Onko teistä epäreilua, että sinkku ei saa viettää lomiaan koulujen loma-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ainoa mikä perheellisellä on ongelma on se että JONKUN on pakko vahtia niitä lapsia. Kun koulu on kiinni niin ellei se sinkku Lissu-täti haluakaan viettää lomaansa lasten kanssa, ollaan kusessa jos loma on vanhemmilla eri aikaan.
Sinä olet lapsesi tehnyt, sinä lapsistasi vastaat ja sinä lapsillesi hoitopaikan hankit, mikäli et itse lapsiasi voi hoitaa.

"vieras"
Ei ole todellista. Mulla on itsellä lapsia ja mä toivon,että sä et ole tosissasi. Lapset on oma valinta, vieläpä itsekäs sellainen. Se sinkku ei ole syyllinen mun valintoihin. Meillä joululoma kiertää ja vuoro on neljän vuoden välein lapsellisilla ja lapsettomilla. Sun kaltaistesi takia se on ainoa toimiva vaihtoehto. Sinkutkin voi haluta jouluksi iäkkäiden vanhempien luo toiselle ouolen Suomea....
Meillä ei "joulomaile" kuin ne joiden on pakko olla lasten kanssa kotona. Teemme normaalia päivätyötä 8-16 ma-pe.

Itse en joulomaillut lapsettomana, koska 3-4 päivän joulupyhät riittivät varsin mainiosti. Meillä on viikko talvilomaa ja neljä viikkoa kesälomaa, en noista koskaan säästänyt erillistä joululomaa.

Missä työpaikoilla edes on ns. joululoma?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158035]Sinä olet lapsesi tehnyt, sinä lapsistasi vastaat ja sinä lapsillesi hoitopaikan hankit, mikäli et itse lapsiasi voi hoitaa.[/QUOTE]

Ketä sinä hoidat ja vahdit "joululomalla"?

sh
[QUOTE="vieras";25158037]Meillä ei "joulomaile" kuin ne joiden on pakko olla lasten kanssa kotona. Teemme normaalia päivätyötä 8-16 ma-pe.

Itse en joulomaillut lapsettomana, koska 3-4 päivän joulupyhät riittivät varsin mainiosti. Meillä on viikko talvilomaa ja neljä viikkoa kesälomaa, en noista koskaan säästänyt erillistä joululomaa.

Missä työpaikoilla edes on ns. joululoma?[/QUOTE]

No, useilla työpaikoilla on jonkinlaisia sulkuja, toiminaan supistuksia yms välipäivinä. Meillä 5 saa olla vuorollaan lomalla joulun ja uuden vuoden kahta puolta. Meillä lomaoikeus on aivan erilainen, joten talveksikin jää pidettäviä lomapäiviä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158040]Ketä sinä hoidat ja vahdit "joululomalla"?[/QUOTE]
Jokainen saa käyttää lomansa haluamallaan tavalla, niin lapseton kuin vanhempikin - eikä lomissa kenelläkään tasa-arvoisessa valtiossa saa olla etuajo-oikeuksia.

[QUOTE="vieras";25158035]Sinä olet lapsesi tehnyt, sinä lapsistasi vastaat ja sinä lapsillesi hoitopaikan hankit, mikäli et itse lapsiasi voi hoitaa.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla sinkkukin on ihan vapaa tekemään niitä lapsia jos niin paljon närästää että perheelliset vievät "parhaat" (eli suoraan sanottuna paskimmat ja kalleimmat) viikot lomaa. Eipä tarvi natista. No, mulla ei onneksi edelleenkään ole tätä vahtiongelmaa vielä moneen vuoteen. Päiväkodit kun ovat auki joka tapauksessa.

"vieras"
Se työpaikkasi lapseton, sinusta itsekäs ikivanhapiika, saattaa olla partiolippukunnan johtaja, joka järjestää syyslomaviikolla partioleirin.

Ette te voi tietää mitä toiset tekevät lomansa aikana, eikä kenelläkään ole tilivelvollisuutta. Lomat kuuluu samanlaisella oikeudella kaikille.

Harva sitä ihan vaan kiusanteon takia haluaa lomaa viettää esim. jouluna yhtä aika sukulaistensa kanssa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158055]Jokainen saa käyttää lomansa haluamallaan tavalla, niin lapseton kuin vanhempikin - eikä lomissa kenelläkään tasa-arvoisessa valtiossa saa olla etuajo-oikeuksia.[/QUOTE]

Onneksi tasa-arvoisessa valtiossa otetaan myös lapset huomioon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158060]Se työpaikkasi lapseton, sinusta itsekäs ikivanhapiika, saattaa olla partiolippukunnan johtaja, joka järjestää syyslomaviikolla partioleirin.

Ette te voi tietää mitä toiset tekevät lomansa aikana, eikä kenelläkään ole tilivelvollisuutta. Lomat kuuluu samanlaisella oikeudella kaikille.

Harva sitä ihan vaan kiusanteon takia haluaa lomaa viettää esim. jouluna yhtä aika sukulaistensa kanssa.[/QUOTE]

Joulua on usein 3-4 päivää, eikö se riitä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158067]Onneksi tasa-arvoisessa valtiossa otetaan myös lapset huomioon.[/QUOTE]
Meinaatko, että Suomessa ei ole järjestetty lastenhoitoa?

Ja sinkku voi tietenkin menna tuosta vain ja tehdä omat lapsensa, jos haluaa lomailla silloin kun muutkin. Niinhän se menee...

"vieras"
Ihan samalla tavalla sinkkukin on ihan vapaa tekemään niitä lapsia jos niin paljon närästää että perheelliset vievät "parhaat" (eli suoraan sanottuna paskimmat ja kalleimmat) viikot lomaa. Eipä tarvi natista. No, mulla ei onneksi edelleenkään ole tätä vahtiongelmaa vielä moneen vuoteen. Päiväkodit kun ovat auki joka tapauksessa.
Olisko tähän ongelmaan parempi ratkaisu järjestää koululaisille ohjattua ohjelmaa myös syyslomalla ja joululomalla. Näin ne lapset joiden vanhemmilla ei ole juuri jouluna lomaa, olisivat kuitenkin jonkinlaisen huolenpidon kohteena.

Mun mielestä se että lapsettomilta kielletään jouluna lomat ei ole tähän asiaan ratkaisu.

Jokuhan meidän yhteiskunnassa on ongelmana jos lapsilla on lomaa 3kk vuodesta ja aikuisilla vain 30 vuosilomapäivää.

sh
[QUOTE="vieras";25158072]Joulua on usein 3-4 päivää, eikö se riitä?[/QUOTE]

Kyse ei ole siitä. Sinkkukin voi haluta sukunsa kanssa Thaikkuun joulun aikaan ja hänellä on siihen ihan samanlainen oikeus, kuin sulla vahtia lapsiasi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158072]Joulua on usein 3-4 päivää, eikö se riitä?[/QUOTE]

Miksi se ei sinulle riitä?

Lastenhoito-ongelmat ei kelpaa syyksi, koska se sinkku ei ole syyllinen sun lastehoidollisiin ongelmiin.

Itsellänikin on lapsia, ja koin tämän niin epäoikeudenmukaiseksi että en halua jatkaa samaa kierrettä. Jos esim. mun vanhemmat ovat Rovaniemellä, niin täältä keski-suomesta sinne matkoihin menee jo melkein päivä per suunta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158079]Meinaatko, että Suomessa ei ole järjestetty lastenhoitoa?

Ja sinkku voi tietenkin menna tuosta vain ja tehdä omat lapsensa, jos haluaa lomailla silloin kun muutkin. Niinhän se menee...[/QUOTE]

Työkaveri on pulassa, kun yksityinen päiväkoti ilmoitti sulkevansa ovet 2 viikoksi joulun ajaksi. Ei varahoitopaikkaa.

Meillä taasen 7-vuotiaalle ei ole hoitopaikkaa. Koulun iltapäivähoito lopettaa jopa päivää aikasemmin ennen kuin koulu loppuu ennen joulua eli hoitoaikaa on järjestettävä 22.12-8.1 väliseksi ajaksi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158099]Miksi se ei sinulle riitä?

Lastenhoito-ongelmat ei kelpaa syyksi, koska se sinkku ei ole syyllinen sun lastehoidollisiin ongelmiin.

Itsellänikin on lapsia, ja koin tämän niin epäoikeudenmukaiseksi että en halua jatkaa samaa kierrettä. Jos esim. mun vanhemmat ovat Rovaniemellä, niin täältä keski-suomesta sinne matkoihin menee jo melkein päivä per suunta.[/QUOTE]

Minulle riittäisi mainiosti, mutta lapsella on koulusta lomaa 2 viikkoa tuohon päälle.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158104]Minulle riittäisi mainiosti, mutta lapsella on koulusta lomaa 2 viikkoa tuohon päälle.[/QUOTE]

Onko sun lapsi samassa työpaikassa vai miten sen lomat liittyvät sun lomiin?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158099]Miksi se ei sinulle riitä?

Itsellänikin on lapsia, ja koin tämän niin epäoikeudenmukaiseksi että en halua jatkaa samaa kierrettä. Jos esim. mun vanhemmat ovat Rovaniemellä, niin täältä keski-suomesta sinne matkoihin menee jo melkein päivä per suunta.[/QUOTE]

Ei se lapsiperhekään ole siihen syyllinen että olit sinkku ja lähdit vanhempiesi luo.

Itse lapsettomana pärjäsin oikein mainiosti tavallisilla lomilla, enkä tuntenut eriarvoisuutta työkavereihin nähden. Tosin työskentelen miesvaltaisella alalla, sillä saattaa olla vaikutusta asiaan =)

"lapseton"
Kyllä sinkulla on ihan yhtälaiset oikeudet pitää/ pyytää lomaa ihan mihin aikaan vuodesta tahansa. Hiihtolomaviikko tuskin on se suurin ongelma, vaan juurikin joulu sekä juhannus/kesä, jolloin perheelliset yrittää saada jonkun etuajo-oikeuden parhaisiin lomiin. Se nyt vaan ei ole tippaakaan mun ongelma missä se perheellinen hoidattaa mukulansa kun on itse töissä, mä järjestelen lomani ihan oman elämäni mukaan, en sen mukaan milloin tarja-äippä saa ville-kaleville ja marja-puurolle hoitajan. Onneksi meidän pomolle on ihan turha sössöttää perheellisten oikeuksista, vaan lomat jaetaan tasavertaisesti siviilisäätyyn ja ihonväriin katsomatta.

[QUOTE="vieras";25158087]Olisko tähän ongelmaan parempi ratkaisu järjestää koululaisille ohjattua ohjelmaa myös syyslomalla ja joululomalla. Näin ne lapset joiden vanhemmilla ei ole juuri jouluna lomaa, olisivat kuitenkin jonkinlaisen huolenpidon kohteena.

Mun mielestä se että lapsettomilta kielletään jouluna lomat ei ole tähän asiaan ratkaisu.
[/QUOTE]

Kyllä, ehdottomasti pitäisi olla etenkin pienille koululaisille joita ei voi jättää koko päiväksi yksin, jotain toimintaa loma-ajoiksi. Siinä olen täysin samaa mieltä.

Eikä kukaan kai tässä ketjussa ole ollutkaan kieltämässä lapsettomilta joululomia? Ei, vaan ainakin oma pointtini on ollut se että miksi haluta juuri se syyslomaviikko ellei ole suunnitelmia vain siksi että siihen on oikeus? Jos tosiasiassa on ihan sama onko vapaa viikkoa myöhemmnin. Eri asia tietenkin jos on suunnitelmia kuten se partioleiri vai mitä joku ehdotti.

Edelleen (kun on mennyt näemmä edelliset viestit ohi silmien) mun mielestä joulu ja juhannus pitäisi olla kiertäviä vapaita täysin riippumatta siitä kuinka kauan on talossa ollut tai montako lasta on.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158087]Olisko tähän ongelmaan parempi ratkaisu järjestää koululaisille ohjattua ohjelmaa myös syyslomalla ja joululomalla. Näin ne lapset joiden vanhemmilla ei ole juuri jouluna lomaa, olisivat kuitenkin jonkinlaisen huolenpidon kohteena.

Jokuhan meidän yhteiskunnassa on ongelmana jos lapsilla on lomaa 3kk vuodesta ja aikuisilla vain 30 vuosilomapäivää.[/QUOTE]

Yhteiskunnassa on se ongelma että oletetaan että yhteiskunta järkkää sen hoidon aina, vanhemmat on ihan sormi suussa jos pitäisi muutamaksi viikoksi järjestää lapselle hoito ihan ominpäin.

Onneksi supistettua toimintaa on silloin kun koulutkin on kiinni, niin saa hoitajatkin ja kerhonohjaajat pitää lomansa keskitetysti. Ja lomaan hekin on oikeutettuja.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158104]Minulle riittäisi mainiosti, mutta lapsella on koulusta lomaa 2 viikkoa tuohon päälle.[/QUOTE]

Ymmärrän mainiosti että 2 viikon loma koulusta aiheuttaa sinulle ongelmia. Mutta se mitä en ymmärrä on se miten työpaikkasi lapseton on tästä tilanteesta vastuussa???

Jos ratkaisua ongelmaan haetaan niin seurakunnan, järjestöjen ja koulujen iltapäiväkerhojen toimintaa täytyisi tehostaa ja juuri siten että ne olisivat avoinna silloin kun koulun ovet ovat kiinni.

Mutta ei tätä ongelmaa sinkkujen selkänahasta voi hoitaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158147]Yhteiskunnassa on se ongelma että oletetaan että yhteiskunta järkkää sen hoidon aina, vanhemmat on ihan sormi suussa jos pitäisi muutamaksi viikoksi järjestää lapselle hoito ihan ominpäin.

Onneksi supistettua toimintaa on silloin kun koulutkin on kiinni, niin saa hoitajatkin ja kerhonohjaajat pitää lomansa keskitetysti. Ja lomaan hekin on oikeutettuja.[/QUOTE]

Hoitajat ja kerhonohjaajat ovat lomaansa oikeutettuja mutta sinkut eivät?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25158155]Hoitajat ja kerhonohjaajat ovat lomaansa oikeutettuja mutta sinkut eivät?[/QUOTE]

Missä sanoin että sinkut ei ole oikeutettuja lomaansa?

Esim. päiväkodeissa on vaan se ongelma että jos ne hoitajat pitää lomansa koulujen loma-aikojen ulkopuolella, niin sitten siellä on parhaimmillaan 1 hoitaja / 21 lasta kun yksi on vuosilomalla ja yksi pahimmassa tapauksessa sairaana. Olen huomannut että parempi kun pitävät lomaa silloin kun kouluissakin on lomaa, näin se haittaa mahdollisimman vähän normaalia toimintakautta. Uskon että sama ongelma on myös iltiksissä. Tietysti jos yhteiskunta antaisi varoja esim. pätevien sijaisten palkkaamiseen loma-aikoina niin mikäs siinä....

[QUOTE="vieras";25158032]Minun mielestä lapsettomalla on oikeus samalla tavalla pyytää sitä hiihtolomaviikoa ja vaikka katsoa kotonaan leffoja ja syljeskellä kattoon sen koko viikon ajan. Ei ole toisten ihmisten asia arvottaa mitä kenenkin pitää lomallaan tehdä.

Eri asia on jos lapseton itse ajattelee että hänelle on sama viettää lomaa tällä tai ensi viikolla, kun ei ole enää se suosituin lomaviikko.

Mutta ei perheelliset ihmiset päätä siitä mikä on riittävän vahva perustelu siihen että sinkku voi lomailla juuri tällä viikolla ja mikä ei.[/QUOTE]

En minä tekemisestä puhunutkaan, jokainen tehköön lomalla mitä haluaa. Kysyinkin mikä juuri siinä tietyssä viikossa on niin ihmeellistä, että se täytyy tasa-arvon nimissä saada?

Minä ymmärrän tasa-arvoisen työyhteisön vähän eri tavalla. Minusta tasa-arvoisessa työyhteisössä joustetaan ja pyritään siihen, että kaikilla on hyvä olla. Lomien ajankohtatoiveissa on monenlaisia syitä miksi joku haluaa juuri tiettyyn aikaan lomaa. On omia juhlia, suvun juhlia, matkoja, lasten lomia ymym joiden mukaan lomia toivotaan. Omalla työpaikallani ei ole ikinä ollut ongelmia näiden kanssa. Eikä lapsettomat/aikuisten lasten vanhemmat ahdistu vaikkeivat saaakkaan lomaa juuri koulujen talviloma viikolle. Ihan varmasti ahdistuisivat jos heillä on joku syy saada loma johonkin aikaan eikä toteude.

Joulut, kesät ja pääsiäiset ovat sitten taas ihan oma lukunsa. Niinkuin uusivuosikin! Tosin meillä on tietyt ihmiset mielellään jouluna töissä ja uutenavuotena vapaalla. Eikä ole ongelmia. On vain tyytyväinen työyhteisö!

Yhteistyössä