Uskallatko liikkua yöllä yksin?

"vieras"
Harkitsisin muutaman kerran, sen verran usein täällä on nähty susia että karhuja, naapurin hevosia kävi susi kiusaamassa kesällä, toipuivat kyllä mutta sen jälkeen ovat olleet sisällä yöt.
 
"eee"
Jokaisessa paikassa, jossa olen asunut niin olen ajatellut samoin. Mielestäni on turha asettaa itseään vaaraan. Kerran asuin tavallisella asuinalueella, ei erityisen huonomaineista aluetta ollut. Lähdin pakon edessä klo 4.15 kävelemään kaupungin keskustaan enkä raaskinut tilata taksia. Järkyttävä matka oli, pimeää, ei yhtään ihmistä missään, puita ja metsäistä ympärillä. Koko ajan pelkäsin, että joku tulee ja raiskaa/tappaa. Kaksi autoa ajoi ohitseni ja ehdin jo pelätä, että nyt avaavat oven ja raiskaavat. Tiedän kyllä, että todennäköisyys on tuollaiseen pieni, mutta jos niin olisi käynyt niin eipä kukaan olisi kuullut/nähnyt.

Sitä paitsi kun katsotaan tapettuja naisia niin pois lukien tuntemattoman surmaamaksi joudutaan juuri yöaikaan syrjäisillä kaduilla.

Nykyään asun melko vilkkaalla alueella ja silti täälläkin on klo 22 aikaan jo todella hiljaista. Ei tee mieli liikkua yksin edes klo 22 aikaan.
Eikös ole aika lailla ristiriidassa nuo sun ajatukses... :D

Ja etkö tosiaan ollenkaan luota itseesi, eikö sulla ole mitään selviytymiskeinoja? Että jos joku pysäyttää autonsa sun kohdalla, sammuttaa sen, irrottautuu turvavöistään ja avaa oven ja lähtee tulemaan kohti housujaan availlen, niin sä koko tapahtuman ajan seisot vaan jähmettyneenä ja kattelet ja odotat, että kohta se tulee ja raiskaa? Aikuinen ihminen, on kai sulla nyt kuitenkin kännykkä mukana ja voit ottaa tarpeen tullen jalat allesi...?

Clas Ohlsonilta saa muuten 6 eurolla sellaisia "raiskaushälyttimiäkin"...

Sulla Akaatti tuntuu noita pelkotiloja olevan hiukan tavallista enemmän :/
 
en
uskalla (Vantaa okt-alue) tosin ei oo ollu tarvettakaan onneksi.
Mitään karseaa ei ole koskaan yöllä tapahtunut, kun teininä hortoili ties missä kunnossa kotiin.
Mut silti jokin pimeän pelko on. Jopa yksin kotonakin (mies ja poika olivat eilen anoppilassa yötä) nukkumaan mennessä pelottaa. Eikä kukaan ole koskaan murtautunut.
Höh näiden pelkojen kanssa.

Ja pitää olla sitten joskus reipas jos poikaa mökillä pissattaa yöllä ku se vasta kauheaa on ku on musta metsä vieressä............iikkk. Tosin likasankkoon on saanut pissiä yöllä ei ole ollut pakko mennä onneks ulos (silloin lapsena).
 
Periaatteessa kyllä,
mutta en tykkää kauheesti noin pitkää matkaa kävellä yksin.
Enkä joka suuntaan:
Keskustaan päin menis kaikkein kevyimmin, Manskun vartta pitkin,
mutta tuonne Keskuspuiston suuntaan en lähtis ollenkaan.

Oon tehnyt vuosikausia vuorotyötä ja liikkunut paljon öisin eri tavoin.
Oon myös likkunnut kaupungilla runsaasti bilettämässä yöaikaan ja kävellyt pitkiäkin matkoja eri syistä. Harvemmin ihan yksin ainakaan koko matkaa.
 
"vieras"
Kirkas taivas ja täysikuu, niin uskaltaisin.
Pilvisellä kelillä haluaisin seurakseni otsalampun tai fikkarin, koska siinä tilanteessa pahin pelkoni olisi ojaan kävely tai kompastuminen keppiin/kiveen/kuoppaan tms., joita täällä ei yksinkertaisesti pimeässä näe...
Näin täälläkin, tähän aikaan vuodesta en enää uskalla liikkua ilman lamppua edes illalla kun on tosiaan ihan säkkipimeää. Monesti olen kompuroinut ihan omassa pihassa jos joku on sammuttanut pihavalot :D

Kaupungissa asuessa kuljin kävellen tai pyörällä vähän yli 3 kilometrin matkan aina töihin ja takaisin, kotoa piti lähteä yhteen yövuoroon aina 1.30 tai aiemmin jos oli paljon lunta ja hankala liikkua. Menin juuri sinne pahamaineisimpaan kaupunginosaan ja sellaisten paikkojen ohi, joissa aika usein oli tappeluita. En osannut pelätä, luotin terveeseen järkeen, selvään päähän ja helvetin nopeisiin kinttuihin :D Pelottavimmat tilanteet on tullut ihan töissä ollessa ja kerran sunnuntai-iltana seitsemän aikoihin lenkillä rauhallisella omakotitaloalueella...
 
[QUOTE="eee";25069520]Eikös ole aika lailla ristiriidassa nuo sun ajatukses... :D

Ja etkö tosiaan ollenkaan luota itseesi, eikö sulla ole mitään selviytymiskeinoja? Että jos joku pysäyttää autonsa sun kohdalla, sammuttaa sen, irrottautuu turvavöistään ja avaa oven ja lähtee tulemaan kohti housujaan availlen, niin sä koko tapahtuman ajan seisot vaan jähmettyneenä ja kattelet ja odotat, että kohta se tulee ja raiskaa? Aikuinen ihminen, on kai sulla nyt kuitenkin kännykkä mukana ja voit ottaa tarpeen tullen jalat allesi...?

Clas Ohlsonilta saa muuten 6 eurolla sellaisia "raiskaushälyttimiäkin"...

Sulla Akaatti tuntuu noita pelkotiloja olevan hiukan tavallista enemmän :/[/QUOTE]

Tottakai yrittäisin juosta karkuun ja itseasiassa minulla onkin tuollainen raiskaushälytin olemassa. Mutta silti on mielestäni jotenkin naiivia olettaa, että naispuolisen ihmisen olisi ihan turvallista kulkea yöaikaan. Ja vaikka kuinka puolustaisi niin aina raiskaajalle/murhaajalle ei vaan mahda mitään vaan hän on lopulta vahvempi.

Ja jos luet juttuja esimerkiksi puskaraiskaksista niin lähes aina ne on tehty yöaikaan ja usein syrjäisemmillä teillä, jossa ei ihmisiä kulje. Harva murhataan tai raiskataan päivanvalolla, toki poikkeuksiakin on kuten se Hervannan surma.

Lisäksi tunnen ihmisiä, joita on yritetty raiskata/ahdistella yöllä, kun ovat liikkuneet yksin tai kauempana muista ihmisistä.
 
Enpä ole koskaan osannut pelätä. Helsingin keskustassa asun.
Helsingin keskusta on moniin alueisiin verrattuna paljon turvallisempi. helsingin keskustassa on yöaikaan usein muita ihmisiä, taksiautoilijoita ja sitä myöten turvallisempi tunnelma. Minusta pelottavinta on juuri silloin kun ei ole ketään muita missään. Sehän on kuin paratiisi raiskaajalle, joka pystyy tarkkailemaan yksinäistä uhriaan ja yllättämään hänet.
 
vier
Kyllä uskaltaisin, ja olen lähtenytkin esim kauppaan tuohon aikaan kun meillä on nykyään tuo 24h Alepa. Ja baarista olen kotiutunut monenlaisiin aikoihin. Asun Helsingin Kalliossa.

Mua pelottais enemmän jossain maalla pimeässä metsässä vaikka se onkin ihan epärationaalista.
 
"Thelma"
Kyllä uskaltaisin, mut en kyllä nauttis siittä matkasta. Koiran kans käyn lenkillä pimeelläkin. Ainut vaara täällä on sudet (jotka tuskin tulee näkyviin) ja naapurin yksin kertainen äijä jolle pärjäisin.
 
uskallan ja ennen paljon kävelinkin. jos olisin ihan mettässä, pelottaisi. mutta tuolloinkin enempi semmoiset epärealistiset lapsuuden salaisista kansioista jääneet mielikuvat.

toki jos yöllä kuljen, olen enempi valppaana kuin tavallisesti.
 
Beep
Helsingin keskusta on moniin alueisiin verrattuna paljon turvallisempi. helsingin keskustassa on yöaikaan usein muita ihmisiä, taksiautoilijoita ja sitä myöten turvallisempi tunnelma. Minusta pelottavinta on juuri silloin kun ei ole ketään muita missään. Sehän on kuin paratiisi raiskaajalle, joka pystyy tarkkailemaan yksinäistä uhriaan ja yllättämään hänet.
Samaa mieltä.
 
"vieras"
Ennen raskautta uskalsin. Raskauden myötä tuli ihan kamalasti kaikenlaisia pelkoja, osa on hävinnyt, osa ennallaan ja osa pahentunut. Raskausaikana näin ihan kamalia painajaisia (mm. yhdessä joku hullu murhaaja tuli ja vei mun vauvan), ne unet aiheutti pelkoja mitkä ei ole helpottaneet.
 
"eee"
Tottakai yrittäisin juosta karkuun ja itseasiassa minulla onkin tuollainen raiskaushälytin olemassa. Mutta silti on mielestäni jotenkin naiivia olettaa, että naispuolisen ihmisen olisi ihan turvallista kulkea yöaikaan. Ja vaikka kuinka puolustaisi niin aina raiskaajalle/murhaajalle ei vaan mahda mitään vaan hän on lopulta vahvempi.

Ja jos luet juttuja esimerkiksi puskaraiskaksista niin lähes aina ne on tehty yöaikaan ja usein syrjäisemmillä teillä, jossa ei ihmisiä kulje. Harva murhataan tai raiskataan päivanvalolla, toki poikkeuksiakin on kuten se Hervannan surma.

Lisäksi tunnen ihmisiä, joita on yritetty raiskata/ahdistella yöllä, kun ovat liikkuneet yksin tai kauempana muista ihmisistä.
Oikeen murhaajakin, huhhuh... Harvemmin olen kyllä sellaisista tapauksista kuullut, että kukaan nyt ilman syytä missään pimeässä vaanisi ja satunnaisia ohikulkijoita suunnitelmallisesti murhaisi???

Ja eikös se murhaaja yhtä hyvin voi miehenkin haluta murhata, jollei kerran motiivi ole seksuaalinen? Eipä taida miehetkään sitten olla turvassa yöllä ulkosalla tallustellessaan?
 
[QUOTE="eee";25069710]Oikeen murhaajakin, huhhuh... Harvemmin olen kyllä sellaisista tapauksista kuullut, että kukaan nyt ilman syytä missään pimeässä vaanisi ja satunnaisia ohikulkijoita suunnitelmallisesti murhaisi???

Ja eikös se murhaaja yhtä hyvin voi miehenkin haluta murhata, jollei kerran motiivi ole seksuaalinen? Eipä taida miehetkään sitten olla turvassa yöllä ulkosalla tallustellessaan?[/QUOTE]

Naisia raiskataan ja murhataan enemmän silloin kun tekijä on tuntematon. Joka vuosi Suomessakin ties miten monta naista raiskataan yöllä ja osa murhataankin.
 

Yhteistyössä