Uskallatko liikkua yöllä yksin?

Keittiönoita
Ennen koiraa uskalsin. Koiran kanssa tietenkin uskalsin. Nyt on ollut vähän totuttelemista, mutta pakko on voittaa pelkonsa. En edes tiedä, mitä pelkään... koira vaan loi sellaisen turvallisuudentunteen, joka nyt puuttuu. Tuonne metsään ja lammelle kyllä uskaltaisin lähteä kävelemään...aika kauan saisi raiskaaja pusikossa odotella, että siellä klo 01 joku naisimmeinen liikkuisi.
 
Noin 30-vuotias nainen raiskattiin sunnuntain ja lauantain välisenä yönä Vuosaaressa Heteniityn urheilukentän läheisyydessä.

Tekijä oli seurannut kotiinsa palamassa ollutta naista. Syrjäisessä kohdassa hän kävi naiseen käsiksi ja kaatoi tämän maahan. Teko tapahtui kello 03.30 ja 4.00 välillä varhain sunnuntaiaamuna.
Kotiin palaava nainen raiskattiin Vuosaaressa | Uutiset | Pääkaupunkiseutu | Oma kaupunki

Poliisi tutkii nuoren naisen raiskaustapausta Lammilla. Tapaus sattui tiistaina noin puoli kahdeksan aikaan illalla, kun nainen oli lenkkeillyt lähellä perunantutkimuslaitosta.

Naisen mukaan ulkomaalaistaustainen epäilty oli käynyt häneen kiinni ja raiskannut hänet heinäpellossa. Poliisi on pidättänyt teosta epäiltynä parikymppisen miehen.

Poliisi on tapauksesta vaitonainen, koska tutkinta on vielä alkuvaiheessa.
Nainen raiskattiin lenkillä — Uusi Suomi

Nuori nainen raiskattiin Turussa Itäisellä Pitkälläkadulla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Nainen käveli puolen yön jälkeen Itäistä Pitkäkatua pitkin kohti Hirvensaloa, kun lähellä Vuorityömiehenkatua häntä vastaan tuli kaksi ulkomaalaista miestä. Miehet olivat liikkeellä kävellen.
Nuori nainen raiskattiin Turussa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Poliisi tutkii nuoren naisen raiskausta Joensuussa.

Joensuulainen 21-vuotias nainen ilmoitti tänään iltapäivällä, että hänet oli raiskattu yöllä eräässä teollisuushallissa Lylykoskentiellä. Nainen kertoi myös, että hänet oli raiskattu uudelleen myöhemmin aamulla hänen kotonaan.

Poliisi on ottanut kiinni kaksi henkilöä tekoon epäiltynä. Kolmatta henkilöä etsitään.
Nuori nainen raiskattiin useita kertoja Joensuussa - MTV3.fi - Uutiset - Rikos

Savonlinnan poliisi etsii miestä, joka raiskasi naisen Nätkin kaupunginosassa viime tiistaina.

Uhri on noin 30-vuotias. Teko tapahtui aamulla kello 5:n ja 7:n välillä Kaartilantie 3:n kohdalla parkkialueen reunalla.
Nainen raiskattiin Savonlinnassa

Siinä murto-osa ja noita uutisia on melkein päivittäin lehdissä.
 
[QUOTE="eee";25069710]Oikeen murhaajakin, huhhuh... Harvemmin olen kyllä sellaisista tapauksista kuullut, että kukaan nyt ilman syytä missään pimeässä vaanisi ja satunnaisia ohikulkijoita suunnitelmallisesti murhaisi???

Ja eikös se murhaaja yhtä hyvin voi miehenkin haluta murhata, jollei kerran motiivi ole seksuaalinen? Eipä taida miehetkään sitten olla turvassa yöllä ulkosalla tallustellessaan?[/QUOTE]

No onhan se pieni todennäköisyys, että tulee raiskatuksi ja vielä pienempi, että tulee murhatuksi, mutta melko paskamaista jos niin käy... mielummin itse vältän sitä mahdollisuuksien mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Naisia raiskataan ja murhataan enemmän silloin kun tekijä on tuntematon. Joka vuosi Suomessakin ties miten monta naista raiskataan yöllä ja osa murhataankin.
Eikö tää oo just toisin päin?
Raiskauksia tapahtuu mononkertaisesti neljän seinän sisällä kuin että joku kyttää pusikossa.
Samoin uskoisin et perheväkivallan seurauksena kuoleekin enemmän naisin kuin jonkun satunnaisen mielipuolen uhrina joka sattuu käveleen yöllä vastaan.
 
[QUOTE="eee";25069774]Niin moni suomalainen nainen kuolee Suomessa vuosittain perheväkivallan uhrina, että mun on kyllä TODELLA vaikea uskoa, että tuntemattomat tappaisivat naisia enemmän kuin tutut.[/QUOTE]

Ja suurin osa raiskauksista jää ilmoittamatta lainkaan, koska tekijä on tuttu. Eli puskaraiskaukset ovat verrattain hyvin harvinaisia, joskaan kumpiakaan ei pitäisi olla yhtään.
 
Beep
[QUOTE="mä";25069772]En uskalla. En voi ottaa riskiä, koska olen äiti.[/QUOTE]

Uskallatko tulevaisuudessa päästää lapsesi yksin ulos pimeällä tai yöaikaan juhlimaan? Kävitkö itse?
 
Phuuh
Naisia raiskataan ja murhataan enemmän silloin kun tekijä on tuntematon. Joka vuosi Suomessakin ties miten monta naista raiskataan yöllä ja osa murhataankin.
Nainen kohtaa väkivaltaa ja tulee raiskatuksi, varmaan myös surmatuksi useimmiten kodissa, joko omassaan tai toisen.

Puskaraiskauksen riski on totta kai naiselle suurempi, mutta aiheetonta väkivaltaa (ilman omaa syytä siis) kaduilla kohtaa useammin mies kuin nainen.

En nyt pysty pistään tähän mitään lähteitä, enkä päätäni pane pantiksi, mutta aika paljon olen näihin asioihin perehtynyt (opinnot) ja näin muistelen sen menevän.

Itse olen nainen, ja pakko myöntää etten mielelläni liiku yöaikaan Tampereen keskustassa ja sen liepeillä. Välttelen sellaisia tilanteita, mikä tosin ei kamalasti vaadi kun eipä niille yleensä ole tarvettakaan.

Olen kotoisin maalta, ja vaikka pienenä pelkäsin pimeää metsää, liikkuisin siellä kyllä nykyään pelotta oikeastaan koska vain. Silmä kyllä tottuu melko "säkkipimeäänkin" kohtuullisesti.
 
Keittiönoita
Tottakai yrittäisin juosta karkuun ja itseasiassa minulla onkin tuollainen raiskaushälytin olemassa. Mutta silti on mielestäni jotenkin naiivia olettaa, että naispuolisen ihmisen olisi ihan turvallista kulkea yöaikaan. Ja vaikka kuinka puolustaisi niin aina raiskaajalle/murhaajalle ei vaan mahda mitään vaan hän on lopulta vahvempi.

Ja jos luet juttuja esimerkiksi puskaraiskaksista niin lähes aina ne on tehty yöaikaan ja usein syrjäisemmillä teillä, jossa ei ihmisiä kulje. Harva murhataan tai raiskataan päivanvalolla, toki poikkeuksiakin on kuten se Hervannan surma.

Lisäksi tunnen ihmisiä, joita on yritetty raiskata/ahdistella yöllä, kun ovat liikkuneet yksin tai kauempana muista ihmisistä.
Kenenkään ei ole turvallista kulkea yhtään mihinkään aikaan vuorokaudesta. Kirveestä voi saada päähänsä metrossa tai kuolla pommiin kauppakeskuksessa. Mä liikuin näillä kulmilla 15 vuoden ajan lähestulkoon joka yö ja oli äärettömän harvinaista, että joku naispuolinen tuli vastaan. Tuolla metsässä ei ikinä tullut yhtään miespuolistakaan. Tuntuisi siis varsin epätodennäköiseltä, että joku yks kaks keksisi, että täälläpä oiva paikka väijyä pusikossa naisia. Jos joku niin tekisi - varsinkin näin kylmällä - taitaisin antaa ihan säälistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25069806:
mikähän on mahdoillisuus joutua lento onnettomuuteen verrattuna raiskatuksi tulemisen.

mitein nyt pelkästään todennäköisyyttä, en vertaile asioita keskenään muuten.
Ja lento-onnettomuuksia sattuu enemmän tietyille lentoyhtiöille. Kyllä mä hiukan epäröisin nousta ruosteiseen lentokoneeseenkin, miksen sitten koittaisi mahdollisuuksien mukaan vähentää jo pientä todennäköisyyttä tulla raiskatuksi, eli kuljen missä minut voi mahdollisimman moni nähdä ja hankala huomaamattomasti kiskoa puskaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Eikö tää oo just toisin päin?
Raiskauksia tapahtuu mononkertaisesti neljän seinän sisällä kuin että joku kyttää pusikossa.
Samoin uskoisin et perheväkivallan seurauksena kuoleekin enemmän naisin kuin jonkun satunnaisen mielipuolen uhrina joka sattuu käveleen yöllä vastaan.
Niin siis tarkoitin, että silloin kun tekijä on tuntematon niin suurin osa uhreista on naisia. Raiskauksia tapahtuu toki tutun tekemänä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ulkona voisi hieman katsoa miten liikkuu. Ainakaan itse en halua raiskatuksi, joten silloin välttelen pimeitä ja syrjiä kujia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25069866:
Kenenkään ei ole turvallista kulkea yhtään mihinkään aikaan vuorokaudesta. Kirveestä voi saada päähänsä metrossa tai kuolla pommiin kauppakeskuksessa. Mä liikuin näillä kulmilla 15 vuoden ajan lähestulkoon joka yö ja oli äärettömän harvinaista, että joku naispuolinen tuli vastaan. Tuolla metsässä ei ikinä tullut yhtään miespuolistakaan. Tuntuisi siis varsin epätodennäköiseltä, että joku yks kaks keksisi, että täälläpä oiva paikka väijyä pusikossa naisia. Jos joku niin tekisi - varsinkin näin kylmällä - taitaisin antaa ihan säälistä.
Epäilen, että menisi sinulla siinä tilanteessa naama vakavaksi. On toki helppo vähätellä raiskausta ennakkoon, mutta tuskin kuitenkaan haluaisit itseäsi altistaa raiskaukselle ja mahdollisille tarttuville taudeille.
 
Saraldo
En mielelläni kävelisi. Mutta jos olisi ihan pakko, niin ei tämä kaikkein turvattominta aluetta olisi. Joutuisin menemään yhden alikulkusillan läpi, siinä alkais todennäköisesti mielikuvitus laukata. Muuten kulkisin melko vilkkaasti liikennöidyn tien vartta, se antaisi vähän turvaa. Oman tyttöni en antaisi kulkea. Jos ei bussiin ehtisi tai olisi muuten hankalien kulkuyhteyksien päässä, käskisin ottaa taksin kotiin ja maksaisin sen sitten perillä.
 
"vieras"
Uskallatko lähteä kävellen kodistasi yöllä klo 1.00 ja kävellä 2,5 km ihan mihin suuntaan tahansa, suunnan voit päättää itse. Ehtoina on, että täytyy kävellä yksin.

Minä en ainakaan uskalla ja voin sen ihan suoraan myöntää.
Mun yökävelyt tapahtuu pääsääntöisesti toisinpäin eli useimmiten tulen viikonloppuna yksin pimeässä kapakasta kotia kohti :)
 
"vieras"
En uskaltaisi. Itsesuojelu vaisto on onneksi kehittynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana huimasti, ja kuvitelmat omista itsepuolustus taidoista realisoituneet. Lontoossa asun ja tiettyja alueita valtan ihan paivisinkin.
 
Kyllä uskallan. Asumme niin pienessä paikassa, ettei täällä ole juurikaan vaaratekijöitä. Liikun usein yöllä työn vuoksi, mutta autolla työpaikan pihasta kotipihaan. Isomman kaupungin keskustoissa tai lähiöissä, jotka eivät ole minulle tuttuja en välttämättä mielelläni kävelisi yksin yöllä.
 

Yhteistyössä