Lapsi sai joulupuukeräyksestä pari lahjaa ja yhdessä oli

• Viestiketjun aloittaja "Yh-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="a p";25279112]Yllin kyllin? Missä mä niin kirjoitin?[/QUOTE]

No kirjoitit, että on aattonakin paketteja mitä avata, joten saa semmoisen kuvan, että niitä paketteja todella on, kun kerran etukäteen on lapset saaneet avata.

aromipesä
[QUOTE="vieras";25278635]Ei kyllä avattu etukäteen vaan lapset sai jouluna. Toisesta tuli vaatetta ja karkkia, toisesta fisher pricen paloauto. Tuosta jo muutama vuosi.
Itse ostin n. 40 euron arvoiset lahjat vähävaraiselle, tosin suoraan saajalle, en joulupuuhun.[/QUOTE]

Jos teillä on varaa ostaa noin kalliita lahjoja, kuin te saatte itse vähävaraisille tarkoitettuja lahjoja?

Keittiönoita
[QUOTE="jep";25279141]Järkevä katsookin etukäteen. Ikinä ei voi tietää,,[/QUOTE]
Tästä olen samaa mieltä. Mä en noihin järjestöjen kautta tehtyihin keräyksiin osallistu vaan muuta kautta lahjoitan. Vaikka paketoinkin lahjat valmiiksi, en pidä yhtään pahana, jos paketin saaja avaa sen etukäteen ja tarkistaa sisällön. Mulla pyörii kuitenkin joka vuosi melko samat lahjojen saajat ja aiemmasta kokemuksestaan varmaan tietävät, että mä en mitään shittiä lähetä.

Ken guru
Aina nämä joulupuuketjut menevät siihen että vain erittäin pahasti tilanteensa sössineiden voisi olla suotavaa sieltä jouluiloa saada. Kyllä on tällä palstalla jännä meininki kun aina kurjuudestakin täytyy kisailla ja arvioida onko riittävän kurja tilanne.

Uskon kyllä että lahjansaajat valitaan ihan järkevästi ja myös sosiaaliset syyt voivat olla peruste. Ja joskus voi käydä niin, että lahjoittajia on paikallisesti erittäin paljon ja tällöin rima laskee. Mutta onko se nyt niin kamalaa? Jouluiloahan sitä tulee kuitenkin jollekin.

Jee, mäkin annoin lapsen avata tuliaisina tulleen joululahjan vaikka jouluna ei kieritä lahjoissa. Miten se ilo olisi vain oikea, jos se tulee vain ja ainoastaan 24pvä. Viime vuonna avattiin meillä osa lahjoista taas 25pvä...
Tuo on niin totta! :D.

"mä"
Mun mielestä ei ole oikein, jos ihminen, jolla on varaa ostaa lapselleen joululahjoja, vaikka on sitten kuinka yh tahansa, käy hakemassa vielä lisää niitä noista ihme keräyksistä. Sitten jää joku sellainen ilman, jolla ei ole OIKEASTI varaa. Vituttaa tuollainen.
KAIKILLA tässä maassa on varaa ostaa lahjoja lapsilleen, jos on vähänkään tahtoa Miksi hemmetissä nuo lahjat pitäisi aina jakaa vain sellasiin perheisiin, jossa juodaan ja poltetaan savuna ilmaan kaikki rahat? Toimeentulon minimiraja on tasan sama jokaiselle ja jos joku mieluummin niistä rahoista säästää ja ostaa lapselleen lahjoja niin yhtä lailla hän on noihin lahjoituspaketteihin oikeutettu kuin sellainen joka on rahansa baareihin tuhlannut! Mieluummin minä sellaiselle lahjani annan, joka itsekin yrittää lapselleen jotain laittaa kuin sellaiselle, joka turvautuu pelkästään lahjotuksiin.

"a p"
Mun mielestä ei ole oikein, jos ihminen, jolla on varaa ostaa lapselleen joululahjoja, vaikka on sitten kuinka yh tahansa, käy hakemassa vielä lisää niitä noista ihme keräyksistä. Sitten jää joku sellainen ilman, jolla ei ole OIKEASTI varaa. Vituttaa tuollainen.
Säkin varmaan oletat mun ostaneen lapselle lahjoja satojen eurojen edestä. No en ole ostanut kun ei ole varaa. Se, että annoin lapsen avata lahjat jo nyt ei tarkoita sitä, että häntä odottaa kasa lahjoja aattona.

Sä väitit ettet stressaa joulua. No aika stressaantuneelta sä vaikutat vai miksi olet noin ilkeä?

"huoh"
Alkuperäinen kirjoittaja enpä enää lahjota;25278976:
miks hitossa annoit avata jo nyt?? :O ei mitään kunnioitusta antajia kohtaan, niin tietty kun ilmaiseks sai. Minä ainakin haluan ilahduttaa vähävaraisten lasten aattoa, mutta eipä siitä näköjään välitetä....
Vedä itses jojoon! Vittu mitä urputusta!

....
[QUOTE="vieras";25279150]Onneksi se ei ole sun lahjoista pois!![/QUOTE]

Eiköhän aika monet ole lahjoittanut sinne paketteja juurikin koska säälivät niitä köyhiä. Ja sitte ihan tavikset käy nappaamassa sieltä parikin pakettia.
Ei ne välttämättä ole pelkästään superrikkaita jotka haluavat auttaa köyhiä lapsia Suomessa. Vaan ihan samanlaisia yksinhuoltajia ja pienipalkkaisia jotka haluavat itselleen hyvän joulumielen antamalla jotain pientä jollekkin hätää kärsivälle lapselle. Ja sitte saakin lukea tämmösiä aloituksia mammapalstoilta.

"a p"
[QUOTE="vieras";25279155]No kirjoitit, että on aattonakin paketteja mitä avata, joten saa semmoisen kuvan, että niitä paketteja todella on, kun kerran etukäteen on lapset saaneet avata.[/QUOTE]

Laskin juuri, että lapsi saa multa 4 pakettia. Yhdessä mm. alushousuja ja sukkia eikä ne ole mitään kalliita. Yhdessä 10€ maksanut lelu, kahdessa paketissa alesta ostetut kirjat. Onko jotenkin järjetön määrä lahjoja? Osa meidän joulua on ruoka johon on pitänyt laittaa osa pienistä säästöistä.

Uskomatonta jos meille pitää jonkun olla kateellinen, että miksi lapseni sai lahjoja keräyksestäkin.

Toivon mukaan tämä on provo tai jotain vastaavaa.

Eikö jouluaatto ole se jolloin lahjat avataan. Ollaan yh tai perhe.

Eikö siksi yleensä haeta avustuksia/oteta niitä vastaan, että voi lapselle edes jotain antaa aattona. Synttärilahjat ovat hieman eri asia mielestäni. Toki meilläkin avataan synttärilahjat joskus aiemmin. Jos on synttärijuhlat viikonloppuna ennen virallista syntymäpäivää.

On meilläkin lahjat valmiina ja paketoitu. Vaikka lapset eivät millään malttaisi aattoa odottaa. Ei tulisi mieleenkään kaivaa lahjoja lapsille jo nyt.

Ehkäpä olen itse turhan kärkäs tämän asian suhteen. Mutta meillä jouluaatto on päivä milloin yhdessä nautitaan ja avataan lahjat. Niin kuin varmasti monella muullakin. Joten sen takia minusta tuntuu oudolta ja jopa väärältä mennä avaamaan lahjat ennenaikojaan.

Pikkujoululahjat ovat asia eriksiin.

yyhoo
Ei ole tosi! Siis ettekö te enää muusta keksi toisia haukkua, kun millon joulupaketit PITÄISI avata tai että muita lahjoja ei saisi olla, kun joulupuukeräyksestä saadut? Pitäsikö siis kaikkien sukulaisten ja muiden lahjat kieltää, jos on sossun asiakas ja josta MAHDOLLISESTI saattaa saada lahjoitetun paketin (ap:n muut lahjat kun saattaa olla juuri tällaisia)? Ja mitä se meille kuuluu, millon ap:n perhe lahjat avaa? Ap ei edes maininnut, että vietetäänkö perheessä joulua sen paremmin ollenkaan tai onko he aattona edes kotona, eli kotona avvaamassa lahjoja just tiettyyn aikaan, mikä arvon palstamammoille kelpaa? Meidän tapamme ei ole ainoita oikeita ja sitä paitsi, missä ap sanoi, että hän on niitä lahjoja "kerjännyt"? Eikö ne valitse sosssu, kenelle ne menevät? Hän olis varmaan ihan hyvin voinut siis jäädä ilmankin.

Ja jos teistä joku jättää sen paketin antamatta keräykseen sen takia, että se mahdollisesti avataan vääränä päivänä tai annetaan perheeseen, missä saattaa esim. sukulaisilta tulla muutama muukin paketti, eikä se teidän paketti ollutkaan ollut ainoa, niin sillon on aika turha syyttää muita pinnallisuudesta tai kiittämättömyydestä...

Ja joo, en kommentoi sen takia, että itse olisin koskaan saanut noista mitään (en ole ttt-asiakas), vaan pyörittelen silmiä tän palstan menosta tässäkin asiassa. Täällä kyllä haukutaan muita asiasta kun asiasta ja takerrutaan yhteen tai kahteen sanaan, joka voi tarkoittaa jotain muuta kirjoittajan mielestä, kuin miksi sen itse ymmärrätte, mutta ei nähdä metsää puilta ja mietitä niitä omia kirjoitusia sen paremmin, mitä niistä voi "lukea", ymmärtää tai päätellä. :D

Mutta ap:lle hyvää joulua kaikesta huolimatta!

• Tykkää
Reactions: ...
"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25279061:
Tämän koko Joulupuu-keräyksen ongelma on, että monet lahjoittajat nimenomaan kuvittelevat lahjojensa menevän sellaisille, jotka muuten eivät saisi yhtäkään lahjaa. Jopa keräyksen mainonnassa on annettu ymmärtää näin. Siksi ihmisiä suututtaa, kun tilanne ei olekaan tuo, eivätkä toistamiseen enää keräykseen lahjoita. Joulupuu-keräyksen mainonta tekee siis hallaa koko keräykselle. Paljon järkevämpää olisi koittaa vedota ihmisiin jollain muulla tavalla.

*muoks* Ja lisään vielä, että vika ei ole lahjojen saajien vaan keräyksen järjestäjien.
Eihän kukaan osta lahjoja sellaiseen keräykseen, jossa sanotaan, että vähävaraisille, jotka eivät muuten saisi kuin pari lahjaa. Mutta olet siis täysin oikeassa!

ööööö
Että te akat jaksatte :O
Sama se milloin ap viettää joulua tai avilee lahjojaan.
Ajatelkaas kun venäläiset juhlii vasta uutenavuotena ja jakaa lahjoja silloin, sepä vasta kamalaa.
Suomessa kun pitää mennä tiukan kulttuurin mukaan kun lahjat kuuluu avata 24.12 niin niinhän jokainen tekee tai tulee poliisisetä eiku joulupukki ja antaa risuja

"Tintti"
[QUOTE="a p";25279201]Laskin juuri, että lapsi saa multa 4 pakettia. Yhdessä mm. alushousuja ja sukkia eikä ne ole mitään kalliita. Yhdessä 10€ maksanut lelu, kahdessa paketissa alesta ostetut kirjat. Onko jotenkin järjetön määrä lahjoja? Osa meidän joulua on ruoka johon on pitänyt laittaa osa pienistä säästöistä.

Uskomatonta jos meille pitää jonkun olla kateellinen, että miksi lapseni sai lahjoja keräyksestäkin.[/QUOTE]

En todellakaan ole kateellinen. Ehkä vaan ihan pikkuisen surullinen...

Olen itse käyttänyt 100e tänä vuonna tuodakseni jouluiloa vähävaraisiin perheisiin. Haluaisin uskoa, että ne paketit todellakin tuovat iloa saajalleen JOULUNA.

Ja tuntuu vähän kurjalta/hassulta, että joku antaa lapsensa avata ne lahjat jo monta päivää ennen joulua

"heh"
[QUOTE="a p";25279218]Mikään laki ei kiellä avaamasta lahjoja ennen aattoa.[/QUOTE]

Paitsi näiden, ketkä on menneet sekasin koko ilmiöstä. Hyvä kun saitte kivat lahjat : )

"mie"
Juurikin tämän takia mä autoin tänäkin vuonna ystävää joka oikeasti oli avun tarpeessa :) Hyvä mieli tuli, kun se osasi oikeasti arvostaa sitä apua ja oli siitä oikeasti kiitollinen.

Yhteistyössä