Lapsen yksi ope ajoi meidät sitten tiukan paikan eteen. Tarvitaan ihan oikeesti apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti.

Vieras
Kirottu nainen, voi saakettirallaa tuota.
Jos kuvailisin yhtään enempää, se olis vaan joukko kirosanoja.
Tyyppi siis päättänyt ottaa mun tyttären tuollaiseksi syntipukiksi.
Tuo ope opettaa 2 tuntia viikossa, eli ei paljon. Silti, lapsella olisi vielä puoli vuotta 2 tuntia viikossa yhtä helvettiä, joten haluan tehdä asioille jotain. NYT.
Tuo on siis kaksoistunti.

Eli hän astui tytön opeksi tänä syksynä.
Ok, hän opettaa tyttöä myös eräässä toisessa aineessa. Siellä hän on kuulemma mukava ja kiva.

Olen kuullut monelta tuttavaltani tuosta, miten hän opettaa tuota ainetta.
En jotenkin muistanut asiaa, kun hän otti tytön luokan siihen aineeseen.
Oikeasti se ei ole kuvis, mutta kutsutaan sitä nyt siksi.

Ennen kuviksessa tytön opettaja oli jämpti mutta asiallinen. Hän ei kuulunut opettajien parhaimmistoon noin ajatuksillaan, mutta tyttö tykkäsi hänestä ja hyvä niin. Nyt se sitten vaihtui ja pari viikkoa meni, kun alkoi ongelmat.

Tyttö oli heitetty luokasta, tiedä miksi.
Kysyin häneltä, ja hän selitti pitkät pätkät kaikkea.
Joista neljäsluokkalainen itkupäissään selitti epätosiksi suurinta osaa.
Minä sanoin , että nyt tämän asian selvittämiseksi hänen pitää puhua totta.
Lapsi jatkoi vuolasta itkuaan miettien ihan tosissaan ja pahalla mielellä miksi opettaja valehtelee. Hän meni myös itkein nukkumaan.

Tuli seuraava kuvistunti. Kouluavustaja sanoi, että kaikki oli ihan asiallisesti, opettaja oli hieman nuiva kuulemma omaa tyttöäni kohtaan. Ok.

Sitten tytär lensi taas.
Laitoin sähköpostia asiasta, että mitähän nyt?
Tällä kertaa taas sain kootut meriselitykset.
Loppu oli sama kuin edellisessä.
Minä laitoin, että tytöllä jää tästä paha mieli, että voisitko ystävällisesti keskustella asiat tapahtuman jälkeen selviksi.

Seuraavalla viikolla tyttö kertoi, että X oli riehunut hurjasti, penkonut kaappeja ja kiljunut open korvaan.

Kysyin opelta.
"X nyt vaan on villi, kun teidän tyttö taas rauhallinen"
Mutta eikö kaikkia koske samat säännöt?
"Koskee koskee, mutta koin hallitsevani tialnteen"
Selvä?

Ja taas lähdettiin.
Tällä kerralla lapsi kertoi open sanoneen.
"Koita nyt käyttäytyä, kyllä tiedän sinun olevan kiltti. Kyllä nelosluokkalaisen tulisi tietää miksi hänet poistetaan, ei kai huvikseen"

Minä laitoin sähköpostia, että kerro nyt ASIALLISESTI ja REHELLISESTI mitä on tapahtunut, koska nämä ovat niin ristiriitaisia ja tyttö on ollut ennen aika luotettava ja en usko että hän valehtelee nytkään, paljoa ainakaan.
Tähän sain ehkä jopa vähän lapsen selitystä vastaavan. Joskin näihin pikkujuttuihin oli lisäilty jotain elämää suurempaa, ja poistamissyy oli ihan puutaheinää.
Kerroin hänelle sitten ihan naamatusten, että tyttö ei valehtele.
"No kerrankos se sitten valehtelee, kai se nyt on mahdollista? Ei hän mikään enkeli ole, en kai minäkään valehtelisi", hän vastasi hieman säikähtyneesti ja puolustelevasti,

Tyttö ei ole koskaan valehdellut minulle.

Nyt hän ei sitten enää edes tervehdi minua.

Nyt olen selkeesti sylkässy lapsen suohon ja en halua kevätkaudelle tätä samaa piinaa. Tarvin ihan oikeesti apua, että se pääsisi ihan taas sellaiseen oikeudenmukaiseen asemaan, jossa kaikkia koskisi samat säännöt! Auttakaa nyt kun tarvin sitä apua tän yhden kerran!

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti.;25219603:
Tyttö ei ole koskaan valehdellut minulle.

!

niin se on niin helppo uskotella itelleen että se oma lapsi on kuin enkeli. ei voi tehdä pahaa eikä varsinkaan valehdella äidille. opettajassahan se on vika jos lapsella on ongelmia koulussa.

Hirveä selitys. Ensinnä tuli mieleen että lapsi voi kyllä hieman selitellä tapahtumia tai jopa valehdella sinulle. Ei olisi ensimmäinen kerta.

Toiseksi ottaisin reksin mukaan asian selvitykseen. Hän on opettajan esimies.

Kolmanneksi säästäisin s-postikeskustelut.

Jotenkin musta tuntuu että tässä on kärpäsestä tehty härkänen. Väärinkäsityksiä ehkä.

Olen itse opettaja ja kyllähän siellä luokassa voi kaikenlaista tapahtua. Myös opettaja itse voi olla syyllinen ylilyönteihin. Joka tapauksessa on tytön opettajalla velvollisuus pyrkiä selvittämään tilannetta.

Jos luokassa ei ole työrauhaa, eli puolet tai melkein kaikki riehuvat ja kilpailevat siitä,kuka on röyhkei ja kuka keksii eniten juttuja opettajan pään menoksi, tilanne on todella vaikea opettajalle, ja hänellä helposti menee sitten ylilyönneiksi, kun toisaalta sitten niiden parin oppilaan vanhemmat, jotka ovat asialisesti tunnilla, soittavat sen takia, kun lapsi ei saa opetusta työrauhan puutteen vuoksi.

Harmillinen tilanne, jos opettaja on sitä mieltä, että kiltit ja rauhalliset tytöt/oppilaat joutuvat ulos pienestäkin ja hemmotellut pojat saavat riehua koska ovat aina saaneet luvan kanssa riehua.

Meidän kuopus on myös neljäsluokkalainen ja jäänyt nyt viime aikoina pari kertaa valehtelusta kiinni... ja ennen on ollut umpirehellinen. En sano, että tyttösi nyt valehtelisi, mutta kun lapset kasvavat, niin nehän testaavat meitä vanhempia aina vain uusin keinoin.

Asia kannattaa kyllä kuitenkin selvittää, ja kuten jo saitkin ohjeen, niin ota rehtoriin yhteys.

Öööö.... veikkaan että opettaja ei ole edes saanut sähköposteistasi mitään selvää, tai edes tajunnut, mitä häneltä kysyt, sen verran kuule epäselvää tuo teksti oli.

No joo, jos tytön selitystaidot on peritty äidiltä, niin en ihmettele, jos tytön ja opettajan kertomukset poikkeavat toisistaan. Oikeasti, ihan karseeta tekstiä, siis vaikeaselkoista.

Mikä on koulunkäyntiavustajan näkemys asiasta? Jos tässä nyt jotain näkemyksiä kaivataan. Opettaja on voinut tehdä virheitä ja tyttösi on varmasti jotenkin häiriköinyt (ei aina pahasti ehkä). Luultavasti selitys löytyy koko luokan häiriköinnistä ja opettajan kehnoista luokanhallintataidoista. Mutta en ole ollut paikalla, etkä ole sinäkään.
Mitä väliä tällä nyt sitten on? Kerrot lapsellesi, että opettajaa täytyy totella ja että joskus opettajakin voi tehdä virheitä. Mutta tunnilla ope on pomo ja sillä sipuli. Lapsellasi ei ole oikeutta käyttäytyä huonosti, vaikka joku toinen käyttäytyisi ja vaikka tilanne olisi epäreilu. Se siitä.
Jos homma jatkuu erikoisena, niin rehtoriin voi ottaa yhteyttä. Ja mielellään myös opettajaan puhelimitse tai kasvokkain.

Jos opettajan viestit ja lapsesi selostus on ollut yhtä sekavia kuin tuo sinun aloituksesi, niin ei ihmekään, että mikään ei selviä ja jokainen on vetänyt herneen nenäänsä.

Sinuna minä kysyisyn joltain lapsen kaverilta, mitä siellä on oikein tapahtunut, niin voisi tulla asiaan edes vähän selvyyttä ja samalla ulkopuolisen näkökulma.

• Tykkää
Reactions: Kastanja
[QUOTE="hmmm";25219808]Öööö.... veikkaan että opettaja ei ole edes saanut sähköposteistasi mitään selvää, tai edes tajunnut, mitä häneltä kysyt, sen verran kuule epäselvää tuo teksti oli.[/QUOTE]

Juu en tajunnut minäkään.

Btw. arvaa kuinka monesti se ope on kuullut tuon "ei meidän lapsi valehtele". Se on sitten kiva kun lapsi riehuu päivät ja iltapäivällä vanhempi tulee linjoja pitkin/wilman kautta jatkamaan ärhentelyä... (Ei omena kauas...)

Ei luokasta poistella ihan keveistä syistä.

Voi toki olla että asiaan liittyy myös koulukiusausta yms. ryhmäpainetta jota opettaja ei huomaa, lapsi sen takia häiriökäyttäytyy ja todelliset "huonosti käyttäytyvät" eivät paljastu. Siksi asia kannattaa selvittää.

Reksiä en heti lähtisi tällä painostamaan vaan tapaisin opettajan kahden kesken lapsen kanssa. Tuo kirjoittamisesi on niin epäselvää, että ehkä kannattaa hoitaa asiat suullisesti.

Jos nelijäsluokkalaista poistetaan luokasta, niin pitäisi kyllä opettajan tideottaa aika selkeästi poiston syyt. Eikä saa olla mitään eri sääntöjä pojille, "jotka nyt vaan on poikia". En tiedä kuinka pahoja kommunikointiongelmia ap:n ja tuon opettajan välillä on, mutta ei vaikuta siltä, että opettaja olisi toiminut 100%:sen korrektisti.

Viimeksi muokattu:
Saksin tekstiä tuodakseni pointin esille. Luepa ap tuo ajatuksella uudelleen läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti.;25219603:
Kirottu nainen, voi saakettirallaa tuota.
Jos kuvailisin yhtään enempää, se olis vaan joukko kirosanoja.
---
Ok, hän opettaa tyttöä myös eräässä toisessa aineessa. Siellä hän on kuulemma mukava ja kiva.
---
Olen kuullut monelta tuttavaltani tuosta, miten hän opettaa tuota ainetta.
---
Ennen kuviksessa tytön opettaja oli jämpti mutta asiallinen. __Hän ei kuulunut opettajien parhaimmistoon noin ajatuksillaan__ mutta tyttö tykkäsi hänestä ja hyvä niin. Nyt se sitten vaihtui ja pari viikkoa meni, kun alkoi ongelmat.
---
Laitoin sähköpostia asiasta, että mitähän nyt?
Tällä kertaa taas sain __kootut meriselitykset__.
---
Minä laitoin sähköpostia, että kerro nyt ASIALLISESTI ja REHELLISESTI mitä on tapahtunut, koska nämä ovat niin ristiriitaisia ja tyttö on ollut ennen aika luotettava ja en usko että hän valehtelee nytkään, paljoa ainakaan.
Tähän sain ehkä jopa vähän lapsen selitystä vastaavan. Joskin näihin pikkujuttuihin oli lisäilty jotain elämää suurempaa, ja poistamissyy oli ihan puutaheinää.
Kerroin hänelle sitten ihan naamatusten, että tyttö ei valehtele.

Näistä voidaan lukea, että ap on ärtynyt. Asenne opettajaa kohtaan on jo valmiiksi kiukkuinen. Kuulopuheiden perusteella jo ennestään ja nyt sitten erityisesti, kun oma lapsi on hankaluuksissa. Muutenkin ap:n asenne opettajia kohtaan tuntuu olevan vähintäänkin mielenkiintoinen. "Hän ei kuulunut opettajien parhaimmistoon noin ajatuksillaan..." Tällaisen mallin kotoa saava lapsi voi hyvinkin sepitää hädän tullen omiaan, eli kun oma nahka on vaarassa kouluvaikeuksein käytyä ilmi kotona. Hyvinhän lapsi arvaa, että äidin saa äkkiä puolelleen ja opettajaa vastaan. Äiti puhuu meriselityksistä, pikkujutuista ja elämää suuremmista lisäyksistä.

Jos opettajalla olisi jotain hampaankolossa lasta kohtaan, miksi hän jonkun muun aineen tunnilla on "mukava ja kiva"?

Harmillinen tilanne, jos opettaja on sitä mieltä, että kiltit ja rauhalliset tytöt/oppilaat joutuvat ulos pienestäkin ja hemmotellut pojat saavat riehua koska ovat aina saaneet luvan kanssa riehua.

Ei sinne luokan ulkopuolelle voi oikeastaan heittää kuin yhden oppilaan, sillä muuten jatkavat riehumista käytävällä. Jos luokassa on paljon häiriöitä, miksi ihmeessä opettaja heittäisi pois kiltin oppilaan?

Voi olla, että se X-oppilas oli jo rauhoittunut (miksi siinä vaiheessa heittää enää ulos?), mutta oma lapsesi esim. jatkoi häirintää ja ns. katkaisi kamelin selän.

Aina opekaan ei voi olla ihan reilu vaikka kuinka siihen pyrkisi.

Aika moni jo sanonutkin ettei ap:n tekstistä tahdo saada selvää, samaa mieltä olen minäkin.
Jos vaikka kertoisit ne syyt, miksi opettaja on luokasta poistanut, niin vois vaikka jotain asiaan kommentoidakin.
Kannattaa ottaa yhteys reksiin ja sitä kautta selvittää tilanne.
Tuntuu vähän hassulta jos sama opettaja kohtelee samaa oppilastaa erilailla eri aineissa....

[QUOTE="vieras";25219906]Jos opettajan viestit ja lapsesi selostus on ollut yhtä sekavia kuin tuo sinun aloituksesi, niin ei ihmekään, että mikään ei selviä ja jokainen on vetänyt herneen nenäänsä.

Sinuna minä kysyisyn joltain lapsen kaverilta, mitä siellä on oikein tapahtunut, niin voisi tulla asiaan edes vähän selvyyttä ja samalla ulkopuolisen näkökulma.[/QUOTE]

Minustakin aloitus oli jotenkin sekava, luulin että johtuu väsymyksestäni että en osaa lukea:ashamed: Ja tämä nyt ei mitenkään ilkeästi. Mutta oikeasti, ketä syytetään ja mistä syytetään? Ja miksi? Mitä on tapahtunut? Miksi luokasta on lapsi ajettu ulos? Perustelut asialle?

rehtorille soitto ja yhteispalaverin vaatisin, jossa rehtori, vanhemmat, lapsi ja opettaja. itse en laittaisi lasta noille tunneille ennen kuin asia selvitetty!

Näin mäkin tekisin. Lisäksi, jos luokan oppilaiden vanhemmissa tai oppilaissa on joku sulle tuttu, keneltä vois kysellä, miten muut suhtautuu opettajaan, millasta kohtelua muut saa. Luokassa on avustaja? Juttele myös hänen kanssa, kysy hänen näkemyksiään asiaan.