoillani jos sinulle tuli paha mieli. Mielipiteeni ei silti muutu.

"vieras"
[QUOTE="moi";25280746]Mä ainakin ajattelen että ne jotka apua pyytää, sitä tarvii. Mun mielestä kysymyksellä perheen tilanteesta ei ole mitään järkeä. Jos joku haluaa huijata paketin, se keksii tarinan. Tulee niistä kysymyksistä vaan olo että halutaan oikeen sääliä ja mässäillä.

Olen kovin pahoillani jos sinulle tuli paha mieli. Mielipiteeni ei silti muutu.[/QUOTE]

Siis kuinka kieroutunut mieli sulla oikeasti on jos sä kuvittelet että säälin ja mässäilyn takia niitä tilanteita kysytään? Ja mikä siinä on oikeasti niin kamalaa että pyytää kertomaan jotain tilanteesta. Olen nimittäin itsekin ollut joskus saajapuolella ja kertonut että olen sairastunut vakavasti, olen kotihoidontuella ja mies pienipalkkainen tms. Ei ole minusta liikaa vaadittu kun esim. minulle on kerrottu että on on perheessä sairastelua, lapsia on monta, on opiskelija tms. Onko tuo sinusta tosiaan niin henkilökohtaista ja sellaista tietoa jolla joku haluaisi mässäillä? Tästä sinä varmaan vasta innostutkin ja suorastaan oksennat kun olen niin kuvottava mutta minä en ole edes postissa laittanut lahjoja vaan olen vienyt ne henkilökohtaisesti saajalle. Mä olen niin paskamainen ihminen että en esimerkiksi veisi perheeseen jossa (HUOM. esimerkki) kaksi lasta ja molemmat työssäkäyviä. On kuitenkin kyse omista rahoistani ja vissiin voin vielä päättää mihin niitä en laita...edelleenkään en keneltäkään ole tulotietoja, sairauksien laatua, perheen kokoa, asumismuotoa jne jne ollut kysymässä. En usko että olen ainoa jonka auttamishaluun nämä jatkuvat antajien mollaukset vaikuttaa :(

Mulla meni tää keskustelu nyt vähän yli. Voisko joku selventää mikä toi joulupuukeräys on? Kun täällä ihmiset kertovat mitä heidän lapset on siitä keräyksestä saaneet ja samalla kerrotaan mitä on itse ostettu siihen keräykseen laitettavaksi. Eli kyseessä on joku lahjojenVAIHTOpiste, ekä vähävaraisten lasten joululahjapuu?!

• Tykkää
Reactions: röppö
"vieras"
Kiva et kävi tuuria :) Saitko tuon Tampereelta? siellä kun hintarajoja ei ole, niin tulee ihna kaikenlaista, me saatiin lelu sieltä viime vuonna ja vietiin sinne 3 pakettia, yhdessä poneja yms. Täällä Vantaalla on pakollinen 30e summa, jonka hintainen lelun tulee olla, se on mielestäni aika ikävää, en voi osallistua niin kalliiseen :/
Anteeksi, mutta en nyt ihan ymmärtänyt. SAITTE paketin ja VEITTE myös? Saako niihin viedä käytettyjä leluja vai mikä järki tuossa muuten oli?

En ole ihan varma onko samasta keräyksestä edes kyse, kun osallistuin yhdessä kaverin kanssa sellaiseen. Joka tapauksessa siinä oli periaatteena, että itse ilmoitti ensin minkä hintaisen lahjan on valmis hankkimaan. Sen jälkeen välitystaho etsii sopivan lahjansaajan. Nämä saajat ovat siis saaneet esittää toiveita etukäteen mitä haluaisivat.

"joulutonttu"
[QUOTE="a p";25278972]Kyllä, annan lapsen avata synttärilahjat pari päivää ennen synttäreitä jos synttärit on virallisesti esim. maanantaina ja juhlat pidetään jo lauantaina.

Kyllä jotkut on sitten ilkeitä. Mä olen iloinen lapseni puolesta ja te vain ilkeilette. Nainen on tosiaan susi toiselle naiselle. Vai onko kyse siitä, että olen yh?[/QUOTE]

Meilläkin synttärilahjat avataan silloin kun juhlitaan, joululahjat vasta aattona vaikka niitä muualtakin kertyy, myös minä avaan saamani paketit vasta aattona. Joten olisin ne paketit itse vasta aattona antanut kun "tonttu on ne lahjat tuonut". Joulu iloa ja rauhaa teille, ihanaa että lahjat oli mieleisiä.

Viime vuonna mun ystävä kertoi saaneensa molemmille lapsilleen yhdet lahjat tuon joulupuu keräyksen kautta,ei ollut itse pyytänyt tai tiennyt saavansa.
Heillä kävi perhetyöntekijä kerran viikossa ja hän oli tuonut lahjat kaksi päivää ennen jouluaattoa.
Kaveri oli kiittänyt lahjoista ja sanonut etteivät olisi välttämättä tarvinneet niin perhetyöntekijä oli sanonut,että tuskin ne hukassakaan ovat,eikä kaveri ollut kehdannut niitä tyrkätä takaisin.

Olisiko hänen pitänyt?

Itse ainakin toivon,että mun ostamat jutut ovat saajan mieleen ja mua ei haittaa vaikka vanhemmilla olisi ollut varaa ostaa itse vähistä rahoistaan tai vaikka paljoistaankin muitakin lahjoja lapselle.

"tiiu"
Oulussa ainakin jaetaan kyseisen keräyksen lahjat pääosin huostaanotetuille lapsille, ylimääräiset menevät lastenkoti Onnelaan. Ei niitä missään perhekerhoissa ylimääräisenä jaeta. Jos niin tehdään en osta enää lahjoja jos eivät mene oikeasti niitä tarvitseville

Meidän lapset olisi kuulemma päässeet joulupuu- tai vastaavan keräyksen lahjan saajiksi.

Olin aika lailla ällikällä lyöty kun sitä mulle ehdotettiin...Juu, ollaanhan me silleen aika pienituloisia kun vain mies käy töissä (eikä tienaa miljoonia), mutta en todellakaan kokenut tarpeelliseksi ottaa sieltä lapsille lahjoja. Kun saavat lahjoja muutenkin. Mun pääkopassani ne lahjat kuuluu sellaisille lapsille, jotka ei muuten paketteja saa, eivätkä sellaisille jotka saa jouluaattona läjän lahjoja joten osa voidaan avata jo etukäteen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25279150]Onneksi se ei ole sun lahjoista pois!![/QUOTE]

Lasteni lahjoista on. Heidän kanssaan sovittiin, että heille varatuista lahjarahoista käytetään osa vähävaraisten lasten lahjoihin, sellaiselle joka ei muuten saisi lahjaa. Kiva täällä sitten lukea, että lahjoitus voi hyvinkin olla yksi paketti kokonaisessa kasassa. Samalla rahalla olisin voinut ostaa lapsilleni jotain kivaa.

Yhteistyössä