Lasten joulupuukeräyksen mainoksessa annetaan ymmärtää että lahjoja kerätään köyhille lapsille

Siis sellaisille jotka on oikeesti köyhiä eikä heidän vanhemmilla oo varaa ostaa lahjoja. Tämän innoittamana itsekin useana vuotena laitoin useamman paketin. Toissajouluna kuitenkin pari kaveria kertoivat että heidän lapset sai lahjan sieltä joulupuun kautta ja nämä perheet ei todellakaa ole köyhiä!! Toinenkin asuu 170neliön uudessa omakotitalossa, pihassa kaksi autoa ja lapset saa joka joulu jonkun 30 pakettia lahjoja, niin paljon että eivät jaksa ees avata niitä. Samoin toinen perhe on sellainen jossa kyllä lapset saa yllin kyllin lahjoja jouluna. Mulla meni ihan maku koko hommaan enkä viime jouluna osallistunu koko keräykseen enkä osallistu tänäkään vuonna. Haluan auttaa sellaisia joilla on oikeesti se tarve, en sellaisia, joilla ne paketit menee vaan sinne suuren pakettivuoren keskelle.

Onko muut kuulleet tälläisestä epäkohdasta tässä keräyksessä? Olin itse todella ihmeissäni kun kuulin.
 
gr
Ihmiset on niin röyhkeitä :/ Tiedän parikin perhettä, jotka käyttävät surutta hyödykseen vähävaraisille tarkoitettuja etuja, kuten tuota joulupuuleräystä, eu-avustuspaketteja ja lahjakortteja. Ovat kaikkea muuta kuin vähävaraisia...

Sitten ne, jotka tarvitsisivat apua joutuvat kärsimään. En minäkään osallistu enää, seurakunnan kautta olen tehnyt muutaman tavaralahjoituksen ja toivon niiden menneen perille. Ei varmaan tuokaan onnistu isommilla paikkakunnilla.
 
"Nelle"
Miten sellainen epäkohta on mahdollista? Keräyksen verkkosivuilla sanotaan, että "llahjat menevät suoraan niitä tarvitseville sosiaalihuollon kautta ilman välikäsiä tai kuluja. Vastaanottajat ovat lastenkodeissa tai sijaisperheissä asuvia tai vähävaraisten perheiden lapsia."
 
"vieras"
Olen kuullut, onhan se aika pöyristyttävää.

Sama juttu hyvän mielen lahjakorttien kanssa; niitä on jaettu kahden työssäkäyvän vanhemman perheille, ihan tavallisille sellaisille.
Eihän MLL-lahjakortit aiempina vuosina olleet edes vain vähävaraisille ;) Vaan vaikeassa elämäntilanteissa oleville. Mekin saatiin kahtena vuotena peräkkäin, vaikkei mistään haettu eikä ns. köyhiä olla.
 
eedla harmaana
[QUOTE="Nelle";25136112]Miten sellainen epäkohta on mahdollista? Keräyksen verkkosivuilla sanotaan, että "llahjat menevät suoraan niitä tarvitseville sosiaalihuollon kautta ilman välikäsiä tai kuluja. Vastaanottajat ovat lastenkodeissa tai sijaisperheissä asuvia tai vähävaraisten perheiden lapsia."[/QUOTE]

No niin siellä sanotaan joo, mutta totuus on toinen. Sitä en tiedä miten se on mahdollista mutta mahdollista se on. Olin todellakin ihan :O kun tämä mun 170neliön vastarakennetussa omakotitalossa hienolla alueella asuva ystäväni alkoi selittää että heille tuotiin sellaiset paketit siitä keräyksestä. Hän oli itsekin vähän ihmeissään että miksi tuotiin ja sanoi sitte että kun heidän lapset sai 30 pakettia kukin sinäkin jouluna lahjoja että eivät ois tarvinneet enää sellaisia joulupuupakettilahjoja. Ei kuitenkaa palauttanut niitä lahjoja tms.
 
Meoi
No niin siellä sanotaan joo, mutta totuus on toinen. Sitä en tiedä miten se on mahdollista mutta mahdollista se on. Olin todellakin ihan :O kun tämä mun 170neliön vastarakennetussa omakotitalossa hienolla alueella asuva ystäväni alkoi selittää että heille tuotiin sellaiset paketit siitä keräyksestä. Hän oli itsekin vähän ihmeissään että miksi tuotiin ja sanoi sitte että kun heidän lapset sai 30 pakettia kukin sinäkin jouluna lahjoja että eivät ois tarvinneet enää sellaisia joulupuupakettilahjoja. Ei kuitenkaa palauttanut niitä lahjoja tms.
Tuotiin? Kuka ne toi? Kotiovlle, ihan yllätyksenä??
 
"vieras"
Minä ainakin muistan, että jostain tällaisesta lelukeräyksestä kohistiin viime joulun jälkeen. Jollain paikkakunnalla paketteja oli tullut niin paljon, että tarvitseville annettiin kaksi pakettia per lapsi yhden sijaan ja loput jaettiin jossain perhekerhossa, neuvolassa tms. kaikkiin perheisiin.
 
"moi"
No niin siellä sanotaan joo, mutta totuus on toinen. Sitä en tiedä miten se on mahdollista mutta mahdollista se on. Olin todellakin ihan :O kun tämä mun 170neliön vastarakennetussa omakotitalossa hienolla alueella asuva ystäväni alkoi selittää että heille tuotiin sellaiset paketit siitä keräyksestä. Hän oli itsekin vähän ihmeissään että miksi tuotiin ja sanoi sitte että kun heidän lapset sai 30 pakettia kukin sinäkin jouluna lahjoja että eivät ois tarvinneet enää sellaisia joulupuupakettilahjoja. Ei kuitenkaa palauttanut niitä lahjoja tms.
ei kai kukaan noin vaan vie lahjoja ellei ole syytä. kyllä siihen joku syy on. vaikka on vastarakennettu talo niin on joutunutkin työttömäksi, talosta ei vaan niin pääse eroon jos pystyy vaan jotenkin kitkutteleen huonon ajan ohi. voi silti olla sosiaalihuollon asiakas
 
Mukana keräämässä
Keräyskäytäntö lienee eri kunnissa erilainen, mutta meillä Joulupuu-keräys toimii siten, että saamme lapsilistat sosiaalitoimesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lahjansaajaperhe on sosiaalitoimen asiakkaana joko toimeentulotukipuolella, tai lastensuojelun puolella.

Osa näistä perheistä on varmasti sellaisia, joissa lapset eivät muita lahjoja saa, mutta varmasti löytyy myös sellaisia perheitä, joissa lapset saavat lahjoja muutenkin. Meillä ei kuitenkaan ole mahdollista millään tavalla erotella näitä perheitä apua tarvitseviin ja apua tarvitsemattomiin perheisiin, joten rajavetona on ollut tosiaan se, että mikäli perhe on sosiaalitoimen asiakkaana, he saavat lapselleen lahjan.
 
veima
No niin siellä sanotaan joo, mutta totuus on toinen. Sitä en tiedä miten se on mahdollista mutta mahdollista se on. Olin todellakin ihan :O kun tämä mun 170neliön vastarakennetussa omakotitalossa hienolla alueella asuva ystäväni alkoi selittää että heille tuotiin sellaiset paketit siitä keräyksestä. Hän oli itsekin vähän ihmeissään että miksi tuotiin ja sanoi sitte että kun heidän lapset sai 30 pakettia kukin sinäkin jouluna lahjoja että eivät ois tarvinneet enää sellaisia joulupuupakettilahjoja. Ei kuitenkaa palauttanut niitä lahjoja tms.
Eikö tässä taustalla oikeasti ole mitään muuta? He eivät ole olleet missään tekemissä sosiaalitoimen tms. kanssa? Aika uskomattomalta kuulostaa, että joku vaan paukattaisi paikalle tuollaisten pakettien kanssa. Mä en nyt yksinkertaisesti usko, että niitä viedään vain johonkin satunnaiseen lapsiperheeseen ilman minkäänlaisia perusteluja. Voiko tässä olla taustalla jotain, mistä et ole tietoinen? Eli kunka hyvä tuttu olet ko. perheen kanssa?
 
Rollolainen
useimmiten asiat ei o aina nnkuin pääeelpäin näyttää. Se että on omakotitalo ym ei trkoita että olis rikas. Voihan perheessä olla sairautta, mt-ongelmia työttömyyttä. nämä ovat syitä jolla näitä apuja voi saada. Tiedän perheitä missä päälleopäin näytetään vaika kuinka rikasta, mutta kun OIKEASTi sitten tutustuu perheeseen ja menee käymään niij ei edes ole oikeasti kunnolla rahaa ruokaan. Väittäisin että monikin omakotitalossa asuva on vähävarainen, lainat kun syövät elintaosa aj on laskettu liian tiukille, mitään suurempaa rahnamenoa ei voi tulla kun talous kaatyuu ja ostetaan sitten velaksi. Velkaa velan päälle, sitä tää nyky-yhteiskunta ihan vaatii. jos nyt ei oo rahaa osta velakis ja maksa vasta 2kk pästä, jolloin tilanne voi olla aivan toinen.
 
"Inkkari"
Joulupuu lahjoja jaetaan lastenkodeissa asuville myös joten lahjoittakaa vaan hyvällä mielellä.
Ei ole lahjoittajien häpeä jos rikkaat nyysii/pöllii köyhiltä. Vois mennä itteensä!
Olen nähnyt lasten ilon lastenkodissa kun lahjat jaetaan jouluruokailun jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: pupeltaja
Rollolainen
[QUOTE="jep";25136231]Tuntemani miljönääri -äiti käy hakemassa ruokaa seurakunnasta.[/QUOTE] juu juu niin varmaan. seurakunnalla muuten käy paljon ihmisä, niiden diakonien luona ihna muutenkin väkeä ei vaan ruoka ja raha-apua pyytämässä. Mä esin tarvitsin kuuntelijaaja keslustelukumppania kun vauvani kuoli ja siinä oli hyvä apu. en edes osannut silloin mitään ruoka-apuja pyytääkään, kunnes sitten itse sanoi että tällainenkin mahdollisuus on
 
"moi"
kaikista pahin on se että ei lahjoita sillä verukkeella että rikkaat lahjat saa. kuitenkin suurin osa paketeista menee oikeaan osoitteeseen. pahin on jättää lahjoittamatta, lähimmäisestä pitää huolehtia se ei ole keltään pois, jos itselle sattuisi sama tilanne on hyvä tietää että joku auttaa
 
  • Tykkää
Reactions: ponterosa
[QUOTE="vieras";25136130]Eihän MLL-lahjakortit aiempina vuosina olleet edes vain vähävaraisille ;) Vaan vaikeassa elämäntilanteissa oleville. Mekin saatiin kahtena vuotena peräkkäin, vaikkei mistään haettu eikä ns. köyhiä olla.[/QUOTE]

On kyllä niin väärin. Jos perheellä on jo rahaa niin ei tuollainen lahjakortin saaminen ole oikein. Kun rahatilanne on vaikea, niin lahjakortti helpottaa elämää, mutta jos on jokin muu kriisi menossa niin ei siinä raha lämmitä. Suomessa olisi kyllä tuhansia perheitä, joille oikeasti tuo raha on tarpeen.
 
Keittiönoita
Joka vuosihan tällä palstalla on kuullut asiasta. Mä otin jo vuosia sitten tavaksi valita lahjojeni saajat itse sen sijaan, että avustaisin jonkun järjestön kautta. Näin lahjani menevät niille, joille haluankin niiden menevän.
 
"vieras"
On kyllä niin väärin. Jos perheellä on jo rahaa niin ei tuollainen lahjakortin saaminen ole oikein. Kun rahatilanne on vaikea, niin lahjakortti helpottaa elämää, mutta jos on jokin muu kriisi menossa niin ei siinä raha lämmitä. Suomessa olisi kyllä tuhansia perheitä, joille oikeasti tuo raha on tarpeen.
Miksi se on niiiin väärin? Miksi se ei tulisi tarpeeseen vaikkei olisikaan ns. köyhä? Tiedätkö yhtään mihin kaikkeen esim. vaikea sairastuminen johtaa? Se johtaa talouspuolella mm. työkyvyn menetykseen, sairaslomiin jne jne.
 
"ehkäpä"
[QUOTE="Nelle";25136112]Miten sellainen epäkohta on mahdollista? Keräyksen verkkosivuilla sanotaan, että "llahjat menevät suoraan niitä tarvitseville sosiaalihuollon kautta ilman välikäsiä tai kuluja. Vastaanottajat ovat lastenkodeissa tai sijaisperheissä asuvia tai vähävaraisten perheiden lapsia."[/QUOTE]

Voihan varakkaammassakin perheessä elää sijaislapsia tai heillä voi olla muuten vaikea tilanne ( huoltajuuskiista, sairautta ) vaikka asuisivatkin isossa talossa. Ja lastenkotien lapsia olen paljon pohtinut, ihmettelen ettei kunnilla ole kuulemma mitään määrärahaa joululahjoihin vaan lahjojen saanti on näiden lahjoitusten tai sukulaisten muistamisen varassa. Haluaisin ostaa lahjan ja suunnata sen vaikka huostaanotetulle lapselle.
 
"vicy"
[QUOTE="vieras";25136208]Eihän MLL-lahjakortit aiempina vuosina olleet edes vain vähävaraisille ;) Vaan vaikeassa elämäntilanteissa oleville.

Juuri näin.[/QUOTE]

en ymmärrä mitä hemmettiä se 70e hyödyttää jos vaikkapa perheen lapsi on vakavasti sairas tai jotain muuta vastaavaa... Kun taas monelle köyhälle perheelle se 70e voi tehdä joulun...
 

Yhteistyössä