Lapsi sai joulupuukeräyksestä pari lahjaa ja yhdessä oli

• Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
Ei mullakaan ole varaa ostaa lapselleni lahjoja satojen eurojen edestä. Silti annan osan vähästäni hyväntekeväisyyteen. Toivoisin kovasti, että lahjoitukseni menisi sellaisille, jotka oikeasti apua tarvitsevat, en sunkaltaisille ahneille loisille, joilla ei todellista tarvetta avulle ole. Jos olisi, et todellakaan olisi antanut lapsen avata lahjoja etukäteen, vaan aattona.
No miks annat? Ei kukaan pakota. Vaikka olis varaa niin en antaisi jos en tietäis ihan satavarmasti että menee sellaisille jotka tarvitsee.

....
Eli köyhän lapsen on parempi olla tyytyväinen niistä villasukista, jos oletuksena on että lahjoja ei saa myöskään olla muuta kuin se TASAN yksi. Eikö silloin olisi kiva, että se lahja olisi todellakin lapsellinen?
Okei, ehkä vähän liian kärkkäästi kirjoitin että vain YHDEN lahjan sais. Tosin kyllähän tässäkin tapauksessa lapsi sai joulupuu-keräyksestä vaikka kuinka monta asiaa, eikä vain yhtä.
Mutta juu, kyllä minä oletan että oikeasti köyhä olisi tyytyväinen ihan niistä villasukistakin, jos vaihtoehtona on ettei saa niitäkään. Ja aika hiton monet varmaan nykyään jo toivookin niitä villasukkia, kun ei enää kaikki sukulaistädit ja mummut osaa kutoakkaan niitä, kallisarvoinen lahja minusta :)

Itte varmaan tuohduin samasta kuin monet muutkin, eli siitä että ei viitsitä edes niitä joulupuupaketteja pitää joululahjoina, kun on jo tarpeeksi lahjoja joulukuusen alla. Miksi ihmeessä ne paketit sitte piti ottaa vastaan? Ehkä sen korun antaja nyt lukee tätä ja on tosi harmissaan kun ei mikään lapsi saakkaan sitä joululahjaksi.
Juujuu, hyväntekeväisyyttä ja niin päin pois. Mutta ei se poista sitä asiaa että tuollainen tapa saattaa harmittaa sitä auttajaa.

Keittiönoita
Tässä näkee minusta hyvin selkeästi sitä, että ihminen antaessaan haluaa myös itse saada. Haluaa kiitollisuutta ja nöyryyttä. Siksi halutaan niin tarkkaan tietään kuka miksi milloin. Paljon helpompaa on kun ei tiedä liikaa, tekee sen minkä tahtoo tehdä eikä odota mitään pokkurointia ja todistelua, että kyllä täällä on asiat huonosti, etkö voisi ropostasi antaa. Sellainen on minusta vähän (eikä ihan vähän) ällöttävää.
Mulle on tähän asti riittänyt mielikuva tuntemattomasta lapsesta, joka pakettiani avatessaan ilahtuu. Omat lapset kun ovat jo aikuisia eikä lapsenlapsiakaan vielä ole, jouluistani puuttuu lasten silmien kimallus heidän availlessa pakettejaan. On mukavaa ajatella, että jonkun lapsen silmissä se kimallus kuitenkin on ja että olen voinut olla edesauttamassa kimalluksen syntymistä.

Ken guru
Tässä näkee minusta hyvin selkeästi sitä, että ihminen antaessaan haluaa myös itse saada. Haluaa kiitollisuutta ja nöyryyttä. Siksi halutaan niin tarkkaan tietään kuka miksi milloin. Paljon helpompaa on kun ei tiedä liikaa, tekee sen minkä tahtoo tehdä eikä odota mitään pokkurointia ja todistelua, että kyllä täällä on asiat huonosti, etkö voisi ropostasi antaa. Sellainen on minusta vähän (eikä ihan vähän) ällöttävää.
Nimenomaan. Ja jos ei sydämestään psyty antamaan, tai haluaa tarkasti kontrolloida että meneekö kuuseen laitettu paketti omasta mielestään "riittävän köyhälle", niin ehkä on järkevämpää sitten olla antamatta.

Ihmettelen tosi paljon tuota kritiikkiä että lapsen annettiin avata lahjat ennen jouluaattoa. Mun mielestä se kun ei tee kesää eikä talvea, on siis täysin triviaalia.

"Vieras"
[QUOTE="mhm";25279446]En todellakaan ajattele, että sen minun antamani lahjan pitäisi olla AINOA jonka lapsi saa.
Mutta haluaisin, että se tulee tarpeeseen, lapselle, joka muuten saisi vain vähän lahjoja. Lapselle, jota ne todella ilahduttaisi. Lapselle, joka tämän ylimääräisen lahjan ansiosta voisi uskoa "joulun taikaan", "joulupukkiin" tai ihan vaan tuntemattomien hyväntahtoisuuteen.

Ehkä ap:n lapsi on juuri tällainen. Toivottavasti.

Mutta kieltämättä minullekin pahalta kuulosti se, että paketit on annetttu avata jo ennen joulua. Eihän ne silloin jouluna lasta enää ole ilahduttamassa...[/QUOTE]

Ei se lahja minunkaan mielestäni tarttis olla sen lapsen ainoa. Mä vaan haluaisin antaa lahjoitukseni sellaiselle perheelle, jolla ei ole rahaa kävellä lelukauppaan ostamaan edes yhtä lapsen toivelahjaa. Perheelle, jossa yritetään kaikesta huolimatta pärjätä ja antaa lapselle hyvä ja perinteinen joulu. Perheelle, jossa lapsi ei uskalla edes toivoa mitään, kun tietää, että raha on tiukilla.

Mä haluaisin olla tuntematon, joka antaa jollekin lapselle ja vanhemmille sitä joulun taikaa. Lämpimän tunteen sydämeen. Joulupukki on sittenkin olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25279622:
Mulle on tähän asti riittänyt mielikuva tuntemattomasta lapsesta, joka pakettiani avatessaan ilahtuu. Omat lapset kun ovat jo aikuisia eikä lapsenlapsiakaan vielä ole, jouluistani puuttuu lasten silmien kimallus heidän availlessa pakettejaan. On mukavaa ajatella, että jonkun lapsen silmissä se kimallus kuitenkin on ja että olen voinut olla edesauttamassa kimalluksen syntymistä.
Joo, tottakai noin. Ja jos on pitempään ollut tällaista auttamista, kenties toiseenkin suuntaan.

Mites toi ajatus noin töksähti? Lisään: siis jos on jotain kautta tutustunut ja sillälailla paketti on jo perinnee, tottahan sitä tietää jotain ihmisistä. Mutta se, että pitäisi todistella, että köyhiä tässä ollaan, se menee jo avunantajan puolelta sellaiseksi, että halutaan saada se ylemmyydentunne.

korjasin typon, perille sanan piti olla perinne

Viimeksi muokattu:
"mä"
[QUOTE="vieras";25279587]Sä ajattelet asiaa vain aikuisten kannalta. Ei ne lahjat aikuisille ole! Kyllä mä ainakin soisin lahjat myös niille lapsille, joiden omia vanhempia kiinnostaa enemmän ryypätä rahansa kuin ostaa lapsille lahjoja. Sinänsä toki minusta enemmän kuin ok että kaikille vähävaraisille niitä jaetaan. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin että ne lapset niitä saisi, jotka ei muuten saisi ainoatakaan, oli ne vanhempien rahat mennyt mihin vaan. Ei se sen lapsen vika ole.[/QUOTE]

En ajattele noin vaan positiivisen ja kannustavan ajatusmallin kautta. Minusta on todella hienoa, että vähävarainenkin oikeasti yrittää eikä vain heittäydy muiden kannettavaksi. Nämä, joiden lapset eivät oikeasti saisi lahjan lahjaa sen vuoksi kun vanhemmat juovat kaiken rahansa tuskin piittaavat lapsestaan muutoinkaan ja lahjat menevät samantien myyntiin.

Laitoslapsille joululahjat tulevat jo kuntoutuksen kautta, joten eivät hekään ilman jää. Onneksi!

siis...
Ainahan ihminen antaessaan myös saa. Näinhän se menee. Näin sen kuuluukin mennä.
Antaessani lahjan vähävaraiselle lapselle, minä saan hyvän mielen siitä, että olen auttamassa jotakin perhettä tuomaan hyvää mieltä omalle lapselleen.
Ja ei liene kohtuutonta toivoa, että se menisi oikeasti perheelle, jossa se lahja hyvää mieltä tuo...

"moi"
Ihan uskomatonta taas. Onko täällä aikuiset ihmiset kateellisia lapselle siitä, että sai kivan lahjan? Laitahan rieputarallaa osoittees ni lähetän lapselles lahjan, ei tartte sunkaa sit valittaa!

Mua kuvottaa esim. tuossa Hyvä joulumieli-ketjussa se, että ollaan niin jaloina lahjoittamassa, mut eka kriteeri lahjoittamiselle on et saajalla on mahdollisimman kurjaa. Hyvin monet lahjoittajat pyytää, et mahdollinen saaja kertoo tilanteestaan. Sit pahimmat sen perusteella valitsee saajan. Ihan ku ei olis pyytäjälle tarpeeksi vaikeaa pyytää lahjaa ilman, et joutuu vieraalle avautumaan tilanteestaan. Luuleeko joku lahjoittaja et ihmiset huvikseen sieltä lahjoja pyytää? Ja jos joku huijari onkin, niin helposti sitä keksii oikeen sydäntäriipivän tarinan.

Mun mielestä lahjoituksen pitää tapahtua puhtain sydämin, ilman itseään ylentäviä ajatuksia kuinka lapsi saa ainoan lahjansa lahjoittajan ansiosta.

Ap ei todellakaan ole loinen,vaan ihan oikea tarvitsija mielestäni. Mä ainakin toivon, että sen perheen lapset joille lahjoja lähetin, saa niitä myös muualta. Joko vanhemmiltaan tai esim. keräyksen kautta.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Itse aion jatkossa apuni suunnata eri tavalla. Suomessa kun joululahjoja kaikki lapset näyttävät ihan hyvin saavan, niin keskityn auttamaan mieluummin ympäri vuoden niitä, joille joulu ei ole mitään ja joilla ei muutenkaan ole mitään. Näinpä ei tarvitse enää tulevaisuudessa päivitellä, kun itse tietää että hyvään tarkoitukseen varmasti menee :)

"vieras"
Itse aion jatkossa apuni suunnata eri tavalla. Suomessa kun joululahjoja kaikki lapset näyttävät ihan hyvin saavan, niin keskityn auttamaan mieluummin ympäri vuoden niitä, joille joulu ei ole mitään ja joilla ei muutenkaan ole mitään. Näinpä ei tarvitse enää tulevaisuudessa päivitellä, kun itse tietää että hyvään tarkoitukseen varmasti menee :)
No typeräähän toi on vaan yhtä juhlaa varten avustaa. Vaan avustaa pitkäjänteisemmin, niitä jotka sitä tarvitsee muulloinkin

"vieras"
En ihan jokaista viestiä tässä ketjussa lukenut, mutta kuka nämä keräyksen paketit jakaa ja millä kriteereillä? Joku kirjoitti tuolla alussa, että sai sieltä lelun ja vei itse sinne kolme pakettia. Olen luullut, että keräys on vähävaraisille perheille, joilla ei olisi muuten varaa ostaa lahjoja. Mulle oli ihan uusi juttu, että samat ihmiset antaa ja saa sieltä lahjoja.

"someone"
Tässäkin ketjussa taitaa tulla toteen se vanha, viisas sanonta: Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan.

Se joka on lahjoittanut oikeasti hyvästä sydämestään, lahjoittaa siitäkin huolimatta, että lahjan saava lapsi saisi myös pari pakettia omastakin takaa.
Nämä tietyt, minä olen nyt lahjoittanut lapselle sen ainokaisen hänen saamansa paketin tuntuvat lahjoittaneen vaan saadakseen mainetta ja kunniaa ja ihastelua, kun juuri sinä olet sen paketin sinne köyhälle lapsipololle lahjoittanut.

Keittiönoita
Joo, tottakai noin. Ja jos on pitempään ollut tällaista auttamista, kenties toiseenkin suuntaan.

Mites toi ajatus noin töksähti? Lisään: siis jos on jotain kautta tutustunut ja sillälailla paketti on jo perinnee, tottahan sitä tietää jotain ihmisistä. Mutta se, että pitäisi todistella, että köyhiä tässä ollaan, se menee jo avunantajan puolelta sellaiseksi, että halutaan saada se ylemmyydentunne.

korjasin typon, perille sanan piti olla perinne
Mulla osa lahjojen saajista on joka vuosi samoja, osa on uusia. Tämän vuoden kaikki uudet ovat palstalla kirjoitelleet harmaana, joten edes virtuaalitutustumista ei ole tapahtunut. Silti uskon, että lahjat ilahduttavat myös heidän lapsiaan. Mutta tässä on juurikin se oleellinen asia, että mun lahjojeni eteen ei tarvitse todistella, kuinka kurjaa ja vaikeaa perheellä on. Jos lahjan tarvitsija hieman kertoo - ja ei tosiaankaan tarvitse kertoa, miksi ei ole rahaa - taustaa tämän hetken tilanteestaan, se helpottaa mua lahjan valinnassa. Tänä vuonna huomasin sellaisenkin asian, että jos yksi lahjan saaja olisi kertonut pikkaisen enemmän, mä olisin postittanut paketin kotiovelle kannettuna enkä postiin, josta hän nyt joutuu sen hakemaan. Eli taustatietoja en tarvitse tehdäkseni päätöstä siitä, lahjoitanko tälle perheelle vai en, vaan siitä, millainen lahja olisi juuri tälle lapselle mieleinen ja miten sen parhaiten saan perille.

• Tykkää
Reactions: fanta ja nöppönen
Kyllä mäkin oisin säästäny paketit jouluaattoon, mutta mielestäni ahneelta ei ap vaikuttanut. jos lapsi saa nuo lahjat mistä mainitsikin.
tokihan lahjoittajilla on varmasti mielessä se, että lapsi saa lahjat jouluaattona, mutta toisaalta, mitä väliä sillä on onko se lapsi iloinen lahjasta 22.12 vai 24.12 kunhan se on iloinen? vai onko sitä sädekehää kivempi kiillottaa jouluaattona kun voi aatella tehneensä hyvän työn..?

Kuinka moni osallistui joulunlapsi keräykseen, jossa kerättiin köyhille lapsille romaniaan lahjoja? ne on oikeesti köyhiä, eikä niillä ole mitään. patmos järjestää tän jokavuosi ja ne vie lahjat itse henkilökohtaisesti paikanpäälle. entiedä oisko siellä jo kuvia, mutta kannattaa kattoo.. tiiätte sitten että laitatte ne rahanne ensvuonna vikka sinne. siellä on tarvetta.

Ken guru
Joo, eittämättä ylireagoin, ja olen siitä pahoillani. Mutta ihan oikeasti tässä tapauksessa minusta käytetään järjestelmää väärin, ja se kyllä sapettaa.

Minä uskon yhteiseen hyvään ja jakamiseen, en odota kiitosta, mutta kohtuullisuutta odotan. Ei näytä onnistuvan.
Missä sun mielestä on käytetty väärin tuota järjestelmää? Ap:n lapsi saa vain muutaman hassun halvan lahjan, ja oli erittäin kiitollien että sai hyvät lahjat joulupuusta. Niin kiitollinen, että avasi sille oikein ketjun.

Jäljelle jää siis vain tuo että lapsen annettiin avata lahjat ennen joulua. Ottaako se todella niin koville?

Ja jos olet oikeasti pahoillasi, niin miksi ihmeessä lisäsit tuon viimeisen kappaleen?

"Vieras"
Ei todellakaan näin! Mä en halua kiitollisuutta ja nöyryyttä. Mä haluan vain, että joku lapsi saa lahjan, ehkä sen toivomansa, jota vanhemmat (tai vanhempi) ei olisi pystynyt hankkimaan. Mä haluaisin jotain yllätystä myös niille vanhemmille.

Mä epäilen, ettei kellään lahjoittajallakaan ole liikoja rahoja, niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi lahjoittaa jollekin tuntemattomalle, joka saa lahjoja ja sen joulun laitettua jo muutenkin? Eiköhän jokainen lahjoittaja halua, että sen lahjan (tai rahat) saa joku, joka ei muuten saisi joulua! Ymmarrätkö eron? Kaikki nää "en-mä-olisi-tarttenut" tai "olipa-huono" lahjan saajat aiheuttavat sen, että lahjoittajat vähenee ja kohta ei saa kukaan mitään :(

"essi"
[QUOTE="vieras";25279762]En ihan jokaista viestiä tässä ketjussa lukenut, mutta kuka nämä keräyksen paketit jakaa ja millä kriteereillä? Joku kirjoitti tuolla alussa, että sai sieltä lelun ja vei itse sinne kolme pakettia. Olen luullut, että keräys on vähävaraisille perheille, joilla ei olisi muuten varaa ostaa lahjoja. Mulle oli ihan uusi juttu, että samat ihmiset antaa ja saa sieltä lahjoja.[/QUOTE]

eikös siellä joku ainakin sanonut, että monta vuotta sitten on saanut itse paketin ja nyt antanut? niin minä sen ainakin käsitin

jouluiloa
Kyllä nuo kannattaa avata etukäteen. Kaikenlaisia huijareitakin on liikkeellä, jotka ilmeisesti haluavat vain pahaa mieltä jo nyt vaikeuksissa oleville perheille. Me saatiin muutama vuosi tytölle paketti, joss luki Bratz, olikin tytön suuri toive. En avannut pakettia, vaan oletin sen sisältävän mitä sanotaan. Paketista paljastui TYHJÄ bratz paketti... Oli kova suru, ja tuli kyllä TODELLA huono mieli. :( Olen myös kuullut, että joku on avannut paketistaan käytettyjä tahraisia vaatteita. :(

Mutta hyvä että ap oli tyytyväinen, ja fiksusti toimittu kun avasit etukäteen, kuhan laitat takas pakettiin. :) Nyt meilläkin jo parempi tilanne, ja vein itsekin muumipyjaman ja auton jollekin noin 2v pojalle, toivottavasti on mieleinen saajalleen. :)

[QUOTE="Vieras";25279988]Ei todellakaan näin! Mä en halua kiitollisuutta ja nöyryyttä. Mä haluan vain, että joku lapsi saa lahjan, ehkä sen toivomansa, jota vanhemmat (tai vanhempi) ei olisi pystynyt hankkimaan. Mä haluaisin jotain yllätystä myös niille vanhemmille.

Mä epäilen, ettei kellään lahjoittajallakaan ole liikoja rahoja, niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi lahjoittaa jollekin tuntemattomalle, joka saa lahjoja ja sen joulun laitettua jo muutenkin? Eiköhän jokainen lahjoittaja halua, että sen lahjan (tai rahat) saa joku, joka ei muuten saisi joulua! Ymmarrätkö eron? Kaikki nää "en-mä-olisi-tarttenut" tai "olipa-huono" lahjan saajat aiheuttavat sen, että lahjoittajat vähenee ja kohta ei saa kukaan mitään :([/QUOTE]No minulle sillä ei ole merkitystä, mutta ymmärrän, että joillekin muille voi olla, sinulle esimerkiksi.

Ja voisin kyllä ajatella, että henkilö joka laittaa tuntemattomalle lapselle tarkoitettuun lahjapakettiin merkkikorun, ei tee sitä vähistä varoistaan.

Lisään: tuo jälkimmäinen lause jäi vähän kesken, en osaakaan sanoa mitä tarkoitan täsmällisesti.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja aromipesä;25279159:
Jos teillä on varaa ostaa noin kalliita lahjoja, kuin te saatte itse vähävaraisille tarkoitettuja lahjoja?
No katsoppa kun tuosta on aikaa jo muutamia vuosia kuten sanoinkin. Nykyään olen siellä antajapuolella ;)

"a p"
Ei voi kuin todeta, että kyllä Rieputaralla on ilkeä ihminen.

Mä en ole mikään apua hyväksikäyttävä loinen vaan todell pienituloinen yh joka on vähistä rahoistaan säästänyt, että saan lapselle itsekin ostettua lahjoja. Onko se jotenkin väärin? Se ei ole pois keneltäkään muulta kuin multa itseltä koska omista menoista mä olen pihistänyt. Vaikka lapsi avasi lahjat jo nyt, niin ei se ilo niistä lahjoista katoa aattoon mennessä. Kyllä siitä korusta ainakin on iloa vielä vuosiksi.

Vai onko teidän lapset niin kiittämättömiä, että ilo lahjoista katoaa 24 tunnin sisällä lahjan saamisesta...

"vieras"
[QUOTE="moi";25279699]
Mua kuvottaa esim. tuossa Hyvä joulumieli-ketjussa se, että ollaan niin jaloina lahjoittamassa, mut eka kriteeri lahjoittamiselle on et saajalla on mahdollisimman kurjaa. Hyvin monet lahjoittajat pyytää, et mahdollinen saaja kertoo tilanteestaan. Sit pahimmat sen perusteella valitsee saajan. Ihan ku ei olis pyytäjälle tarpeeksi vaikeaa pyytää lahjaa ilman, et joutuu vieraalle avautumaan tilanteestaan. Luuleeko joku lahjoittaja et ihmiset huvikseen sieltä lahjoja pyytää? Ja jos joku huijari onkin, niin helposti sitä keksii oikeen sydäntäriipivän tarinan.

Mun mielestä lahjoituksen pitää tapahtua puhtain sydämin, ilman itseään ylentäviä ajatuksia kuinka lapsi saa ainoan lahjansa lahjoittajan ansiosta.

[/QUOTE]

Mulle tuli tosi paha mieli tuosta sun viestistä. On ilmiselvää että myös sinä kuulut niihin jotka kuvittelevat että vain rikkaat antavat lahjoja köyhille ja heille olisi ihan sama mihin heidän rahat menee. Minä olen itsekin pienituloinen mutta silti halusin myös tänä vuonna ostaa lahjan VÄHÄVARAISEEN perheeseen. Minkä ihmeen takia haluaisin antaa lahjan perheeseen joka on jopa isompituloisempi kuin minä? Mulle on ihan sama montako lahjaa niihin perheisiin tulee, en kysele onko ainoa lahja. Enkä ole ollut vaatimassa mitään tarkkaan tarinaan keneltäkään vaikka tietoja pyysinkin. Minulle on riittänyt esim. se että kyselijä on ollut yksinhuoltaja, opiskelija tms. En ole tulotietoja ollut kyselemässä. Lahjan antaminen on itsekästä koska ainakin itse olen saanut mielettömän hyvän mielen ostamalla lahjan. Mutta mun on myös pakko sanoa että tänä vuonna on tuntunut että menee täysin maku noihin keräyksiin kun ihmiset on niin vitun kiittämättömiä ja valittavat siitä miten me lahjan antajat tehdään sitä ja tätä väärin. Vaikuttaa auttamishaluun tosi paljon.

Yhteistyössä