Lääkäri sanoi taannoin, että vesirokko voi iskeä, vaikka sen olisi aiemmin sairastanutkin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerronpa vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerronpa vain

Vieras
Lääkäri tosiaan sanoi taannoin käymässämme keskustelussa, että vesirokko voi iskeä aikuiseenkin ihmiseen huolimatta siitä, että sen olisi jo aiemmin (lapsuudessa) sairastanut. Mainitsi jotain vesirokon ja ruusun yhteydestä, mutten tarkalleen ottaen muista, että mitä. Sanoipa vielä, että vesirokko voi iskeä vaikka silmäänkin.

Ei. Vaan se vesirokon aiheuttava herpesvirus voi aktivoitua uudelleen, mutta tauti ei silloin enää ole vesirokko, vaan vyöruusu (joka on eri sairaus kuin bakteerin aiheuttama ruusu). Vyöruusun voi sairastaa useaankin kertaan, mutta sen ensimmäine muoto on siis aina vesirokko. Sitten se virus jää jonnekin hermopäätteisiin ja aktivoituessaan aiheuttaa sen vyöruusun. Eli viruksesta et pääse koskaan enää eroon. Vyöruusu voi tulla myös vaikka olisit saanut vesirokkorokotuksen (joskin myös vesirokko voi tulla, koska se ei suojaa täydellisesti). Vyöruususta voi tarttua vesirokko henkilölle joka ei ole sitä vielä sairastanut, mutta muuten vyöruusu ei tartu.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Monille tulee immuniteetti, mutta uudelleen sairastuminen on silti yleisempää, kun joskus on luultu. Elimistöön piilevästi jäävästä viruksesta voi saada vyöruusun myöhemmin, joka voi tartuttaa vesirokon toisiin. Vyöruusu on eri kuin ruusu eli erysipelas, joka on ihon bakteeri-infektio.

[QUOTE="vieras";25098587]Ei. Vaan se vesirokon aiheuttava herpesvirus voi aktivoitua uudelleen, mutta tauti ei silloin enää ole vesirokko, vaan vyöruusu (joka on eri sairaus kuin bakteerin aiheuttama ruusu). [/QUOTE]
Ei mulla ole koskaan vyöruusua ollut, mutta vesirokko oli lapsena todistetusti kaksi kertaa, ja aikuisena kerran - lääkärille vilautin näppyjä ja tuo totesi että ei ollut ruusua sekään.

Ei mulla ole koskaan vyöruusua ollut, mutta vesirokko oli lapsena todistetusti kaksi kertaa, ja aikuisena kerran - lääkärille vilautin näppyjä ja tuo totesi että ei ollut ruusua sekään.
Olet väärässä ja niin on sinua hoitanut lääkärikin, koska tällä palstalla tiedetään - paremmin - että vesirokon voi sairastaa vain kerran.

Miehelläni oli lapsena sellainen parin näpyn rokko ja aikuisena sellainen parin sadan( ellei jopa tuhannen näppylän vesirokko. Minulla oli lapsena sikotauti kaksi kertaa.

Eikös vesirokon jälkitautina voi olla verkkokalvon tulehdus tms. joka on kai aika vaarallinen silmälle?
Vai sotkenko nyt täysin asioita?

Meillä yksi lapsista on sairastanut vesirokon kahteen kertaan... Molemmilla kerroilla tosi lievänä! Tokalla kertaa käytiin lääkärin luona, koska se näytti ihan nokkosrokolta, hänellä kun allergioita ja ihottumia on moneen kertaan ollut. Lääkäri totesi, että ei tää mitään ihottumaa ole, vaan vesirokko... Ne näpyt oli kakkoskierroksella ihan erilaisia, kutiavia kyllä. Lääkäri sanoi, että jos ekalla kerralla ei ole sitä kunnolla sairastanut, niin se voi herkästi uusia. Muille lapsille ei sitä tullut. Onneksi oli lämpöiset kelit, niin sai olla ulkona, kun ei edes lämpöä nostanut.

En osaa sanoa muuta, kuin että olen kuullut, että B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa ruusun (olikohan pelkkä ruusu vaiko ihan vyöruusu?) puhkeamisen, tai ainakin edesauttaa sitä.

En osaa sanoa muuta, kuin että olen kuullut, että B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa ruusun (olikohan pelkkä ruusu vaiko ihan vyöruusu?) puhkeamisen, tai ainakin edesauttaa sitä.

Varmaankin tuo vyöruusu, sen laukaisee mm stressi tai jotkut muut sisäiset tekijät. Mies sairastui, ja viruslääkkeen lisäksi sille annettiin b-vitamiinikuuri. Ja se sairaus kuulemma kuluttaa b-vitamiinivaroja (vai olisko ne sit jo valmiiksi matalat)

[QUOTE="vieras";25098678]Se on viruslääke, eikä lueta antibiootteihin.

No joo alle 1v ei kannata sairastaa vesirokkoa, siitä ei ole yleensä hyötyä immuniteetin syntymisen kannalta.

Ok, näköjään vain 90% saa vesirokosta pysyvän immuniteetin, lopuista osa on alle 1v sairastaneita ja osalla perinnölliset syyt (häiriöitä immuniteetin muodostumisessa).[/QUOTE]

No joo viruslääkehän se on, usein kuitenkin kun puhutaan antibiooteista niin tarkoitetaan mikrobilääkkeitä kokonaisuudessa ja niihin kuuluu myös viruslääkkeet.

kyllä vesirokon voi sairastaa useammin kuin kerran. Etenkin silloin, kun ensimmäinen rokko on sairastettu joko alle 1-vuotiaana tai sitten erittäin lievänä. Minulla on vasta-aineet, eli olen joskus vesirokon sairastanut, vaikken minä eikä äitini ole sitä huomannut.

joo-o, vesirokon kun sairastaa niin elimistöön jää bakteeri(?) joka aiheuttaa vyöruusua, ja se voi hjossakin vaiheessa aktivoitua ja puhjeta. ja vesirokon voi sairastaa useammin jos sen sairastaa lievänä. näin joku lääkäri mulle selitti kun kysyin kun omapoika sairasti sitä just ja mietin että tuleeko mulle uudestaan.

Yhteistyössä