Kiinnostaisi tietää, miten te, jotka ette suunnittele perheen ruokia yhtään etukäteen, oikein hoidatte ruokahuollon

[QUOTE="vieras";24960287]Niin niin. Tai sitten näissä "fiiliksen mukaan" perheissä syödään vain jauheliha- ja nakkiruokia. ;)[/QUOTE]

Noup. Meillä tehdään ruokaa fiiliksen mukaan siitä mikä vuorossa. Ennen ruuanlaittoa on vielä mietinnässä mitä tekisin, saatan katsoa googlesta ohjetta lihan mukaan ja vähän sen mukaan mitä on kaapissa, jos jotain uupuu korvaan sen tai teen jotain muuta. Kaksi kertaa viikossa on jauheliharuokaa ja nakkiruokaa mielummin ei koskaa. En suunnittele ruokalistoja siksi, että ostan kaupassa tarjouslihoja ja halvinta mitä löytyy. Kaapeista löytyy säilyviä perusjuttuja, erikoisempia ruokia harvemmin teen mutta ei meidän viikotkaan ole tyyliä makaronilaatikkoa ja jauhelihakastiketta..kaukana siitä.

Ai mulle vai? :)

No ei meilläkään nakkikastikkeita syödä.

Tarkoitin nimen omaan, että kun tarpeeksi hyvin laittaa ruokaa, niin eksoottisemmatkin viritykset hoituu, vaikkei kaupassa listaa ole. Ja jos vaikka jotain puuttuu, niin aina voi soveltaa. Luovuutta -sitä se ruoanlaitto on.

[QUOTE="vieras";24960325]Viestini olikin vain typerä vastaheitto tuolle toiselle typerälle kommentille... :)[/QUOTE]

Paljon helpompaa on olla suunnittelematta mitään etukäteen.

Minä käyn korkeintaan kaksi kertaa viikossa kaupassa. Ostan aina tarjouksista pakkasen täyteen lihoja yms. ruoka-aineita ja kaikki mahdolliset säilvät ruokatarvikkeet, joten meillä ei ole koskaan raaka-aineet lopussa. Aina voi tehdä sitä, mitä mieli tekee.

Jos suunnittelee ruokalistan etukäteen, niin ei voi hyödyntää tarjouksia ja se tulisi paljon kalliimmaksi.

Yleensä en välttämättä tiedä mitä lihaa saan tänne kotiin (sukutilalta). Yleensä teen siis siitä mitä jääkaapista löytyy. En muutenkaan jaksa tressata ruuasta sillä välillä saatamme vain lähteä ravintolaan syömään tai vasta kaupassa alan ladata sellaista tavaraa mistä voisi jotain hyvää saada aikaan. Joskus lapset pyytävät jotain tiettyä yms.
Ainoastaan juhlapyhien ruuat suunnitellaan etukäteen. Mutta sekin on helppoa sillä yleensä on aina ne samat herkut pöydässä :D

Me mennään kauppaan, ostetaan vaan kaikkea ja sitten mä keksin kaapissa olevista aineksista aina jonkun ruuan, suunnittelematta ja ilman reseptejä, teen vaan jonkun ruuan... Näin tehdään siihen asti kunnes kaapeissa ei ole enää ruokaa ja sitten taas täydennetään.. Tosin jos käyn tossa välissä kaupassa vaikka sellasella maidonhakureissulla ja siellä onkin vaikka joku kiva lihaköntti tarjouksessa tai joku brie huutaa mua hyllystä niin otan sen.

Muoks. Todella harvoin suunnittelen ihan ruuan tai mulla on joku näkemys etukäteen..
Tällä hetkellä johtuen siitä että on niin paljon kaikkea, pääasia kun saa sen ruuan tehtyä.

Muulloin sitten (lue: kun olen kotona lasten kanssa) saatan tehdä yhtä ruokaa vaikka koko päivän, ja niin että se on suunniteltu jo etukäteen.

Viimeksi muokattu:
Kuivatarvikkeita on aina yli tarpeen kaapissa. Sitten pari kolme kertaa viikossa käydään ostamassa kahvimaitoa, leipää, jogurttia, rahkaa, hedelmiä ja vihanneksia (salaatin takia olisi pakko käydä kolme kertaa viikossa, kun se ei säily). Syödään paljon papuja ja linssejä (joskus syödään tofua), joten helpottaa kun ei tarvitse ostaa niitä kuin harvoin.

[QUOTE="vieras";24960287]Niin niin. Tai sitten näissä "fiiliksen mukaan" perheissä syödään vain jauheliha- ja nakkiruokia. ;)[/QUOTE]

Mä tein jokin aika sitten ihan meidän perheen perusruokaa eli saksanhirveä, myös erikoisemmat kuten krokotiilinliha on meillä arkipäiväisempää...mutta joo niitä käytetään paljon. Mutta jauhelihakastike ja ihan vain potut on lapsille se juttu jota tykkäävät pyytää, meillä ei syödä muita makkaroita kuin minun äitini tekemiä ja niitä ei tehdä kovin useasti. Niin ja käytetään paljon äyriäisiä..eli olet kyllä oikeassa tuossa.

Viimeksi muokattu:

Itse ainakin nautin ruuanlaitosta ja netistä katselen uusia reseptejä ja erilaisia versioita vanhoista.
On jotenkin hassua kiistellä asiasta, mikä joillakin toimii jollain tapaa ja toisilla toisin. Erillaisuus on mielestäni rikkautta ja sen hyväksyminen kultaa.

Me mennään kauppaan, ostetaan vaan kaikkea ja sitten mä keksin kaapissa olevista aineksista aina jonkun ruuan, suunnittelematta ja ilman reseptejä, teen vaan jonkun ruuan... Näin tehdään siihen asti kunnes kaapeissa ei ole enää ruokaa ja sitten taas täydennetään.. Tosin jos käyn tossa välissä kaupassa vaikka sellasella maidonhakureissulla ja siellä onkin vaikka joku kiva lihaköntti tarjouksessa tai joku brie huutaa mua hyllystä niin otan sen.

Muoks. Todella harvoin suunnittelen ihan ruuan tai mulla on joku näkemys etukäteen..
Tällä hetkellä johtuen siitä että on niin paljon kaikkea, pääasia kun saa sen ruuan tehtyä.

Muulloin sitten (lue: kun olen kotona lasten kanssa) saatan tehdä yhtä ruokaa vaikka koko päivän, ja niin että se on suunniteltu jo etukäteen.

Prikulleen näin, paitsi että keksin kaapissa olevista aineksista ruuan ja jos en niin heittelen niitä hakusanoiksi googleen ja katson kuvahaun tuloksia :D

Moni sanoo, että kaapista löytyy peruselintarvikkeet. Mistä niitä sinne tulee, jos niitä ei koskaan tarvitse ostaa? Kun meillä tuppaa jauhot ja munat ja tomaattimurskat sun muut loppumaan, jos niitä ei säännöllisesti haeta kaupasta lisää. Ehkä meillä on vaan vähän kaappitilaa?

Tottakai niitä sinne ostetaan, mutta ei mun tarvi kirjoittaa niitä edes kauppalistaan, kyllä muistan niitä ostaa. Käyn tosiaan kerran viikossa kaupassa, ja mulla on hyvä käsitys siitä, että mitä kaikki kotona tarvitaan.

Ostan joka kerta samat lihat/kalat/kanat, ruokakermaa, hedelmiä ja vihanneksia, juustoja ja leikkeleitä. Kannan kerralla 4 kassillista ruokaa kotiin. Ja loppuviikosta haen täydennykseksi maitoa, hedelmiä, kasviksia ja leipää, jos niille on tarvetta.

Ei niitä peruselintarvikkeiden ostamista varten tarvitse suunnitella ruokalistaa. Ja kun huolehtii siitä, että niitä peruselintarvikkeita on kotona, ja lisäksi löytyy sitä lihaa / kanaa / kalaa, ruuanlaitto on hyvin helppoa.

Ja harvoin kaupassa käymällä säästää myös rahaa, ei tule tehtyä heräteostoksia. Meillä menee viikossa ruokaan n. 80 - 120 euroa, ja tuossa summassa on hygieniatuotteet mukana. Meitä on 5, 3 lasta, joista yksi on teinipoika.

Se on selvä että ex tempore -tyyliin esim Keittiönoidan elämä suunnitelmallisuus ei istu kovin hyvin.
Mutta siihen elämään se istuu kun tietää tulevan viikon menot etukäteen ja esim sunnuntaina miettii että minä iltoina ehtii kokkaan ja kuinka pitkälle saa minkäkin ruuan riittämään.

Menen kauppaan, katson, mitä löytyy ja mikä on tarjouksessa ja mikä on kotoa loppu. Ostan sitten niitä. Ja kotona on oikeastaa aina perusvalmius: tomaattimurskaa, kookosmaitoa, mausteita, riisiä jne.

Ja sitä syödään, mitä on.

Minulla toimii parhaiten, helpoiten ja edullisimmin se, että käyn kaupassa päivittäin - tai ainakin melkein - jää hävikki pienimmäksi. Muuten kaappeihin jää saattohoitoon turhaa tavaraa, josta ei sittenkään kenenkään tehnyt mieli laittaa ruokaa. Eli ostan vain sen, jonka aion heti käyttää.

Ja totta, meillä syödään usein samaa ruokaa: riisiä ja läskiä. Läski voi olla kalaa, kanaa, äyriäisiä, nautaa, porsasta, hevosta, hirveä, poroa, peuraa... mitä tahansa ja valmistusmetodi vaihtelee. Nimitys on kuitenkin sama. Riisiä ja läskiä. ;)

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi

Nakkeja tai makkaraa harvemmin löytyy jääkaapista vaan niitä varten pitää mennä erikseen kauppaan. Jauhelihaa ja muuta lihaa löytyy pakastimesta ja sekin pitää erikseen sulattaa. Töistä tullessa voi käydä kaupasta ainekset fiiliksen mukaan tai sitten edellisänä päivänä.

Joskus olen katsonut ohjeesta mitä ateriaan tulee, tehnyt ostoslistan ja käynyt kaupasta hakemassa ainekset samana päivänä kun olen tehnyt ruokaa. Yleensä päätän kyllä jo edellisenä päivänä ruuan.

Siis ettekö kyllästy, kun joka viikko roudaatte samat lihat kotiin? Yksikin kirjoitti ostavansa joka kerta 2 jauhelihapakettia, 2 broilersuikalepakettia ja 2 kinkkusuikalepakettia? Meille ei uppoaisi tollanen tyyli. Ja joo, tiedän, että jauhelihasta voi tehdä erilaisia ruokia, mutta silti!

Missä kalaruoat, äyriäisruoat, kasvisruoat? Muut lihat, kuten ulkofileet, sisäfileet, paistit, rintafileet?

Menen kauppaan, ja poimin sieltä mitä huvittaa/tekee mieli/muistan että tarvii, ja kauppareissut kestää, kestää, kestää...
Niistä aineksista sitten teen mitä milloinkin huvittaa. En siis yhtään mitään erikoista, en ole kulinaristi, tytär nautiskelee sitten isällään kalaa ja riistaa. Sitten kun on taas kaikki lihat, perunat yms. loppu, niin ei ku kauppaan taas kiertelemään. Se on hyvä, kun ei ole miestä eikä pikkulapsia(1 teini on). Saa sitten kierrellä kaupassa vaikka kaks tuntia ja ostaa melkein mitä huvittaa.

Paljon helpompaa on olla suunnittelematta mitään etukäteen.

Minä käyn korkeintaan kaksi kertaa viikossa kaupassa. Ostan aina tarjouksista pakkasen täyteen lihoja yms. ruoka-aineita ja kaikki mahdolliset säilvät ruokatarvikkeet, joten meillä ei ole koskaan raaka-aineet lopussa. Aina voi tehdä sitä, mitä mieli tekee.

Jos suunnittelee ruokalistan etukäteen, niin ei voi hyödyntää tarjouksia ja se tulisi paljon kalliimmaksi.

Ööh nyt en ymmärtänyt. Ensin kirjoitat että ostat pakkasen täyteen tarjouslihoja ja sitten että jos suunnittelee ruokalistan etukäteen, ei voi hyödyntää tarjouksia. Wtf?
Eihän ne kaksi hyvänen aika sentään toisiaan pois sulje! Voit tehdä etukäteen suunnitelman hyödyntämällä niin aiemmin pakastamiasi tarjoustuotteita tai jos joku kaupassa oleva tarjoustuote ei sovi sen viikon suunnitelmaan, voit ostaa sen silti ja pakastaa ja käyttää joskus myöhemmin.

[QUOTE="vieras";24960577]Siis ettekö kyllästy, kun joka viikko roudaatte samat lihat kotiin? Yksikin kirjoitti ostavansa joka kerta 2 jauhelihapakettia, 2 broilersuikalepakettia ja 2 kinkkusuikalepakettia? Meille ei uppoaisi tollanen tyyli. Ja joo, tiedän, että jauhelihasta voi tehdä erilaisia ruokia, mutta silti!

Missä kalaruoat, äyriäisruoat, kasvisruoat? Muut lihat, kuten ulkofileet, sisäfileet, paistit, rintafileet?[/QUOTE]

Muuhun ottamatta kantaa, niin kalat ja äyriäiset voi puuttua vaikka allergian takia, näin meillä.

[QUOTE="vieras";24960577]Siis ettekö kyllästy, kun joka viikko roudaatte samat lihat kotiin? Yksikin kirjoitti ostavansa joka kerta 2 jauhelihapakettia, 2 broilersuikalepakettia ja 2 kinkkusuikalepakettia? Meille ei uppoaisi tollanen tyyli. Ja joo, tiedän, että jauhelihasta voi tehdä erilaisia ruokia, mutta silti!

Missä kalaruoat, äyriäisruoat, kasvisruoat? Muut lihat, kuten ulkofileet, sisäfileet, paistit, rintafileet?[/QUOTE]

meillä ei juuri valmisteta kalaa, sillä minun pitää olla poissa kotoa monta tuntia ja koti pitää tuulettaa erittäin hyvin ennen kuin voin mennä sinne. Äyriäisiä meillä kyllä on ja kasvisruokia valtavasti sillä ne kasvikset saan ihan ilmaiseksi. Meillä käytetään kaikki mahdollinen ruhosta paitsi minä en syö sisäelimiä.

Me käydään kerran, tai kaksi kertaa viikossa kaupassa. Mitään ruokalistoja en etukäteen tee, vaan ostan kaupasta lihaa, kalaa ja leipää pakkaseen, tarpeeksi tuoreita vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Sitten vain teen ruokaa, alusta asti kaiken itse. Paitsi pastan, mutta sitäkin ajattelin kohta kokeilla tehdä.

Jos teen uutta ruokaa, ostan myös siihen tarvikkeet valmiiksi. Ruokaa ei mene hukkaan meillä, eikä siihen mene tolkuttomasti rahaakaan.

En tarvitse siis listoja, osaan muutenkin.

Sama tekniikka on meillä käytössä :)

Enkä myöskään käytä kohtuuttomasti aikaa miettimällä, että mitä sitten seuraavaksi syötäisiin. Eihän siihen mene kuin hetki, kun päättää mitä tekee. Tämän päivän päivällistä en ole vielä päättänyt, enkä aiokaan päättää, mutta tiedän että pakkasessa on ainakin luomunautaa, luomupossua ja luomulammasta. Juureksia on, vihanneksia on, peruselintarvikkeita on. Suurin osa kasviksista tulee kerran viikossa luomulaatikolta. Kaupassa käydään yleensä niin, että kerta viikkoon isommassa kaupassa (edullisempaa, tuodaan niitä mitä meillä kokemuksen mukaan kuluu) ja sitten tarvittaessa täydennetään lähikaupassa. En koe sitä isona vaivana, työmatkan varrella on monta kauppaa.

Minä taas en osaisi ajatella niin, että tekisin ruokalistan, jonka sitten synkronoisin päiväkodin ja koulun ruokalistojen kanssa, jottei tule toistoa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi

Yhteistyössä