Onko teistä epäreilua, että sinkku ei saa viettää lomiaan koulujen loma-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestä se lomailee koulujen loma-aikoina, joka sitä eniten tarvii. Jos sinkku on lähdössä sukulaisten tai tuttujen (joilla lapset lomailevat silloin) kanssa reissuun, hänellä on hyvä syy lomailla silloin. Jos jollakulla on pieniä alakoululaisia lapsia ja varsinkin jos lapsen toinen vanhempi ei silloin voi lomailla ja jos hänen lapsellaan ei ole eläkeläismummoja, jotka voisi hänen kanssaan olla, hänellä on on erittäin pätevä syy lomailuun juuri silloin. Mutta jos lapset on vielä päiväkoti-ikäisiä tai jo yli 10 vuotiaita, tarve loma-ajan lomalle on paljon pienempi, joskin olemassa, koska isotkin koululaiset voisi viedä lomareissulle tai pienten hoitopaikka voi olla suljettuna sen ajan.

Mutta mielestäni siis ne lomailee, kellä tarve silloin on suurin. Ei niin, että vain perheelliset lomailee.

"vieras"
Mun mielestä se lomailee koulujen loma-aikoina, joka sitä eniten tarvii. Jos sinkku on lähdössä sukulaisten tai tuttujen (joilla lapset lomailevat silloin) kanssa reissuun, hänellä on hyvä syy lomailla silloin. Jos jollakulla on pieniä alakoululaisia lapsia ja varsinkin jos lapsen toinen vanhempi ei silloin voi lomailla ja jos hänen lapsellaan ei ole eläkeläismummoja, jotka voisi hänen kanssaan olla, hänellä on on erittäin pätevä syy lomailuun juuri silloin. Mutta jos lapset on vielä päiväkoti-ikäisiä tai jo yli 10 vuotiaita, tarve loma-ajan lomalle on paljon pienempi, joskin olemassa, koska isotkin koululaiset voisi viedä lomareissulle tai pienten hoitopaikka voi olla suljettuna sen ajan.

Mutta mielestäni siis ne lomailee, kellä tarve silloin on suurin. Ei niin, että vain perheelliset lomailee.
Mun mielestä ei ihan näinkään. Koska jos mun tapani viettää joulua on maatta kotona kalsareissa, niin minusta minulla pitäisi olla siihen oikeus jonakin jouluna, eikä vasta silloin kun saan lapsen tai lähden lomareissulle lappiin. Siksi kannatan kiertäviä lomia, kenenkään ei tartte selitellä mitä tekee lomallaan ja kaikki saa vuorollaan lomailla kivoina aikoina (joulut, uudetvuodet, juhannukset jne)

[QUOTE="vieras";25158155]Hoitajat ja kerhonohjaajat ovat lomaansa oikeutettuja mutta sinkut eivät?[/QUOTE]

Kaikki ovat lomaansa oikeutettuja, mutta jokainen ei voi päättää päiviään, jolloin ne viettää. Toiveet voi suurimmassa osassa työpaikoista jättää, mutta käytännön syistä, ne ei aina onnistu juuri silloin kun sitä itse haluaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158226]Mun mielestä ei ihan näinkään. Koska jos mun tapani viettää joulua on maatta kotona kalsareissa, niin minusta minulla pitäisi olla siihen oikeus jonakin jouluna, eikä vasta silloin kun saan lapsen tai lähden lomareissulle lappiin. Siksi kannatan kiertäviä lomia, kenenkään ei tartte selitellä mitä tekee lomallaan ja kaikki saa vuorollaan lomailla kivoina aikoina (joulut, uudetvuodet, juhannukset jne)[/QUOTE]

Kalsareissa olo kotona 16 h/päivä ei riitä?

[QUOTE="vieras";25158226]Mun mielestä ei ihan näinkään. Koska jos mun tapani viettää joulua on maatta kotona kalsareissa, niin minusta minulla pitäisi olla siihen oikeus jonakin jouluna, eikä vasta silloin kun saan lapsen tai lähden lomareissulle lappiin. Siksi kannatan kiertäviä lomia, kenenkään ei tartte selitellä mitä tekee lomallaan ja kaikki saa vuorollaan lomailla kivoina aikoina (joulut, uudetvuodet, juhannukset jne)[/QUOTE]

Tämä hyvä silloin, jos kaikki haluaa viettää lomansa samaan aikaan. Mutta varmasti ihan yhtä moni ja varmasti enemmänkin on niitä, jotka eivät halua koulujen lomina lomiaan pitää. Kurjaa, jos pakotetaan pitämään loma juuri silloin, kun kaikkialla on sesonkihinnat.

"vieras"
Tämä hyvä silloin, jos kaikki haluaa viettää lomansa samaan aikaan. Mutta varmasti ihan yhtä moni ja varmasti enemmänkin on niitä, jotka eivät halua koulujen lomina lomiaan pitää. Kurjaa, jos pakotetaan pitämään loma juuri silloin, kun kaikkialla on sesonkihinnat.
No eiköhän joka paikassa ole melko helppoa kumminkin luovuttaa se joulunaikainen lomavuoronsa jollekkin toiselle, jos sitä ei itse halua :p

"vieras"
On epäreilua, koska lomien määräytyminen sen mukaan onko sinulla lapsia olisi äärimmäisen epäreilua sinkkuja ja lapsettomia pariskuntia kohtaan. Esimies asemassa en myöntäis kenellekään lomaan koululaisten lomaviikolla, mikäli se aiheuttais jatkuvaa tappelua. Mitä joululomaan tulee, niin työssä käyvät mummot ja papatkin haluavat kyseiset päivät vapaiksi, koska haluaa olla katsomassa kun ensimmäinen/viides lapsenlapsi avaa ensimmäistä joululahjaansa. Mielestäni kukaan ei voi sanoa kuinka tärkeetä kenellekin loman vietto tiettyyn aikaan on, missä tai miten sen lomansa vietti.

.......
Arvatkaa miten vitun vaikeeta oli saada kesäloma toukokuuksi, kun oli kylmää ja ankeeta! LOL

Me haluttiin mennä halvalla Aasiaan, jossa sesonki oli loppunu: alkamassa sateet, sika kuuma ja halpaa ja ei turisteja. Ihan saatananmoinen vääntäminen oli, vaikkei kukaan muu sillon halunnut lomaansa (yllätys, heinä-elo atas oli kaikkien muiden toiveissa)

Voi lapsettomalla olla menoja sille tyypilliselle alueen hiihtolomaviikolle. Ehkä edellisenä syksynä sovittu aika uusien tissien laittoon tallinnassa, siihen ei taida saikkua paljoa saada ;) Ehkä kummilapsien kanssa on tarkotus mennä teneriffalle. Mutta jos loman haluaa vaan ilkeyttään kattoon syleksimiselle, ehkä on aika nuppia tutkituttaa.
Silloin kun lapsista ei ole huolta, totta helkkarissa teen vaikka kaikkien pakkojuhliajotainsaatananpyhäpäivää työpäivät, sillä sitten voin mennä vaikka sillä viikolla sinne lomamatkalle, kun kukaan muu ei haluu lomailla..

Enempi oon kyllä kuullu napinaa, kun ei saada niitä pyhätunteja ja jotkun ei saa pyynnöistä huolimatta jouluja/pääsiäisiä töitä. Vois siinäkin ne listoja laativat kattoo vähän peiliin; on sellasia, joille sitten kun ei anneta duunia, vaan istutaan yksin kotona tai baarissa.

Terkeuin, oli ihan vitun hienoa juoda 3 lonkeroa jouluaattona yksin baarissa, kun ei siellä ollu ees ihmisiä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158239]Kalsareissa olo kotona 16 h/päivä ei riitä?[/QUOTE]

En ymmärtänyt sun pointtia?

Ei mulla ainakaan ole aikaa istua kotona 16h/päivässä, vaikka ei lapsia olekkaann. Ja vaikka oliskin joku päivä aikaa, niin se ei ole silti lomaa.

Nooh
Mitenkäs kun niin monen mielestä on niiin väärin, jos haastattelija kyselee raskaudesta tai lapsista? Ainakaan ne eivät missään nimessä saa vaikuttaa työhönottoon. Mutta työnantajan olisi kuitenkin paapottava niitä perheellisiä ja varattava heille juuri ne lomaviikot jotka nämä tahtovat, kun pershedelmät olisivat muuten ihan ilman hoitoa koulujen lomien aikana. Ristiriitaista?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158345]En ymmärtänyt sun pointtia?

Ei mulla ainakaan ole aikaa istua kotona 16h/päivässä, vaikka ei lapsia olekkaann. Ja vaikka oliskin joku päivä aikaa, niin se ei ole silti lomaa.[/QUOTE]

Ko. henkilö jolle vastasin viettää joulua kalsareissa ilmeisesti 24 h/päivä, kysyin häneltä eikö 16 h riitä?

"Koska jos mun tapani viettää joulua on maatta kotona kalsareissa"

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158375]Ko. henkilö jolle vastasin viettää joulua kalsareissa ilmeisesti 24 h/päivä, kysyin häneltä eikö 16 h riitä?

"Koska jos mun tapani viettää joulua on maatta kotona kalsareissa"[/QUOTE]

Niin minä olen se henkilö. Eikä mun tapani ole viettää 24h/ päivä kalsareissa niinkuin OLETIT, sanoinhan JOS.

Ja juurikin siksi että teen niin pirusti töitä ja muuta tavallisena arkena, niin jouluna saatan ihan haluta vaan maatta kotona tekemättä mitään jouluna. Että mulla olisi tähän oikeus niin mulla pitäisi joko a. olla lapsia tai b. valehdella että lähen suurinpiirtein maailman kiertueelle, että saisin olla joskus jouluna lomalla. Ja minusta se ei ole oikein.

[QUOTE="vieras";25158322]Mitä joululomaan tulee, niin työssä käyvät mummot ja papatkin haluavat kyseiset päivät vapaiksi, koska haluaa olla katsomassa kun ensimmäinen/viides lapsenlapsi avaa ensimmäistä joululahjaansa. Mielestäni kukaan ei voi sanoa kuinka tärkeetä kenellekin loman vietto tiettyyn aikaan on, missä tai miten sen lomansa vietti.[/QUOTE]

Minusta juhlapyhät ovat sellaisia, joihin jokailella on oikeus saada lomaa ja vapaata vuorollaa. Ei niiden viettoon tarvitse olla syytä! Viettää ne sitten miten viettää.

"vieras"
Minusta juhlapyhät ovat sellaisia, joihin jokailella on oikeus saada lomaa ja vapaata vuorollaa. Ei niiden viettoon tarvitse olla syytä! Viettää ne sitten miten viettää.
Itse olen päivätöissä, joissa joulunpyhät ovat aina kaikilla vapaita. Ongelma muodostuu paria päivää enenen joulua ja kaksi viikkoa joulun jälkeen ajoittuvista arkipäivistä. Koulujen lomat voisivat olla lyhyempiä tai sitten pienille jotain kerhotoimintaa päiviksi.

Meillä aikuisten normaali loma-aika 1 viikko talvilomaa ja 4 viikkoa kesälomaa. Ei riitä millään kattamaan koulujen talvi-, kesä-, syys- ja joululomia.

Mä ymmärsin, että nyt puhutaan koulujen lomaviikoista eikä juhlapyhistä. Juhlapyhinä, kunten joulupäivinä on kuitenkin harvempi työpaikka edes auki ja ne joilla auki on, on yleensä lähipiirissä tuttuja, joilla vapaata eli ne lapsetkin on helpompi hoitaa, kuin arkiviikkoina, jolloin lähes kaikki on töissä.

Ja mitä tulee talvilomaviikkoihin ja kesälomaan. On kesällä kaikki pitkillä lomilla vuoroperään, mutta talvella suurimmaksi osaksi kaikki on töissä ja vuoroperään joku joskus lomalla. Mun mielestä talvella ei pitäisi olla suuri ongelma saada jaettua lomat niin, että jokainen voisi saada halutessaa antaa mielipiteensä loman ajankohdasta. Joku haluaa lomailla 2 viikkoa putkeen keväällä, yksi ehkä huluaa viikon syksyllä toisen jouluna yms.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158385]Niin minä olen se henkilö. Eikä mun tapani ole viettää 24h/ päivä kalsareissa niinkuin OLETIT, sanoinhan JOS.

Ja juurikin siksi että teen niin pirusti töitä ja muuta tavallisena arkena, niin jouluna saatan ihan haluta vaan maatta kotona tekemättä mitään jouluna. Että mulla olisi tähän oikeus niin mulla pitäisi joko a. olla lapsia tai b. valehdella että lähen suurinpiirtein maailman kiertueelle, että saisin olla joskus jouluna lomalla. Ja minusta se ei ole oikein.[/QUOTE]

Peesi tälle kirjoitukselle! Kaikilla on yhdenvertainen oikeus lomailla haluamanaan aikana, eikä ulkopuolisten mielipiteellä siitä mitä lomalla tulisi tehdä saa vaikuttaa siihen milloin loman ajankohta ajoittuu.

Toiset huomioon ottava ihminen viettää loman kalsareissa kotona siten ettei se muiden lomanviettosuunnitelmia pilaa, mutta aina ei voi pelkästään olla epäitsekäs.

"vieras"
Itse myös perheellinen, kahden alakouluikäisen lapsen, yh. Tottakai toivon että voin lomailla lasten kanssa yhtäaikaa ainakin joko syksyllä tai keväällä. Toki ymmärrän että jos työpaikalla on paljon koululaisten vanhempia niin molempia lomia ei välttämättä voi olla itse lomalla. Itse en taas kannata sitä että koululaiset ovat ns omalla lomalla pois koulusta koulujen loma-aikojen ulkopuolella.
Kesäloma on tottakai asia erikseen, silloin mahdollisimman tasapuolinen järjestys on kaikkien kannalta paras. Samoin joulut ja pääsiäiset, ymmärrän aivan hyvin että myös sinkut voivat haluta viettää joulun vapaalla ja se minusta on ihan ok. Vaikka itsellä lapsia onkin ymmärrän toki että voin joskus joutua olemaan töissäkin jouluna ja se kyllä käy. Mutta näitä en ymmärrä jotka hakevat sairaslomaa jos joutuvat juhlapyhinä töihin, oli kyse sitten sinkuista tai perheellisistä.

"abc"
Itse mielelläni annoin mahdollisuuden perheellisille just hiihtoloman ja syysloman aikaan pitää lomansa ja olin itse töissä. Miks mun ois just silloin sillä yhdellä viikolla pitänyt saada pitää lomani.
Joulu- ja kesäloma on asia erikseen. Mut esim. itse meinaan nyt vaatia heinäkuun lomaa, koska tähän asti olen aina joka vuosi joustanut muiden lomien suhteen. Tällä kertaa olen itsekäs ja nyt on omaa perhettä ja lapset aloittavat tarhan, niin en varahoitoon vie! (Tosin vannomatta paras, meneekö nyt sitten niin että lomani tuohon saan...)

On epäreilua.
Ei se ole sinkun "vika".

Meillä töissä pyörii lomat niin, että kaikki on joskus lomalla toukokuussa ja joskus heinäkuussa.
Kiertävät siis.
Viis siitä onko lapsia, miestä, lemmikkisikaa vai vatupassi kotona.

x vieras
Mielestäni sinkulla pitää olla tasapuolinen mahdollisuus valita loma haluamanaan ajankohtana, vaikka se haluttu ajankohta osuisi koulujen loma-ajalle. Voihan sinkku suunnitella viettävänsä loman tai osan siitä esim. sukulais- tai tuttava lasten kanssa tai muuten paras ajankohta osuu esim. hiihtolomalle. Epäreiluksi tilanne muuttuu jos joku saa aina ensimmäisenä valita loma-ajankohda.

Yhteistyössä