köyhä yh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
elätän kolmea lastani kotihoidontuella + lapsilisät ja elarit. rahat siis on tiukilla eikä mitään ylimäärästä ostella..mutta ottaa päähän kun ei meinaa rahat riittää ees ruokaan. onko kellään toisella vähävaraisella yh:llä sama tilanne? aina ennen kuin tulee lapsilisät niin on tilillä euro tai ei sitäkään..ja kärvistellään ja ootellaan päivää et tulee lapsilisät ja päästään ruokakauppaan. eikä todellakaan ole tuhlattu rahojamme johonkin turhuuksiin..tällänen köyhyys masentaa.

Itsellä asiat nyt kunnossa mutta muistan kyllä jo miten rankkaa oli yhden lapsen kanssa pärjätä pienillä tuloilla.
En itse jaksanut olla kauaa kotona vaan pakko oli töihin mennä, ahdisti niin kovasti kun raha jatkuvasti tiukilla. Ja vaikka mistä yritti säästää niin ei vuokran ja puhelinlaskun jälkeen jäännyt kuin n. 300e ruokaan, hygieniaan,vaatteisiin, harrastuksiin ja muihin laskuihin. Loppu kuu aina ilman rahaa. Minkä ikäisiä lapsia sulla?
Kunnon voima halaus!

mielellään menisin töihin jos voisin. mutta kun ei työpaikkaa saa noin vain..kokemuksella tuhansia työhakemuksia turhaan tehneenä voin sen todeta. joten tässä tilanteessa nyt vain ollaan kuin ei töihin voi vain kävellä kun sellasta paikkaa ei ole minne mennä.

[QUOTE="Lisbet";25095894]Itsellä asiat nyt kunnossa mutta muistan kyllä jo miten rankkaa oli yhden lapsen kanssa pärjätä pienillä tuloilla.
En itse jaksanut olla kauaa kotona vaan pakko oli töihin mennä, ahdisti niin kovasti kun raha jatkuvasti tiukilla. Ja vaikka mistä yritti säästää niin ei vuokran ja puhelinlaskun jälkeen jäännyt kuin n. 300e ruokaan, hygieniaan,vaatteisiin, harrastuksiin ja muihin laskuihin. Loppu kuu aina ilman rahaa. Minkä ikäisiä lapsia sulla?
Kunnon voima halaus![/QUOTE]

kiitos :) lapset on kaikki vielä aika pieniä. kaks koululaista ja taapero.

Teen täyttä päivää, ei mulle siti jää rahaa kk laskujen jälkeen kuin 300-400e. Viime kuussa jouduin ottamaan velkaa kun sairastwluiden ja hammaslääkäreiden takia rahaa jäi 165e kuukaudeksi.

Mille alalle sulla on koulutus? Jos koulutusta ei oo, niin eikun opiskelemaan. Ja jos koulunpenkki ei kiinnosta, niin kouluttamattoman on turha vaatia mitään luksustyöpaikkaa (mikä monella kouluttamattomalla tahtoo olla tyylinä, vaaditaan heti niin hienoa + hyväpalkkaista työtä...).

Opintotuki on aika huono vaihtoehto perheelliselle opiskelijalle, mutta käsittääkseni nykyään jos ilmoittautuu työttömäksi niin on mahdollista jollain työttömyystuella opiskella tms, Kelan sivuilta löytyy tietoa tästä enemmän. Opiskelussa on myös se hyvä puoli, että ei ole vuorotyön työvuorovaihteluita, tosin työssäoppimisjaksot on sitten asia erikseen. Riippuu toki alasta mille opiskelet, että onko vuorotyö. Mutta mitä itselläni on työssäoppimisista kokemusta, niin aika joustavia ovat työnantajat, varsinkin jos on yh. Tietenkään liiallinen jousto ja vuorojen vaihdot/vaatimiset ei oo hyväksi...

Oon kolmen lapsen yh, kotihoidontuella. Äitiysloma ja ensimmäinen vuosi hoitovapaalla meni ihan hyvin, kun tuli esim kesällä lomarahat. Tämä viimenen vuosi on tehny tosi tiukkaa, kun on pitäny elää niillä mitä tulee, eikä mistään tule mitään ylimääräistä. Mutta vasta kesällä musta alko tuntuun, että koskaan ei rahat riitä, mutta kyllä mä mielestäni myös tuhlaan ja ostan meille jotain ekstraakin välillä ja ulkonakin ollaan käyty syömässä vähintään kerran kuussa.

Lisäksi on hyvä tutkia mihin sitä rahaa menee. Tehdäänkö ruoka eineksistä, pitääkö vaatteiden olla aina uusia, ostetaanko turhaa krääsää ja heräteostoksia. Tosiasia on se, että ei tuilla elävien tarvitse saada samoja asioita kuin työssäkäyvien. Vaatteita on hyvä kierrättää lapselta toiselle, ostella kirpparilta... Ruokaa tehdä itse ja käyttää hyväksi kauppojen -50%-tarjoukset (sunnuntaisin on hyvä tarjonta näissä... :)). Hyvä vinkki on käydä kaupassa vain esim. kaks kertaa viikossa eikä joka päivä sekä tehdä esim. viikoksi ruokalista ja ostaa sen mukaan ruokatarvikkeet.

Yhteistyössä