köyhä yh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisäksi on hyvä tutkia mihin sitä rahaa menee. Tehdäänkö ruoka eineksistä, pitääkö vaatteiden olla aina uusia, ostetaanko turhaa krääsää ja heräteostoksia. Tosiasia on se, että ei tuilla elävien tarvitse saada samoja asioita kuin työssäkäyvien. Vaatteita on hyvä kierrättää lapselta toiselle, ostella kirpparilta... Ruokaa tehdä itse ja käyttää hyväksi kauppojen -50%-tarjoukset (sunnuntaisin on hyvä tarjonta näissä... :)). Hyvä vinkki on käydä kaupassa vain esim. kaks kertaa viikossa eikä joka päivä sekä tehdä esim. viikoksi ruokalista ja ostaa sen mukaan ruokatarvikkeet.

Ei täällä kaupoissa ole kun 30%

[QUOTE="vieras";25095972]Ostatko eineksiä vai teetkö itse ruoat? Ei mullakaan rahat riittäisi, jos ostaisin aina valmista.[/QUOTE]

Itse teen ruuat, en osta eineksiä enkä uusia hienoja vaatteita kuten täällä joku epäili. kirppareilta ollaan ostettu tarvittavat vaatteet. kolmen lapsen kanssa nyt ei riitä muutama satanen kuussa ruokaan vaikka kuinka tekis taikatemppuja ruuan laiton suhteen. ainakaan meillä.

[QUOTE="sasa";25096111]Vaikea ymmärtää miksi tehdä lapsilaumaa, jos ei ole varaa sitä elättää.[/QUOTE]

teit jo pointtisi selväksi, miksi vielä tässä ketjussa roikut?

Miksi olet kotihoidontuella kotona, jos on vaikeaa. Ilmoittaudu työttömäksi ja taapero päivähoitoon. Työelämävalmennukseen tai työharjoitteluun pääsee kyllä, kun aktiivisesti hakeea paikkoja. Saat työttömyyskorvauksen ja päivärahaa päälle. Päivähoito lapsellesi ilmainen. Työharjoittelu voi helpottaa työnsaantia.

[QUOTE="sasa";25096111]Vaikea ymmärtää miksi tehdä lapsilaumaa, jos ei ole varaa sitä elättää.[/QUOTE]

Laita tämä sinne omaan muistivihkoosi itsellesi talteen äläkä hanki lapsilaumaa jos ei ole varaa sitä elättää.
Ap. lle taas kommentistasi ei ollut mitään apua kun lapset jo ovat olemassa eli ns. paskat jo housussa tai maidot jo kaatuneet.

No ehkäpä on ollut varaa elättää silloin, kun sitä lapsilaumaa tehtiin? Yleensä ihmiset naimisiin mennessään ja perhettä perustaessaan eivät ajattele - vaikka pitäisi - miten pärjäävät eron jälkeen.

Kannattaa tosissaan ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi, sit kannattaa kattoa se sun työhakemus uusiksi, jos oikeesti olet niitä tuhansia kirjoittanut, eikä mihinkään natsaa. Niin ja kannattaa ottaa kaikki työ vastaan mitä tarjotaan, koska se on aina eteenpäin, voit sitten hakea toista työtä samalla, kun olet ensin päässyt edes johonkin töihin.

Tiedän kyllä millaista tuo on, itselläni oli vuosi sitten sama tilanne. Tsemppiä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25096199:
No ehkäpä on ollut varaa elättää silloin, kun sitä lapsilaumaa tehtiin? Yleensä ihmiset naimisiin mennessään ja perhettä perustaessaan eivät ajattele - vaikka pitäisi - miten pärjäävät eron jälkeen.

Asuntoja ostaessaankin pitää miettiä sitä pahaa päivää. Lapsia tehdessä varsinkin kannattaisi tehdä "stressitesti". Varsinkin, jos niitä tehdään iso lauma. Kaikkeen ei voi varautua, mutta hieman harkintaa kannattaisi käyttää, millaista elämää pystyy lapsilleen ja itselleen tarjoamaan vaikkapa avioeron tai työttömyyden kohdatessa.

[QUOTE="vieras";25096175]Laita tämä sinne omaan muistivihkoosi itsellesi talteen äläkä hanki lapsilaumaa jos ei ole varaa sitä elättää.
Ap. lle taas kommentistasi ei ollut mitään apua kun lapset jo ovat olemassa eli ns. paskat jo housussa tai maidot jo kaatuneet.[/QUOTE]

En hankikaan. Yksi on ja riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja työ yh;25096037:
Teen täyttä päivää, ei mulle siti jää rahaa kk laskujen jälkeen kuin 300-400e. Viime kuussa jouduin ottamaan velkaa kun sairastwluiden ja hammaslääkäreiden takia rahaa jäi 165e kuukaudeksi.

Niinpä, jostain kumman syystä ihmiset luulevat, että työnteolla pärjää palkallisesti. Pienpalkka-alalla se pärjääminen kun tahtoo olla vaan pelkkää kuplaa. Ihan universaali realismi kun pikemminkin on, että pärjätäkseen joutuu joskus tekemään useampaa kuin yhtä duunia. Ja yh:lle se nyt vaan on melko vaikeata, etenkin jos ei ole tukiverkkoa.

[QUOTE="sasa";25096241]En hankikaan. Yksi on ja riittää.[/QUOTE]

Varo ettei lapsen isä vaan satu kuolemaan, ettet vaan jää yh,ksi. Turha tulla tänne sitte itkemään

[QUOTE="sasa";25096236]Asuntoja ostaessaankin pitää miettiä sitä pahaa päivää. Lapsia tehdessä varsinkin kannattaisi tehdä "stressitesti". Varsinkin, jos niitä tehdään iso lauma. Kaikkeen ei voi varautua, mutta hieman harkintaa kannattaisi käyttää, millaista elämää pystyy lapsilleen ja itselleen tarjoamaan vaikkapa avioeron tai työttömyyden kohdatessa.[/QUOTE]
Niinhän sitä pitäisi, mutta ihmiset nyt vaan luottavat puolisoihinsa sekä parisuhteensa kestävyyteen ja toimivat sen perusteella.

[QUOTE="noo";25096247]Varo ettei lapsen isä vaan satu kuolemaan, ettet vaan jää yh,ksi. Turha tulla tänne sitte itkemään[/QUOTE]

Jos isä kuolee, en voi jäädä yksinhuoltajaksi, koska silloinhan olen kuollut.

Voi itku, mitä kommentteja täällä piisaa :(
Minä olen ollut noin 8 vuotta sitten samassa tilanteessa, ei ole helppoa ei...
Saatko asumistukea? Entä toimeentulotukea? Tässä laskuri, josta saa vähän suuntaa antavaa tietoa, olisko oikeutettu toimeentulotukeen. Seurakunnan diakoniatyöntekijän kautta on mahdollista saada ruoka-apua sekä myös lasten hankintoihin. Ylimääräiset sairaskulut voi myös saada toimeentulotukena jne.
http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2

Joulu on köyhälle rakasta aikaa... Kannattaa hyödyntää noita keräyksiä, että sais lapsille pari lahjaa, myös seurakunnalta saattaa saada lahjoja. Kannattaa olla ite aktiivinen ja hakea helpotusta tilanteeseen :) Vaikka luonnettahan se vaatii, että myöntää olevansa köyhä ja tarvitsevansa apua, mutta lasten vuoksi mitä vaan, eikös :)

[QUOTE="sasa";25096310]Typerys, kun elää ja suunnittelee tulojensa mukaan? Jättää jopa pahanpäivänvaraa.[/QUOTE]

No, sinullahan on asiat hyvin jos sinulla on siihen mahdollisuus. Ymmärrät varmaankin, ettei kaikilla niin ole, syystä tai toisesta. Turha siitä on peistä taittaa.

Miten te asutte? Paljon on asumiskulut? Ja miten se jo aiemmin mainittu asumistuki, saatko sitä? Onko lapsilla omat huoneet? Mitä jos kaksi olis samassa huoneessa?

Itse tein aikoinani ratkaisun että asutaan ahtaasti kaksiossa, minä olkkarissa ja lapsella oma huone. Onhan se välillä vähän tylsää, mutta tähän on tottunu.

[QUOTE="sasa";25096302]Jos isä kuolee, en voi jäädä yksinhuoltajaksi, koska silloinhan olen kuollut.[/QUOTE]

Just, eli typerän ukon kommentteja. Olis se pitänyt arvata, minkä nyhjäkkeen mielipiteitä täällä on!

Yhteistyössä