Onko ok jos lapsen kaverisynttäreillä yhdelle laktoosi-intolerantikolle ei ole jäätelöä, mutta kaikkea muuta voi syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä oli ostettu jo ennen kuin tiesin että yhdelle ei käy laktoosi. Ja nyt olen sitten ihan hirviö jos kaikki ei syö tämän laktoosittoman mukaan...justiinsa joo.....ihan KAMALAA syrjintää tätä yhtä kohtaan, kerta kaikkiaan....

jos siis joutuu syömään ERILAISEN jäätelön kun muut... itse olen elämäni joutunut syömään keliaakikkona eri eväät kun muut, ja monesti ei ole tosiaan ollut tarjolla erikoiseväitäkään, joten en nyt osannut kuvitella että yhdestä jäätelöstä hirveät itkut tulisi..

Nämä oli ostettu jo ennen kuin tiesin että yhdelle ei käy laktoosi. Ja nyt olen sitten ihan hirviö jos kaikki ei syö tämän laktoosittoman mukaan...justiinsa joo.....ihan KAMALAA syrjintää tätä yhtä kohtaan, kerta kaikkiaan....

Lapsella ei ole samanlaista asioiden käsittelykykyä, kuin meillä aikuisilla. Tottakai hänelle tulee mitä suuremmalla todennäköisyydellä paha mieli, jos hän yksin jää ilman jäätelöä. Osta nyt vaan pakkajäätelö ja koristelet sen vaikka pinkeillä strösseleillä.

Siis OIKEESTI yhden takia mun pitäisi nyt ostaa ihan uudet jäätelöt??? Mistä sen tietää haluaako se edes syödä jäätelöä kun pöydässä on vaikka mitä muuta, kakun tein laktoosittomaksi enkä laittanut tarjolle mitään muutakaan mikä ei hänelle sovi, tuo jäätelö on ainoa. No kysytään nyt sitten näin että ostanko hänelle jonkun valmiin irtojäätelön, vai en mitään?? Koska en ala uusia jäätelöitä kaikille ostaa, mulla ei ole pakastimessakaan tilaa niille.

Sä toki teet niinkuin itse haluat. Vanilijapikaria saa laktoosittomana ja tee siihen sitten jotain kaunistusta, jos muille kerran tarjoat viennettaa. Mä en tarjoisi mehujäätä vaan mahdollisimman samantyylistä.

(meillä kyllä syödään jädeä niin paljon, että ei olisi ongelma syödä muita jäätelöitä myöhemmin...)

Tässä ei oo kyse siitä, että onko pakko vaan onko kohteliasta. Eihän sun ole pakko tarjota mitään synttäreillä tai edes järjestää synttäreitä. Mutta jos tiedät että yksi on erilainen ja sulla on oikeasti helppo tehdä asiat tasavertaiseksi, miksi ihmeessä teet ne erilailla. Siksikö että sulla lapsena oli paha olo, kun olit keliaakikko ja sinä olit erilainen?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
Ihme nipotusta. Ei kaikille tarvi olla samaa, meillä menisi aika mahdottomaksi kun on niin monia eri allergioita. Mä soittaisin sen allergisen lapsen vanhemmille, ja kysyisin mikä on sen lapsen suosikkijäätelöpuikko/tuutti ja ostaisin sille sellaisen pakastimeen varalle.

millaista laktoositonta? pitää olla täysin laktoositon, ja en ole ennen ostanut enkä tiedä millaisina niitä saa... en nyt viitsis koko isoa pakettia ostaa.

Laktoosittomia jäätelöitä on vaikka minkälaisia ja minkäkokoisia. Osta vaikka sellainen pieni pyöreä rasia (n 1,5dl, oliskos valion). Sitä on muitaakseni vaniljan ja mansikan makuisena.

Aarg!! No ei tullut yllätyksenä, mutta ajattelin että voi sitten ostaa erikseen jotain sopivaa sellaiselle jolle jokin muu ei käy. Meillä on ollut kananmuna-allergikkojakin juhlissa ja heille olen varannut jäätelöä kakun sijaan, en ole tehnyt kananmunatonta kakkua..... olen tainnut sitten tuhota senkin tytön itsetunnon.....

Ei tässä enää kannata vinkua kun maito on jo lattialla, eikun jätski pakastimessa. No tietenkin laktoositon jätsi tälle yhdelle vieraalle. En usko, että kellään on huomauttamista asiasta. Ja montako kertaa tässä luetellaan niitä sopivia jäätelöitä, kun aloittaja sanoi, ettei osta.

Maitoallergikon perheenjäsenenä tiedän, että kaikki erityisruokavalion huomioiminen otetaan kiitollisuudella vastaan.
Se joka juhlat järjestää, varmaan oman harkinnan mukaan tarjoilut hankkii.
Ite olisin ostanut sen laktoosittoman kaikille, mutta jokainen tyylillään.

Viimeksi muokattu:
wtfanimated.gif

Mitä vittua oikein luen?

• Tykkää
Reactions: Ä92 ja TrueBlood
Tosiasia on että allergikkolapset (ja ruokavaliorajoitteiset kuten tuo laktoositon tai keliakia) tottuu siihen että aina ei saa syödä kaikkea, koska siitä tulee kipeäksi jos syö väärin. Nyt saa jo syödä ihan kaikkea muuta pöydästä paitsi sitä jäätelöä. Eihän ne kananmuna-allergisetkaan saa syödä kaikkea...

Oon ollut allergikkolapsi, joten enköhän itsekin jotain tiedä. Oon ollut allergikkoteini ja sillon ärsytti jos ei ollut yhtään mitään mikä itselle kävi. Kun on edes jotain, niin riittää. Tiedän yhden lapsen joka oppi ennen kouluikää lukemaan ja toi takaisin saamansa karkit kun oli lukenut pakkausselosteen ja siellä oli jotain kiellettyä. Siinä oli enemmän karkkien tuoja harmissaan kuin lapsi.

Jos nyt jotenkin tätä lasta haluat muistaa myös sen jäätelön osalta, niin osta se erillinen jäätelö tai pikari tsm. Tai soita vanhemmille ja kysy onko ok jättää ostamatta vai onko pakko ostaa, eli onko lapsi oppinut käsittelemään myös pettymykset ettei aina saa kaikkea mitä muutkin.

Kieltämättä minulla ei käynyt mielessäkään tehdä jäätelökakua kuin laktoosittomasta jäätelöstä, kun juuri tytön synttäreitä vietettiin. Kun on nykypäivänä niin yleinen ongelma tuo laktoosijuttu.

Mutta jos olet jo jätskit ostanut, niin osta erillinen tuutti ja tarjoa se kakun tarjoilun yhteydessä tälle yhdelle. Kyllä se kelpaa ihan hyvin.

Minä teen nykyisin kaikki tarjoilut vähintään HYLA-tuotteilla, ja näyttää kaupassa olevan kylmähyllyssä täysin laktoositonkin kerma. Helpompaa jos kaikki voivat syödä kaikkea. Jos ei voi, niin osta tuolle yhdelle vaikka mehujää. Ei maksa kuin 50cent.

Niin...tuskinpa se ko.lapsen itsetuntoa syö, jos ei ole huomioitu ihan koko tarjoiluun hänen allergisuuttaan, luultavasti on tottunut siihen..mutta varmasti kuitenkin kirpaisee, kun muut syövät jäätelöannoksiaan ja varmasti tietää, ettei hänen jäätelöannoksensa hankkiminen nyt ihan niin kamalan vaikea juttu olisi ollut...luulen, että ilahtuisi positiivisesti omasta jäätelöannoksestaan ja huomaavaisuudesta häntä kohtaan...esimerkkikäyttäytymistilanne parhaimmillaan ;).

Toisaalta - kohtelaisuuteen kuuluu kutsuttaessa jo ottaa huomioon mahdolliset ruoka- aineallergiat, jottei tulisi ko.inhottavia yllätyksiä - yleinen asiahan tuo on. Mutta - ilmeisesti olet jo oman valintasi asian suhteen jo tehnyt, joten - ensi kerralla paremmin valmistautuen :). Mukavia juhlia :)!

muille on siis pinkkiä viennettaa prinsessasynttäreille ja sitä ei ole laktoosittomana...

Mansikkajäätelöä löytyy laktoosittomana (ja monia muitakin makuja). Mutta minusta ei ole hirveän kamalaa, jos lapsi jää ilman yhtä lajia synttäreillä. Omani on ainakin tottunut tuohon, mutta toki jäätelö voisi harmittaa eri tavalla kuin esim. se ettei saa ottaa kakkua. Tuo laktoosittomuus on tosi helppo kyllä huomioida näissä jäätelöasioissa.

Jos olisi kyse teinien tai aikuisten synttäreistä, niin olisi ok. Mutta lapsi, hei kamoon. Näyrry nyt ap sen verran, että ostat edes laktoosittoman irtojäätelön ja koristelet vaikka strösselillä tai mikä siihen sopiikaan.

Ja tykkääkö lapset oikeasti Viennetasta? Meillä ei uppoa, siksi ihmettelen...

[QUOTE="Vilukissa";25000497]Niin...tuskinpa se ko.lapsen itsetuntoa syö, jos ei ole huomioitu ihan koko tarjoiluun hänen allergisuuttaan, luultavasti on tottunut siihen..mutta varmasti kuitenkin kirpaisee, kun muut syövät jäätelöannoksiaan ja varmasti tietää, ettei hänen jäätelöannoksensa hankkiminen nyt ihan niin kamalan vaikea juttu olisi ollut...luulen, että ilahtuisi positiivisesti omasta jäätelöannoksestaan ja huomaavaisuudesta häntä kohtaan...esimerkkikäyttäytymistilanne parhaimmillaan ;).

Toisaalta - kohtelaisuuteen kuuluu kutsuttaessa jo ottaa huomioon mahdolliset ruoka- aineallergiat, jottei tulisi ko.inhottavia yllätyksiä - yleinen asiahan tuo on. Mutta - ilmeisesti olet jo oman valintasi asian suhteen jo tehnyt, joten - ensi kerralla paremmin valmistautuen :). Mukavia juhlia :)![/QUOTE]

Laktoosi-intoleranssi ei muuten ole allergia.... se on imeytymishäiriö (tai ominaisuus). Me pohjoismaalaiset olemme poikkeuskansaa siinä, että suurimmalle osalle sopii maitotuotteet vielä aikuisenakin. Valtaosa maailman väestöstä on jollain tavalla laktoosi-intolerantikkoja.

Tosiasia on että allergikkolapset (ja ruokavaliorajoitteiset kuten tuo laktoositon tai keliakia) tottuu siihen että aina ei saa syödä kaikkea, koska siitä tulee kipeäksi jos syö väärin. Nyt saa jo syödä ihan kaikkea muuta pöydästä paitsi sitä jäätelöä. Eihän ne kananmuna-allergisetkaan saa syödä kaikkea...

Oon ollut allergikkolapsi, joten enköhän itsekin jotain tiedä. Oon ollut allergikkoteini ja sillon ärsytti jos ei ollut yhtään mitään mikä itselle kävi. Kun on edes jotain, niin riittää. Tiedän yhden lapsen joka oppi ennen kouluikää lukemaan ja toi takaisin saamansa karkit kun oli lukenut pakkausselosteen ja siellä oli jotain kiellettyä. Siinä oli enemmän karkkien tuoja harmissaan kuin lapsi.

Jos nyt jotenkin tätä lasta haluat muistaa myös sen jäätelön osalta, niin osta se erillinen jäätelö tai pikari tsm. Tai soita vanhemmille ja kysy onko ok jättää ostamatta vai onko pakko ostaa, eli onko lapsi oppinut käsittelemään myös pettymykset ettei aina saa kaikkea mitä muutkin.

Harvinaisen järkevä kommentti tässä ketjussa...

AP, on todellakin riittävästi huomioitu, mikäli jäätelön osalta lapsi saa erillaisenäätelön. Tänä päivänä on todellakin mahdotonta ottaa tarjoiluissa kaikki allergiat huomioon 100%.

Ja teille muille ketjuun vastanneille. Meillä lapsen syntymäpäiväjuhlissa tarjotaan SANKARIN herkkuja. Mikäli Vienetta jäätelökakku olisi sankari herkkua, sitä siis tarjottaisiin. laktoosi-intolerantikot huomioitaisiin sitten erillisillä jätskeillä.

Jo Kekkonen sanoi aikoinaan "talo elää tavallaan, vieraat tulevat ajallaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Laktoosittoman lapsen äiti;25000525:
Laktoosi-intoleranssi ei muuten ole allergia.... se on imeytymishäiriö (tai ominaisuus). Me pohjoismaalaiset olemme poikkeuskansaa siinä, että suurimmalle osalle sopii maitotuotteet vielä aikuisenakin. Valtaosa maailman väestöstä on jollain tavalla laktoosi-intolerantikkoja.

Niinhän se on. Maitohan on alun perin tarkoitettu imeväisille, ei aikuisille olennoille ja sen takia laktoosia pilkkova entsyymi normaalisti häviää ruoansulatuselimistöstä aikuiseen ikään mennessä. Sen vuoksi laktoosi-intoleranssi on itse asiassa normaalitila ja laktoosin sietäminen aikuisiällä on epänormaali "mutaatio".

Mutta asiaan: ostaisin ehdottomasti sellaisen laktoosittoman pikarin, kippaisin siitä sisällön tarjoiluastiaan ja koristelisin jollain jutuilla omaksi "prinsessakakkupalaksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Laktoosittoman lapsen äiti;25000525:

Ai jaa. No miksei sit missaan muualla maailmassa ole mitaan HYLA tai laktoosittomia tuotteita? Itse sanoisin, etta pohjoismaalaiset ovat poikkeuskansaa siina, etta allergioita sun muita on niin paljon, etta ne ovat enemmankin poikkeus kuin saanto. Allergiat ovat syntyneet siita, kun on liian puhdasta, eli ihmisten immunisaatio on huonontunut huomattavasti.