Te joiden talous kuralla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antisympatia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

antisympatia

Vieras
Toisesta ketjusta tuli mieleen, miten te onnistutte pilaamaan talouden?

Olemme kumpikin köyhistä perheistä, viime lama iski ja lujasti lapsuudenperheisiimme. Olemme nyt nuoria perheellisiä.
Esimerkiksi meillä mies ja minä olemme opiskelijoita, teemme vuorotellen viikonloppuisin töitä, kotona on kolme lastakin. Omistusasuntoa maksetaan, mutta tyydyimme kerrostaloasuntoon, kun emme halunneet yli 80 000 euron lainaa. Vaikka korot nousisivat, selviäisimme. Toisin kuin niin monen muun miehet, omani sijoittaa rahojamme eikä iske niitä turhuuksiin, piilottele laskuja ja elä luotolla.

Tulevat alamme ovat sellaisia, joissa työllistymme varmasti missä päin Suomea vain, ja myös ulkomailla. En sano että muiden pitäisi tehdä kuten me, mutta kyllä me omilla ratkaisuillamme olemme oikeilla jäljillä. Uudet autot, isot asunnot tai omat talot ovat sitten tulevaisuutta kun tulot ovat sellaiset että on realistista edes ajatella selviävänsä yli tonnin kuukausilyhennyksistä.

Tämä on helppoa meille. Miksi se on sitten monille muille niin tavattoman vaikeaa?

Tää on taas niin tätä. Kun ei tajuta että jollain muulla voi olla erilainen tilanne kuin teillä.
Ei multakaan heru sympatiaa niille jotka pilaa luottotietonsa tyhmyyttään ja elää yli varojensa mutta kun kaikki ei aina ookaan niin mustavalkoista.

• Tykkää
Reactions: nowa

Olemme kumpikin köyhistä perheistä, viime lama iski ja lujasti lapsuudenperheisiimme. Olemme nyt nuoria perheellisiä.
Esimerkiksi meillä mies ja minä olemme opiskelijoita, teemme vuorotellen viikonloppuisin töitä, kotona on kolme lastakin. Omistusasuntoa maksetaan, mutta tyydyimme kerrostaloasuntoon, kun emme halunneet yli 80 000 euron lainaa. Vaikka korot nousisivat, selviäisimme. Toisin kuin niin monen muun miehet, omani sijoittaa rahojamme eikä iske niitä turhuuksiin, piilottele laskuja ja elä luotolla.

Tulevat alamme ovat sellaisia, joissa työllistymme varmasti missä päin Suomea vain, ja myös ulkomailla. En sano että muiden pitäisi tehdä kuten me, mutta kyllä me omilla ratkaisuillamme olemme oikeilla jäljillä. Uudet autot, isot asunnot tai omat talot ovat sitten tulevaisuutta kun tulot ovat sellaiset että on realistista edes ajatella selviävänsä yli tonnin kuukausilyhennyksistä.
Tämä on helppoa meille. Miksi se on sitten monille muille niin tavattoman vaikeaa?
Se tapahtuukin juuri tuon vaiheen jälkeen. Uudet autot ja talot ovat realistisia, rahat riittävät niin lainojen kuin laskujen maksamiseen. Voi mennä monta vuottakin, että kaikki on ihan jees. Kunnes sitten työpaikka menee alta tai sairastutaan.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25240325:
Se tapahtuukin juuri tuon vaiheen jälkeen. Uudet autot ja talot ovat realistisia, rahat riittävät niin lainojen kuin laskujen maksamiseen. Voi mennä monta vuottakin, että kaikki on ihan jees. Kunnes sitten työpaikka menee alta tai sairastutaan.

Niinpä. Romahdus tulee jos tullakseen silloin kun kaikki näyttää hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25240325:

Nimenomaan. Miten joku voikaan olla niin sinisilmäinen, että kuvittelee kaiken hyvän olevan automaattisesti pysyvää? :O Tilanne voikin kääntyä ihan toisenlaiseksi jos minkälaisista syistä joita ap ei näköjään kokemattomuuden vuoksi pysty kuvittelemaan.

[QUOTE="äiti";25240354]Nimenomaan. Miten joku voikaan olla niin sinisilmäinen, että kuvittelee kaiken hyvän olevan automaattisesti pysyvää? :O Tilanne voikin kääntyä ihan toisenlaiseksi jos minkälaisista syistä joita ap ei näköjään kokemattomuuden vuoksi pysty kuvittelemaan.[/QUOTE]

eiköhän hänen luulisi tämän pystyvän kuvittelemaan, koska lamahan heidän lapsuuden perheisiin iski ja ilmeisesti sitä ennen kaikki ollut hyvin?

Eikä 90-luvun lama kaikkiin iskenyt, siis kaikkiin suomalaisiin. Esim. minun lapsuudenkodissa lama ei näkynyt mitenkään, paitsi uutisten välityksellä.

Itse olen aina ollut "hyvä" rahankäyttäjä. Olen maksanut laskut ajallaan, saanut rahaa säästöön ym. Kun lapset syntyivät peräjälkeen, niin säästöt hupenivat lastenjuttuihin ym. Elettiin vuosia niin, että kaikki meni mitä tuli.
No, sitten tuli avioero ja mies osoittautui kaikeksi muuksi, mitä oli antanut ymmärtää. Ei maksanut elareita, ei ostanut lapsille ruokaa ym.
Nyt tilanne on se, että talous todellakin on kuralla vaikka kuinka yritän selvitä. Ja se ottaa koville, kun ikinä en oo joutunu laskujen eräpäivää siirtämään. Nyt joudun ja toivon totisesti, että joku päivä koittaisi paremmat ajat rahallisesti.

Jos tulot syystä tai toisesta romahtaa niin mikä pakko sitä on jäädä liian kalliiseen asuntoon? Sehän on selvä että sitten aletaan luopua niistä hulpeista eduista ja eletään sen tilanteen mukaan, jottei vaikka ne luottotiedot menisi.

Nim. tutuissa useampi perhe jotka reilu 20v. rakensivat uuden omakotitalon ja kaikki rahat menee lyhennyksiin. Mihinkään ei ole varaa ja se talous on kuilun partaalla, on masennusta ja yksiltä viety lapset huostaankin. On erottu ja petetty kun ei kestetä itse aiheutettua tilannetta. Ja väkisin täytyy pysyä siinä talossa vaikka kaikki muu luhistuu ympäriltä.

Omat vanhempani ovat puhtaasti tunareita raha-asioissa, materialisteja ja pakko kuluttaa tili tyhjäksi. Miehen vanhemmissa hieman samaa vikaa, ei ymmärretä. Saattavat ajaa autolla kaupungin toiselle puolelle hakemaan pelkästään euron halvempaa kahvipakettia ja luulevat sen tuovan säästöä.

Heh. Heti rupesi tulemaan tälle palstalle niin normaalia kyykytystä ja ap ei ilmeisesti saisi olla onnellinen omaan olotilaansa. Heti pitää alkaa tiosten maalailemaan piruja seinille. Kiva antisympatia että olet tyytyväinen elämääsi.

[QUOTE="aloittaja";25240377]Jos tulot syystä tai toisesta romahtaa niin mikä pakko sitä on jäädä liian kalliiseen asuntoon? Sehän on selvä että sitten aletaan luopua niistä hulpeista eduista ja eletään sen tilanteen mukaan, jottei vaikka ne luottotiedot menisi.

Nim. tutuissa useampi perhe jotka reilu 20v. rakensivat uuden omakotitalon ja kaikki rahat menee lyhennyksiin. Mihinkään ei ole varaa ja se talous on kuilun partaalla, on masennusta ja yksiltä viety lapset huostaankin. On erottu ja petetty kun ei kestetä itse aiheutettua tilannetta. Ja väkisin täytyy pysyä siinä talossa vaikka kaikki muu luhistuu ympäriltä.

Omat vanhempani ovat puhtaasti tunareita raha-asioissa, materialisteja ja pakko kuluttaa tili tyhjäksi. Miehen vanhemmissa hieman samaa vikaa, ei ymmärretä. Saattavat ajaa autolla kaupungin toiselle puolelle hakemaan pelkästään euron halvempaa kahvipakettia ja luulevat sen tuovan säästöä.[/QUOTE]

No voi voi niitä teidän vanhempia. Pitäiskö teidän opastaa niitä sitten? Menis ehkä teidän neuvot varmemmin niile ketkä niitä tarvitsee. Tällä tavalla random-huutelulla ne ei ehkä tavoita kohderyhmää kunnolla.

[QUOTE="aloittaja";25240377]Jos tulot syystä tai toisesta romahtaa niin mikä pakko sitä on jäädä liian kalliiseen asuntoon? Sehän on selvä että sitten aletaan luopua niistä hulpeista eduista ja eletään sen tilanteen mukaan, jottei vaikka ne luottotiedot menisi.

Omat vanhempani ovat puhtaasti tunareita raha-asioissa, materialisteja ja pakko kuluttaa tili tyhjäksi. Miehen vanhemmissa hieman samaa vikaa, ei ymmärretä. Saattavat ajaa autolla kaupungin toiselle puolelle hakemaan pelkästään euron halvempaa kahvipakettia ja luulevat sen tuovan säästöä.[/QUOTE]
No mietipä vaikka vähän....olet rakentanut/ostanut talon paikkakunnalta X. Miehesi on saanut sieltä hyväpalkkaisen vakituisen työpaikan paikkakunnan suurimman työnantajalta, Yritys Y:ltä. Kaikki menee hyvin muutaman vuoden ajan ja siinä uskaltaudutaan hankkimaan lapsikin. Yhtenä kauniina päivänä Yritys Y ilmoittaa, että koko tuotanto siirretään Intiaan. Kaikki firman 300 työntekijää irtisanotaan. Miten hyvin ajattelit sen talon menevän kaupaksi?

Aika harva kai talouttaan sotkee, ennen kuin sitä rahaa on ollutkaan. Olen minäkin opintotuella itseni elättänyt vuosia, mutta nyt jos yhtäkkiä tulot tippuisivat samaan, niin kyllä sitä joutuisi talouttaan miettimään oikein tosissaan.

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia aina, ap hyvä. Hienoa kuitenkin, että suunnittelette talouttanne vastuullisesti.

Talous voi mennä kuralle myös itsestä riippumattomista syistä. Keittiönoita kertoi yhden esimerkin, minä pari lisää.

Esimerkki 1. Tuttavani oli ollut naimisissa 20 vuotta, neillä oli neljä lasta ja kaiken piti olla hyvin. Kunnes perheenisän firma teki konkurssin, isukki katosi ulkomaille ja äiti jäi vastaamaan firman raha-asioista yksinään.

Esimerkki 2. Pariskunnalla on vakituiset työpaikat ja tulevaisuus näyttää taloudellisesti hyvältä. He uskaltautuvat ostamaan hiukan kalliimman talon. Makselevat lainaa ja happy end. Sitten taloustilanne muuttuu, mies jää työttömäksi, nainen sairastuu ja joutuu jäämään töistä pois, päälle tulevat vielä hänen sairastuskulunsa. Koska taloustilanne on heikentynyt, talo on myynnissä yhä 1,5 vuoden jälkeen ja pienemmällä ei voi juurikaan myydä lainan takia. Hmm... ei kiristäisi sinun talouttasi?

Esimerkki 3. Naisella ja miehellä on kohtuulliset työpaikat, vakituiset molemmilla. Omistusasunto on ollut jo 10 vuotta. Naisen isä kuolee ja perintönä tulee puolet (kalliihkosta) asunnosta koska naisen äiti haluaa jakaa jo perinnön. Asuntolaina pysyy kuitenkin edelleen tuloihin nähden kohtuullisena, koska molemmilla on työt ja asunnosta maksetaan vain siitä äidin puoliskosta. No, mies masentuu ja menettää työkykyisyytensä. Asuntoa ei voi myydä koska 2 vuotta ei ole vielä täynnä asumista ja veron osuus myydessä olisi liian kova (perintöveroa kun maksettavana jo n. 20 000).

Viimeisin esimerkki omakohtainen. Talous ei kuralla, mutta tiukkaa on ja kaikki ainekset olisivat.

[QUOTE="vieras";25240380]Heh. Heti rupesi tulemaan tälle palstalle niin normaalia kyykytystä ja ap ei ilmeisesti saisi olla onnellinen omaan olotilaansa. Heti pitää alkaa tiosten maalailemaan piruja seinille. Kiva antisympatia että olet tyytyväinen elämääsi.[/QUOTE]

Eiköhän suurinta osaa ärsytä ap:n asenne muita kohtaan ja se, että hän ei ymmärrä eri elämäntilanteita. Elämä kun ei ole niin mustavalkoista kuin ap luulee.

[QUOTE="Manttu";25240699]Eiköhän suurinta osaa ärsytä ap:n asenne muita kohtaan ja se, että hän ei ymmärrä eri elämäntilanteita. Elämä kun ei ole niin mustavalkoista kuin ap luulee.[/QUOTE]

Tätä minäkin. Ei se elämä aina oo niin yksinkertaista joten turha mun mielestä syyttää ja yleistää että kaikilla ois samat mahdollisuudet tehdä samanlaisia ratkaisuja.

Täysin samaa mieltä, kun niin moni muukin... Asiat ei ole niin mustavalkoisia!! Kun firma tekee konkurssin ja sen jälkeen ei olekaan mitään töitä, niin kyllä on talous ahtaalla sen jälkeen. Talo on myyty, mutta siitä maksetaan vielä, koska remontteja oli paljon. Ja kaikki remontit pakollisia, koska muuten olis tullut vielä suuremmat kulut. Firmasta jäi lainaa paljon. Kummallakaan ei töitä, vaikka kelpais mikä tahansa. Niitä työpaikkoja, kun ei puissa kasva ja toinen ei voi ottaa töitä vastaan, koska kaikkia lapsia ei voi jättää yksin kotiin eikä voi hoitoon laittaa. Lasten kanssa lähes asutaan sairaalassa, joten siihenkin menee paljon rahaa, vaikka vakuutus onkin ja lääkkeet maksaa myös. Pitkäaikaissairauksia lähes kaikilla lapsilla (lapsia monta), yhden lapsen lääkäri ihan toisella paikkakunnalla, koska lähempää ei löydy lääkäriä, joka pystyisi hoitamaan yhtä lapsistamme. Ole ap onnellinen, että teillä nyt vielä noin. En mä tätä näin suunnitellut meneväksi, mutta aina ei elämä mene niinkun haluaisi... Näillä mennään ja yrittetään jaksaa ja selvitä jollain tavalla!!

no se on kiva että te ootte täydellisiä ja elätte täydellistä elämää :D

Olemme nyt nuoria perheellisiä.
olemme opiskelijoita, teemme vuorotellen viikonloppuisin töitä, kotona on kolme lastakin. Omistusasuntoa maksetaan...

Hehhehehhe. Minulla on tunne, että jos opiskelunne jatkuvat, koette myös itse tämän tilanteen. Lennätte todennäköisesti ekana firmasta pihalle osa-aikaisina ja ei edes lähihoitajia palkata, jos tilanne pahenee huomattavasti. Minä haluan oikeasti tietää mikä on teidän ratkaisu siihen tilanteeseen kun asuntolainaa pitäisi maksaa 12 % korolla tuloina opintotuki, asumislisä ja lapsilisät?

Niin, tuossa tilanteessa et saa myytyä sitä kämppää kuin n. 60%:lla lainamäärästänne. Pankki pyytelee vakuuksia kovasti lisää, mutta kotoa ei oo tulossa muuta kun tuulen huuhtoma perse.

Hehhehehhe. Minulla on tunne, että jos opiskelunne jatkuvat, koette myös itse tämän tilanteen. Lennätte todennäköisesti ekana firmasta pihalle osa-aikaisina ja ei edes lähihoitajia palkata, jos tilanne pahenee huomattavasti. Minä haluan oikeasti tietää mikä on teidän ratkaisu siihen tilanteeseen kun asuntolainaa pitäisi maksaa 12 % korolla tuloina opintotuki, asumislisä ja lapsilisät?

Niin, tuossa tilanteessa et saa myytyä sitä kämppää kuin n. 60%:lla lainamäärästänne. Pankki pyytelee vakuuksia kovasti lisää, mutta kotoa ei oo tulossa muuta kun tuulen huuhtoma perse.

En tiiä mille alalle ap kouluttautuu mutta mun miehen työpaikalla on jo se tilanne että lähihoitajien sijaisuuksia pyritään välttämään eli sinne ei palkata enää kovin helpolla uusia sijaisia. Samoin kaupunki on alkanu vähentää sijaisten määrää hoitoalalla. Näin siis alalla joka on ollu sellanen jolla kyllä riittää töitä...

Yhteistyössä