sain joulukortin lapseni kuvalla.

  • Viestiketjun aloittaja ylireagoinko?
  • Ensimmäinen viesti
Juttelin facessa pojanpojan äidin kanssa samaan aikaan kun tätä luin ja heitin tuonkysymyksen hänelle.
Eli olisiko loukkaantunut jos olisin laittanut poikansa kuvan joulukortteihini.
Ei kuulemma olisi - "tietenkään".
Mutta siitä voisi ottaa nokkiinsa jos muut lapsenlapset olisivat ja poikansa ei.
(Ei pelkoa että oikeasti niin koskaan kävisi.)

Sanoi kattelleensa pitkään lähettämäni joulukortin nimilistaa ja miettinyt että miksei poikansa nimi ole mukana ennen kuin hoksasi, että se oli lähetetty sille pojalle itselleen...
:D
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";25240420]Jotkut ei ehkä ymmärrä tätä ja ovat enemmän sellaisia hälläväliä-ihmisiä,mutta kyllä mä ymmärrän miltä susta tuntuu. Ja tämä ei tarkoita sitä,että vahtisin lastani haukan lailla ja kieltäisin muita ihmisiä koskemasta häneen,mutta on asioita jotka vanhemmat haluavat itse kokea ja olla ensimmäisiä.

Mun anoppi oli sanelemassa että mitä vauvalla pitää olla päällä kun kotiutuu sairaalasta,mitä tarjotaan ristiäisissä ja ketä kutsutaan. Hänen mielestään myös hän päättää mitä vauvalle syötetään ja milloin ja mun toiveet ja sanomiset kuitataan käden heilautuksella ja sanomalla "höpö höpö". Sitäkö mä äitinä olen,höpöhöpö?

Jotkut sanois varmaan että no anna mummon hössöttää ja kivahan se vaan on,mutta eikö tervejärkinen ihminen tajua lopettaa jos selvästi loukkaa toista? Ihan asiassa kuin asiassa? Ei se lopu koskaan jos ei sano ääneen mitä ajattelee. Selkä suoraksi ja sanot seuraavan kerran että "kiitos tarjouksesta,mutta haluan tehdä tämän asian itse". Joulukortti juttu oli hassu,pitäisin eukkoa vähän höpsähtäneenä.[/QUOTE]

no eikö tuo nyt ole jo aika paljon isompi juttu kuin ap:lla? Ei nyt ollut mitenkään "asiassa kuin asiassa" vaan haluaisi ostella kamoja muksulle. Sinua ymmärrän, ap:tä en. Ite tykkäsin kovasti ettei tarvinnut ostaa paljon mitään itse :) Ja mulla on hyvät välit miltei kaikkiin sukulaisiimme niin voidaan aina sopia tarkkaan millaisia kamoja halutaan.
 
[QUOTE="vieras";25240459]No sithän sä varmaan ymmärrät että on täysin eri asia pyytää kuin olla pyytämättä :)[/QUOTE]

Toki.
Mutta en minä olisi sen kummemmin reagoinut vaikka olisi lähettänyt itse ottamansa kuvan.

Uskon, että on lastenkin etu, kun ovat isovanhemmilleen niin tärkeitä.
:)
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";25240471]Miksi kaikesta pitää olla kiitollinen?[/QUOTE]

ihan normijärkinen aikuinen ihminen osaa kiittää saadessaan jotain, toisen halutessa auttaa, toisen välittäessä jne...
 
Valokuvaamiseen tulee kysyä lupa kuten myös kuvan käyttämiseen.

Keskustele lapsesi isän kanssa ja sitten jompikumpi teistä selvittää lapsen isän äidin kanssa, onko kuvaa käytetty muidenkin korteissa ja että olet loukkaantunut asiasta.

Ymmärrän sinua hyvin. Minusta tuo ei ole hyväksyttävää, mutta isovanhempi ei ehkä ymmärrä sitä. Muihinkin asioihin puuttuminen vain lisää asiasta kumpuavaa tunnetta.
 
"sondersson"
[QUOTE="sondersson";25240484]ihan normijärkinen aikuinen ihminen osaa kiittää saadessaan jotain, toisen halutessa auttaa, toisen välittäessä jne...[/QUOTE]

lisään vielä et jos joku on liikaa niin sitä voi opetella avaamaan suunsa, kiittää ja kieltäytyä kohteliaasti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25240471]Miksi kaikesta pitää olla kiitollinen?[/QUOTE]

ei oo totta :/ miksi lahjasta tai avusta pitää kiittää, sitäkö sä kysyt? millasia kasvattajia sun vanhemmat oli. taisit olla aika pilalla hemmoteltu kakara.
 
Mä kyllä ärsyyntyisin jos mummo ostaisi mun lapselle ensikengät tai ensi-mitä vaan. Ellei sitten asiasta erikseen sovita. Mutta jos esim. lapsi tulisi joskus hoidosta, ja iloisesti huikattaisiin, että käytiin ekan kerran Lintsillä, suuttuisin kyllä.

Jos ilman lupaa teettää lapsen kuvasta kortin, olisin ärsyyntynyt. Luvankin kanssa se olisi musta outoa, sanoisin varmaan että kiitos,mutta teetämme lapsikuvakortit itse.
 
"vieras"
Toki.
Mutta en minä olisi sen kummemmin reagoinut vaikka olisi lähettänyt itse ottamansa kuvan.

Uskon, että on lastenkin etu, kun ovat isovanhemmilleen niin tärkeitä.
:)
Tämähän näissä keskusteluissa on lopputulos. Isovanhemmat-vanhemmat 10-0. Ei se mitään jos lapsen äiti kokee jäävänsä jalkoihin,sehän vaan kuvittelee. Ei mummo tahallaan,se vaan on niin onnellinen. Se on lapsen etu. Ai mikä? Se että äiti ja mummo eivät pääse yhteisymmärrykseen? Ei nyt millään pahalla,mutta kyllä tämmösissä tapauksissa,joissa äiti kokee varpaillensa tallotun,niin toinen osapuoli on kyllä se kenen kuuluu vetäytyä. Ja joo,joillakin ihmisillä on tiukemmat reviirit kuin sulla. Jotkut ihmiset loukkaantuu herkemmin ja jotkut ihmiset ovat tarkempia siitä kuinka toimitaan ja missä. Se heille suotakoon,ei se tee kenestäkään huonompaa ihmistä vaikka koti ei ole yleinen majatalo tai jos exät ja nyxät ei nuku lattialla siskonpedissä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25240497]ei oo totta :/ miksi lahjasta tai avusta pitää kiittää, sitäkö sä kysyt? millasia kasvattajia sun vanhemmat oli. taisit olla aika pilalla hemmoteltu kakara.[/QUOTE]

Jos mä kippaan sulle jätesäkillisen kulahtaneita ja koinsyömiä lastenvaatteita,niin kiittäisitkö kauniisti? Tai ostaisin sulle jonkun astiaston joka on sun mielestä susiruma? En koe olevani pilalle hemmoteltu jos haluaisin itse ostaa lapselleni sellaiset kengät kuin mä tykkään.
 
"vieras"
Minäkään en kyllä tykkäisi hyvää jos anopiltani tulevassa joulukortissa olisi lapseni kuvan ilman luvan pyytämistä ja sitä oltaisiin lähetelty kaikille tutuille ja sukulaisille. Ymmärrän siis hyvin sinua ja miltä se tuntuu kun oman anoppini kanssa on vähän samantyylistä ongelmaa ollut, nyt on onneksi alkanut tuonkin asian suhteen menemään vähän paremmin.
 
[QUOTE="vieras";25240501]Tämähän näissä keskusteluissa on lopputulos. Isovanhemmat-vanhemmat 10-0. [/QUOTE]

Eikö kuitenkin useammin toisin päin eli niin, että isovanhemmat jäävät joko omasta halustaan, loukkaamisen pelosta tai vanhempien toiveesta etäisiksi lapselle?

[QUOTE="vieras";25240501] Se on lapsen etu. Ai mikä? Se että äiti ja mummo eivät pääse yhteisymmärrykseen? .[/QUOTE]

Ei vaan lapsen etu on, että hänen elämässään on useita läsnäolevia , rakastavia , vastuullisia aikuisia.

[QUOTE="vieras";25240501]Se heille suotakoon,ei se tee kenestäkään huonompaa ihmistä vaikka koti ei ole yleinen majatalo tai jos exät ja nyxät ei nuku lattialla siskonpedissä.[/QUOTE]

Tätä en ymmärtänyt. Tai en sitä, miten se aiheeseen liittyy.

:)
 
Miksi kaikesta pitää tehdä ongelma? Joulukortti valokuvalla, se on pala paperia jota vastaanottajat vilkaisee ja se on siinä. Ei ole iso juttu.

Tosi pienistä jutuista porukkaa ottaa kyllä hernettä nenään, miten te jaksattekin? Elämä olis paljon mukavampaa jos ei koko ajan joku pikku juttu ärsyttäis ja jostain tarviis olla suu mutrussa.
 
"vieras"
Eikö kuitenkin useammin toisin päin eli niin, että isovanhemmat jäävät joko omasta halustaan, loukkaamisen pelosta tai vanhempien toiveesta etäisiksi lapselle?



Ei vaan lapsen etu on, että hänen elämässään on useita läsnäolevia , rakastavia , vastuullisia aikuisia.



Tätä en ymmärtänyt. Tai en sitä, miten se aiheeseen liittyy.

:)

Se liittyy siten että sä joka keskustelussa toitotat aina miten teillä ollaan suvaitsevaisia ja kaikki on kavereita keskenään ja kaikki saa tehdä kaikkea kaikkien kanssa ja kaikki sitä kaikki tätä. On olemassa ihmisiä joilla näin ei ole ja jotka tuntisivat olonsa epämukavaksi jos heidän henkilökohtaisia rajojaan revitään väkisin auki. Se vaan sulta näyttää monesti unohtuvan että kaikki eivät elä kuten te ja joskus on ihan normaalia tuntea lähisukulaisistaan myös negatiivisia tunteita.
 
"miisu"
Ens pääsiäisenä teetät koko suvulle pääsiäiskortit, joissa on anoppis kuva. Jos vielä saisit sille luudan käteen ja huivin päähän, niin hyvä.
Eihän siitä suuttua voi. Sä vaan niin paljon tykkäät anopista, että halusit teettää hänestä kortteja. Eikä tuollaiseen mitään lupaa tietenkään tarvita. :)
 
"vieras"
Miksi kaikesta pitää tehdä ongelma? Joulukortti valokuvalla, se on pala paperia jota vastaanottajat vilkaisee ja se on siinä. Ei ole iso juttu.

Tosi pienistä jutuista porukkaa ottaa kyllä hernettä nenään, miten te jaksattekin? Elämä olis paljon mukavampaa jos ei koko ajan joku pikku juttu ärsyttäis ja jostain tarviis olla suu mutrussa.
Tää taitaa olla sun vakiokommenttis joka ketjuun. Ylemmyys on varmasti mukava tunne.
 
ylireagoinko?
Höpsähtänythän tämä mummi on,mikä on kiva juttu mutta välillä tosi ahdistavaa.tää ei nyt ole vaan ensikengistä vaan ennen vauvan syntymää jo tuli vaatteita ainakin kahdelle vauvalle, jolloin lapsen isän kanssa pistettiin kielto ettei saa ostaa MITÄÄN ainakaan vähään aikaan.toki ollaan kiitollisia että saadaan apua mut tällanen oikeesti hulun lailla osteleminen esim.sotii meidän kasvatusperiaatteita vastaan, joihin kuuluu kierrätys ja kirpparit mm. anyway nyt on vähän paha mieli kun ei olla sukulaisille saatu aikaiseksi lähetettyä kuvia ja ajattelin et tää kortti olis niille vähän spesiaalimpi juttu niin ei kun nyt tulee "anopilta" kortti lapsenlapsen kuvalla myös.oon kyllä vähän ihmeissäni.
 
[QUOTE="vieras";25240560]Se liittyy siten että sä joka keskustelussa toitotat aina miten teillä ollaan suvaitsevaisia ja kaikki on kavereita keskenään ja kaikki saa tehdä kaikkea kaikkien kanssa ja kaikki sitä kaikki tätä. On olemassa ihmisiä joilla näin ei ole ja jotka tuntisivat olonsa epämukavaksi jos heidän henkilökohtaisia rajojaan revitään väkisin auki. Se vaan sulta näyttää monesti unohtuvan että kaikki eivät elä kuten te ja joskus on ihan normaalia tuntea lähisukulaisistaan myös negatiivisia tunteita.[/QUOTE]

Ok

:D
 
[QUOTE="vieras";25240567]Tää taitaa olla sun vakiokommenttis joka ketjuun. Ylemmyys on varmasti mukava tunne.[/QUOTE]

En mä ylemmyydestä tiedä, mä oon tyytyväinen. Enkä kitise turhista ;) Jää turha stressi pois ja voi keskittyä mukavempiin asioihin ku tällaisiin..merkityksettömiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"Tiina"
Ylireagoinko vai vetäisisikö muut herneen nenään?
Kortti tuli siis lapsen isän äidiltä jonka kanssa aikaisemmin ollut sanaharkkaa kun ostelee lapselle liikaa kaikkea ja tunkee muutenkin mielestäni liian lähelle joskus mulle tärkeissä asioissa.mm.ostaa ensikengät kysymättä multa.Mun ainoa lapsi, ehkä jääkin niin välillä noinkin pienet asiat vtuttaa mua.haluan itse hankkia lapselleni "ensimmäisiä juttuja". Tänä vuonna lähetettin ensimmäistä kertaa joulukortit suvulle, pienen kuvalla tottakai, niin tuntuu tosi tyhmältä että nyt ilmeisesti saavat muutaman kortin sitten.. oonko pikkumainen ja naurettava kun loukkaannun?
Et ole naurettava! Ihmisellä on oikeus tunteisiinsa ja jos jostain pahoittaa mielensä, niin minkä sille voi!
 
"vieras"
Miksköhän tälläisiin ketjuihin tulee aina just ne jotka ei edes yritä ymmärtää? Pitää vaan tulla sanomaan että hei,sun ongelmilla ei oo mulle mitään merkitystä,älä kitise,onneks MULLA on asiat hyvin.
 
[QUOTE="vieras";25240590]Niin,sun mielestä merkityksettömiin :)[/QUOTE]

No voi hyvä ihminen, yritä suhteuttaa asioita. Jos jokaisesta joulukortista ja vääränlaisesta joululahjasta jaksaa ottaa kierroksia niin miten selviytyy oikean ongelman kanssa?

Kun niitä pahoja juttuja sattuu muuallakin kuin Iltalehden sivuilla, olisko mahdollista olla onnellinen siitä mitä on eikä valittaa vähän joka asiasta?
 
Mitä mieltä on lapsen ISÄ? Monelta tuppaa unohtumaan omassa itsekkyydessän, että niitä vanhempia on kaksi.
Eipähän niitä aina kahta ole, elossa ainakaan. Mä henkilökohtaisesti en tykkäis tippaakaan jos mun lapsestani joku muu kysymättä lupaa kuvia jakelisi ympäriinsä. Isä toki saisi niin kysymättä tehdä, mutta ku ei ole elossa enää..

Kenkiä ym. mummot ym. lapselle saavat ostaa, se helpottaa vaan minun rahatilannettani, se ei haittaisi.
 

Yhteistyössä