Mitä mieltä olette ihmisistä, jotka ei lajittele jätteitään?

  • Viestiketjun aloittaja Roskanainen
  • Ensimmäinen viesti
Roskanainen
Erästä tuttavaani selkeästi ärsyttää meidän jätteiden lajittelu. Miksi ihmeessä? Tuntuu, että hän pitää meitä jotenkin snobeina, kun säädämme tölkkien ja purkkien kanssa. Itse sitten heittää kaiken roskan samaan läjään ja eikun kaatopaikalle sadoiksi vuosiksi maatumaan... Jos minulta kysytään, en ymmärrä ihmisiä, jotka ei kierrätä jätteitään mutta vielä enemmän ihmetyttää se, ettei he siedä muidenkaan ihmisten kierrätystä!

Meillä lajitellaan paperit, pahvit, lasit, metallit, paristot ym. ongelmajätteet ja sit on tietysti energia- ja sekajäte. Pullot palautetaan lasten kanssa kauppaan ja he saa harjoitella ostosten tekoa sillä palautuskuitilla, ostaa esim. jonkin pienen lelun. Lehdet varastoidaan varastoon paperikasseihin ja kun on täyttä, viedään esim. kauppareissun yhteydessä marketin pihassa olevaan jätekatokseen. Samoin lasit ja metallit näin. Lapsille tämä kaikki on ihan arkipäivää ja tavallista, joten aihe ei tule sitten koulussa yllätyksenä.

Ainoastaan biojätteitä meillä ei lajitella, kun ei ole kompostia tai muuta sopivaa jäteastiaa lähistöllä. Kertakäyttövaippojakaan ei olla koskaan käytetty, joten "täydellisiä" ei itsekään olla. Ihmetyttää vaan tämä kierrätysvihamielisyys, johon joskus törmään. Ja vihastuttaakin, kun jotkut on niin itsekkäitä eikä hiffaa, miten paljon sekajäte kuormittaa ympäristöä.
 
....
Lajittelen pelkästään paperin erikseen.
Ja olen todellakin laiska, mutta minulle kertyy roskaa noin yks pussi kuussa, joten jos lajittelisin niin olis jäteastiat täyttymässä, haisemassa ja viemässä turhaa tilaa varmaan puol vuotta, jos en sitten pikkupusseja käyttäis. Ja siihen en ala.
 
"akka"
Kaikki muu lajitellaan paitsi biojäte kun ei ole vielä kompostoria.Ensi vuonna hankitaan sekin.Ei ole iso vaiva lajitella ja me myös kauppareissun yhteydessä sit aina kiikutetaan keräyspisteisiin.
 
"vieras"
No riippuu tilanteesta. Jos asuu kerrostalossa jossa jätekatoksesta löytyy yhdeksän erilaista jäteastiaa, niin pidän todella typeränä ettei lajittele. Sen sijaan valitettavan monilla lajittelu vaatii edelleenkin liikaa vaivaa kun ne lajitteluastiat ovat lähimmän kaupan pihassa ja lajittelun hyöty kärsii kun roskasäkkejä joutuu viemään autolla. Omat vanhempani lajittelevat ainoastaan lehdet ja palautuspullot, lähin lajittelupiste kun sijaitsee kolmen kilometrin päässä ja sinne pitäisi mennä erikseen, lähin kauppa kun on lähempänä ja sinne kuljetaan kävellen, ja tämän kyllä ymmärrän. Sen sijaan en ymmärrä tippaakaan kaveriani joka auu kerrostalossa muttei lajittele mitään muuta kuin palautuspullot ja ehkä lehdet jos jaksaa.
 
[QUOTE="vieras";25264258]No riippuu tilanteesta. Jos asuu kerrostalossa jossa jätekatoksesta löytyy yhdeksän erilaista jäteastiaa, niin pidän todella typeränä ettei lajittele. Sen sijaan valitettavan monilla lajittelu vaatii edelleenkin liikaa vaivaa kun ne lajitteluastiat ovat lähimmän kaupan pihassa ja lajittelun hyöty kärsii kun roskasäkkejä joutuu viemään autolla. Omat vanhempani lajittelevat ainoastaan lehdet ja palautuspullot, lähin lajittelupiste kun sijaitsee kolmen kilometrin päässä ja sinne pitäisi mennä erikseen, lähin kauppa kun on lähempänä ja sinne kuljetaan kävellen, ja tämän kyllä ymmärrän. Sen sijaan en ymmärrä tippaakaan kaveriani joka auu kerrostalossa muttei lajittele mitään muuta kuin palautuspullot ja ehkä lehdet jos jaksaa.[/QUOTE]Saako kysyä, että millä lailla se hyöty kärsii, kun kumminkin useiimat käyvät kaupassa?
 
En minäkään kaikkea lajittele, en lajittele energiajaetta erikseen. Mutta siis lajittelen sekajätteen ja biojätteen. Lisäksi käytän ja täytän taloyhtiön kartonki, metalli ja paperinkeräysastiaa. Kaikki eivät sitä talosamme tee ja se minua ärsyttää. Erityisesti se, että nähdään se vaiva, että kerätään maitotölkit sisäkkäin, mutta kartonkiastian sijasta vipataan ne muovipussissa sekajätteeseen.:|
Lasin kierrätän toki myös.
 
Roskanainen
Korjaan alkuperäiseen viestiin, että kestovaippojakaan ei olla koskaan käytetty - pikaistuksissa meni kestot ja kertsit sekaisin :) Keskusteluun kommentoin, että ymmärrän, jos lajittelu on tehty vaikeaksi kerrostalossa asuville eikä se siksi innosta, mutta jos on mahdollisuus kierrättää, niin miksi ei kierrättäisi? Laiskuutta se vissiin on.
 
Paljon väliä vaikka käy autolla kaupassa? Meillä hyötispiste on juuri toisessa suunnassa, jossain linja-autoaseman vieressä jonne ei koskaan tule mentyä.
Okei, tarkoitatko siis, että kierrättäminen on kannattavaa vain, jos kierrätyksen voi tehdä ihan siinä lähellä, kulkematta erikseen sen vuoksi? Omasta näkökulmasta voinee noin ajatella, mutta minä en ajattele kierrätyksen kannattavuutta noin, ajattelen noin yleensä, että jos minä laitan kierrätyskelpoisen tavaran roskikseen, olen tehnyt jo huonon ostoksen alunperinkin. Minun tehtäväni on suoriutui sinne, missä sen kierrätyksen voi järkevästi tehdä.
 
"vieras"
on aika välinpitämätöntä olla lajittelematta.

itse lajittelen biojätteen, paperit, keräyskartongit, lasit, metallit, paristot, ehjät vaatteet (uffiin), enerfiansäästälamput ja loiteputkilamput. loput menee sekajätteeseen. meillä päin ei kerikseen kerätä energiajätettä, harmi koska sitäkin tulee aika paljon.
 
Meillä ei ole mitään muita pisteitä täälä kuin juuri ne pakolliset. Sen minkä itse voidaan kierrättää kierrätetään. Valitettavasti meidän vanhat asukkaat ovat sitä mieltä, että näin on halvinta.
 
"..."
Meillä ei lajittelu onnistu kun tänne uuteen paikkaan muutettiin :/ Vanhassa pystyi lajittelemaan lasit, pahvit, metallin,lehdet, vaatteet ja biojätteet. Enrgiajäte roskista ei vanhassa paikassa ollut.

Uudessa paikassa mahdollisuus vain pahvin, lehtien, biojätteen ja kaatopaikkajätteen lajitteluun.
 
Roskanainen
Mun tuttavani heittää lasipurkit suoraan sekajätteeseen ja se on aika järkyttävä määrä lasia, kun taloudessa on vielä lapsia, jotka syö lasten purkkisoseita. Ja kansista tulis oiva saalis metallijätettä mutta nekin menee sekajätteeseen... Meillä tulee viikossa ihan kunnon kassi lasijätettä. Helppohan sellainen läjä on dumpata sekajätteisiin, kun joku toinen hakee ja vie pois. Jos nää kierrätystä kammoavat tyypit joutuis itse viemään lasinsa, metallinsa ym. kaatopaikalle, niin kirpaisisko edes siellä sisintä. Sama jos heittäis kaiken jätteen omalle takapihalle tai lähimetsään.
 

Yhteistyössä